پیام خوزستان

آخرين مطالب

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید! مقالات

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- این یادداشت را دکتر عباس امام (نویسنده، مترجم، خوزستان‌پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) نگاشته و برای انتشار در اختیار ایسنا گذاشته است:

بی‌تردید آبادان یکی از مهمترین دوازه‌های ورود صنعت نوین نفت و در نتیجه جلوه‌های گوناگون تجدد به خوزستان و ایران است؛ تحولی که از زمان برپایی پالایشگاه نفت آبادان در سال 1291 (111 سال پیش) آغاز شد و در یک بازه زمانی حدودا 20ـ30 ساله انقلابی همه‌جانبه در حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این روستای پرت بندری ایجاد کرد و آن را به سرعت به یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای مدرن خاورمیانه تبدیل کرد. احمد کعبی‌فلاحیه در کتاب «تاثیرات اجتماعی ـ فرهنگی نفت» (تهران: انتشارات شادگان، 1397) این تاثیرات را تقریبا به خوبی بازنمایی کرده است همچنانکه دکتر عبدالعلی لهسایی‌زاده نیز در کتاب «بوارده، نخستین محله مدرن در ایران» (تهران: انتشارات بهمن یرنا، 1400) به تشریح جنبه‌های دیگری از این امر پرداخته است.

یکی از جنبه‌های پرشمار پیامدهای مثبت ایجاد شده در نتیجه این تحول گسترش روحیه تساهل و تسامح مذهبی در میان باشندگان این شهر بوده است. اگرچه همواره اکثریت جمعیت شهروندان آبادان را پیروان مذهب شیعه دوازده امامی تشکیل می‌داده‌اند؛ از همان نخستین روزهای راه‌اندازی پالایشگاه مهاجرانی از باورمندان به ادیان و مذاهب مختلف از داخل و خارج کشور به این شرکت‌ ـ‌ شهر نفتی کوچیدند؛ از سنی، مذهب‌های ایرانی و رنگونی (اهل برمه یا میانمار فعلی) و ارامنه تا کلدانی‌های کاتولیک، آشوریان، شهروندان مسیحی اروپایی، آمریکایی و کانادایی، یهودیان، زرتشتی‌ها، صبی‌های مندایی و غیره. نماد این تکثر دینی‌ـ‌مذهبی در آبادان وجود کنیسه یهودیان در میانه بازار شهر در کوچه تورات (خیابان زند جنوبی) است و «کلیسای گاراپت مقدس» مسیحیان در کنار مسجد بهبهانی‌ها (خیابان زند شمالی). همچنین مسجد بسیار زیبا و باشکوه رنگونی‌ها در جنوب غربی پالایشگاه و در کنار اروندرود و نیز مسجد اهل سنت (بلوارمعلم، خیابان انوری) آبادان نیز شایسته یادآوری هستند. بدیهی است اسم و اعتبار تاریخی این شهر مدرن ریشه در تلاش‌های همه باشندگانی دارد که هر یک با اعتقادات مدینی‌ ـ‌ مذهبی خاص خود در یک شغل خاص به رشد و توسعه این شهر کمک کردند. همین باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون بودند که با زندگی در صلح و آرامش باعث برپایی نمادهای مدرن این شهر شدند؛از پالایشگاه عظیم شهر تا فرودگاه، بیمارستان شرکت نفت، سینما نفت، استادیوم مرکزی شهر، محله‌های مدرن بوارده، بریم، باشگاه‌های چندگانه فرهنگی، چندین سینما، هتل، دانشکده نفت، رادیو آبادان، محله‌های کارمندنشین و کارگرنشین شرکت نفت و شاغلان دیگر سازمان‌ها و ادارات و غیره و غیره.

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

مسجد رنگونی‌ها

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

مسجد اهل سنت آبادان

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

کلیسای گاراپت مقدس مسیحیان کاتولیک آبادان          

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

کنیسه یهودیان آبادان (عکس از سایت Abadan.ax)

روشن است که با گذشت زمان بخشی از آن باشندگان آبادانی متعلق به اقلیت‌های دینی فوت کرده و در آرامستان‌های خاص خود دفن شده‌اند؛ مانند آرامستان بزرگ اروپایی‌ها، آمریکایی‌های مسیحی و ارامنه ایرانی در کنار روستای شطیط با حدود 300 مزار، آرامستان نسبتا بزرگ اروپایی‌ها و آمریکایی‌های مسیحی در محله بریم با حدود 100ـ150 مزار (محل فعلی موزه نفت و دفاع مقدس  در آبادان) و آرامستان یهودیان آبادان در جمشیدآباد لین 15 به سمت شهرک دریا با حدود 100 مزار. با وقوع موج‌های چندگانه مهاجرت از آبادان (ازپیش از انقلاب تا پس از انقلاب و جنگ) شمار اقلیت‌های دینی این شهر به حداقل یا تقریبا به صفر رسید اما واقعیت این است که آرامستان‌های محل دفن درگذشتگان آن‌ها در شهر و اطراف آن همچنان وجود دارند؛ ‌به‌رغم آسیب‌های جدی وارده بر آن‌ها. من پیش از این در سال  1396 با انتشار گزارش «رونق گردشگری خوزستان و بهسازی سازه‌های اقلیت‌های دینی استان» (سایت خبرگزاری ایسنا خوزستان، 1396/10/4، https://www.isna.ir/news/khouzestan-102203/) کوشیدم تا توجه نهادهای ذی‌ربط را به این مشکل جلب کنم اما شوربختانه از آن زمان تاکنون شواهدی دال بر بهبودی اوضاع به چشم نمی‌خورد.

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

آرامستان مسیحیان (روستای شطیط) عکاس: ایمان اسپرغم

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

آرامستان مسیحیان اروپایی/آمریکایی (محله «بریم» قبل از بازسازی سال‌های اخیر)

آرامستان‌های اقلیتی گردشگری آبادان را دریابید!

آرامستان یهودیان آبادان (عکس از سایت Abadan.ax)

اکنون متاسفانه این سازه‌های اقلیت‌های دینی آبادان حالت موزه‌ای گرفته‌اند و نیازمند توجه سازمان‌های ذیربطی که یا دچار تنگناهای شدید بودجه و اعتبار هستند و یا گرفتار مدیران ناتوان، بی‌ابتکار و فاقد نوآوری. به عنوان مثال، در چند سال اخیر در آرامستان مسیحیان اروپایی/آمریکایی محله بریم اقدامات مثبت اندکی در زمینه بازسازی و بهسازی محل صورت گرفته که به هیچ وجه برای پذیرش گردشگر کافی نیست. همچنان که قراربود با همکاری اداره میراث فرهنگی آبادان و منطقه آزاد اروند آرامستان مسیحیان منطقه شطیط نیز بهسازی شود.

اندکی کار (عمدتا تخریبی! به بهانه فراهم‌سازی زمینه بهسازی کامل و شایسته!) صورت گرفت اما ظاهرا با توجه به تغییر مدیریت منطقه آزاد اروند آرامستان رها شده و وضعیت «نسبتا خوب» پیش از بازسازی و بهسازی اکنون به مراتب بدتر شده است به گونه‌ای که دیوار آجری ساخته شده آن کاملا تخریب و متاسفانه کل نرده‌های فلزی محوطه که بیش از 1500 متر مساحت دارد به سرقت رفته‌اند؛ آن هم حصارکشی و نصب نرده‌هایی فلزی که با هزینه خود متولیان ارامنه کشور ساخته شده بوده‌اند! صرف نظر از جنبه انسانی قضیه با توجه به اینکه این مکان‌ها می‌توانند از لحاظ گردشگری تاریخی/مذهبی/فرهنگی و نیز رونق اقتصادی آبادان امروز مفید به حال مردم شهر باشند توجه سریع و اکید به آن‌ها الزامی است.

شهروندان آبادانی آگاه به این امر ضروری بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی خواستار رسیدگی فوری و شایسته به این مکان‌ها شده‌اند اما در عمل نتیجه‌ای حاصل نشده است. حتی در یک مورد اعضای یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد آبادان به نام «گروه فرهنگی‌ـ‌گردشگری مهرازی» (به مدیریت پرتوان و پیگیر مهندس ایمان اسپرغم) در یک کمپین جمعی و حدودا 30 نفری با همکاری برخی ادارات شهر وارد آرامستان متروکه و مخروبه یهودیان آبادان شدند و با دست خالی و ابزارهایی ابتدایی اقدام به تخلیه نخاله‌ها و بهسازی نسبی محوطه مزارها شدند.

در هر صورت، امیدوارم سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری، فرمانداری آبادان، شرکت نفت، منطقه آزاد اروند و اداره ارشاد اسلامی اهمیت «سازه‌های اقلیت‌های دینی» را جدی گرفته و با تشکیل ستادی برای بهسازی و بازسازی این ابنیه برنامه‌ریزی کرده و اقدام‌های لازم را انجام دهند چراکه این کار می‌توانند قطعا به رونق گردشگری آبادان و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این شهر و کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی آن کمک کرده و باعث دلگرمی هر چه بیشتر فعالان مسایل فرهنگی شود و زمینه‌های مناسب را برای حضور هموطنان ایرانی و گردشگران خارجی در شهرستان آبادان برای بازدید از این استان فراهم آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/727139/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی «المالکیه»

شوک به گل‌گهر: وسط زمین سیرجانی‌ها خالی شد

دستور قطع شمع های پروژه بزرگراه یادگار امام در دوره قبل

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

شهید حجاری بنیان‌گذار عرصه‌های نوین بسیج بود

بازدید فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از پایگاه های عملیاتی مناطق مرزی بوکان

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک هایی استفاده شد؟

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

گلایه نخست‌وزیر قطر؛ پایان میانجیگری دوحه در جنگ غزه؟

کنایه ویسی به کمالوند: مردم ساده هستند اما احمق نه!

ویسی: 2 بار فولاد بیمار را به من دادند؛ همه دنیا من و کمالوند را می‌شناسند!

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

باز هم این تیم بیمار ایران را به من دادند | همه دنیا ما دو نفر را می‌شناسند

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» صهیونیست‌ها

انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری

ویسی:همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا ترویج و تبیین راهبرد مقاومت و ایثار است

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» رژیم صهیونیستی

رفع معارضین پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) در حال اتمام است + فیلم

5 مصدوم در پی انفجار کپسول گاز در یک ساختمان مسکونی در شادگان

ثبت آلودگی هوا در 3 شهر خوزستان

نان در خوزستان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست

ربات «اطلس» بازگشت!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

نفت - پرسپولیس، یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

پیش‌بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز 1403

راهپیمایی مردم آبادان و خرمشهر در حمایت از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

بیش از13 هزار نفر از سربازان نیرو‌های مسلح خوزستان تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند

پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

هوای 3 شهر خوزستان «ناسالم» شد

عبدالله ویسی: 2 بار فولاد بیمار را به من دادند؛ همه دنیا من و کمالوند را می‌شناسند!

دعوت اسکواش‌باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان