پیام خوزستان

آخرين مطالب

پرسه مرگ در جاده دزفول - شوشتر مقالات

پرسه مرگ در جاده دزفول - شوشتر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- نور کم، دوطرفه بودن، نامناسب و غیرایمن جاده از مشخصات راه ارتباطی مردم دزفول به شوشتر است؛ جاده‌ای که به سبب گرفتن جان عزیزان بسیاری جاده مرگ لقب گرفته است.

این جاده شهرها و روستاهای بی‌شماری را به هم متصل می‌کند ولی به دلیل دوطرفه بودن و فقدان روشنایی و ایمنی لازم، خسارت‌های جانی و مالی جبران ناپذیری به عابران و خودروهای عبوری وارد می‌کند.

یک بار جوانی 25 ساله غرق در خون می‌شود و بار دیگر کودکی بی‌پدر.

زن جوانی که همسرش را به علت تصادف در این جاده از دست داده عاجزانه از مسوولان می‌خواهد جاده را تکمیل کنند تا خانواده‌ای دیگر عزادار نشوند.

در موردی دیگر، مردی حدودا 55 ساله در حالی پیکر بی‌جان پسر جوانش را در آغوش می‌گیرد و می‌گرید که فرزند دیگرش نیز در قسمت دیگر جاده از خودرو به بیرون پرتاب شده و بدنش خونین است.

نگاه پر از غم و التماس‌گونه حادثه دیدگان این جاده دل هر رهگذری را به درد می‌آورد؛ چه بسا هر تصادف و هر مرگ مانند خنجری بر روان جامعه وارد شده و مشکلات اجتماعی زیادی را در آینده به جامعه تحمیل کند.

نبود عزمی راسخ برای تکمیل طرح
13 آذرماه، تصادف زنجیره‌ای پژو 405، نیسان وانت و مینی بوس در این جاده منجر به مرگ یک نفر و مصدومیت 14 نفر شد؛ 18 شهریورماه نیز تصادف کامیون و سمند سواری در سه راهی فضیلی مرگ راننده سمند را رقم زد.
صبح سه شنبه گذشته نیز خودروی پیکان وانت و تریلر در این جاده پرتردد با یکدیگر برخوررد کردند که در این حادثه نیز راننده 37 ساله پیکان وانت جان باخت.
اینها نمونه‌هایی کم از تصادفات بی‌شمار و خونین این جاده هستند؛ جاده‌ای کم عرض و غیراستاندارد که با وجود تردد زیاد خودروها طرح تعریض آن زمان خورده است.

خسارت‌های بی‌شمار جانی و مالی جاده دزفول به شوشتر به حدی است که مسوولان می‌گویند این جاده به قتلگاه تبدیل شده و بارها در نشست‌های مختلف موضوع را مطرح کرده‌اند ولی انگار عزمی راسخ برای تکمیل طرح نیست. 

مدیرکل راه و شهرسازی که اخیرا از این جاده بازدید کرده طرح تعریض جاده دزفول به شوشتر را از طرح‌های بزرگ و اولویت‌دار راه و شهرسازی خوزستان عنوان کرده است.

وجود معارض در شهرستان دزفول از موانع پیشرفت طرح

یکی از مسائلی که رضا رضایی به آن اشاره کرده وجود معارضان در شهرستان دزفول است؛ او در این باره می‌گوید: طرح چهارخطه دزفول شوشتر ابتدا از دزفول آغاز شده بود ولی به علت وجود معارضان در این شهرستان، طرح از سمت شوشتر تداوم یافت.

او البته سرعت عملیات اجرایی این طرح را به علت شرایط اقتصادی کشور و موانع موجود راضی کننده ندانست و ادامه داد: با پیگیری‌های استاندار خوزستان و نشست‌هایی که با معاون اول و معاونت اجرایی ریاست جمهوری برگزار شد، منابع خوبی برای این طرح پیش بینی شده و استاندار خوزستان نیز قول اعتباراتی از وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه برای این طرح داده است که امیدواریم به زودی تامین، ابلاغ و اجرا شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی دزفول نیز با بیان اینکه کارفرمای طرح تعریض و چهارخطه کردن محور دزفول به شوشتر(احداث باند دوم ملاثانی - شوشتر-  دزفول) اداره کل راه و شهرسازی خوزستان است، گفت: این طرح از اردیبهشت 99 با اعتبار اولیه 86.6 میلیارد تومان آغاز و مدت اجرای آن 36 ماه است.

ابوذر موحد یکی از مسائل و مشکلات طرح های راه سازی را وجود معارضان شخصی و دولتی فراوان به دلیل مسیر طولانی طرح عنوان و بیان کرد: برای تعجیل در اجرای طرح‌های راهسازی، مطالعات معارض و معارضت‌های بیشتر هنگام اجرای کار حل و فصل می‌شوند.

طبق اطلاعات دریافتی طرح جاده دزفول به شوشتر در محدوده شهرستان دزفول به چهار قطعه تقسیم شده که حدود 23 کیلومتر است؛ رئیس اداره راه و شهرسازی دزفول در این باره گفت: کیلومتر یک تا پنج این طرح شامل پل هوایی سه راهی حمزه تا سیاه منصور است که به طور کامل آسفالت شده و مقدار باقیمانده یعنی بعد از پل سیاه منصور دارای معارض شخصی است.

موحد افزود: کیلومتر پنج تا 9.2 این طرح نیز دارای معارض‌های ملکی یا شخصی است که در سال 91 به طور کامل مساحت‌های مورد نیاز مشخص و از طرف کارشناس دادگستری قیمت‌گذاری شده است ولی به دلیل اینکه هیچ گونه تخصصی برای این طرح در نظر نگرفته شده بود تا سال 94 حدود 50 درصد ریالی قیمت کارشناس پرداخت شد.

کشاورزان خواهان کارشناسی دوباره قیمت اراضی

یکی از مشکلاتی که در این محدوده رخ داده طولانی شدن زمان پرداخت قیمت کارشناسی به کشاورزان است؛ به طوریکه اکنون کشاورزان خواستار کارشناسی جدید قیمت اراضی خود هستند و عنوان می‌کنند قیمت‌ها بالا رفته است.

از سوی دیگر رئیس اداره راه و شهرسازی دزفول می‌گوید: طبق قوانین اداره راه، درصورت قیمت گذاری یک قطعه و پرداخت مقداری از وجه ریالی آن به هیچ وجه کارشناسی جدیدی صورت نمی‌گیرد.

به بن بست رسیدن این مشکل باعث شده اکنون در این قطعه یعنی کیلومتر پنج تا 9.2 هیچگونه فعالیتی صورت نگیرد.
موحد همچنین درخصوص کیلومتر 9.2 تا 18 جاده دزفول به شوشتر نیز گفت: تمامی معارضان این قطعه زارعان هیئتی هستند که مقرر شده در اسرع وقت جلسه‌ای در فرمانداری با حضور نماینده اداره جهاد کشاورزی برگزار شود تا نسبت به مساحت‌های مورد نیاز برای تعریض جاده اعلام نظر کنند.

وی با تاکید بر لزوم محاسبه حق کشاورزان با همکاری اداره جهاد کشاورزی دزفول برای پرداخت آن از سوی اداره راه و شهرسازی ادامه داد: نقشه‌های ابلاغی کیلومتر 18 تا 23 نیز اخیرا  تهیه و ابلاغ شده که پس از استعلام معارضان و رفع مشکلات پیش رو نسبت به تعریض جاده اقدام خواهد شد.

وجود دیگر معارضان نظیر لوله آب و گاز، پایه های برق و فیبر نوری در کل مسیر از دیگر موارد مورد اشاره موحد بود که همگی آنها در حریم قانونی راه هستند و ادارات مربوطه باید نسبت به رفع این مشکلات همکاری لازم را داشته باشند.

تعلل در تعریض جاده برابر با مرگ افراد بیشتر

به هر حال هیچ مشکلی غیرقابل حل نیست و انتظار می‌رود دستگاه های مربوطه از تمام ظرفیت خود برای پیگیری و رفع مشکلات معارضان و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل جاده دزفول به شوشتر استفاده کنند تا تردد بدون دغدغه و خسارت در این جاده انجام شود.

شاید گذشت یک ماه یا یک هفته غفلت و کوتاهی در تکمیل این طرح عام المنفعه مرگ چندین نفر دیگر و یا مصدومیت و از کار افتادگی افرادی دیگر را رقم بزند و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری بر پیکره جامعه تحمیل کند.

این جاده در جریان سیل 98 به عنوان جاده جایگزین بزرگراه اندیمشک اهواز در نظر گرفته شده بود و نشان داد می‌تواند در صورت رسیدگی و تعریض به خوبی نقش پدافند غیرعامل را در مواقع بحران ایفا کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/349362/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

آغاز نوبت اول آزمون سراسری 1403 با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

پهلوانی به قامت «حیدر»

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

استاندار: توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان حمایت می‌شود

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

علی لاریجانی پیام داد

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم

شناسایی 16 متهم فراری در خرمشهر

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید