پیام خوزستان

آخرين مطالب

عمل به وعده‌ها

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در 1402 وزارت نفت

وزارت نفت، پیشرو در مهار تورم و رونق تولید در 1402
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - وزارت نفت با تدبیر، کار جهادی و تکیه بر توان داخلی توانست در سال 1402 با تکمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و مهار تورم نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور داشته‌ باشد.

به گزارش شانا، با توجه به اینکه سال 1402 از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شد، همه دستگاه‌های اجرایی توان خود را برای رونق تولید و در نتیجه کاهش تورم کشور به کار گرفتند، از میان همه دستگاه‌ها وزارت نفت در دولت سیزدهم توانست با تکمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید، نقش بسزایی در افزایش تولید و مهار تورم داشته باشد.
در ادامه اهم طرح‌ها و پروژه‌های بهره‌برداری‌شده، عملیات‌های اجرایی آغازشده و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضاشده با حضور جواد اوجی، وزیر نفت را همسو با شعار سال 1402 مرور می‌کنیم. 

پیام خوزستان


بهره‌برداری‌ها
** پروژه فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع 3200 با هدف صیانت از محیط زیست با جلوگیری از سوزاندن گازهای حاصل از فرآورش نفت و تبدیل آن به محصولات ارزشمند و خلق ثروت که با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
** طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 338 میلیون دلار ارزی و 221 میلیارد تومان به‌منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین و سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه اجرا شد.
** پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع 1000 و پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع 900 که از جمله پروژه‌های طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون در مجموع با هزینه حدود 7.5 میلیون یورو و هزار 200 میلیارد ریال به‌صورت ویدیوکنفرانس در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان افتتاح شد و با اجرای آنها روزانه حدود 350 تا 500 میلیون فوت‌مکعب خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزایش یافت.
** طرح پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور با سرمایه‌گذاری حدود 1.3 میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و 84 هزار تن C3+ به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
** فاز 11 پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین فاز باقی‌مانده این میدان مشترک گازی پس از 20 سال وقفه در سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم، به‌عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشور در مدت دو سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، در سال 1402 افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز شد.
با بهره‌برداری کامل از این فاز روزانه 56 میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌شود که درآمدی 5 میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.
** واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان با هدف کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی در پالایشگاه اصفهان به کمتر از 10 ppm و تولید 16 میلیون لیتر (معادل حدود 100 هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو 5 برای عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسید.
با راه‌اندازی این واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان از انتشار روزانه 300 تن گوگرد جلوگیری شده و افزون بر آن رقابت‌پذیری محصول نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد، همچنین سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح مهم محیط زیستی 67 میلیارد و 848 میلیون ریال و 511 میلیون یورو بوده است.

پیام خوزستان


** ایستگاه تقلیل فشار بصیرآباد با ظرفیت روزانه 2.5 میلیون مترمکعب و با هزینه 30 میلیارد تومان که کل تجهیزات آن از سوی سازندگان ایرانی و دانش‌بنیان‌ها تأمین شده است، با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید. این ایستگاه استمرار گازرسانی به 150 روستا و پنج شهر استان گلستان را تضمین و در مدیریت ناترازی گاز کمک شایانی به شرکت گاز استان گلستان کرد.
** طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش با هدف اصلی تولید برآوردی تجمعی اضافی حدود 167 میلیون بشکه و پروژه انجام آزمایش ایستایی آب و تعمیرات فوری خط لوله 20 اینچ انتقال نفت لب‌سفید - قلعه‌نار در محدوده شیرخانه جانه تا واحد مارون 6 برای انتقال 50 هزار بشکه نفت واحدهای قلعه نار/ لب سفید/کبود/ بالارود به بهره‌برداری رسمی رسید.
** میدان مشترک سهراب با تولید روزانه 2 هزار بشکه نفت و ظرفیت تولید نهایی 30 هزار بشکه به‌عنوان یکی از میدان‌های بیست‌ویک‌گانه مشترک شناخته می‌شود و به لحاظ سرمایه‌ای و عملکردی دارای اهمیت است به بهره‌برداری رسید.
** با بهره‌برداری خط لوله جدید فاز 16 پارس جنوبی و تکمیل عملیات پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و انجام آزمون‌های مقدماتی و نهایی عملیاتی روی خط لوله جدید دریایی فاز 16 پارس جنوبی، سکوی گازی و دیگر تأسیسات فراساحل و خشکی فاز 16 پارس جنوبی با دریافت گاز از بلوک مخزنی این طرح، به بهره‌برداری رسیدند و زمینه برداشت روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شد.
** طرح افزایش تولید روزانه 50 هزار بشکه‌ای میدان مشترک آزادگان جنوبی با بهره‌برداری رسمی از 60 حلقه چاه به بهره‌برداری رسمی رسید، این میدان مشترک در فاصله 80 کیلومتری اهواز و جزو میدان‌های مشترک ایران با عراق در غرب کارون است و 203 حلقه چاه و دو مرکز جمع‌آوری در شمال و جنوب و یک واحد فرآورش مرکزی دارد.
** با هدف افزایش روزانه 50 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران، بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر در سال 1402 آغاز شد، ارزش کلی قرارداد توسعه این دو میدان 2.8 میلیارد دلار است که از این مقدار تاکنون 330 میلیون دلار آن هزینه شده است و با اجرای کامل این قرارداد تولید نفت به روزانه 110 هزار بشکه در روز می‌رسد.

پیام خوزستان


آغاز عملیات‌های اجرایی
** عملیات اجرایی احداث پروژه خط لوله انتقال گاز «اهواز - کوهدشت» به‌طول 400 کیلومتر و با سرمایه‌گذاری 550 میلیون دلار و در قالب چهار گستره که بخش مهمی از خط لوله نهم سراسری گاز است، در سال 1402 آغاز شد.
** عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور در جریان سفر رئیس‌جمهوری به این استان و با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد؛ این طرح در دو مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه 10 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. این پروژه مهم طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شد و به مرحله اجرا رسید.
** عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن هلدینگ پتروپالایش اصفهان با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به‌صورت رسمی آغاز شد، ظرفیت خوراک این واحد 91 هزار بشکه و سرمایه‌گذاری لازم برای این واحد، یک هزار و 100 میلیون یورو برآورد شده است که چهار سال پس از بهره‌برداری (سال 1408) سرمایه آن به‌طور کامل باز خواهد گشت.
** عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی سیگلو با 277 میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول با حضور وزیر نفت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد، این طرح شامل تولید متیل‌آمین‌ها و مشتقات آن (م. س. پ) برای نخستین‌ بار در کشور است که با سرمایه‌گذاری‌ 227 میلیون یورو در مساحت 10 هکتار ساخته می‌شود.
** فاز نخست طرح پالایشی شهرستان مُهر با ظرفیت پالایش سالانه 6 میلیون و 600 هزار بشکه میعانات گازی (روزانه 10 هزار بشکه) و سرمایه‌گذاری 30790 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
** پس از سال‌ها بلاتکلیفی و با حضور وزیر نفت، عملیات اجرایی طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی گلستان از سر گرفته شد.

پیام خوزستان


قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها
** توافق‌نامه استحصال اتان از 18 فاز پارس جنوبی گاز پارس جنوبی به‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در 9 پالایشگاه این مجتمع، در چارچوب همکاری‌های وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بین احمد باهوش، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در حضور جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد.
** قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت امضا شد، بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت 90 تریلیون فوت‌مکعب گاز و 2 میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی 900 میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد. این قراردادها در حالی امضا شد که قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.
** بزرگترین قراردادهای یک دهه اخیر صنعت نفت کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار در سالروز ملی شدن صنعت نفت به‌منظور افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایرانی امضا شدند که شامل طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی سومار، سامان و دلاوران، گام دوم توسعه میدان نفتی آذر، توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان و گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/847501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهار دو حادثه آتش سوزی در مراتع شهرستان دزفول

تانکر سوخت حادثه دیده در اهواز جابه‌جا شد

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در شرق سوریه

اقدامات یمنی‌ها برای جلوگیری از افزایش جنایت صهیونیست‌ها در غزه است

آتش‌سوزی جنگل‌های مناطق سخت گذر دزفول به کمک پهپاد پایش شد

حواشی بازی ایرالکو و فولاد از زبان مدیر تیم ایرالکو

10 گل برتر و دیدنی مسی در تمرینات

واکنش احسان اصولی به حواشی بازی ایرالکو و فولاد

حمل مشعل المپیک توسط زیدان و نادال

مناف هاشمی: برنامه افتتاحیه المپیک جدید بود

پاریس میزبان المپیک را بیشتر بشناسید

مشعل المپیک 2024 پاریس روشن شد

لحظه روشن شدن مشعل المپیک پاریس

روزهای گرم این استان از فردا؛ افزایش دما تا 48 درجه

کشته و زخمی شدن 6 نظامی صهیونیست در غزه

جباری: من اگر جای بیرانوند بودم پرسپولیس را به خاطر پول بیشتر ترک نمی‌کردم

بریتانیا غذاهای دهکده المپیک را تحریم کرد

استقلال در آستانه ترکاندن بمب بزرگ تابستانی

نورپردازی خارق‌العاده برج ایفل در مراسم افتتاحیه

کاروان رژیم صهیونیستی در افتتاحیه المپیک «هو» شد

عکس پربازدید از یک روز کاملا عادی در خوزستان!

جانشین کروس از فردا استارت می‌زند

مورد استثنایی چلسی؛ تیمی با 42 بازیکن!

پورسلمان: امیدوارم فردا اولین مدال تاریخ شمشیربازى را کسب کنیم

جزئیات مسیر مراسم افتتاحیه المپیک 2024

برنامه رقابت نمایندگان ایران در اولین روز

روایت "عصر ایران" در خصوص حاشیه‌های بازدید پزشکیان از خانه کشتی

چرا کارکنان بخش خصوصی در روزهای گرم تعطیل نمی‌شوند

2 فقره آتش‌سوزی در مراتع دزفول مهار شد

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

یوونتوس، بارسلونا را پول‌دار می‌کند

محمدی: تیراندازان ایران در المپیک باانگیزه هستند

حمایت قاطع اسپانیا از پدیده بارسا

دعوت از قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی جهت حضور در تورنمنت روسیه

شکست سنگین یوونتوس؛ شوک بزرگ کلوزه به تیاگو

گزیده‌های نفتی هفته

کیسه زباله حاوی اسید برای پاکبان بهبهانی حادثه آفرید

حمله حزب الله با پهپاد و سلاح مناسب به مواضع نظامیان صهیونیست

فرانچسکو توتی و شرکت در چالش گل کردن توپ با ضربه چیپ

کاروان آمریکایی‌ها یک کشتی را قرق کردند!

ناکامی سون هیونگ مین در عبور از خط دفاعی 100 نفره!

میزبان با تمام ورزشکاران به استقبال افتتاحیه آمد

کناره‌گیری احتمالی نادال از تنیس انفرادی المپیک

واکنش هالند به ناکار شدن جک گریلیش در تمرینات منچسترسیتی!

قیمت مدافع جدید پرسپولیس لو رفت

شب هایی که من به یاد تو بیدار بودم

پزشکیان: برای حل مسئله فرهنگ باید خودمان را درست کنیم تا مردم الگو بگیرند

تصور ایرانیان از ترامپ درست است؟

جابجایی تانکر سوخت حادثه دیده در شهرستان اهواز

سایت صفیره اهواز همچنان می‌سوزد