يکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴

گفتگو

نقش تعیین‌کننده حمل و نقل در تاب‌آوری صنعت نفت

نقش تعیین‌کننده حمل و نقل در تاب‌آوری صنعت نفت
پیام خوزستان - معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نقش حمل‌ونقل را در تاب‌آوری صنعت نفت تعیین‌کننده دانست و گفت: حمل و نقل در حفظ پایداری جریان انرژی، چه در تولید، چه سوخت‌رسانی، حمل‌ونقل و توزیع، به‌ویژه در زمان بحران و جنگ، نقشی اساسی دارد.
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

به گزارش خبرنگار شانا، صدیقه خزایی امروز (یکشنبه، ۳۰ آذر) در همایش بزرگداشت هفته حمل و نقل در وزارت نفت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تبریک گفت و در آستانه ماه رجب و میلاد حضرت علی (ع) بیان کرد: امیدوارم به برکت این ایام، اقدامات مثبتی برای صنعت نفت رقم زده شود.
وی همچنین یاد شهید تندگویان را گرامی داشت و یادآور شد: ایشان نیز در ایام و در بازدید از مناطق عملیاتی به اسارت درآمدند. بخش عملیات نیز صرفاً تجهیزات نیست، بلکه نیروی انسانی و سرمایه انسانی آن اهمیت اساسی دارد.
فرمان تاریخی امام برای روز حمل‌ونقل
معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با تأکید بر اهمیت ناوگان و مدیریت حمل‌ونقل گفت: مطمئناً بخش مهمی از فعالیت‌های صنعت نفت به ناوگان و مدیریت حمل‌ونقل بازمی‌گردد.
خزایی با اشاره به اینکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲، روز حمل‌ونقل را نام‌گذاری کردند، یادآور شد: در آن زمان، بنادر کشور تقریباً غیرفعال بود و کالاهای اساسی در بندر امام باقی مانده بود. با فرمان تاریخی امام خمینی (ره)، فعالان حوزه حمل‌ونقل و کامیون‌داران وارد میدان شدند تا این کالاها ترخیص شود.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۷۶، به یُمن همان فرمان تاریخی، تصمیم گرفته شد تا روز و هفته حمل‌ونقل گرامی داشته شود.
حمل و نقل شریان حیاتی صنایع است
معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، صنعت حمل‌ونقل را شریان حیاتی صنایع دانست و افزود: حمل‌ونقل، جنب‌وجوش و حرکت را در هر صنعتی ایجاد می‌کند، اما در صنعت نفت به دلیل حساسیت‌ها و نقش آن در محرک بودن اقتصاد، این اهمیت دوچندان است. نباید حمل‌ونقل را تنها به جابه‌جایی محدود کنیم یا نگاه سهل‌انگارانه به آن داشته باشیم بلکه کاری که در این بخش انجام می‌شود، یک بخش تخصصی از عملیات تولید نفت و گاز است.
خزایی ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از عملیات صنعت نفت در حوزه حمل‌ونقل انجام می‌شود و تعداد زیادی از نیروی انسانی و سرمایه انسانی ما در این بخش فعالیت می‌کنند؛ چه آن‌هایی که مدیریت شبکه حمل‌ونقل را بر عهده دارند و چه رانندگانی که به‌صورت مستقیم در میدان کار هستند.
وی با اشاره به شرایط ویژه اقلیمی صنعت نفت و نقش ناوگان حمل‌ونقل از زمان اکتشاف تا ایجاد تأسیسات و تحویل پروژه‌ها، ادامه داد: ما با سیستمی بسیار مهم مواجه هستیم که شاید در صنعت نفت آن‌طور که باید به آن توجه نشده است. با این حال، اقدامات خوبی از جمله ایجاد داشبوردهای مدیریتی و اجرای برنامه‌های نگهداشت در شرکت‌ها انجام شده است.
ایجاد سامانه جامع برای مدیریت حمل و نقل
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در آینده سامانه‌ای جامع برای حوزه حمل‌ونقل ایجاد شود، افزود: این سامانه تنها محدود به خودروها نیست، بلکه شامل نیروی انسانی فعال در ناوگان حمل‌ونقل، نوع فعالیت و تخصص آن‌ها نیز خواهد بود، تا مدیریت دانش شکل گرفته و مدیریت هوشمندانه انجام شود. در چنین شرایطی می‌توان به ساختاری شبکه‌ای و منظم دست یافت که به صنعت نفت کمک کند.
خزایی با اشاره به اینکه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به‌عنوان سیاست‌گذار، راهبر و فرماندهی لجستیک در بدنه صنعت، مسئولیت حوزه حمل‌ونقل را بر عهده دارد، گفت: در راستای مواد ۴۳ و ۱۰۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت، باید به یکپارچگی ساختار حمل‌ونقل در شرکت‌های اصلی، ستاد وزارتخانه و شرکت‌های فرعی توجه شود.
وی افزود: افراد فعال در حوزه حمل‌ونقل اکنون در بخش‌های مختلفی مانند پشتیبانی، مهندسی، فنی، عملیاتی و تولید فعالیت می‌کنند. لازم است افراد مشخص باشند تا بتوان شرح وظایف روشنی برای آن‌ها تعریف کرد و به‌تدریج ساختار را اصلاح کرد.
صنعت نفت به‌عنوان یک زنجیره واحد در کنار هم ایستاد
معاون وزیر نفت با تقدیر از همکاران حوزه حمل‌ونقل گفت: شایسته است از همه همکاران، چه در مدیریت حمل‌ونقل و چه رانندگان، به‌ویژه در ایام ۱۲ روزه جنگ، قدردانی کنیم. تصاویر آن روزها نشان می‌دهد که نخستین افرادی که پس از حمله وارد عمل شدند، رانندگان، نیروهای آتش‌نشانی، حراست و کسانی بودند که با وسایل نقلیه برای جابه‌جایی و امداد وارد صحنه شدند. آنچه در این صحنه‌ها دیده می‌شود، ازخودگذشتگی است. کسی به فکر فرار نیست و همه پای کار هستند.
خزایی نقش حمل‌ونقل را در تاب‌آوری صنعت نفت تعیین‌کننده دانست و گفت: شغل شما در حفظ پایداری جریان انرژی، چه در تولید، چه سوخت‌رسانی، حمل‌ونقل و توزیع، به‌ویژه در زمان بحران و جنگ، نقشی اساسی دارد. همکاران ما در بسیاری از مناسبت‌ها در کنار خانواده نیستند و برای حفاظت از تولید تلاش می‌کنند تا اقتصاد کشور پایدار بماند.
وی تصریح کرد: بخش‌های حمل‌ونقل معمولاً در لایه‌های پایین سازمان قرار می‌گیرند و فرصت رشد پایه سازمانی ندارند، اما هم ایجاد ساختار شفاف حمل‌ونقل در کل صنعت نفت و هم منطقی‌سازی پایه‌های سازمانی در دستور کار قرار دارد.
لزوم بازنگری آیین‌نامه خودرو و مدیریت مستمر ناوگان نفت
معاون وزیر نفت به آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه از سوی هیئت دولت ابلاغ شده، اما نواقصی دارد. در برخی موارد خودروهایی داریم که همچنان کارکرد عملیاتی دارند، اما صرفاً به دلیل سن فرسودگی باید از چرخه خارج شوند، در حالی که بودجه جایگزینی آن‌ها پیش‌بینی نشده است. در این زمینه مکاتباتی با هیئت دولت انجام شده، زیرا اگر بخواهیم این شریان حیاتی حفظ شود، نمی‌توانیم صرفاً بر اساس سن فرسودگی تصمیم‌گیری کنیم.
خزایی تأکید کرد: مدیریت ناوگان باید به‌صورت یک فرایند مستمر باشد، نه اینکه سال‌ها متوقف شود و ناگهان نیاز به تخصیص بودجه سنگین ایجاد شود. مشارکت شرکت‌ها در تعیین نوع خودروهای متناسب با عملیات ویژه صنعت نفت نیز ضروری است.


نظرات شما