پیام خوزستان - فارس / مدیرکل فرودگاههای خوزستان با اشاره به نصب سیستم کمکناوبری آیلس در فرودگاه اهواز اعلام کرد که این سیستم با وجود بهروز بودن، در شرایط کاهش دید به زیر ۸۰۰ متر از سرویس خارج میشود و لغو یا تأخیر پروازها اجتنابناپذیر است.
با وجود رسانهای شدن نصب سیستم کمکناوبری آی ِال اس در فرودگاه اهواز طی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، همچنان در برخی روزهای سال شاهد لغو یا تأخیر طولانی پروازها در این فرودگاه هستیم.
بازار ![]()
مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاههای خوزستان، در این رابطه اظهار کرد: دستگاه کمکناوبری آی اِل اس که در همان سالها در فرودگاه اهواز نصب شد، یکی از بهروزترین سامانههای ناوبری هوایی در جهان است و شرکت فرودگاههای کشور با توجه به موقعیت، ترافیک و حساسیت فرودگاه اهواز، همواره خدمات سطح یک را در این فرودگاه اجرا میکند.
وی افزود: نصب این دستگاه بخش عمدهای از مشکلات لغو پروازها را برطرف کرده است، اما آی اِل اس دارای محدودیت فنی است و تنها تا دید افقی ۸۰۰ متر پاسخگوست؛ در صورتی که دید به کمتر از این میزان برسد، دستگاه از سرویس خارج شده و پرواز لغو میشود.
مدیرکل فرودگاههای خوزستان با تأکید بر اینکه این محدودیت مختص ایران نیست، گفت: استانداردهای سازمان هواپیمایی بینالمللی برای دستگاههای کمکناوبری در تمام دنیا یکسان است و شرایط دید زیر ۸۰۰ متر در هیچ فرودگاهی با این سطح از آی اِل اس قابل پاسخگویی نیست.
رزاز بیان کرد: ارتقای سیستم کمک ناوبری آی اِل اس از سطح یک به دو، نیازمند زیرساختهای فنی و هزینهبر است و تاکنون چنین شرایطی در کشور فراهم نشده است؛ بنابراین فعلاً امکان اجرای آن در فرودگاه اهواز نیز وجود ندارد.
وی با اشاره به تعداد روزهای اختلال پروازی در طول سال بیان کرد: به طور متوسط ممکن است ۵ تا ۱۰ روز در سال به دلیل شرایط دید، با لغو پرواز مواجه باشیم که این موضوع در سطح کشور امری معمول تلقی میشود.
سیستم کمکناوبری آی اِل اس (ILS) یکی از مهمترین سامانههای هدایت هواپیما در زمان فرود است که به خلبان امکان میدهد در شرایط دید محدود، هواپیما را بهصورت ایمن به باند هدایت کند. این سیستم بر اساس استانداردهای بینالمللی در سطوح مختلف (کتگوریها) تعریف میشود و هرچه سطح آن بالاتر باشد، امکان فرود در دید کمتر فراهم میشود؛ موضوعی که مستلزم تجهیزات پیشرفتهتر و زیرساختهای گستردهتر است.