پیام خوزستان

آخرين مطالب

زندگی معمولی و فوتبال زیرزمینی در روزهای موشک باران دزفول + تصاویر اجتماعی

زندگی معمولی و فوتبال زیرزمینی در روزهای موشک باران دزفول + تصاویر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - «وقتی آژیر خطر به صدا در می‌آمد، عروسکم را به گوشه‌ای پرت می‌کردم و همراه با پدر و مادرم و خواهر کوچکم که شیرخوار بود، به زیرزمین خانه‌مان می‌رفتیم. پدربزرگ، مامان‌بزرگ، عموها به همراه خانواده هم به جمع ما اضافه می‌شدند، درکی از حملات موشکی نداشتم، بی‌خیال و فارغ از آنچه دوروبرم می‌گذشت با دختر عمو و پسرعموها شعر می‌خواندیم، حتی وسط شعر خواندن مرگ بر صدام می‌گفتم و می‌خندیدم تا وضعیت سفید شود و از زیر زمین بیرون بیایم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کمی که بزرگ‌تر شدم و به مدرسه رفتم، بهتر معنا حملات موشکی را درک کردم، مدرسه‌ام در خیابان پیروزی بود و آنجا هرازگاهی مورد حملات موشکی دشمن قرار می‌گرفت. یک روز مشغول درس خواندن بودم که شیشه‌های کلاس به شدت تکان خورد، زیر پایم بدجوری لرزید، همین تکان باعث شد که معلمم بیهوش شود. هاج و واج به اطراف نگاه کردم، دیدم دوستانم هم ترسیده‌اند، مدتی نگذشت که معلم‌های دیگر به کمک معلمم آمدند و برایش آب قند آوردند. بعد از مدتی بابای مدرسه در حالی سراسیمه به کلاس‌ها سرک می‌کشید، گفت: الحمدلله خطر رفع شده، موشک به پشت مدرسه خورده است. حالا بعد از 35 سال از خودم می‌پرسم اگر آن روز موشک به مدرسه می‌خورد سرنوشت 300 دانش‌آموز مدرسه چی می‌شد!»
یک شب تا صبح معمولی در دزفول این اتفاقات در تهران تنها شکل کوچکی از حملات موشکی به شهر دزفول است، شهری که به راستی سمبل مقاومت و ایستادگی است،‌ زیرا مجاوران رودخانه دز در 2 هزار و 700 روز مقاومت با تقدیم 2 هزار و 600 شهید به دشمن فهماندند عاشقانه پای این مرز و بوم ایستاده‌اند. به همین خاطر برای دزفول نام دیگری آن هم از نوع عربی برایش انتخاب کردند: «بلد الصواریخ» همان شهر هزار موشک است، این نامی است که عراقی‌ها برای دزفول انتخاب کردند. در هشت سال دفاع مقدس پایتخت مقاومت ایران با بیش از شلیک 176 موشک دور برد فراگ و اسکاد، همراه با سرریز شدن 489 بمب و راکت توسط هواپیماهای دشمن و اصابت پنج هزار و 821 گلوله توپ به نقاط مختلف این شهر روزهای متفاوتی را نسبت به سایر شهرها گذراندند. 
بیشتربخوانید
شکنجه وحشیانه اسرای ایرانی توسط نظامیان رژیم بعث عراق + فیلم هوا تازه تاریک شده و باد سوزناکی در روزهای پاییزی به مدت کوتاهی می‌وزد، شهناز لباس‌های بچه خواهرش را بر روی بند می‌اندازد، به ناچار به «شوادان» می‌رود ـ شوادان همان پناهگاه موقتی است که با بتن به شکل هلالی ساخته شده و چند خانواده از غروب تا صبح در این پناهگاه به سر می‌برند ـ قبل از آن چند لامپا را روشن می‌کند تا در نور کم راحت‌تر به شوادان برود. اما باز هم با احتیاط گام بر می‌دارد. شوادان در 2 طبقه درست کرده‌اند، طبقه اول مخصوص مردها و پسرها و طبقه پایین هم مخصوص زن‌ها و دخترها است. 

پیام خوزستان

حضور رهبر انقلاب در همان روزهای اول جنگ در دزفول
طعم فوتبال زیرزمینی در پناهگاه! چند روزی است که اقوام آقا جمال از شوش برای دیدن خواهرشان به دزفول آمده‌اند و آمار جمعیت حاضر در شوادان را افزایش داده‌اند! شهناز به این فکر می‌کند که در این محیط کسل‌کننده که همراه با بوی ظرف نشسته آبگوشت و دود سیگار پدرش و پدر دوستش رضوان است چگونه تا صبح سپری کند. او چاره‌ای ندارد چون صدای توپخانه مدام از دور شنیده می‌شود و باید در شوادان بماند. 

پیام خوزستان

روزنامه‌ها از مقاومت دزفول می‌گویند
پسرها هم که اصلاً در فضا نیستند، با هر وسیله‌ای برای خودشان بازی می‌سازند، این بار قرعه به کلاف‌های کاموا رسیده است، کلاف‌ها را به دیوار پرتاب می‌کنند،‌ قدری از ماسه‌های دیوار می‌ریزد. صدای توپخانه بلندتر می‌شود،‌ اما پسرها دست بردار نیستند و به فکر فوتبال زیرزمینی هستند، با بالش‌ها دروازه می‌سازند و کلاف‌ها را به داخل دروازه شوت می‌کنند.

پیام خوزستان

محل اصابت یک موشک در دزفول
موشکباران است اما باید به فکر رزمندگان خط مقدم بود شهناز نگاهی به اطراف می‌اندازد، ظرف‌های نشسته شام روی طاقچه روی هم تنبار شده است، شهلا خواهرش در کنار تونل شوادان به بهار شیر می‌دهد،‌ صفورا خانم گهواره دخترش را تکان می‌دهد و بار هر تکان نیم چرتی می‌زند. سوسوی نور چراغ نفتی همکاری لازم را با مادر شهناز، خانم آغا و طاهره خانم برای بافت شال‌گردن‌های مشکی و خاکستری دارد. مادر شهناز در حالی که مشغول بافتن است، می‌گوید: باید زودتر ببافیم و به ستاد تحویل دهیم، چون گفتند طرف‌های مهران و قصرشیرین هوا خیلی سرده است و سوز سرما رزمندگان را اذیت می‌کند...
هنوز حرف مادر شهناز تمام نشده که نور خیرکنند سفید آسمان و پله‌های شوادان را روشن می‌کند و بعد، صدای کرکننده‌ای که توی گوش آن‌ها می‌پیچد. صدای جیغ و گریه دختر صفورا و شهلا بلند می‌شود. خاک و سنگریزه از سقف بر سر و روی آن‌ها می‌ریزد. صفورا خانم ترسیده است، مادر شهناز به او می‌گوید: اول یکم شیرت را بدوش، بعد به بچه شیر بده، وگرنه تب می‌کند یا بالا می‌آورد. خدا ریشه این صدام ظالم را بسوزاند.
یک موشک 12 متری برای ترساندن دزفولی‌ها! پدر شهناز با کبریت فتیله لامپا را دوباره روشن می‌کند تا بهتر بتواند جمعیت را مدیریت کند. در همین حین شهلا از شدت ترس در تونل هواکش شوادان بالا می‌آورد و بوی استفراغ فضا را پر می‌کند. دیگر فضای شوادان برای شهناز غیر قابل تحمل شده است،‌ دنبال بهانه می‌گردد تا از شوادان بیرون برود. پدرش خاک‌های موج انفجار را از روی رادیو پاک می‌کند و رادیو عراق می‌گیرد که می‌گوید: ارتش قهرمان و قدرتمند عراق، موشک 12 متری به شهر دزفول شلیک کرده است و به مردم هشدار می‌دهد که شهر را ترک کنند!
هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته است که صدای آژیر ماشین آتش‌نشانی و آمبولانش از انتهای شوادان شنیده می‌شود. شهناز به دنبال پدرش از شوادان خارج می‌شود. لباس‌های بهار از روی بند رخت پرت شده است و به چند شاخه درخت نارنج چسبیده است. حیاط پر از برگ‌های نارنج شده است. صدای «الله اکبر» مردم بلند است. برخی از وسایل خانه به درون حیاط پرت شده‌اند. 
مردم این شهر صدام را ذله کردند با همان نور کم لامپایی، شهناز به طرف آشپزخانه می‌رود. درهای کابینت باز شده‌اند و بوی عرق نعناع فضا به مشام می‌رسد، چون روز گذشته فروشنده پدر شهناز را مجبور کرده بود که در کنار خریدش عرق نعناع هم بخرد. شهناز خرده‌های شیشه آشپزخانه را با خاک انداز جمع می‌کند که «یاسر» برادرش تفنگ به دوش داخل خانه می‌آید. یاسر که دل نگران خانواده است،‌ رو به پدرش می‌گوید: خونه همسایه موشک خورده است، باید برای کمک بروم، اما قبلش آمدم ببینم شما رو به راه هستید؟ بعد ادامه می‌دهد: شما هم زود به شوادان برگردید، ممکنه دوباره این منطقه را هدف قرار بدهند،‌ چون منتظرند مردم جمع شوند و دوباره همانجا را بزنند، این شگرد بعثی‌هاست.

پیام خوزستان

نمازجمعه‌ها هم تعطیل نشد؛ مردم دزفول در میدان حاضر بودند
یاسر نگاهش را به سوی شهناز می‌چرخاند و می‌گوید: الان چه وقت جارو کردن است به شوادان برو. اما این توصیه‌های یاسر افاده‌ای ندارد، در آن شرایط حاضر نیستند به شوادان برگردند. انگار ترسشان ریخته است. شهناز همان جا در اتاق پذیرایی می‌خوابد و بقیه هم یکمی آن طرف‌تر استراحت می‌کنند.
وقتی صبح می‌شود شهناز همراه با پدرش به محل اصابت موشک می‌رود، انگار نه انگار که آنجا قبلاً خانه‌ای بود، منطقه مثل بیابان صاف شده است. مردم با حلب‌های بزرگ روغن و بیل خاک را کنار می‌زند، اما هنوز جسدی پیدا نشده است، دختر و داماد همسایه روی تل خاک ضجه می‌زنند،‌ مردم مدام شعار «الله اکبر» سر می‌دهند. گروهی دیگر خشمگین فریاد می‌زنند: «مرگ بر صدام؛ یزید کافر». آن سوی تله خاکی زن میانسالی چادرش را به کمر بسته،‌ گاهی خاک‌ها را کنار می‌زند و گاهی خاک بر سرش می‌ریزد. شهناز دیگر طاقت نمی‌آورد و همراه با پدرش بر می‌گردد.
روز چهارم خردادماه، روز «مقاومت دزفول» نامگذاری شده است. چرا که در هشت سال دفاع مقدس، بیش‌ از 20 هزار واحد خانه مردم و ساختمان‌های شهری دزفول خسارت دید و ویران شد. از جمعیت 200 هزار نفری این شهر بیش از 12 هزار نفر به جبهه رفتند و 2 هزار و 600 شهید، 400 جانباز و 450 آزاده و 147 جاویدالاثر دادند.
منبع: فارس
باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/733276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یل گتوند بهترین کشتی‌گیر فرنگی 2023 آسیا شد

7 مصدوم انحراف از جاده خودروی سواری در محور آبادان به اهواز

گل برای پرسپولیس و جبران دانیال اسماعیلی‌فر

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عالیشاه بهترین پاسور پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

هفته بیست و هفتم لیگ برتر| عبور یک نیمه‌ای پرسپولیس از صنعت نفت در آبادان

فعالیت مرکز مستقل بسیج اروندکنار آغاز شد

گل اول پرسپولیس به نفت آبادان توسط اسماعیلی‌‎فر (فیلم)

اعلام محدودیت‌های ترافیکی مراسم راهپیمایی حمایت از دفاع مشروع نیرو‌های مسلح در اهواز

برد یک نیمه ای پرسپولیس مقابل صنعت نفت با یک مصدوم

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

برد یک نیمه‌ای پرسپولیس مقابل صنعت نفت

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

عکس‌| حرکت غیراخلاقی یک پرسپولیسی در آبادان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

کامبک رویایی استقلال خوزستان برابر گل‌گهر

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان (عکس)

گل اول استقلال خوزستان به گل گهر روی اشتباه وحشتناک اخباری (گل گهر 2-1 استقلال خوزستان)

گل های دقیقه پایانی برای تساوی گل گهر و استقلال خوزستان

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

ترکیب پرسپولیس برابر صعنت نفت آبادان

آبادانی ها پرسپولیس را به خاطر روزتولدشان در یاد دارند

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ترکیب تیم‌های صنعت نفت و پرسپولیس اعلام شد

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

ترکیب پرسپولیس برابر صنعت‌نفت مشخص شد

کشف محموله نوشیدنی قاچاق در آغاجاری

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت

گلزن جوان گل‌گهر مانند برق و باد!

فیلم/ گل اول پرسپولیس به نفت آبادان توسط اسماعیلی‌‎فر

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ می دهیم

ترکیب پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان مشخص شد

مشخص شدن ترکیب پرسپولیس برای دیدار با صنعت نفت

ترکیب پرسپولیس برابر نفت‌‌آبادان؛ همان همیشگی!

ترکیب پرسپولیس مقابل صنعت نفت مشخص شد

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار با صنعت‌نفت

عکس| ترکیب پرسپولیس برابر صعنت نفت آبادان

هشدار قاطع معاون اول رئیس جمهور به اسرائیل

پوشش زنده 2 بازی هفته بیست و هفتم لیگ برتر| هوادار 2- پیکان یک/ گل گهر صفر_ استقلال خوزستان صفر

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

عبدالله ویسی:همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

نفت‌آبادان - پرسپولیس؛ گزارش زنده

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

استقلال در آزادی، پرسپولیس در غربت | حمله به حال‌گیرها