پیام
خوزستان - خبرآنلاین / نشست نقد کتاب «داریوش خنجی» با حضور علیرضا زریندست، عباس یاری، محمد آلادپوش و امیر فرضاللهی با همراهی شصت نفر از اهالی فرهنگ در خانه سینما برگزار شد. داریوش خنجی از جمله فیلمبردارانی است که نامی جهانی دارد و اسمش در کنار کارگردانان بزرگ سینما از دیوید فینچر تا وودی آلن نشسته است.
نشست نقد کتاب « داریوش خنجی » نوشته جردن مینزر با ترجمه حسین م. فرزانه منتشرشده توسط انتشارات روزنه با حضور علیرضا زریندست، عباس یاری، محمد آلادپوش و امیر فرضاللهی با همراهی شصت نفر از اهالی فرهنگ در خانه سینما برگزار شد.
بازار
![]()
در ابتدای جلسه امیر فرضاللهی ضمن برشمردن دلایل اهمیت برگزاری این نشست به ضرورت انتشار کتاب «داریوش خنجی» توسط یک ناشر خوشنام در عرصه فرهنگ تاکید کرد و گفت: «برای شناخت کافی از داریوش خنجی باید این کتاب خوانده شود و چند تن از سرشناسترین فیلمبرداران سینمای ایران باید این کتاب را نقد کنند تا مشخص شود داریوش خنجی کیست و چگونه جهانی شد. داریوش خنجی موفقترین سینماگر ایرانی در زمینه تخصص فنی است که در سطح اول سینما در جهان مشغول به کار است و با برجستهترین فیلمسازهای دنیا به عنوان مدیر فیلمبرداری آثارشان کار کرده و این نکته باعث میشود برای شناخت او کتاب انتشارات روزنه دربارهاش را بخوانیم و ببینیم دلایل این موفقیت بزرگ چیست.»
در ادامه این نشست مهمانان این جلسه به نقد کتاب «داریوش خنجی» پرداختند. علیرضا زریندست در نقد و معرفی خنجی گفت: «تا آنجایی که میتوانید این کتاب را بخوانید. شانس بزرگ خنجی این بوده که از سه سالگی در فرانسه بزرگ شده و همه چیز به کمکش آمده است. او 25 سال دستیار استرارو بوده و از فرصتها بهترین استفاده را کرده و با آفرینشهایی که داشته داریوش خنجی شده است. بزرگترین دلیل موفقیت داریوش خنجی شجاعت اوست.»
عباس یاری نیز در نقد این کتاب گفت: «داریوش خنجی به دلیل این که پدر و مادرش اهل سینما بودهاند این شانس را داشته است که در معرض سینما قرار بگیرد. پس روی صحنه سینما بزرگ شده است. خنجی مردی در سایه است و به روایت کارگردانان بزرگی که با او کار کردهاند اصلا دیده نمیشود و مثل ناظر یک اتفاق عمل میکند. به این دلیل خنجی آدم مهمی میشود در سینمای دنیا که خودش را میسپارد به دست کارگردانان بزرگ البته برداشت و آفرینش خود را هم دارد.»
محمد آلادپوش هم در این نشست گفت: «من خوانش این کتاب را به دانشجویان سینما و مخصوصاً کسانی که فیلمبردارند یا میخواهند فیلمبردار شوند بسیار توصیه میکنم. واقعیت این است که وجه انسانی داریوش خنجی بارزترین وجه شخصیتی اوست طوری که برناردو برتولوچی از منش و شخصیت ایرانی خنجی و سبک فیلمبرداری او تعریف میکند. این کتاب متن روانی دارد و برگردان آن به خوبی انجام شده است اما مقایسه نامتقارن مترجم از شرایط کار کردن در سینمای ایران و فرانسه اشتباه بزرگ اوست.»
آلادپوش افزود: «فیلمبرداری دو وجه برجسته دارد؛ وجه هنری و وجه فنی. داریوش خنجی هر دو وجه را دارد و چون دید هنریاش به دید فنیاش چربیده در دنیا صاحب سبک شده و توسط فیلمسازان برجسته به کار گرفته شده است. ما تا به لحاظ فنی مسلط نباشیم دید هنری پیدا نمیکنیم.»
![]()
در ادامه این نشست امیر فرضاللهی با نام بردن از فیلمهای برجسته تاریخ سینما که خنجی مدیر فیلمبرداریشان بوده است، گفت: «هزینه چاپ کتاب «داریوش خنجی» به واسطه اینکه مترجم آن اصرار داشته است با کاغذ گلاسه چاپ شود گران تمام شده است. به همین دلیل چندان توسط دانشجویان سینما و اهالی فرهنگ خریداری و خوانده نشده است.»
در میانه این نشست علیرضا زریندست به معرفی دقیقتر داریوش خنجی پرداخت و گفت: «شما وقتی از عکاسی شروع میکنید نقاشی را هم میشناسید. در شناخت نگاتیو هم به تسلط میرسید و مرزهای نورپردازی را هم خوب درک میکنید. این مراحلی است که داریوش خنجی به درستی گذرانیده است.»
عباس یاری نیز در این راستا افزود: «دنیای فیلمبرداران با کارگردان جداست و خوب میشود که اینها در تولید یک اثر بیشترین همفکری را با هم داشته باشند. خنجی از دستیار دوم بودن شروع میکند، سپس دستیار یک میشود و فیلم تبلیغاتی میسازد و در انتها مدیر فیلمبرداری میشود. طی گفتوگوهایی که با خنجی و سینماگران شناخته شده دنیا در این کتاب صورت گرفته است، سیر ورود داریوش خنجی به سینما تشریح شده و خوانش این کتاب درس بزرگی برای علاقهمندان سینما است. انتشار این کتاب در ایران غنیمتی بزرگ است.»
در بخش انتهایی این نشست گفتوگوهایی میان حاضرین و منتقدین صورت گرفت.
http://www.khozestan-online.ir/Fa/News/1115255/فیلمبرداری-ایرانی-که-از-دیوید-فینچر-تا-وودی-آلن-با-او-کار-کردهاند