پیام خوزستان - معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی گفت: در چهارماهه امسال دو هزار و 326 مورد خدمات تخصصی فنی حفاری به شرکتهای متقاضی ارائه شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ، جهانگیر شجاعی اظهار کرد: معاونت مدیرعامل شرکت ملی حفاری در امور فنی چهار مدیریت شامل مدیریتهای خدمات فنی حفاری، خدمات ویژه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و بازسازی و نوسازی دستگاهها و تجهیزات حفاری میباشد.
وی افزود: بزرگترین دریافت کننده خدمات جنبی که افزون بر 25 خدمت تخصصی تعریف شده در صنعت حفاری است و با توجه به اینکه بیشترین تعداد دستگاههای حفاری ناوگان شرکت در موقعیت عملیاتی پنج شرکت بهره برداری نفت وگاز زیر مجموعه آن شرکت فعالیت دارند، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که از سرجمع خدمات صورت گرفته در مدت پیش گفته یک هزار و 154 عملیات بر روی چاههای نفتی وگازی در حال حفاری یا بهره برداری این شرکت انجام گردید.
شجاعی به تاثیر بسزای این خدمات در راستای حفظ، نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و ادامه داد: خدمات یکپارچه فنی و تخصصی این شرکت بر حسب نیاز در این مدت به شرکتهای نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، مهندسی و توسعه نفت، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پروژههای در دست اجرای شرکت اختصاص داشته است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در خدمات فنی گفت: خدمات تخصصی مدیریت خدمات ویژه متشمل بر نمودارگیری، نمودارگیری از سیال حفاری، چاه پیمایی، مغزه گیری، عبور از جداره چاه و حفاری افقی و جهت دار است که مجموع این خدمات در این مدت 485 مورد به ثبت رسید.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی مهمترین خدمات فنی ارائه شده را اسیدکاری گسترده و ویژه، سیمانکاری، تزریق پذیری، لوله مغری سیار، آزمایش چاه با ساق مته، حفاری با هوا، حفاری به روش فروتعادلی، آزمایش بهره دهی چاه، لوله گذاری چاه ونصب آویره عنوان کرد و افزود: مجموع این خدمات در چهارماه نخست سال جاری یک هزار و 900 مورد بوده که در این میان سیمانکاری چاه با 912 عملیات بیشترین تعداد خدمات را داشته و حجم کار در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایش 47 درصدی دارد که ضمن " خداقوت " به همکاران از تلاشهای بی وقفه و شبانه روزی همه آنان در مدیریتهای خدمات فنی و ویژه حفاری خاصه اداره کل سیمانکاری تقدیر و قدردانی میشود.
شجاعی اهمیت کار مدیریت بازسازی و نوسازی دستگاهها و تجهیزات حفاری را در روزآمد سازی و استفاده بهینه از دکلها و تجهیزات و در نهایت افزایش بهره وری بسیار مهم دانست و بیان داشت: با توجه به برنامه ریزیهای به عمل آمده در سطح شرکت ملی نفت ایران و مدیریت ارشد شرکت در زمینه طرح بازسازی ناوگان و تجهیزات و متعلقات دستگاههای حفاری، فعالیت نرم افزاری در این ارتباط در مراحل پایان کار است و با پیش بینی نوسازی 20 دستگاه حفاری و تجهیزات مختلف پمپاژ سیمان و اسید و تجهیزات خدمات جانبی طی پنج سال در دستور کار قرار گرفته که از طریق برون سپاری و استفاده از توانمندهای داخلی شرکت، اجرا میشود.
وی میگوید: این طرح شامل برنامه نوسازی کامل سازه، مخازن سیال، مخازن آب، تجهیزات مکانیک (دراورکس، پمپهای سیال، سیستم بالابری)، موتورهای دیزل و تجهیزات برقی نظیر تراکشن موتورها، الکتروموتورها، ژنراتورها و اتاق کنترل برق SCR)) و تجهیزات الکترونیک و ابزار دقیق میباشد.
شجاعی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت با توجه به ماهیت کار و گستردگی مناطق عملیاتی و نقش آن در بهبود عملکرد و افزایش بهره وری و آسان سازی ارتباطات را بسیار مهم و حیاتی خواند و عنوان کرد: این مدیریت نیز به موازات بخشهای عملیاتی و پشتیبانی فنی و خدمات، در روز آمدی برنامهها و بومی سازی دانش و تولید سامانههای کاربردی در شرکت فعالیتهای قابل توجهی داشته است.
شجاعی در همین ارتباط به تولید سامانه انتقال اطلاعات حفاری با قابلیت تجمیع پارامترهای مرتبط در قالب استاندارد جهانی اشاره و اظهارکرد: این سامانه حاصل تلاش کارشناسان مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت با همکاری مدیریت خدمات ویژه است که علاوه بر مدیریت هوشمند، میتواند جریان پیوسته اطلاعات و ارسال تضمینی آن در بازههای زمانی قابل تنظیم و قابل انطباق با هر نوع مجموعه (یونیت) نمودارگیری و تجهیز حفاری را پشتیبانی نماید و مرحله اجرای پایلوت سامانه با استقرار سرور محلی در یونیتهای نمودارگیری مستقر در پنج دستگاه حفاری با همکاری مدیریت خدمات ویژه با موفقیت به پایان رسیده است.