پیام خوزستان - باجه فیلم/ احترام برومند بازیگر سینما و مجری پیشکسوت رادیو و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار میراث آریا گفت: با نگاهی به قسمتهای مختلف سریال «سووشون» به خوبی میتوان دریافت که نرگس آبیار برای ساخت و به ثمر نشستن این اثر تصویری بسیار وفادارانه عمل کرده و مو به موی داستان را به تصویر کشیده است.
برومند با اشاره به این مطلب که ساخت یک اثر تاریخی در 30 قسمت دشوار است، افزود: یکی از ویژگیهای مثبت این سریال علاوه بر بازیهای استاندارد، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی جلوههای ویژه بصری و گریم است که اصل داستان را به درستی تداعی میکنند.
این مجری پیشکسوت افزود: به دلیل همکاری که با خانم آبیار داشتهام، میدانم که او کارگردانی دقیق و با توجه به جزئیات فیلمنامه است و از کوچکترین مورد در کارگردانی سکانسها نمیگذرد. بنابراین کارگردانی داستانی به قدرتمندی «سووشون» اثری از سیمین دانشور که خود او نیز از نویسندگان قدرتمند و توانای ایرانی بوده، بسیار دشوار و طاقت فرساست و معتقدم آبیار از پس آن برآمده است.
بازار ![]()
او در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که با ساخت سریال «سووشون» بخش مهمی از هویت تاریخی ایرانمان به تصویر کشیده شده است، گفت: بخش مهمی از داشتههای فرهنگی ایران، جزو میراث دیده نشده ما به شمار میرود و داستان «سووشون» نیز بخش مهمی از تاریخ معاصر ایرانیان است.
برومند بیان کرد: به اعتقاد من باید خیلی پیشتر اقتباسی از این رمان تاریخی در سینما و یا سریال انجام میشد که خوشبختانه به همت خانم آبیار و تیم همراه این اتفاق افتاد.
او عنوان نمود: اقتباسهای ادبی انگشتشماری در سینما و تلویزیون انجام شده است که میتوان به آثاری چون «شازده احتجاب»، بهمن فرمانآرا، «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی و یا «تنگسیر» امیر نادری اشاره کرد، اما واقعیت این است که تاریخ ادبیات ایران ظرفیت بالایی برای ساخت فیلم و سریال دارند که نباید از آنها غافل شد، زیرا اقتباس ادبی به ویژه برای جوانانِ امروز که شاید آگاهی کمتری از تاریخ ایران دارند، بسیار کارساز است.