پیام خوزستان
فاصله تهران – تبریز 4 ساعت کوتاه می شود
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 15:06:34
پیام خوزستان - قطار خط آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 205 کیلومتر که از سال 1379 در 11 قطعه و در زمان دولت هشتم به حرکت افتاده بود در مسیر حرکت خود دولت های نهم تا دوازدهم را سوار کرد ولی در این دولت ها به مقصد نهایی خود نرسید تا اینکه در دولت سیزدهم سوت آن در ایستگاه خاوران به عنوان آخرین ایستگاه تا قبل از اتصال به ایستگاه قدیم تبریز، به صدا درمی آید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اهتمام جدی دولت سیزدهم و مدیران کشوری و استانی برای اتمام این پروژه موجب شد تا آیت الله رییسی در سفر دور اول خود در خرداد ماه سال گذشته به آذربایجان شرقی، 750 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این مسیر ریلی اختصاص دهد و تخصیص این اعتبار چرخ حرکت قطار پروژه میانه - بستان آباد - تبریز را شتاب بیشتری بخشید تا اینکه هم اکنون پس از گذشت یکسال در ایستگاه خاوران به خط پایان فاز دوم رسیده است.
با وجود اینکه به گفته مسوولان تاکنون برای پروژه مسیر ریلی میانه - بستان آباد - تبریز بیش از سه هزار و 725 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده است، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید اخیر از این پروژه، حجم سرمایه گذاری این پروژه به قیمت روز را بیش از 20 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده و می گوید: این میزان سرمایه گذاری برای بهره برداری زودتر از پروژه و برای رفاه حال مردم این منطقه انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید اخیر از این پروژه، حجم سرمایه گذاری این پروژه به قیمت روز را بیش از 20 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده و می گوید: این میزان سرمایه گذاری برای بهره برداری زودتر از پروژه و برای رفاه حال مردم این منطقه انجام شده است.
خیرالله خادمی، با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی در این مسیر انجام شده است، می افزاید: بزرگترین تونل ریلی به طول سه هزار و 300 کیلومتر و بزرگترین پل 2 خطه ریلی کشور در این مسیر احداث و در طول مسیر حدود 154 کیلومتر تونل، پل و گالری ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه نواقص موجود در طول مسیر با لحاظ نظرات شرکت بهره بردار ( راه آهن جمهوری اسلامی) بر اساس برنامه زمانبندی تکمیل می شود، اظهار می کند: اتصال ایستگاه خاوران به تبریز نیز در برنامه های این وزارتخانه بوده و پس از تخصیص اعتبار لازم، این پروژه نیز اجرا و تکمیل می شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در سفر دور دوم رییس جمهور به این استان، خط آهن بستان آباد- تبریز به طور کامل به بهره برداری می‌رسد، می گوید: پس از افتتاح این طرح بلیط فروشی در این مسیر آغاز می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در سفر دور دوم رییس جمهور به این استان، خط آهن بستان آباد- تبریز به طور کامل به بهره برداری می‌رسد، می گوید: پس از افتتاح این طرح بلیط فروشی در این مسیر آغاز می‌شود.
عابدین خرم، با بیان اینکه این پروژه به هدف افزایش سرعت جابجایی و حمل و نقل بار و مسافر، کاهش آلودگی، توسعه اقتصادی و گردشگری و اتصال مناطق کمتر توسعه به راه‌آهن سراسری اجرا شده است، می افزاید: عملیات اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز نیز در این سفر به جد دنبال می‌شود.
مسیر ریلی میانه - بستان آباد - تبریز با هدف کاهش مسافت حرکت قطارهای تبریز - تهران به طول 114 کیلومتر و کاهش زمان سفر در این مسیر به مدت 4.5 ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری اجرا شده است تا مسافران این مسیر زودتر به مقصد برسند به طوری که در مسیر ریلی ِفعلی تهران - مراغه - تبریز مدت زمان سفر حدود 12 ساعت است.
قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت می توانند در این مسیر بدون مواجه با عوارض طبیعی و کوهستانی مسیر میانه - مراغه - تبریز حرکت کنند.
این مسیر دارای 9 ایستگاه، 11 دستگاه تونل به طول 6 هزار و 583 متر و 47 دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و 623 متر بوده و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران - تبریز در این مسیر وجود دارد.
فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول 132 کیلومتر از میانه در سال 1399 بهره برداری شد و شامل سه هزار و 700 متر پل بزرگ، یک هزار و 154 متر تونل و چهار هزار و 369 متر گالری است.
این پروژه از کیلومتر 132 تا 176 به طول 44 کیلومتر خط اصلی و چهار کیلومتر خطوط ایستگاهی – بستان آباد( قطعه 7) تا خاوران بوده و شامل یک هزار و 72 متر پل بزرگ و سه هزار و 680 متر تونل است.
پروژه راه آهن تبریز - میانه از کریدورهای اتحادیه بین المللی راه آهن ها بوده و تکمیل این پروژه موجب عملیاتی شدن کریدور شرق به غرب می شود به طوری که از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز از بخش‌های مهم این کریدورها محسوب می شود.
این مسیر ریلی از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل شدن آن و اتصال به ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل می شود.

http://www.khozestan-online.ir/Fa/News/737540/فاصله-تهران-–-تبریز-4-ساعت-کوتاه-می-شود
بستن   چاپ