پیام خوزستان

آخرين مطالب

راه‌آهن میانه - تبریز در ایستگاه پایانی اجتماعی

راه‌آهن میانه - تبریز در ایستگاه پایانی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - پروژه راه‌آهن میانه-تبریز که از سال 1379 کلید خورده است، اکنون با همت دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است؛ پروژه ای که یکی از بخش‌های مهم اتصال کریدور شرق آسیا به اروپاست.
به گزارش خبرنگار ایمنا، با هدف توسعه زیرساخت‌های ناوگان ریلی کشور، عملیات ساخت و بهره‌برداری از راه‌آهن میانه - تبریز و دوخطه کردن آن از سال 1379 در دستور کار قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این مسیر 203 کیلومتری زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون بیش از 10 ساعت به طول می‌انجامد، به چهار تا پنج ساعت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، راه آهن میانه - تبریز یکی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن در منطقه شمال غرب کشور است که با تکمیل شدن آن اتصال به ترکیه و اروپا محقق شده در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
ابتدای مسیر این پروژه ایستگاه میانه واقع در مسیر راه آهن تهران - تبریز است، در سال 1398، 132 کیلومتر از مسیر این پروژه از میانه تا بستان آباد به بهره‌برداری رسید. البته با این افتتاح تغییری در مسیر قطارها ایجاد نشد چراکه محور ریلی در این منطقه به بن بست می‌خورد.
در ادامه مسیر، این راه‌آهن دوخطه باید از از مسیری کوهستانی عبور کرده و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستان آباد و باسمنج به ایستگاه تبریز می‌رسد. تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه و اتصال آن به راه آن نخجوان، ایروان، تفلیس منجر به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌شود.
در واقع این پروژه نیز یکی از پروژه‌های ریلی کشور است که می‌تواند در حمل و نقل ریلی انقلاب ایجاد کند چراکه با قرارگیری در شاه راه آذربایجان شرقی، ارتباط ایران با اروپا را تسریع می‌کند.
در سفر آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی، پروژه راه آهن میانه - تبریز مورد توجه قرار گرفت و برای تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه‌های بستان آباد و خاوران، 200 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به این پروژه اختصاص یافت که منجر به تسریع در اجرای این پروژه شد.
وعده وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح پروژه راه آهن تبریز - بستان‌آباد اواخر فروردین ماه امسال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربین‌های نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژه‌های راه‌سازی خبر داده و گفت: خط آهن بستان‌آباد - تبریز به زودی افتتاح می‌شود.
نواقص مسیر ریلی بستان آباد شناسایی شد سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن بعد از بازدید از پروژه ریلی میانه - بستان آباد - خاوران از احصای نواقص پروژه و برنامه‌ریزی زمانی بلندمدت و میان‌مدت برای رفع این نواقص، خبر داد.
وی در پایان بازدید یک روزه از آخرین وضعیت پروژه ریلی میانه-بستان آباد - خاوران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امروز با هدف بررسی آخرین وضعیت محور ریلی میانه - بستان آباد - خاوران، سفر کاری فشرده و مفیدی از ایستگاه خاوران به بستان آباد و سپس میانه و زنجان و قزوین داشتیم و اکنون نیز در مسیر قزوین به تهران هستیم.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: بررسی جزئیات مختلف ایستگاه خاوران و ایستگاه‌های طول محور مثل ایمناب، بستان آباد، شهریار، زاویه و میانه، وضعیت زیرسازی و روسازی خط بویژه در پل‌ها و تونل‌ها، وضعیت ترانشه‌های طول مسیر و … موارد مختلفی بود که در این بازدید بررسی شدند و مدیرعامل شرکت ساخت و معاون وی، نماینده مردم شریف تبریز در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در قطار حضور داشتند و با هر بار سوار و پیاده شدن ما در توقف‌های مختلف قطار ما را همراهی کردند که جای تشکر دارد. ضمن قدردانی از زحمات عزیزان در شرکت ساخت، نقایص پروژه احصا شده و طی جلسه مفصلی که در طول مسیر در قطار داشتیم، برای برطرف شدن هر یک از موارد در کوتاه مدت و میان مدت برنامه‌ریزی زمانی مشخص شد.

پیام خوزستان

مشخصات فنی پروژه ریلی میانه - بستان آباد - تبریز حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن میانه - بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری 120 کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی 500 متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی 11.70 متر است.
حجم عملیات خاکی راه آهن میانه - تبریز بیش از 15 میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی 349 هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است.
همچنین برای ساخت این خط ریلی 6.1 هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، 84 هزار اصله تراورس و 26 دستگاه سوزن به کار رفته است.
بخش اول این راه آهن 203 کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل می‌شود که این بخش در سال 1398 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
قطعه اول این پروژه ریلی 10 قطعه‌ای (ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول 28 کیلومتر، قطعه دوم (ایستگاه نقلان) به طول 22 کیلومتر، قطعه سوم (ایستگاه ترکمانچای) به طول 15 کیلومتر، قطعه چهارم به طول 20 کیلومتر، قطعه پنجم (ایستگاه شهریار) به طول 20 کیلومتر و قطعه ششم (ایستگاه تیکمه داش) به طول 23 کیلومتر در دست بهره‌برداری قرار دارد.
بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، 44 کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.
ایستگاه راه‌آهن خاوران به مساحت 230 هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راه‌آهن میانه - بستان آباد - تبریز شناخته می‌شود.
مساحت ساختمان اصلی آن سه هزار و 665 مترمربع و مساخت کل ساختمان‌های این ایستگاه 9 هزار و 75 متر است.
بخش سوم راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راه‌آهن تبریز به طول 27 کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق می‌کند در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
این بخش شامل ایستگاه‌های ائل‌گلی، ترمینال و تبریز می‌شود.
کد خبر 664106

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/734941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان