فیلمسازهایی که جیبشان خالی است و اینفلوئنسری که کارگردان میشود
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایرنا / تهیهکننده و کارگردان سینما میگوید: من سالها برای تلویزیون و سینما با بیپولی کارگردانی کردم اما امروز میبینیم یک اینفلوئنسر کارگردان میشود. مشکلی با کار کردن اینها ندارم، کار کنند، هنرمند هستند، اما چرا باید تهیهکننده و کارگردان شوند؟.
میلاد(رضا) آلاحمدی که پیشتر کارگردانی سه اثر سینمایی، همچنین مستند و فیلم کوتاه را نیز در کارنامه کاری خود دارد، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: من را بیشتر به عنوان فیلمساز میشناسند. در ابتدا، دستیار برنامهریز بودم و بعد کارگردان شدم. در حالی که امثال من برای تامین حداقل های تولید با شرایط سخت مالی دست و پنجه نرم کرده ایم یک اینفلوئنسر آمده تهیهکننده و کارگردان تلویزیون شده است.
وی که در زمان حاضر مشغول تهیه فیلم سینمایی «صفر» به کارگردانی محمد رسولی است، افزود: من نمیدانم چگونه به اینها مجوز میدهند. ما میخواهیم مجوز فیلم اولی را بگیریم، بازخواست میکنند، عدم سوء پیشینه، مدرک تحصیلی و رزومه کاری و .. میخواهند، یک اینفلوئنسر چه رزومه کاری دارد؟ صرفا به خاطر اینکه در اینستاگرام سریال ساخته به او مجوز کارگردانی کار تلویزیونی میدهند؟
بازار ![]()
کارگردان فیلم سینمایی «آقای پستچی» ادامه داد: حداقل یک تله فیلم برای تلویزیون بسازند، سریال شبکه سه آن هم برای یک اینفلوئنسر؟ این شایسته تلویزیون و سینمای ما نیست. باید بچههایی را که استعداد دارند حمایت کنیم.
آلاحمدی گفت: خیلی با تجربه ها برای ساخت فیلم مجبورند اسپانسر بازیگر بیاورند تا کار خودشان را جمع کنند، در حالیکه من به این مقوله نقد دارم اما به یک اجبار برای ما تبدیل شده است. من اسپانسر بازیگر نمیآورم هزینه ای که هنرجویان برای دوره آموزشی پرداخت می کنند را برای ساخت فیلمم هزینه میکنم و از هنرجوهای خودم در کارهایم استفاده میکنم. در واقع شاگردهای من برای آینده سینمایی خود سرمایهگذاری میکنند.
کارگردان فیلم مستند سینمایی «مالک» ادامه داد: برخی فیلمسازها هم با دریافت پولهای کلان از هنرجوها میلیاردی پول به جیب میزنند و با مقداری از آن به اصطلاح فیلم میسازند و نام خود را فیلمساز گذاشتهاند. چند تا توشات و دو بسته که فیلمسازی نیست.
این تهیهکننده و کارگردان سینما در این باره که آیا آموزش برای بازیگر و حتی برای کارگردانها و تهیهکننده الزام است یا خیر؟ اظهار داشت: الزام است. یا باید عمرت را بگذاری و تجربه کسب کنی یا این که آموزش ببینی. سینما و بازیگری اصول و متدی دارد. چه متد اکتینگ و چه کلاسیک. هر چیزی متدی دارد.
آلاحمدی الگوی خود در فیلمسازی را برگرفته از زنده یاد عباس کیارستمی عنوان کرد و از بین بازیگران مرد، پیمان معادی و بازیگران زن، پریناز ایزدیار را به عنوان بهترین بازیگران سینمای ایران نام برد و گفت: در چند سال اخیر شاهد یک اثر خوب در سینمای ایران بودم و آن هم کار «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی بود.
برگزیده جشنواره breaking down barriers برای فیلم مالک همچنین درباره استفاده یک بازیگر با ایفای نقش مشابه در آثار گفت: من این تداوم را نمیپسندم. میگویم بازیگر اینقدر باید هنرمند باشد و هنر داشته باشد که یک کاراکتر جدید بسازد. بازیها باید مینیمالیستی و رئالیستی باشد.
وی گفت: بازیگران را نمیشود با همدیگر مقایسه کرد. بازیگری مانند جواد عزتی کاملا رئال بازی میکند و به همین خاطر هرگز تکراری نمیشود. نوید محمدزاده و هوتن شکیبا را هم از جمله این بازیگران میتوان نام برد. اگر چه در برخی کارها این بازیگران بازی میکنند و شاید نقش خوبی ایفا نکنند.
وی تاکید کرد: این بستگی به کارگردانها دارد، بازیگر باید بازیگر خوبی باشد از سوی دیگر مشکل این است که از بازیگران حتی چهره بازی خوبی گرفته نمیشود و صرفا برای فروش کارهایی ساخته میشود. هنر یک کارگردان است که از بازیگرانش بتواند بازی خوبی بگیرد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1119206/