دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴

گفتگو

سلامت نظام اداری نیازمند مشارکت همه‌جانبه است

سلامت نظام اداری نیازمند مشارکت همه‌جانبه است
پیام خوزستان - مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با تأکید بر اهمیت ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت گفت: ایجاد نظام‌های نظارتی پیشگیرانه، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و اخلاق‌مداری از الزامات تحقق حکمرانی مطلوب و صیانت از سرمایه‌های انسانی و ملی در این صنعت راهبردی است.
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با تأکید بر اهمیت ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت گفت: ایجاد نظام‌های نظارتی پیشگیرانه، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و اخلاق‌مداری از الزامات تحقق حکمرانی مطلوب و صیانت از سرمایه‌های انسانی و ملی در این صنعت راهبردی است.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود رحیمی امروز (دوشنبه، ۲۴ آذر) در همایش سلامت نظام اداری در صنعت نفت با قدردانی از حضور مدیران و کارکنان این صنعت اظهار کرد: ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت مسیری دشوار، اما دست‌یافتنی است و با تکیه بر توانمندی مردان و زنان این صنعت بزرگ، می‌توان بر چالش‌ها و مشکلات پیش‌ رو غلبه کرد.
وی با اشاره به اهمیت استقرار نظام‌های نظارتی نوین افزود: ایجاد سیستم‌های نظارتی مبتنی بر خودارزیابی، پیشگیری، مسئولیت‌پذیری، اخلاق‌مداری، کاهش هزینه‌های نظارتی، اصلاح مستمر و شفافیت، از منظر مدیریتی و سازمانی کاملاً کاربردی و عملیاتی است.
صنعت نفت باید در شفافیت و سلامت اداری پیشگام باشد
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با فساد تصریح کرد: در مبارزه با فساد، پیشگیری اصل اساسی است و باید زمینه‌های بروز فساد از بین برود. بر همین اساس، ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت بر مبنای اسناد بالادستی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تاکنون بیش از ۶۲ نشست کارگروه سلامت اداری برگزار و ۱۲ گلوگاه اصلی شناسایی شده است.
رحیمی ادامه داد: مقرر شد در هریک از شرکت‌های تابع، این گلوگاه‌ها اولویت‌بندی و اقدام‌های لازم برای کاهش و کنترل آنها اجرا شود. صنعت نفت به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، باید در شفافیت و سلامت اداری پیشگام باشد.
وی با اشاره به رویکرد وزیر نفت در حوزه بازرسی گفت: با نگاه مدبرانه و راهبردی مقام عالی وزارت، رویکرد بازرسی از حالت سنتی و مچ‌گیرانه به سمت تخصصی، فرایندمحور، هدایت‌گر و پیشگیرانه تغییر یافت که این تحول نقش مؤثری در ارتقای سلامت نظام اداری داشته است.
راه‌اندازی دفتر ملاقات مردمی در ساختمان مرکزی وزارت نفت
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با یادآوری اینکه در یک سال گذشته، با تشکیل ساختارهای جدید و بهره‌گیری از استادان و متخصصان حوزه سلامت اداری، اهداف راهبردی مشخص و بیش از پنج نشست تخصصی برگزار شد، گفت: همچنین ۶ کمیته تخصصی در سطح شرکت‌های تابع تعریف و ۱۹ بسته آموزشی برای مدیران، کارکنان و ذی‌نفعان صنعت نفت تدوین شد.
رحیمی با اشاره به تقویت تعاملات بین‌دستگاهی بیان کرد: در این مدت با بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی نشست‌های مشترک برگزار و تبادل اطلاعات انجام شد، همچنین مقالات، استانداردها و قوانین مرتبط با سلامت اداری در اداره کل بازرسی به‌روزرسانی و اطلاع‌رسانی مستمر آنها انجام شده است.
وی درباره تأکید وزیر نفت بر تقویت نیروی انسانی بازرسی گفت: بهره‌مندی از نیروهای متخصص، متعهد، شجاع و اخلاق‌مدار در حوزه بازرسی مورد تأکید جدی قرار گرفته و نمایندگان بازرسی باید به‌عنوان مشاوران امین، چشم و گوش شنوا و حامی مدیران عمل کنند.
ساماندهی رسیدگی به شکایات با ملاقات‌های چهره‌به‌چهره
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با اشاره به راه‌اندازی دفتر ملاقات مردمی در ساختمان مرکزی وزارت نفت اظهار کرد: با ایجاد این دفتر و برگزاری ملاقات‌های چهره‌به‌چهره، اعتماد عمومی تقویت و روند رسیدگی به شکایات ساماندهی شد که بازخوردهای مثبتی به همراه داشته است.
رحیمی در پایان با تأکید بر نقش مدیران در تحقق سلامت اداری گفت: مسئولیت‌پذیری، شفافیت، صیانت از حقوق شهروندی و سرمایه‌های انسانی، افزایش اعتماد عمومی و ارتقای بهره‌وری سازمانی از نتایج استقرار نظام سلامت اداری است و انتظار می‌رود با عزم راسخ و همکاری همه‌جانبه، این مسیر در صنعت نفت با قدرت ادامه یابد.


نظرات شما