پیام خوزستان

آخرين مطالب

2 مرکز خدمات جامع سلامت در سردشت و شهیون دزفول در حال ساخت است شهرستان ها

2 مرکز خدمات جامع سلامت در سردشت و شهیون دزفول در حال ساخت است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- مهدیه توکلی روز شنبه  افزود: طبق استانداردهای بهداشتی، باید 26 مرکز بهداشتی درمانی در دزفول داشته باشیم که اکنون 24 مرکز فعال است.

وی ادامه داد: مرکز جامع شبانه روزی احمدفداله با پیشرفت حدود 40 درصد و مرکز سردشت با پیشرفت حدود 90 درصد در حال ساخت هستند که درصورت تکمیل، مشکلات زیادی در مناطق محروم برطرف می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه مرکز جامع خدمات شبانه روزی باغچه بان شهیون آماده بهره برداری است، گفت: امسال مرکز جامع خدمات شبانه روزی خیبر در بخش چغامیش را افتتاح کردیم.

وی افزود: فروردین ماه امسال، یکهزار و 500 ویزیت در مرکز بهداشتی خیبر انجام شده بود که اکنون این تعداد به حدود هفت هزار ویزیت در شبانه روز رسیده است و به علت استقبال و نیاز اهالی برخی شب‌ها 2 پزشک در این مرکز مستقر می‌شود.

توکلی ارایه چنین خدماتی به مردم را حق آنها دانست و اظهارداشت: این فاصله آماری نشان می‌دهد در برخی موارد، یک بیمار در ساعات شب به خاطر یک مشکل ساده مجبور به مراجعه به بیمارستان بزرگ دزفول می‌شده و هزینه و خطرات مالی و جانی پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز جامع شبانه روزی خیبر شامل رادیولوژی، آزمایشگاه، ماما، پرستار، پزشک و پذیرش است، افزود: مرکز جامع شبانه روزی سردشت نیز در حال ساخت است و بین 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: در تلاش هستیم این مرکز را طی 2 ماه اول سال 1402 راه اندازی کنیم تا نیاز اهالی مرتفع شود و مردم مجبور نباشند برای یک بیماری ساده سختی راه و هزینه زیادی برای مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز شبانه روزی دزفول متحمل شوند.

وی درخصوص طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: حدود 27 طرح بهداشتی محرومیت زدایی در برنامه داریم که 9 طرح از این تعداد در حال ساخت است؛ مراکز استیجاری یا فرسوده نیز باید تخریب و بازسازی شوند.

بیماری زمینه‌ای، علت 50 تا 60 درصد فوتی‌های کرونا بود

توکلی در بخش دیگری از سخنان خو با بیان اینکه علت 50 تا 60 درصد فوتی‌های کرونا بیماری زمینه‌ای بود، اظهارداشت: الگوی ناتوانی و مرگ و میر در دنیا به سمت بیماری‌های غیرواگیر پیش می‌رود به طوری که نخستین علت مرگ و میر در دنیا، ایران و دزفول بیماری‌های قلبی عروقی و سپس حوادث، سوانح و سرطان‌ها است.

وی افزود: تا قبل از کرونا این سه مورد، علت اول مرگ و میر در دانشگاه علوم پزشکی دزفول و ایران بود ولی با تغییر این الگو به واسطه شیوع کرونا، کنترل این بیماری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه کرونا، آسیب‌های زیادی به بیماران دیابتی، قلبی عروقی و روحی وارد کرد، گفت: شیوع دیابت بین 10 تا 15 درصد جمعیت است ولی برخی افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و این بدترین آفت است.

وی افزود: بیماری فشار خون نیز به عنوان یک بیماری بی‌علامت بین 20 تا 25 درصد، شایع شده و به همین منظور با اجرای طرح‌های غربالگری از شهروندان درخواست می‌شود به مراکز جامع سلامت مراجعه و غربالگری شوند.

توکلی درخصوص شیوع سرطان‌ها نیز گفت: شایع‌ترین سرطان بین زنها سرطان سینه و بین مردان سرطان پروستات، معده و روده است که در تلاش هستیم با تست فیت برای غربالگری سرطان روده، ماموگرافی و آموزش معاینه سینه، افراد مشکوک در مسیر درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: به همت معاون آموزشی دانشگاه، یک فوق تخصص گوارش وارد دانشگاه می‌شود تا افرادی که مشکوک به سرطان روده بزرگ هستند با تعرفه دولتی شناسایی و درمان شوند.

20 میلیارد ریال داروی مکمل برای دانش آموزان دزفول خریداری شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: وزارت بهداشت مطالعاتی بر روی بعضی ریزمغذی‌ها انجام می‌دهد به طور مثال طی مطالعه‌ای در 2 سال گذشته مشخص شد درصد قابل توجهی از کودکان 2 تا پنج سال و میانسالان کمبود ویتامین دی و دانش آموزان دختر کمبود آهن دارند.

وی با بیان اینکه طی 2 سال محدودیت کرونایی رسیدگی به ریزمغذی‌ها کمتر شده بود، افزود: افزون بر 20 میلیارد ریال داروی مکمل خریداری شده که به دنبال این هستیم چهارشنبه‌ها زنگ مشترکی تحت عنوان زنگ ویتامین در مدارس متوسطه نواخته و به همه دانش آموزان متوسطه اول و دوم دختر هفته‌ای یک قرص آهن و کلیه دانش آموزان پسر و دختر متوسطه دوم ماهی یک ویتامین دی داده شود.

توکلی بیان کرد: روی تغذیه کودکان، مادران باردار و سالمندان نیز تمرکز و تعداد افراد پرخطر شناسایی شد که با همکاری خیرین و بهزیستی 700 مادر باردار از بسته‌های غذایی ماهانه یا سه ماهه بهره مند شدند.

شاخص‌های مراقبت بیماران اچ آی وی مثبت در دزفول مطلوب است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص بیماری ایدز گفت: دزفول در شاخص‌های مراقبت بیماران اچ آی وی مثبت آلوده به ویروس وضعیت مطلوبی دارد.

وی افزود: 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز باید شناسایی، 90 درصد آنها باید درمان و بار ویروسی 90 درصد از این تعداد باید به حد مطلوب برسد که به 2 شاخص رسیده‌ایم و دیگری نیز 86 درصد است از این رو دزفول جزو شاخص‌های مطلوب در کشور است.

توکلی با بیان اینکه تعامل خوبی با زندان داریم و تمام ورودی‌های آن را از نظر ایدز و سل ارزیابی و بررسی می‌کنیم، اظهارداشت: بین 140 تا 160 معتاد تزریقی در یک مرکز تحت پوشش هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

دانش آموزان باید مهارت نه گفتن را داشته باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص سلامت روان نیز گفت: حدود چهار سال است که سلامت روان در شبکه بهداشت ادغام شده و کارشناسان روان شناس به مراکز بهداشت شهری ورود کرده‌اند که پیگیر ورود آنها به مراکز روستایی نیز هستیم.

وی سلامت روان دانش آموزان را از اهداف و دغدغه‌های بهداشت دانست و افزود: بحث سوء مصرف مواد دخانی و مخدر بین دانش آموزان در دنیا مطرح است از این رو باید تلاش شود دانش آموزان مهارت نه گفتن را داشته باشند.

توکلی با بیان اینکه کنترل خشم و مهارت نه گفتن مدنظر است، اظهارداشت: آموزش‌های مستمر در این خصوص انجام و انتهای سال افراد آموزش دیده ارزیابی می‌شوند تا نتیجه آموزش‌های داده شود مشخص شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم سلامت روان و مهارت‌های اجتماعی از جمله مهارت نه گفتن و کنترل خشم را در دانش آموزان کنترل کنیم جلوی خیلی از مسایل آینده آنها گرفته می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی دزفول به برگزاری دوره‌های مهارت‌های ارتباط با همسر و کنترل خشم نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و آثار بهداشت زمان بر است و نتیجه چنین برنامه‌هایی طی پنج یا 10 سال آینده مشخص می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/384505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

خاطره شنیده نشده از حاج قاسم

قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم

آزادی 2 زندانی جرایم غیرعمد به همت اهالی رسانه

اختصاص 60 میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان

بازداشت بیش از 100 دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی

آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر

وضعیت «نارنجی» هوا در خرمشهر

پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان

نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

پیش‌بینی افزایش دما و گردوخاک برای خوزستان

هوای یک شهر خوزستان برای گروه‌های حساس ناسالم شد

دستگیری عامل قدرت‌نمایی با سلاح شکاری در درمانگاه قدیم دارخوین شادگان

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی

بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس

بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

راه‌اندازی شرکت تولید خودروی نیسان در خرمشهر