پیام خوزستان
8 ساعته شدن مسیر ریلی تبریز - تهران به کجا رسید؟
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 13:49:54
پیام خوزستان - راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را 114 کیلومتر کاهش می‌دهد و زمان سفر را به هشت ساعت می‌رساند و آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده، افتتاح این خط ریلی در ایستگاه پایانی قرار دارد و در خردادماه افتتاح می‌شود.
به گزارش ایسنا، راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز که در 10 قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در 10 قطعه به‌منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز همچنین در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیرگذار است. با احداث این پروژه برای 1800 نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان‌ صرفه‌جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی 100 میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا 5000 تن در سال برآورد شده است.
به گفته حمید علی محمدزاده، مجری طرح راه‌آهن میانه - بستان‌آباد- تبریز، درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در سوخت، کاهش سوانح و ... به‌دست می‌آید. این ابرپروژه ریلی 203 کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان‌آباد تا خاوران به طول 44 کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره‌ برداری است.
افتتاح راه‌آهن دو خطه بستان‌آباد- خاوران در نیمه اول خردادماه
پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه 44 کیلومتری از این مسیر ریلی 203 کیلومتری بوده و در خرداد ماه امسال افتتاح می‌شود دارای سه ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است. دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود 90 درصد افزایش می‌دهد. آنطور که وزارت راه و شهرسازی گزارش کرده، اعتبار این پروژه 30 هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن 60 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
احجام و ابنیه راه‌آهن بستان آباد- خاوران
حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران 7.7 میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن 46.8 میلیون متر مکعب است. میزان بالاست این خط ریلی 126.7 هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز 349 هزار متر مرکعب اعلام شده است. در این پروژه 6.1 هزار تن ریل استفاده شده و 16 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر احداث شده است. راه‌آهن بستان آباد- خاوران 156 دستگاه پل کوچک به طول 1156 متر دارد.
یکی از پل‌های مهم این پروژه ریلی پل باسمنج است که با طول 1000 متر، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران شناخته می‌شود. احداث، طراحی، تامین مصالح و تجهیزات این پل 100 درصد ایرانی است. در این پروژه ریلی 84.5 هزار اصله تراورس و 26 عدد سوزن استفاده شده و دارای 22 دستگاه تقاطع و دو دستگاه تونل و گالری به طول 2930 متر است. مساحت زمین ایستگاه راه‌آهن خاوران 230 هزار مترمربع و مساحت کل ساختمان‌ها 9000 مترمربع است. مساحت ساختمان اصلی نیز 3.6 هزار مترمربع اعلام شده است.
بیشتر بخوانید مسیر ریلی تبریز تا تهران 8 ساعته می‌شود خط‌آهن بستان‌آباد - تبریز در آستانه افتتاح رسمی کاهش 4 ساعته زمان سفر ریلی بین تهران- تبریز
راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را 114 کیلومتر و زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌دهد. پیش از این نیز خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- گفته بود اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان‌آباد و بستان‌آباد به تبریز است.
او همچنین خاطرنشان کرد: این راه‌آهن از مسیر جدید میان‌بر، تبریز و استان آذربایجان شرقی را به شبکه ریلی اتصال می‌دهد و زمان سفر ریلی را از تبریز به تهران حداقل چهار ساعت کوتاه می‌کند و با افتتاح این خط ریلی مسیر تبریز تا تهران به هشت ساعت می‌رسد.
در این راستا سیدمیعاد صالحی -مدیر عامل شرکت راه‌آهن- نیز در پایان بازدید یک روزه از آخرین وضعیت پروژه ریلی میانه - بستان‌آباد - خاوران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با هدف بررسی آخرین وضعیت محور ریلی میانه - بستان آباد - خاوران، سفر کاری فشرده و مفیدی از ایستگاه خاوران به بستان‌آباد و سپس میانه و زنجان و قزوین داشتیم.
وی ادامه داد: بررسی جزییات مختلف ایستگاه خاوران و ایستگاه‌های طول محور مثل ایمناب، بستان‌آباد، شهریار، زاویه و میانه، وضعیت زیرسازی و روسازی خط به‌ویژه در پل‌ها و تونل‌ها، وضعیت ترانشه‌های طول مسیر و ... موارد مختلفی بود که در این بازدید بررسی شدند و مدیرعامل شرکت ساخت و معاون ایشان، نماینده مردم شریف تبریز در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در قطار حضور داشتند.
انتهای پیام

http://www.khozestan-online.ir/Fa/News/734966/8-ساعته-شدن-مسیر-ریلی-تبریز---تهران-به-کجا-رسید؟
بستن   چاپ