پیام خوزستان
تصویب 800 میلیارد برای توسعه راه‌آهن خوزستان؛ آمادگی برای راه‌اندازی "ریل‌باس" اهواز
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401 - 15:43:53
پیام خوزستان - ایرنا / مدیرکل راه آهن جنوب گفت: 8 هزار میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به خوزستان برای تکمیل طرح های راه آهن استان تصویب شد که تا کنون حدود یک هزار و 200 میلیارد آن تخصیص یافته است.
عبدالکریم درویش‌زاده، مدیرکل راه آهن جنوب با بیان اینکه راه آهن جنوب با 474 کیلومتر طول و200 کیومتر خطوط صنعتی رتبه چهارم حمل و نقل بار و مسافر در کشور را دارد، گفت: هم اکنون سه قطار مسافربری از اهواز به تهران، 2 قطار مسافری از خوزستان به مشهد و 10 قطار محلی در حال خدمت به مردم استان است ضمن اینکه قطارهای محلی هزینه تردد درون استانی را از بیش از یک میلیون ریال به 60 هزار ریال کاهش داده است که این اقدام در کاهش بسیار زیاد هزینه مسافران در خطوط راه آهن استان شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به طرح های توسعه ای در دست احداث این اداره کل ادامه داد: بزرگترین دپوی تعمیر لوکوموتیو در اهواز با 98 درصد پیشرفت فیزیکی آماده راه اندازی است.
وی افزود: اجرای طرح های دو خطه کردن مسیر راه آهن اهواز به اندیمشک به طول 140 کیلومتر با اعتبار 2 هزار و 400 میلیارد ریال و همچنین کمربندی نظامیه به میان دشت با 37 کیومتر و اعتبار اولیه 650 میلیارد ریال از جمله طرح های در دست اقدام اداره کل راه آهن جنوب است.
درویش زاده با اشاره به روند احداث خط ریلی اهواز به بندر امام به طول 110 کیلومتر و اعتبار یک هزار و 320 میلیارد ریال گفت: بخش اول این طرح به طول 80 کیلومتر از میان‌دشت به سربندر به بهره برداری رسیده است که با تکمیل این طرح سالانه 2 میلیون تن شمش فولاد خوزستان از طریق ریل به بندر امام انتقال داده می شود.
تردد قطارهای باری از داخل شهر اهواز به صفر می رسد
مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: تکمیل طرح های در دست اقدام راه آهن موجب می شود تا تردد قطارهای باری از بندر امام به شمال و بالعکس از کمربندی در حال احداث عبور کرده و تردد قطارهای باری در داخل شهر اهواز به صفر برسد.
وی اظهار کرد: هم اکنون طرح احداث 2 خطه کردن مسیر اهواز به اندیمشک 86 درصد و خط اهواز به بندر امام 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب افزود: طرح راه آهن اهواز- ایذه - اصفهان از دیگر طرح های در دستور کار است که مناقصه قطعه اول این طرح تا رامهرمز به طول 50 کیومتر برگزار و شرکت کیسون برنده این طرح شده است.
آمادگی راه آهن جنوب برای راه‌اندازی "ریل‌باس" اهواز
درویش زاده با اشاره به غیرفعال شدن طرح ریل باس(اتوبوس ریلی) در این شهر گفت: در سال های گذشته پس از ارایه پیشنهاد احداث ریل باس و موافقت شهرداری وقت، کار مطالعه این طرح انجام و 10 ایستگاه برای آن تعریف شد که بر اساس تفاهمنامه میان شهرداری و راه آهن، احداث ایستگاه ها به عهده شهرداری و تامین ریل باس ها به راه آهن واگذار شد.
وی ادامه داد: راه آهن در کمتر از یک هفته پس از این تفاهم یک دستگاه اتوبوس ریلی را در مسیر ایستگاه قدس اهواز به کارون راه اندازی کرد که به دلیل تاسیس نشدن ایستگاه ها حرکت این اتوبوس ریلی پس از 2 ماه تردد و عدم استقبال مسافران متوقف شد.
وی با اعلام آمادگی برای فعال سازی مجدد طرح اتوبوس ریلی در اهواز گفت: اجرای متروی شهری هزینه بسیار زیادی برای اهواز در پی دارد و این در حالی است که خطوط راه آهن موجود در شهر اهواز برای اجرای ریل باس می تواند تهدید این خطوط راه آهن را به فرصت تبدیل کند.
مدیرعامل راه آهن جنوب گفت: راه آهن اهواز بر اساس نقشه های موجود، در خارج از شهر احداث شده است ولی به دلیل توسعه شهر هم اکنون 34 کیلومتر از مسیر این راه آهن در داخل شهر اهواز واقع است.
درویش زاده با بیان اینکه نگهداری پل های راه آهن به عهده شهرداری است، گفت: حریم قانون راه آهن 17 متر است و قانون پس از این حریم، 30 متر پس از آن نیز برای عبور تاسیسات شهری در نظر گرفته است که پیشنهاد راه آهن استفاده شهرداری از حریم 30 متر برای عبور تاسیسات خود است.

http://www.khozestan-online.ir/Fa/News/362671/تصویب-800-میلیارد-برای-توسعه-راه‌آهن-خوزستان؛-آمادگی-برای-راه‌اندازی-"ریل‌باس"-اهواز
بستن   چاپ