جنگ نفتکشها؛ روایت فرار 13 جنگنده مهاجم عراقی
مقالات
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایرنا /کتاب «جنگ نفتکش ها» نوشته خلبان نیکبخش حبیبی و بهمن اسمعیلی توسط نشر سرو منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کتاب «جنگ نفتکش ها» به قلم مولفان سرتیپ دوم خلبان دکتر نیک بخش حبیبی و بهمن اسمعیلی در دو جلد 1144 صفحه ای، در دویست نسخه بهتازگی توسط انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب روایتی کامل و متفاوت از رخدادهای جنگ نفتکشها به عنوان دومین نبرد هوایی ـ دریایی بزرگ جهان در جنگ های قرن بیستم را ارائه می دهد. در این کتاب مولفان به سراغ زوایای پیدا و پنهان این نبرد سرنوشت ساز رفته و با تکیه بر منابع گوناگون مدون و مصاحبه با فرماندهان و نیروهایی که به طور مستقیم درگیر این کارزار بوده اند، سعی در روایت و تحلیل اتفاقات دارد.
بازار

هشت سال دفاع مقدس دارای زوایای گوناگون است که برخی از آنها بنا به دلایل گوناگون هنوز شناخته نشده است. حمله به کشتیرانی غیرنظامی در خلیج فارس یکی از آن زوایا است که در ادبیات نظامی جهان با عنوان " alt="پیام خوزستان" width="100%" />
در جنگ نفتکش ها تمام کشتی های غیر نظامی مورد هدف بودند، لیکن نماد اصلی این نبرد، هدف قرار گرفتن کشتی های نفتکش بود، بنابراین نبرد با نام "جنگ نفتکش ها " شهرت یافت. این نبرد از روزهای نخست جنگ عراق و ایران آغاز شده بود، لیکن از سال 1363 شدت گرفت و در دو سال پایانی جنگ به اوج خود رسید. رویدادهای جنگ نفتکش ها همبستگی جدایی ناپذیری با نبردها و عملیات های زمینی در جبهه ها داشته و در موارد فراوانی شرایط را در جنگ زمینی کاملات تحت تاثیر قرار داده است.
در این نبرد ارتش بعث از حمایت بی دریغ تمامی قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای برخوردار بود و ایران به ابتکارات و جانفشانی نیرو انسانی خود اتکا داشت. به دلیل دسترسی محدود کشور عراق به خلیج فارس، هجوم ارتش بعث به اهداف دریایی، ماهیت هوایی داشتند. در نتیجه نیروی هوایی ایران به اصلی ترین دفاع کننده از منافع دریایی ایران تبدیل شد. این نبرد یک جنگ هوا ـ دریا است و براساس مستندات علمی، دومین نبرد هوایی ـ دریایی بزرگ جهان در جنگ های قرن بیست شناخته می شود. جهان امروز درگیر جنگ های گوناگون است و بسیاری از شاخص های آنها با تجربیات حاصل از "جنگ نفتکش ها " قابل تفسیر و سنجش است و این نکته اهمیت شناخت این نبرد را پررنگ تر می کند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «از رادار بوشهر پرسیدم که سمت، ارتفاع و تعداد جنگنده های دشمن را اعلام کند. به محض ثابت شدن هواپیما در سمت دلخواه، تعداد سیزده فروند جنگنده متخاصم که به طرف بوشهر در پرواز در رادار تامکت نمایان شدند. منطقه واقعا به هم ریخته بود و صداهای مختلفی در اطراف کنترلر ایستگاه رادار شنیده می شد. علاوه بر این ها چراغ هشدار کمبود بنزین نیز روشن شده بود. اما تصمیم به ماندن گرفتم چون بیست فروند نفتکش با مخزن های پر در اطراف جزیره خارک پراکنده بودند و امکان هدف قرار گرفتن آنها زیاد بود. نگاهی به نشانگر بنزین انداختم و پس از آن به بیرون از هواپیما نگاه کردم و آخرین هماهنگی را با خلبان کابین عقب انجام دادم. ناگهان متوجه بیست فروند موشک شدم که مستقیم به سوی ما می آمدند. صدای انواع آژیرها به گوش می رسید و چراغ های هشداردهنده یکی پس از دیگری چشمک می زدند.
چف و فلیر بود که برای انحراف موشک ها پشت سر هم از زیر و انتهای هواپیمای تامکت شلیک می شد. تنها راه نجاتمان مانورهای سنگین بود. با دیدن این صحنه، جنگنده های عراقی بمب ها و مهمات خودشان را در آب رها کردند و به سمت عراق گردش نمودند. پس از فراری دادن جنگنده های متخاصم، سمت پایگاه هوایی خودی را گرفتم و شرایط جنگنده را به ایشان اعلام نمودم. در مسیر بازگشت به مکالمات رادیویی گوش می دادیم. براساس اطلاعات به دست آمده از سایت های شنود نیروی هوایی و دریایی خلبان دو فروند میگ 23 و یک فروند میراژ اف ـ یک در راه بازگشت خروج اضطراری کرده بود و از کل 13 فرونده جنگنده مهاجم عراقی، ده فروند سالم بازگشته بودند.»
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1094515/