پیام خوزستان

آخرين مطالب

راهیان‌نور حرکتی برای آینده / تدارک ویژه برای مناطق عملیاتی مقالات

راهیان‌نور حرکتی برای آینده / تدارک ویژه برای مناطق عملیاتی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- روز 20 اسفند در تقویم ایران اسلامی به نام روز ملی راهیان نور نام‌گذاری شده است. راهیان نور را بزرگترین مانور فرهنگی کشور می‌دادند. اتفاقی که در سال‌های پس از دفاع مقدس با حضور رزمندگان در مناطق عملیاتی، جایی که روزی میعادگاه و معراج عاشقان حسینی شد و خاک سرزمین‌هایش آغشته به خون هزاران شهید بود رقم خورد و به دنبال آن جوانان و نوجوانان، نسلی که دفاع مقدس را ندیده بودند به سرزمین‌های غرب و جنوب کشاند.

رفته رفته یادمان‌های عملیاتی و سفر به این مناطق میزبان جمعیت زیادی از مردم شدند که به عشق شهدا و قدم گذاردن در معراج شهدا به این مناطق سفر می‌کردند. هر ساله بر تعداد مسافران راهیان نور افزوده شد تا جایی که در آخرین آمار تعداد هفت میلیون نفر در نوروز سال 1398 از این مناطق بازدید کردند. گروه‌های دانشجویی و دانش آموز، اقشار و صنوف مختلف سفرهای مخصوصی را آغاز کردند که با استقبال خوبی رو به رو شد.

مبنای نام گذاری روز ملی راهیان نور به سال 1375 و سفر رهبر انقلاب به یادمان شهدای هویزه و تجدید میثاق با شهدای گلگون کفن کربلای ایران است. ایشان ضمن زیارت زیارت شهدای آرمیده در یادمان شهدای هویزه و تفقد و دلجویی خانواده‌های شهدا که در جوار فرزندانشان حضور داشتند، در جمع هزاران نفر از اهالی منطقه دشت آزادگان که از سوسنگرد، هویزه، حمیدیه، رُفیع و روستاهای دور و نزدیک در محل زیارتگاه آماده بودند، سخنرانی کردند و «گنبد و بارگاه و دستگاه معنوی این شهیدان، را وسیله‌ای برای توجّه دل‌ها به قدرت لایزال پروردگار عالم» دانستند. یادمان هویزه در حقیقت اولین مقصد رهبر انقلاب به مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس بود و از این رو روز 20 اسفند و تاریخ حضور ایشان در یادمان هویزه به عنوان روز ملی راهیان نور در تقویم ثبت شده است.

یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی که به یقین الگو بخش سایر فعالیت‌ها و مسیرهای ما بوده؛ فرهنگ دفاع مقدس است که جایگاه بسیار والایی در پی ریزی بنیان‌های فکری و حرکتی ما داشته و دارد. امروز موضوع دفاع مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری یک گنجینه است که باید در شناخت و استخراج آن کوشید و بدون تردید سهم بسیار زیادی در پیشرفت فرهنگی و البته بیداری ملت داشته است؛ لذا هرگونه برنامه ریزی در راستای تقویت این مسیر می‌تواند به تقویت پایه‌های فرهنگی ما منجر گردد.

امروز در شرایط سخت و جنگ بزرگ فرهنگی توجه بیشتر به فرهنگ دفاع مقدس و راهیان نور می‌تواند زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم آورد؛ لذا حذف بودجه‌های این اقدام تعالی بخش به بهانه‌ی نیاز اقتصادی کشور، حرکت در مسیری است که اندیشه پیشرفت را به فراموشی خواهد سپرد.

موضوع دفاع مقدس و به تبع آن راهیان نور نیازمند سرفصل‌های حمایتی در بخش‌های مادی و معنوی است و باید این روح تازه را در کالبد جامعه دوانید تا سبک زندگی جهادی یک روش برای تعالی فرهنگی و اقتصادی جامعه شود. حلقه مفقوده‌ای که امروز باید با چراغ عقل و تدبیر و عشق به دنبال آن بود؛ فرهنگ دفاع مقدس است. فرهنگی که درایت و شور و شعور بی نظیر می‌بخشد و استقامت اجتماعی را دوچندان می‌کند.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان نیز در این زمینه گفت: حرکت راهیان‌نور برای آیندگان یک سرمایه، دارایی و برگ برنده است.

سردار عبدالرضا حاجتی گفت: امروزه که نسل جوان ما مورد تاخت و تازه جنگ ترکیبی و فرهنگی از سوی دشمنان است، سفر راهیان‌نور می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی به این هجمه‌ها باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان ما امروز با افتخار با حضور در یادمان‌های دفاع مقدس، منصب خادمی شهدا را انتخاب می‌کنند.

سردار حاجتی بیان کرد: حرکت عظیم راهیان‌نور یک فناوری نوین است که باید طلای مفاهیم عظیم دفاع مقدس را از آن استخراج کرد.

14 یادمان خوزستان

در همین زمینه فرمانده سپاه ولی عصر (عج) خوزستان گفت: 14 یادمان دفاع مقدس استان خوزستان آماده استقبال از اردوهای راهیان نور از سراسر کشور هستند.

سردار حسن شاهوارپور با بیان اینکه 14 یادمان در استان خوزستان پذیرای زائران سرزمین نور هستند، اظهار کرد: در کل سال در استان خوزستان شاهد حضور راهیان نور هستیم و به همین دلیل باید همیشه مکان‌ها و مسیرهای منتهی به یادمان‌ها برای حضور زائران مهیا باشد.

وی با تاکید بر فضاسازی و بازسازی یادمان‌ها، روایت گری و ارائه خدمات به زائران افزود: امسال یادمان‌های دوران دفاع مقدس در استان خوزستان شاهد حضور 158 هزار و 706 زائر بوده است.

برنامه ریزی بسیج

رئیس سازمان بسیج نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 300 هزار نفر در اردوهای راهیان نور شرکت کرده‌اند و تا پایان سال 400 هزار نفر دیگر نیز شرکت می‌کنند.

سردار غلامرضا سلیمانی هفته قبل در نشست قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در آبادان اظهار کرد: در استان‌ها، ستادهای هماهنگی و پشتیبانی از راهیان نور با مسئولیت فرمانداران و فرماندهان کل فعالیت خواهند کرد و سپاه‌های استانی نیز در این راه کاروان‌های راهیان نور راه همراهی خواهند کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از این نشست را تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص راهیان نور اعلام کرد و گفت: از سال گذشته که بیماری کرونا وضعیت نسبتاً مناسبی در کشور داشت، راهیان نور کار خود را از سر گرفت و استان‌ها زحمات بسیار زیادی کشیدند و امسال نیز تا کنون بالغ بر 300 هزار نفر در اردوهای راهیان نور شرکت کردند که در باقیمانده سال پیش‌بینی بر این است که این تعداد به 400 هزار نفر برسد.

سردار سلیمانی ادامه داد: نسل جوان نیاز به ارائه بسته‌های فرهنگی و پشتیانی فکری و نرم افزاری دارد که یکی از تکیه‌گاه‌های بسیار مستحکم به نام راهیان نور با برنامه‌ریزی‌های مناسب وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش برای برنامه‌ریزی و هماهنگی و هم‌افزایی که در مجموعه سپاه استان‌ها برای عملیاتی کردن تدابیر رهبر انقلاب، یادآور شد: استقبال بسیار خوبی از سوی مردم ایجاد شده که یکی از رویکردهای بسیار مهم این حرکت، بایستی مردمی سازی باشد همانطور که حرکت کاروان‌های مردمی و خانوادگی در سال‌های گذشته ایجاد شد و امیدواریم بتوانیم بخشی از برنامه این نرم‌افزار عظیم را به صورت مردم‌پایه در طول سال اجرا کنیم.

بازدید 42 هزار دانشجو از مناطق عملیاتی

در برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت علوم نیز 42 هزار نفر دانشجو در قالب کاروان راهیان نور از مناطق جنگی بازدید کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راهیان نور یکی از ابتکارات بی‌نظیر در جمهوری اسلامی است و باید تلاش کنیم با ظرفیت‌های موجود جامعه مخاطب راهیان نور را تنوع و گسترش دهیم.

عبدالحسین کلانتری در حاشیه بازدید از مناطق جنگی آبادان و خرمشهر افزود: راهیان نور یک فناوری فرهنگی و اجتماعی بی‌بدلیل است که برکات زیاد آن را در این سال‌ها در کل کشور به صورت ویژه در فضای دانشگاهی شاهد بوده‌ایم.

وی مجموع اعزام دانشجویان در قالب کاروان راهیان نور به مناطق جنگی را 34 هزار نفر عنوان‌کرد و گفت: امسال از ابتدای آغاز کاروان راهیان نور 42 هزار دانشجو به مناطق جنگی اعزام شدند و پیش بینی می‌شود تا پایان این رویداد 90 هزار دانشجو اعزام شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهدا را محور هویت ایران اسلامی دانست و یادآور شد: با رشادت و ایثارگری‌هایی که شهدا داشتند همواره محور هویت جامعه ایرانی هستند و آشنایی دانشجویان و گروه‌های مختلف مردم ایران با سیره شهدا و ایثارگری آن‌ها می‌توان محور وحدت و هویت ملی را در کشور تقویت کرد.

اجرای تئاتر خیابانی

دبیر پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور از برگزاری مراسم افتتاحیه همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور در یادمان فتح‌المبین شوش با حضور 14 گروه نمایشی خبر داد.

مصطفی بوعذار با اشاره حضور هنرمندان منتخب کشور در استان خوزستان به منظور برگزاری همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور بیان کرد: 14 گروه نمایشی روایتگر موضوعات دفاع مقدس هستند.

وی اضافه کرد: همزمان با روز ملی راهیان نور، آئین افتتاحیه پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور صبح امروز (20 اسفندماه 1401) با اجرای چهار نمایش در محل یادمان فتح‌المبین شوش آغاز خواهد شد و سپس اجرای سایر نمایش‌ها در سایر یادمان‌های خوزستان ادامه خواهد داشت.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان تشریح کرد: در آئین افتتاحیه همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور شاهد نمایش خیابانی «اینجا مادر ایستاده» به کارگردانی حدیثه راد از استان آذربایجان غربی و نمایش خیابانی «پوکه» به کارگردانی مریم زاده درویش از شوش به‌همراه 2 نمایش دیگر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در این دوره میزبان هنرمندان نمایشی از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، کردستان، همدان، تهران، لرستان، فارس و خوزستان هستیم که در هفت یادمان دفاع مقدس خوزستان متشکل از شلمچه، فتح‌المبین، نهرخین، اروند، گلزار هویزه، دهلاویه و موزه جنگ خرمشهر پذیرای کاروان‌ها و زائران سرزمین نور هستند.

استقرار درمانگاه‌های هلال احمر

همچنین معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان از استقرار درمانگاه‌های این جمعیت با همکاری پزشکان داوطلب در مناطق عملیاتی دفاع مقدس برای ارائه خدمات به راهیان نور خبر داد.

سید محمدصادق آل محمد بیان کرد: با توجه به برگزاری اردوهای راهیان نور در ایام نوروز و لزوم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، درمانگاه موقت هلال احمر در مناطق عملیاتی دفاع مقدس برپا می‌شود.

وی با اشاره به آب و هوای خاص استان خوزستان افزود: لازم است که مسئولان اردوها پیش از انجام این سفر معنوی حتماً نسبت به پیش آگاهی افراد حاضر در اردو درباره اقدامات کمک‌های اولیه اقدام کنند.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: این درمانگاه‌ها با همراهی پزشکان عضو و داوطلب هلال احمر استان برپا و در ایام نوروز به ارائه خدمات می‌پردازند.

برگزاری روز ملی راهیان نور در خرمشهر

از سوی دیگر مراسم روز ملی راهیان نور امروز در خرمشهر برگزار می‌شود.

رونمایی از تمبر راهیان نور، تجلیل از دست اندرکاران و فعالان راهیان نور و معرفی شهدای شاخص سال 1402 (4 شهید شاخص) از جمله برنامه‌های این مراسم است.

مراسم روز ملی راهیان نور با حضور زائران سراسر کشور و سخنرانی سردار رادان فرمانده فراجا و شماری دیگر از مسئولان لشکری و کشوری ساعت 19:30 در اردوگاه شهید باکری خرمشهر آغاز می‌شود.

این مراسم به صورت زنده از شبکه آبادان پخش می‌شود.

هر سال علاوه بر کاروان‌های راهیان نور، حضور پرشور زائران به صورت خانوادگی و با خودروهای شخصی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خوزستان چشم گیر است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/489001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ