پیام خوزستان

آخرين مطالب

صدتن از جوانان دزفول به دفاع از حرم رفتند و 70تن جانباز برگشتند اجتماعی

صدتن از جوانان دزفول به دفاع از حرم رفتند و 70تن جانباز برگشتند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه‌های چهارم خرداد، روز ملی مقاومت و پایداری صبح امروز یکشنبه اول خرداد، با حضور سردار غلامحسین کلولی دزفولی مدیر عامل بنیاد چهارم خرداد در سالن دزفول موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کلولی دزفولی در ابتدای این‌برنامه، گفت: آزادسازی خرمشهر به دست رادمردان و شیر زنانی تحقق پیدا کرد که نخواستند بپذیرند قطعه‌هایی از سرزمینشان در تصرف دشمن باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ملت ایران با دست خالی اما عظمی راسخ و رهبری شجاع و دلیر اجازه نداد میلیمتری از خاک کشور عزیزش در دست دشمن بیفتد و باقی بماند.
وی افزود: آزاد سازی خرمشهر در سوم خرداد نتیجه مقاومت و پایمردی هایی بود که در جای جای شهرهای مرزی از جمله اندیمشک، شوش، اهواز، ایلام، مهران، پاوه، کرمانشاه و دزفول اتفاق می‌افتاد. سردار دزفولی با طرح این سوال که چرا نظام جمهوری اسلامی از بین شهرها، دزفول را نمونه و مصداق مقاومت و پایداری انتخاب کرد؟ مقاومت و پایداری بود که در این شهرها و دزفول تجلی پیدا کرد و نتیجه اش آزادی سازی خرمشهر شد.وی ادامه داد: زن، مرد، کارگر، مدیر، مسئول، دانش آموز و دانشجو خود را مقید به این می‌دیدند که در مقابل هجوم بی تفاوت نباشند، مناطق خود را ترک نکنند و ایستادگی کنند که بهترین مصداق و نمونه آن دزفول بود. جا دارد هر سال نسبت به گرامیداشت سوم و چهارم خرداد اقدام جانانه‌ای انجام بدهیم زیرا این دو روز با شرافت ملی و دینی ما گره خورده است.
مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد، در ادامه گفت: اگر نتوانیم این حماسه را زنده نگه داریم، به نسل‌ها انتقال داده نخواهد شد، اگر انتقال داده نشود به مرور زمان روحیه مقاومت و پایداری به فراموشی سپرده می‌شود و اگر انتقال بدهیم تهدیدهای دیگری به سمت این ملت رشید و مقاوم وارد بشود. این فضا و روحیه باید در جامعه ایرانی استشمام بشود و توسعه پیدا کند. انقلاب اسلامی که پیروز شد، همه مردم ایران به خصوص مردم دزفول سر از پا نمی‌شناختند تا پایه‌های انقلاب اسلامی و حرکتی که توسط امام راحل شروع شده بود را تثبیت کنند.
کلولی دزفولی گفت: چند روزی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که خیزش‌های ضد انقلابی در کردستان، گیلان و دزفول شکل گرفت و باعث شد امنیت سلب بشود. مردم دزفول با آمادگی و فهم درستی که از این خیزش‌ها داشتند به دفاع کردن و کمک مردم انقلابی پرداختند.
وی به حضور جوانان دزفولی در کردستان و آذربایجان غربی برای برخورد با ضد انقلاب اشاره کرد و گفت: این جوانان در 14 منطقه، از چزابه تا ایلام خطوط پدافندی را در مقابل دشمن ایجاد کردند. به نیت ناپاک دولت بعث که پی بردند شهر را به شکل پادگان و دژ محکمی درآوردند، طوری که در دزفول هر خانه یک سنگر، هر محله یک جبهه و کل دزفول منطقه عملیاتی بزرگی شد. چندماهی از جنگ نگذشته بود که تمام توپخانه‌های دشمن از کار افتاد و به صورت پدافندی درآمد، دشت‌های خوزستان لشکر تا دندان مسلح دشمن را در خود بلعیدند، جوانانی از شوش، اهواز، شیراز، خراسان و گیلان دشمن را تا لب کرخه نگه داشتند و اجازه پیشروی ندادند. وی افزود: دولت بعث که دید دزفولی‌ها از رزمندگان حمایت می‌کنند و جوانانشان را به جبهه می‌فرستند، 47 روز از جنگ نگذشته بود جنگ به شهرها را آغاز کرد. دشمن در 16 مهر 1359، ساعت 22 و 30 دقیقه با 3 فروند موشک دزفول را مورد هجوم قرار داد.
مدیر عامل بنیاد چهارم خرداد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، دزفول 176 بار مورد حمله موشکی دشمن قرار گرفت. تا قبل از عملیات فتح المبین بیش از 2 هزار و 500 گلوله توپ به دزفول شلیک شد. 1 گلوله به بازار اصابت کرد و بیش از 83 نفر را شهید کرد. بیش از 500 بمب و 330 راکت هواپیما شلیک شد و اصابت کرد و 250 کودک سه روزه تا ده ساله به شهادت رسیدند. جنایت‌های که در یمن و غزه صورت می‌گیرد در دزفول صورت می‌گرفت. در طول این مدت، مردم دزفول 2 هزار و 600 شهید، 4 هزار و 200 جانباز، 452 آزاده و 150 جاویدالاثر تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و خاک سرزمین عزیزمان ایران کرد.
وی گفت: بعد از جنگ، توطئه دشمن و آمریکا که همچنان استمرار داشت و سگ وحشی‌اش داعش را به جان کشورهای اسلامی انداخت، بیش از 100 نفر از جوانان دزفولی به سمت جبهه‌های دفاع از حرم رفتند. از این صد نفر، 70 نفر زخمی و جانباز برگشتند، 10 نفر به فیض شهادت رسیدند که پیکر 2 نفر از آنها در مناطق عملیاتی سوریه قرار دارد. به دلیل مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی این شهر، جمهوری اسلامی و دولت مردان در چهارم خرداد سال 1366، دزفول را پایتخت و شهر نمونه مقاومت جمهوری اسلامی معرفی کردند. دزفول علاوه بر مقاومت، شهر را زنده نگه داشت. دزفول توانست لشکر 7 خط شکن حضرت ولیعصر (عج) را نیز سازماندهی بکند.
کلولی دزفولی با طرح این سوال که چه عقبه و نمادهایی پشت این مقاومت است، گفت: این شهر، مقاومت و ایستادگی مردمش را مدیون و مرهون سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی است که در دزفول وجود دارد. سردار دزفولی ادامه داد: عشق به اهل بیت (علیهم السلام) اولین نماد مقاومت دزفول است. امام‌زاده محمد بن موسی بن جعفر (ع) ملقب به سبزالعبا مامنی بود برای رزمندگانی که در این منطقه حضور پیدا می‌کردند. وی حضور سلسله جلیله روحانیت شیعه از جمله شیخ الفقها شیخ مرتضی انصاری، آیت الله نبوی، بیگدلی، عاملی و اسوه صبر و تقوا آیت الله قاضی در دزفول را دومین نماد خواند و افزود: صیاد شیرازی هرزمانی به دزفول می‌آمد خدمت آیت الله قاضی می‌رسید. سومین نماد که بسیار تأثیر گذار در شهادت طلبی و مقاومت مردم دزفول است، برگزاری تاسوعا و عاشورای حسینی در این شهر است.
مدیر عامل بنیاد چهارم خرداد زیاد بودن مساجد و حسینیه در این شهر را نماد چهارم مطرح کرد و ادامه داد: دزفول به دلیل مساجد و حسینیه‌های زیاد به شهر هزار مسجد معروف است. پنجمین نماد، عقبه فکری علمی و دانشگاهی به نام جندی شاپور در دزفول است. جندی شاپور اولین مرکز علمی و دانشگاهی بود که در منطقه ایلام به وجود آمد و محل رفت و آمد دانشمندان کل منطقه بود و این نماد همچنان وجود دارد. پنجمین نماد رودخانه زلال، خروشان و گوارا دز می‌باشد که دزفول از این گرفته شده است. این رودخانه همیشه در جریان است، چرخندگی و استمرار این رودخانه در مردم دزفول شکل گرفته است.
وی افزود: هفتمین نماد، شوادون در دزفول است. به علت گرمای شدید، سرداب‌هایی با 80 نود پله به پایین می‌رسید و دریچه‌ای برای آن درست می‌کردند تا هوا جریان داشته باشد و تابستان‌ها محل زندگی بود. مردم در این سرداب‌ها با هم ارتباط داشتند و در زمان جنگ پناهگاه مردم دزفول شده بود. مردم به بیرون رفتن از شهر فکر نمی‌کردند و در سرداب خانه‌هایشان می‌ماندند.
مدیر عامل بنیاد چهارم خرداد همچنین گفت: درسال 1391، شورا عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد جوانان و مردم دزفول، چهارم خرداد را به عنوان یک روز ملی در تقویم قرار دادند و ستادی به نام ستاد روز چهارم خرداد در دزفول به وجود آمد و هم‌اکنون برای گرامیداشت سوم و چهارم خرداد 200 برنامه فرهنگی، ورزشی و افتتاح پروژه دارد. بنیاد چهارم خرداد، به عنوان یک سازمان مردم نهاد نیز در سال 1396 به وجود آمد تا تلاش بکند در سطح کشور نمود پیدا کند و برنامه‌های ملی بگیرد.
وی ادامه داد: علاوه بر دزفول، در تهران، قم، مشهد، اهواز و کرج همایش‌های بزرگ ملی با شخصیت‌های حوزوی، لشکری و دانشگاهی برای گرامیداشت سوم و چهارم خرداد خواهیم داشت. سردار دزفولی افزود: چهارم خرداد، ساعت 17 در تهران همایش بزرگی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 14 محصول صوتی و تصویری از جمله نماهنگ، تصنیف خوانی، سرود، مستند، اینفو و تیزر تهیه شده است و در سراسر کشور می‌شود.
مدیر عامل بنیاد چهارم خرداد، از رونمایی دو کتاب زخم نارنج نوشته شهره خلقتی و بلدالصواریخ، شهر موشک‌ها خبر داد و گفت: گروه سرود بین المللی اسری، نماهنگ طور سینین را تولید کرده است که در سوم و چهارم خرداد در راه آهن، تجریش، نبوت و آزادی اجرا خواهد شد.
کلولی دزفولی در پایان، از برگزاری مسابقه کتابخوانی دزفول پایتخت مقاومت ایران خبر داد و گفت: این مسابقه از 20 اردیبهشت آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت. در بزرگداشت حماسه سوم و چهارم خرداد، برای کودکان نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و شکوه پایداری در سالن خلیج فارس و سلام فرمانده 2 در دزفول برگزار می‌شود.
کد خبر 5787037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/730960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟