پیام خوزستان - مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد: اختلاف قیمت بنزین و سیانجی بهحدی است که هزینه سالانه سوخت خانوارهای پرمصرف در صورت استفاده از سیانجی تا 50 میلیون تومان کاهش مییابد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، سعید رحمان سالاری امروز (شنبه، 15 آذر) در برنامه «میز اقتصاد» با موضوع بررسی جزئیات مصوبه نرخ سوم بنزین و تنوع سبد سوخت با بیان اینکه در 20 سال گذشته 2365 جایگاه سیانجی در کشور احداث شده است، اظهار کرد: ظرفیت این جایگاهها 40 میلیون مترمکعب و میزان مصرف هماکنون 16 میلیون مترمکعب معادل 16 میلیون لیتر بنزین است.
وی یکی از دلایلی که سبب استقبال کم مردم از سوخت دوم شده، قیمت دانست و افزود: باید اختلاف قیمت معناداری بین بنزین و سیانجی وجود داشته باشد تا مصرفکننده به سمت سوخت جایگزین برود. دلیل دیگر استقبال کم، تولید خودرو ازسوی خودروسازهاست؛ هماکنون میزان تولید خودروی سیانجی کاهش پیدا کرده است.
55 هزار خودرو گازسوز تولید میشود
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به امضای قرارداد با خودروسازها برای تولید خودرو با مخزن سیانجی بیان کرد: طرح تولید خودروهای دوگانهسوز با امضای قراردادی با دو خودروساز بزرگ کشور در یک سال گذشته آغاز و مقرر شد 55 هزار خودرو شامل وانتبار و تاکسی تولید شود.
رحمانسالاری با بیان اینکه از سوی دیگر، طرح تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز آغاز شده و سرعت آن در یک سال گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: تاکنون حدود 18 هزار خودرو در سامانه ثبت شده است. همچنین هماکنون تعداد بسیار زیادی مخزن در کشور تولید شده و مشکلی بابت تأمین مخازن وجود ندارد.
وی از تغییر نسل کیتها از یک به چهار خبر داد و افزود: کیت نسل 4 آخرین فناوری روز است. تفاوت کیت نسل 4 و نسل یک این است که میزان مصرف سیانجی و آلودگی هوا در کیت نسل چهار 15 درصد کاهش مییابد و میزان پیمایش و راندمان 15 درصد افزایش و آلایندگی 10 تا 15 درصد کاهش پیدا میکند.
طرح تبدیل مخزن کاملاً رایگان است
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر اینکه طرح تبدیل مخزن کاملاً رایگان است، تصریح کرد: نوبتدهی سیستمی خواهد بود و بسته به وضع کارگاهها بین سه روز تا یک ماه زمان میبرد. هماکنون از 312 هزار تاکسی، بیش از 280 هزار خودرو یعنی 90 درصد دوگانهسوز هستند؛ همچنین از 2600 وانتبار، بیش از 1300 خودرو یعنی بیش از 50 درصد سیانجیسوز هستند؛ به همین دلیل صف خودروهای شخصی بیشتر است. باید توجه داشت که هزینه کیت و نصب حدود 30 تا 40 میلیون تومان است که ازسوی دولت پرداخت میشود؛ اما برخی خودروها به تعمیرات دیگری نیاز دارند که هزینه آن باید ازسوی مالک خودرو پرداخت شود.
رحمان سالاری با اشاره به اینکه متقاضیان تأسیس جایگاه الپیجی نیز میتوانند درخواست خود را ثبت کنند، گفت: تا پایان هفته جاری، فراخوان خودروهایی که متقاضی الپیجیسوز کردن خودروی بنزینسوز هستند منتشر میشود. همچنین خودروهایی که قبلاً الپیجیسوز شدهاند باید گواهی سلامت دریافت کنند.
وی در پایان درباره اختلاف قیمت سیانجی و بنزین تصریح کرد: اختلاف قیمت نرخ اول بنزین با سیانجی یکسوم، نرخ دوم یکششم و نرخ سوم یک یازدهم است. بنابراین هزینه خانوار فرد پرمصرف در سال 50 میلیون تومان کاهش مییابد.