پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا بازیکنان خوزستانی‌ دیگر در سطح اول فوتبال ایران حضور ندارند؟ شهرستان ها

چرا بازیکنان خوزستانی‌ دیگر در سطح اول فوتبال ایران حضور ندارند؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان بازیکن سابق فوتبال نفت آبادان معتقد است کمیت بدون کیفیت و برگزاری مسابقات بدون خروجی در خوزستان، نمی‌تواند فوتبال این استان را از بحران های موجود نجات دهد و برای همین است فولاد با وجود داشتن یک آکادمی بزرگ و آبادان نیز با تمام پتانسیل‌ها هنوز چشم به ساق‌های فرسوده ساسان انصاری و شوت‌های طالب ریکانی دارد.
کامل شریفی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: سه تیم خوزستانی لیگ برتر یعنی فولاد، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان در این فصل شرایط خوبی در لیگ برتر ندارند و رده‌های آخر جدول رده بندی را تصرف کرده اند. در تحلیل و آسیب شناسی دلایل سقوط نمایندگان فوتبال استان، نقطه نظرات متعددی مطرح و نوشته شده و کارشناسان فوتبال استان نیز در برنامه های مختلف کم و بیش به این موضوع پرداخته اند و البته نه به صورت دقیق و نه کاملا قانع کننده اما آن چیزی که در همه نظرات مشترک دیده شد بحث سوء مدیریت یا مدیریت ناکارآمد در این باشگاه ها بوده است.
وی ادامه داد: من نیز می خواهم به موضوعی ریشه‌ای تر و اساسی بپردازم که چه عواملی باعث شد دیگر شاهد ظهور پدیده‌های جوان فوتبال خوزستان در سطح اول کشور نباشیم؟ فوتبال ایران نیز هر چند خیلی آهسته و کُند اما در حال پیشرفت و تحول است و در لیگ برتر فوتبال ایران به خوبی نشانه هایی از بروز رسانی شدن را شاهد هستیم؛ پرسینگ شدید، فشردگی منطقه بازی، کاهش فاصله خطوط، سرعت ریتم بازی، سرعت بازپس گیری و بازیابی توپ و سرعت چشمگیر و قابل ملاحظه ریکاوری بازیکنان بعد از کنش و واکنش‌های شدید فیزیکی همگی دلیل بر توجه مربیان علیرغم تمامی محدودیت‌های موجود ( امکانات سخت افزاری) به مولفه ها و شاخص های فوتبال روز و مدرن است. 
بازیکن سابق تیم فوتبال نفت آبادان بیان کرد: برای سازگاری یک بازیکن حرفه ای در سطح بالای فوتبال ایران با تمام جنبه ها، مولفه و شاخص های یاد شده، پیش نیازی وجود دارد و آن دارا بودن قابلیت آمادگی جسمانی، ذهنی و روانی استاندارد در سطح لیگ برتر است. زمانی بود که در فوتبال هنوز مقوله پرسینگ و محدود سازی و کوچک کردن منطقه بازی برای حریف و اصل فشردگی و کاهش طول و عرض خطوط بازی نداشتیم و بازی با توپ بر بدون توپ در اولویت قرار داشت. در آن زمان بازیکنان خوزستانی با هر وزن و قدی می‌توانستند با مهارت و تکنیک خود در بازی تاثیرگذار بوده و اصطلاحا ستاره تیم نامیده می‌شدند تا اینجا ما هنوز در فوتبال کشور برتری قابل ملاحظه ای داشتیم و حتی باشگاه‌های مطرح فوتبال کشور از مشتریان پروپاقرص بازیکنان خوزستانی بودند. 
او عنوان کرد: اما در فوتبال امروز ملاک ارزیابی بازیکنان علاوه بر جنبه های بازی با توپ در جنبه های بازی بدون توپ مثل قابلیت بازپس گیری فردی توپ از حریف و سرعت در پوشش فضا و ریکاوری سریع بعد از درگیری‌های فیزیکالی نیز تعریف شده است. همانطور که در بالا اشاره شد پیش نیاز انجام بازی بدون توپ آمادگی جسمانی، ذهنی و روانی است که متاسفانه باید بپذیریم در این بخش بازیکنان جوان خوزستان از همتاهای خود در تهران و شهرهای شمالی و خوش آب و هوا عقب افتاده اند. یکی از عمده دلایل مهم این عقب ماندگی، موضوع شرایط اقلیمی و گرمایش تدریجی زمین است که به خصوص استان خوزستان و علی الخصوص جنوب را تهدید می‌کند، یعنی در حالی که بازیکن جوان خوزستانی در طول 9 ماه از سال در شرایط آب و هوایی و دمای میانگین 40 تا 45 درجه به تمرین فوتبال، تعریق و از دست دادن آب و وزن بدن می‌پردازد، بازیکنان دیگر مناطق یاد شده ایران فعالیت تمرینی را در دمای کمتر و در شرایط آب و هوایی بهتر اعمال و تجربه می‌کنند و نتیجه این که آنها با کسب آمادگی جسمانی بهتر در بازی بدون توپ به مراتب آماده تر و در شرایطی بهتر از بازیکنان خوزستانی می توانند عمل کنند و همین امر هم ملاک گزینش و انتخاب مربیان لیگ برتر و تیم ملی قرار می‌گیرد.
شریفی افزود: همچنین مشکلات زمان خواب، تغذیه صبح و ژنتیک را اگر به مشکلات اشاره شده اضافه کنیم، سختی کار برای بازیکنان خوزستان بیشتر هم نشان داده خواهد شد. در این زمینه ضعف مدیریت فوتبال خوزستان در بررسی و آسیب شناسی و عدم برنامه ریزی مناسب برای مقابله با این چالش ها هم قابل چشم پوشی و اغماض نیست. برگزاری مسابقات در گرم‌ترین ماه، روز و ساعت سال که باعث افت شدید عملکرد و سوء رشد بازیکنان نوجوان و جوان می‌شود و سال گذشته متاسفانه حتی شاهد فوت یکی از بازیکن جوان استان هم بودیم. تجهیز نبودن ورزشگاه‌ها به روشنایی کافی جهت انجام تمرینات زیر نور در ساعات خنک‌تر روز، فشردگی مسابقات در کوتاهترین زمان ممکن و آن هم در فصولی نامناسب و عدم استراحت کافی و ریکاوری نشدن به موقع بازیکن جوان خوزستانی تا بازی بعدی، از دیگر دلایل اصلی است که چرا هیچ بازیکن جوان، بومی و پدیده با استعداد دیگر در سه تیم اول استان خوزستان دیده نمی‌شود یا به صورت ثابت و تاثیرگذار حضور ندارند.
او گفت: تقویم ورزشی و مسابقات مسئولان محترم فوتبال خوزستان نباید مطابق مثلا با تهران، البرز، تبریز و اصفهان طراحی شود و باید ملاحظات جغرافیایی، اقلیمی و اجتماعی نیز مدنظر مدیران ما قرار بگیرد. آقای طالقانی رییس هیات فوتبال خوزستان، اخیرا طی اظهارنظری اشاره به سطح کمی مسابقات فوتبال رده های پایه استان در فصل گذشته و حال حاضر داشته است که ضمن تقدیر از زحمات او، باید این موضوع را یادآوری کنیم که کمیت بدون کیفیت و برگزاری مسابقات بدون خروجی نمی‌تواند فوتبال خوزستان را از بحران های موجود نجات دهد. برای همین است که فولاد خوزستان با وجود داشتن یک آکادمی بزرگ فوتبال و آبادان با تمام پتانسیل ها هنوز چشم به ساق های فرسوده ساسان انصاری و شوت‌های طالب ریکانی دارد. 
این پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: لزوم بازنگری، تجدیدنظر و بروز رسانی در فوتبال خوزستان در همه ارکان و بخش های آن احساس می‌شود. بزرگان و کارشناسان فوتبال خوزستان می‌توانند با دعوت از مدیریت فوتبال خوزستان طی یک نشست و گردهمایی تخصصی کمک بزرگی به برون رفت فوتبال استان از این بحران ها کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/874625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

تصویری از رئیسی در مناظرات انتخابات 1400

ربیعی: توجه به پزشکیان در افکار عمومی رو به افزایش است

واکنش زیدآبادی به سخنان نیکزاد درباره تشبیه رقابت انتخاباتی به «تنگۀ احد»

تأخیر در شروع اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی در شروع مناظرات انتخاباتی

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ قالیباف: در دهه 90 شرایط سختی را گذراندیم

علم الهدی: قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا نکبت و افتضاح بود

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با حزب‌الله برای توافق

انفجار گاز در شهرستان لالی 3 مصدوم داشت

افزایش رطوبت هوا در خوزستان/توده هوای گرم در استان مستقر می‌شود

ثبت آلودگی هوا در 6 شهر خوزستان

607 شعبه اخذ رأی در اهواز آماده سازی شد

شوخی دور از انتظار هادی کاظمی با احسان علیخانی

درد دل بی واسطه خانم بازیگر با مردم

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

گل اول بلژیک توسط لوکاکو در دقیقه 56 که به دلیل آفساید مردود شد

ضربه لوکاکو توسط دروازه بان دفع شد

آدم اصیل به کسی میگن که...

هم‌نشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول

رپرتاژ صداوسیما برای خودروی حامل زاکانی؟

امضای نامزدهای انتخابات چه شکلی است؟

قالیباف با نوه‌اش به محل مناظره آمد؟

تذکر قاضی‌زاده به مجری قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

زاکانی: تاکسی برقی کرایه کردم و به محل مناظره رفتم

اقامه نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری قبل از مناظره

توئیت معنادار وزیر روحانی قبل از اولین مناظره؛ مردم منتظر باطل السحر کاندیداها

قطعی برق در برخی مناطق شهرک‌های برق و اکباتان اهواز

هنر محسن کیایی که باعث تعجب داوران شد

عکسی از شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر در محیط روستایی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها مهارت حل مسئله دارند

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

ظاهر متفاوت قایدی که تاکنون ندیده‌اید

تیم جوانان با پیروزی راهی تورنمنت کافا شد

محمدی از حضور در بازی‌های پاریس بازماند

تیم تنیس دختران ایران به جمع 4 تیم برتر کازان نرسید

پرستاره‌ترین ورژن قهرمان المپیک برابر ایران

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

دلاوری: دستگاه‌های ناظر، آرزویشان این است که وضعیت حجاب به دوره قبل از مهسا امینی برگردد

ورود سعید جلیلی با تیبا به صداوسیما

رئیس ستاد قالیباف: باید در جبهه انقلاب قبل از هشت تیر به نامزد واحد برسیم

همتی درباره مناظره انتخاباتی: بازیگران اصلی به «⁧پوششی⁩‌ها» توجه نکنند

استقبال رئیس صداوسیما از نامزدهای ریاست جمهوری

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

توضیحات نماینده کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری درباره مناظرات

قرعه‌کشی و تعیین صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره مشخص شد

غریب آبادی: پیگیری‌ها برای آزادی هر چه زودتر بشیر بی‌آزار ادامه دارد