راهآهن میانه - تبریز در ایستگاه پایانی
اجتماعی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - پروژه راهآهن میانه-تبریز که از سال 1379 کلید خورده است، اکنون با همت دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است؛ پروژه ای که یکی از بخشهای مهم اتصال کریدور شرق آسیا به اروپاست.
به گزارش خبرنگار ایمنا، با هدف توسعه زیرساختهای ناوگان ریلی کشور، عملیات ساخت و بهرهبرداری از راهآهن میانه - تبریز و دوخطه کردن آن از سال 1379 در دستور کار قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این مسیر 203 کیلومتری زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون بیش از 10 ساعت به طول میانجامد، به چهار تا پنج ساعت کاهش میدهد. علاوه بر این، راه آهن میانه - تبریز یکی از شریانهای اصلی شبکه راه آهن در منطقه شمال غرب کشور است که با تکمیل شدن آن اتصال به ترکیه و اروپا محقق شده در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
ابتدای مسیر این پروژه ایستگاه میانه واقع در مسیر راه آهن تهران - تبریز است، در سال 1398، 132 کیلومتر از مسیر این پروژه از میانه تا بستان آباد به بهرهبرداری رسید. البته با این افتتاح تغییری در مسیر قطارها ایجاد نشد چراکه محور ریلی در این منطقه به بن بست میخورد.
در ادامه مسیر، این راهآهن دوخطه باید از از مسیری کوهستانی عبور کرده و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستان آباد و باسمنج به ایستگاه تبریز میرسد. تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه و اتصال آن به راه آن نخجوان، ایروان، تفلیس منجر به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه میشود.
در واقع این پروژه نیز یکی از پروژههای ریلی کشور است که میتواند در حمل و نقل ریلی انقلاب ایجاد کند چراکه با قرارگیری در شاه راه آذربایجان شرقی، ارتباط ایران با اروپا را تسریع میکند.
در سفر آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی، پروژه راه آهن میانه - تبریز مورد توجه قرار گرفت و برای تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاههای بستان آباد و خاوران، 200 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به این پروژه اختصاص یافت که منجر به تسریع در اجرای این پروژه شد.
وعده وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح پروژه راه آهن تبریز - بستانآباد اواخر فروردین ماه امسال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربینهای نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژههای راهسازی خبر داده و گفت: خط آهن بستانآباد - تبریز به زودی افتتاح میشود.
نواقص مسیر ریلی بستان آباد شناسایی شد سید میعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن بعد از بازدید از پروژه ریلی میانه - بستان آباد - خاوران از احصای نواقص پروژه و برنامهریزی زمانی بلندمدت و میانمدت برای رفع این نواقص، خبر داد.
وی در پایان بازدید یک روزه از آخرین وضعیت پروژه ریلی میانه-بستان آباد - خاوران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امروز با هدف بررسی آخرین وضعیت محور ریلی میانه - بستان آباد - خاوران، سفر کاری فشرده و مفیدی از ایستگاه خاوران به بستان آباد و سپس میانه و زنجان و قزوین داشتیم و اکنون نیز در مسیر قزوین به تهران هستیم.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: بررسی جزئیات مختلف ایستگاه خاوران و ایستگاههای طول محور مثل ایمناب، بستان آباد، شهریار، زاویه و میانه، وضعیت زیرسازی و روسازی خط بویژه در پلها و تونلها، وضعیت ترانشههای طول مسیر و … موارد مختلفی بود که در این بازدید بررسی شدند و مدیرعامل شرکت ساخت و معاون وی، نماینده مردم شریف تبریز در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در قطار حضور داشتند و با هر بار سوار و پیاده شدن ما در توقفهای مختلف قطار ما را همراهی کردند که جای تشکر دارد. ضمن قدردانی از زحمات عزیزان در شرکت ساخت، نقایص پروژه احصا شده و طی جلسه مفصلی که در طول مسیر در قطار داشتیم، برای برطرف شدن هر یک از موارد در کوتاه مدت و میان مدت برنامهریزی زمانی مشخص شد.
مشخصات فنی پروژه ریلی میانه - بستان آباد - تبریز حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری 120 کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی 500 متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی 11.70 متر است.
حجم عملیات خاکی راه آهن میانه - تبریز بیش از 15 میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی 349 هزار متر مکعب بتنریزی انجام شده است.
همچنین برای ساخت این خط ریلی 6.1 هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، 84 هزار اصله تراورس و 26 دستگاه سوزن به کار رفته است.
بخش اول این راه آهن 203 کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل میشود که این بخش در سال 1398 افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
قطعه اول این پروژه ریلی 10 قطعهای (ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول 28 کیلومتر، قطعه دوم (ایستگاه نقلان) به طول 22 کیلومتر، قطعه سوم (ایستگاه ترکمانچای) به طول 15 کیلومتر، قطعه چهارم به طول 20 کیلومتر، قطعه پنجم (ایستگاه شهریار) به طول 20 کیلومتر و قطعه ششم (ایستگاه تیکمه داش) به طول 23 کیلومتر در دست بهرهبرداری قرار دارد.
بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، 44 کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.
ایستگاه راهآهن خاوران به مساحت 230 هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راهآهن میانه - بستان آباد - تبریز شناخته میشود.
مساحت ساختمان اصلی آن سه هزار و 665 مترمربع و مساخت کل ساختمانهای این ایستگاه 9 هزار و 75 متر است.
بخش سوم راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راهآهن تبریز به طول 27 کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق میکند در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
این بخش شامل ایستگاههای ائلگلی، ترمینال و تبریز میشود.
کد خبر 664106
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/734941/