پیام خوزستان

آخرين مطالب

طرح 28 مخزن نفتی از اعتبارات میلیاردی برای هیچ‌وپوچ تا تعطیلی و اخراج کارگران اقتصادي

طرح 28 مخزن نفتی از اعتبارات میلیاردی برای هیچ‌وپوچ تا تعطیلی و اخراج کارگران
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -   در سال‌ 96 بود که وزارت نفت تصمیم گرفت حفاری چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب را در قالب EPD/EPC و در طرحی به نام 28 مخزن پیگیری کند و این طرح با هدف جذب سرمایه توسط پیمانکاران طرح، افزایش تولید و ایجاد اشتغال وارد فرهنگ واژگان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شد.
طرحی که قرار بود در کوتاه مدت به افزایش تولید و اشتغال هزاران نفر در منطقه منجر شده و به بحران‌های کارگری و تبعات اجتماعی ناشی از آن پایان دهد.
  بر همین اساس، در سال 97 ستاد اقتصاد مقاومتی کشور نیز طرح اجرایی میدان‌های نفتی منصوری و رامشیر را که بزرگترین میدان‌های طرح 28 مخزن نفتی هستند را با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه مخازن نفتی همچنین افزایش ‌‌تولید نفت برای شرایط پس از تحریم مصوب و عملیاتی کرد.
اما در سال 98 با وجود اینکه در هر کدام از دو میدان منصوری و رامشیر بالغ بر 800 میلیارد تومان هزینه شد فعالیت آن‌ها به یکباره متوقف و مدیر عامل مجموعه علت توقف را کمبود منابع مالی به دلیل عدم پرداخت از سوی کارفرما (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب) عنوان کرد و افزود: به این منظور اقدام به مذاکره با کارفرما جهت تغییر نوع قرارداد کرده است.
در دوره جدید هم طرح توسعه 28 مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اولویت‌بخشی دولت سیزدهم به طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید قرار بود در مسیر بهبود و شتاب قرار گیرد وعده‌ای که کماکان در هاله‌ای از ابهام است.
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خرداد امسال از بررسی موانع پیش روی اجرای طرح توسعه 28 مخزن از جمله مشکلات پیش روی پیمانکاران در تأمین کالا و پرداختی خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که با رفع این موانع شاهد شتاب‌گیری روند اجرای پروژه‌های EPD و EPC باشد وعده‌ای که بر زمین مانده است.
وعده‌هایی که محقق نشد ...
علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پس از انتصاب به این سمت اعلام کرده بود: طرح 28 مخزن، با انجام اصلاحاتی دنبال می‌شود، ضمن آنکه به قراردادها و تعهدات دولت قبل پایبند خواهیم بود و با انجام اصلاحاتی و به‌صورت جدی‌تر از گذشته، این طرح‌ها را دنبال می‌کنیم.
وی همچنین از بهبود در طرح 28 مخزن به علت همکاری با پیمانکاران و سازندگان از جمله در تأمین کالا و تأمین اسناد مالی خبر داده بود.
از جمله مشکلاتی که مدیرعامل جدید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این طرح مورد اشاره قرار داده بود، اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها و مدیریت آنها بود، در حالی که بر اساس طرح 28 مخزن، ساختار مدیریتی مجزایی تعریف شده که ایراد بزرگی است و سبب بی‌انگیزگی مجموعه و کندی کار شده بود.
حقیقت ماجرا ...
طبق گفته کارشناسان حوزه نفت اکنون مخازن نفتی منصوری و رامشیر بیش از 80 درصد از اجرا عقب هستند و با وجود اینکه کارفرمای سه مخزن منصوری، رامشیر و گچساران شرکت مناطق نفت خیز جنوب است دو پروژه منصوری و رامشیر بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی در شرایطی تعطیل قرار گرفته و گفته می‌شود فعالیت پروژه دیگری در گچساران از صفر آغاز شده است.
ضعف طرح 28 مخزن نفتی
به گفته کارشناشان حوزه نفت از مهمترین ضعف‌های طرح 28 مخزن نفتی عدم پیشرفت در اجرا، عدم ساخت تاسیسات سطح الارضی(که باعث اشتغال پایدار می‌شد)، عدم سرمایه گذاری از طرف شرکت‌های پیمانکار، تمرکز بر عملیات تحت الارضی(حفاری چاه) همچنین دریافت صورت وضعیتهای خود درقبال این فعالیت ها از کارفرما(مناطق نفت خیز جنوب)، بلاتکلیف ماندن پروژه های طرح با گذشت چندین ساله از شروع قرارداد و اتلاف هزینه های بیشتر است.
ماجراهای شرکت نفتی...
کارشناس یکی از شرکت‌های پیمانکار مخازن نفتی منصوری و رامشیر در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود که هر کدام از کارگاه‌های شرکت، یک هزار نفر نیرو جذب کند اما تا پایان دولت روحانی تنها به جذب 200 تا 300 نفر در هر کارگاه موفق شد و اکنون در بهترین حالت هر کارگاهی 3تا 4 نفر نیرو دارد.
وی با بیان اینکه در میدان‌های نفتی بزرگی مانند میدان رامشیر 20 تا 30 نفر و در میدان منصوری سه تا چهار نفر نیرو مشغول هستند، افزود: مدیر عامل شرکت پس از تصدی مسئوولیت در این شرکت اقدام به تعطیلی و اخراج کارگران کرد، تا آنجایی که اکنون این شرکت تنها چند نیروی انگشت شمار حراستی دارد و آخرین اخراجی‌ها مربوط به دو ماه پیش بود.
این کارشناس گفت: سیاست مدیر عامل تعطیلی و اخراج کارگران جهت فشار آوردن به مناطق نفت خیز جنوب و اصلاح قرارداد کاری است تا قرار داد مابین او و مناطق نفت خیز جنوب از ریالی به ارزی مبدل شود که نتیجه آن هدر رفت سرمایه ظرف چند سال و تعطیلی تولید است.
وی بیان کرد: دلیلی نمی‌شود شرکت‌های نفتی برای منافع خود اقدام به تعطیلی و اخراج کارگران کنند و ناامنی‌ها شغلی و اجتماعی در منطقه به وجود آورد.
این کارشناس بیان کرد: همه نیروهای اخراجی‌ شرکت خوزستانی هستند و نیروهایی که خوزستانی نیستند توسط مدیران این شرکت‌ها به پروژه‌های این شرکت در استان‌های دیگر منتقل شدند.
  مقرر شده بود 4 درصد از مبلغ طرح 28 مخزن نفتی به مسئوولیت‌های اجتماعی اختصاص داده شود و هر پروژه در قطر 20 کیلومتری تعریف شود می‌تواند از این 4 درصد جهت توسعه مسیرهای دسترسی ، آب رسانی، ساخت مدارس و شبکه‌های بهداشت ودرمانی و.. به روستاها وشهرستانهای مجاور استفاده کند.
از طرفی قانوناً مجموعه نفت در راستای عمل به مسئوولیت‌های اجتماعی خود در شهرهایی که پروژه‌های نفتی اجرا می‌کند می‌بایست به محیط پیرامونی خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح توسعه 28 مخزن که طبق وعده وزیر وقت که قرار بود در قالب 27 بسته‌ کاری ظرف 2 سال به سرانجام برسد، نه تنها 27 بسته اجرا و تکمیل نشد بلکه پیمانکاران 6 بسته‌ای هم که به قرارداد منجر شدند ، از اجرا عقب هستند.
از طرفی شرکت پیمانکار مخزن منصوری و رامشیر است با 80 درصد عقب ماندگی نسبت به اجرا نه تنها امنیت شغلی در منطقه ایجاد نکرد بلکه سبب اخراج نیروهای بومی شده و عملاً تلاشی برای افزایش ظرفیت تولید نفت با توجه به شرایط تحریمی کشور نکرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/391840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان