پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک روایت از اسرای عراقی عملیات بیت‌المقدس خرمشهر شهرستان ها

یک روایت از اسرای عراقی عملیات بیت‌المقدس خرمشهر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اسرای عراقی به دست و پای بچه‌ها می‌افتادند و التماس می‌کردند و بچه‌ها هم آن‌ها را می‌بوسیدند و نوازش می‌کردند تا نشان بدهند خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، بهره‌گیری از انگیزه‌های دینی و میهنی برای آزادسازی خرمشهر، طراحی مناسب و برنامه‌ریزی‌شده، انسجام ارتش و سپاه، سرعت عمل، راهکار عبور از رودخانه، گستردگی منطقه نبرد، تأثیرات منطقه‌ای و بازتاب جهانی، عواملی هستند که زوایای گوناگون نبرد بیت‌المقدس را نسبت به سایر نبردهای دوران هشت سال جنگ تحمیلی متمایز می‌کنند و باعث می‌شود که نبرد بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر قله افتخارات هشت سال دفاع مقدس محسوب ‌شود.
سردار کریم نصر اصفهانی از رزمندگان و جانبازانی است که در جریان عملیات بیت‌المقدس در سال 1361 فرمانده گردان موسی بن جعفر (ع) لشکر 14 امام حسین (ع) بوده است. وی در بخشی از جلد یک کتاب خود (به اروند رسیدیم) به بیان خاطرات خود از روز فتح خرمشهر پرداخته است:
قبل از ظهر دوم خرداد، که محاصره خرمشهر کامل و الحاق یگان‌ها انجام شد، حسین خرازی بیسیم زد که به نفربر 114 متعلق به فرمانده لشکر که پشت خاکریزهای ما مستقر بود، بروم.
آنجا آقا مصطفی ردانی پور، علی زاهدی و قربانعلی عرب هم بودند. گفتند که می‌خواهیم به شهر حمله کنیم. به همین منظور، افرادی که تجربه جنگ تن‌به‌تن شهری دارند باید تجربیات خودشان را بیان کنند.
حدود چهل‌وپنج دقیقه از روی نقشه باهم صحبت کردیم و من هم طرح خودم را ارائه دادم و اجازه خواستم تا برای کنترل و فرماندهی به خط بروم.
در همین حین، حدود هزار نفر از نیروهای دشمن از سمت خرمشهر به‌طرف ما آمدند؛ ما با قدرت آن‌ها را تار و مار کردیم که بعد به سمت بچه‌های علی موحد دوست رفتند و آنجا هم پذیرایی گرمی از آن‌ها شد و مجبور شدند دوباره به سمت ما برگردند و تسلیم شوند.
ساعت نزدیک یازده شب دوم خرداد بود که دشمن بعد از حمله جانانه روی جاده ساحلی توانست از خاکریز ما عبور کند. درگیری تن‌به‌تن شروع شد. من، رضاقلی مرادی را به کانون درگیری فرستادم. پاتکی تمام‌عیار بود. بچه‌ها تعداد زیادی از بعثی‌ها را ساقط کردند.
بچه‌های ما به‌شدت مقاومت می‌کردند و فرماندهی عملیات ما هم تصمیم گرفتند چند یگان نیرو را از کارون عبور بدهند و از طرف شمال شهر وارد خرمشهر کنند، جایی که دشمن میدان مین وسیعی کار گذاشته بود و چون خیالش از بابت این میدان مین راحت بود، چندان مقاومت نمی‌کردند، برای همین از سه چهار محور هدف قرار گرفتند.
تصمیمات مرتب تغییر می‌کرد. ابتدا قرار بود ما تانک و زرهی را حرکت دهیم و از طریق پشت‌بام خانه‌ها وارد شویم و یکی پس از دیگری آن‌ها را تصرف کنیم.
سرانجام فرماندهی به این نتیجه رسید که باید از چند محور وارد عمل شویم: گروهی از رزمندگان با قایق روی رودخانه، لشکر نجف اشرف به فرماندهی احمد کاظمی از پلیس‌راه جاده اهواز-خرمشهر، یعنی شمال خرمشهر و ما هم از غرب و کنار جاده شلمچه-خرمشهر.
سوم خرداد 1361 بود. در محور ما دشمن می‌خواست با رد شدن از پل و رسیدن به شهرک ولیعصر به‌طرف شلمچه و عراق برود. تعدادی از عراقی‌ها با شنا کردن توانستند فرار کنند، برخی هم روی مین‌هایی که خودشان کار گذاشته بودند، کشته شدند.
هوا داشت کم‌کم روشن می‌شد و پیاده‌نظام دشمن چندین بار به ما یورش بردند تا بتوانند خودشان را نجات دهند. من علاوه بر بچه‌های تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) به بقیه نیروها از زرهی و نفربر تا نیروی پیاده که در منطقه مستقر بودند، گفتم دست‌ها همه روی رگبار و آرپی‌جی آماده‌باش باشد، به‌محض اینکه دشمن به فاصله صد تا صد و پنجاه متری ما رسید با اشاره من همه شلیک کنند.
موج انسانی دشمن هرلحظه با آتش مستمر به ما نزدیک می‌شد. به‌محض اینکه من به بچه‌ها علامت دادم، غرش شلیک یکپارچه و متحد رزمندگان شروع شد و بر پیکر دشمن رعب و وحشت انداخت.
در همان هنگام، بیشتر عراقی‌ها روی زمین پهن شدند و از ترسشان دنبال سوراخ موش می‌گشتند. برخی هم حقه می‌زدند و اسلحه را پشت سرشان پنهان می‌کردند تا ما گمان کنیم تسلیم‌شده‌اند، درصورتی‌که می‌خواستند نزدیک شوند و شروع به شلیک کنند؛ ولی ما از طرز رفتار متزلزلشان متوجه نیرنگشان شدیم و امانشان ندادیم.
در این پاتک، به‌غیراز عراقی‌ها که کشته و زخمی شدند، نزدیک هزار نفر هم اسیر شدند. البته از بچه‌های ما هم تعداد اندکی شهید و مجروح شدند.
سید علی بنی لوحی روی یکی از دکل‌های بلند اسکله رفت تا اوضاع را رصد کند و دیدم چشمانش از تعجب گرد شد. گفتم: چه خبر؟ گفت: تا چشم کار می کنه عراقی تو خرمشهره. حالا چه‌کار می‌کنی؟ گفتم: هر کاری که بتونیم.
در همان حین، هلی‌کوپتر دشمن با بسته بزرگ آذوقه که از آن آویزان بود؛ وارد منطقه شد. بچه‌ها با دیدن آن، خودمختار وارد عمل شدند و هرکس با هرچه در دسترسش بود؛ شروع به شلیک کرد؛ یکی با تیربار، یکی با آرپی‌جی و یکی با مسلسل دوشکا.
یک فیلم‌بردار هم آن صحنه را ضبط می‌کرد. هلی‌کوپتر، بسته آذوقه را پایین انداخت و تا خواست در هوا چرخی بزند و برای نشستن مکان‌یابی کند، بچه‌ها وسط آن را نشانه گرفتند. هلی‌کوپتر منفجر شد و سقوط کرد و همه الله‌اکبر گویان شادی کردند.
از اینجا دیگر امید عراقی‌ها قطع شد؛ جون از نظر هوایی هم فهمیدند کاری از دستشان برنمی‌آید و کم‌کم شروع به تسلیم شدن کردند.
تعداد محدودی به دلیل شناختی که از منطقه داشتند موفق شدند با شنا از رودخانه فرار کنند. بیشترشان فرم نظامی را درآورده بودند و با زیرپوش و پارچه سفید و در دست گرفتن قرآن با گفتن الدخیل یا خمینی تسلیم می‌شدند. ما آن‌ها را به‌صف می‌کردیم تا بعد از تفتیش به‌عنوان اسیر به عقب منتقل کنیم.
اسرای عراقی به دست و پای بچه‌ها می‌افتادند و التماس می‌کردند و بچه‌ها هم آن‌ها را می‌بوسیدند و نوازش می‌کردند تا نشان بدهند خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.
خرمشهر به‌صورت گاز انبری در محاصره نیروهای ما قرارگرفته بود؛ مانند کیسه‌ای که ما در دهانه آن ایستاده بودیم و آن را مسدود کرده بودیم.
هم‌زمان سرهنگ علی صیاد شیرازی با هلی‌کوپتر منطقه را از بالا نگاه کرد و دید تا چشم کار می‌کند عراقی‌ها در خرمشهر دستان خود را بالا برده‌اند.
صیاد شیرازی بلافاصله، خبر این پیروزی را به آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، رئیس‌جمهور وقت، مخابره کرده و گفته بود: سربازان عراقی صف طولانی کشیده‌اند تا بیایند اسیر شوند. خرمشهر آزاد شد.
منبع:
مساح، مرتضی، به اروند رسیدیم (جلد 1)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران 1402، صص 191، 192، 193، 194، 195، 196، 198
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/874584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

تصویری از رئیسی در مناظرات انتخابات 1400

ربیعی: توجه به پزشکیان در افکار عمومی رو به افزایش است

واکنش زیدآبادی به سخنان نیکزاد درباره تشبیه رقابت انتخاباتی به «تنگۀ احد»

تأخیر در شروع اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی در شروع مناظرات انتخاباتی

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ قالیباف: در دهه 90 شرایط سختی را گذراندیم

علم الهدی: قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا نکبت و افتضاح بود

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با حزب‌الله برای توافق

انفجار گاز در شهرستان لالی 3 مصدوم داشت

افزایش رطوبت هوا در خوزستان/توده هوای گرم در استان مستقر می‌شود

ثبت آلودگی هوا در 6 شهر خوزستان

607 شعبه اخذ رأی در اهواز آماده سازی شد

شوخی دور از انتظار هادی کاظمی با احسان علیخانی

درد دل بی واسطه خانم بازیگر با مردم

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

گل اول بلژیک توسط لوکاکو در دقیقه 56 که به دلیل آفساید مردود شد

ضربه لوکاکو توسط دروازه بان دفع شد

آدم اصیل به کسی میگن که...

هم‌نشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول

رپرتاژ صداوسیما برای خودروی حامل زاکانی؟

امضای نامزدهای انتخابات چه شکلی است؟

قالیباف با نوه‌اش به محل مناظره آمد؟

تذکر قاضی‌زاده به مجری قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

زاکانی: تاکسی برقی کرایه کردم و به محل مناظره رفتم

اقامه نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری قبل از مناظره

توئیت معنادار وزیر روحانی قبل از اولین مناظره؛ مردم منتظر باطل السحر کاندیداها

قطعی برق در برخی مناطق شهرک‌های برق و اکباتان اهواز

هنر محسن کیایی که باعث تعجب داوران شد

عکسی از شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر در محیط روستایی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها مهارت حل مسئله دارند

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

ظاهر متفاوت قایدی که تاکنون ندیده‌اید

تیم جوانان با پیروزی راهی تورنمنت کافا شد

محمدی از حضور در بازی‌های پاریس بازماند

تیم تنیس دختران ایران به جمع 4 تیم برتر کازان نرسید

پرستاره‌ترین ورژن قهرمان المپیک برابر ایران

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

دلاوری: دستگاه‌های ناظر، آرزویشان این است که وضعیت حجاب به دوره قبل از مهسا امینی برگردد

ورود سعید جلیلی با تیبا به صداوسیما

رئیس ستاد قالیباف: باید در جبهه انقلاب قبل از هشت تیر به نامزد واحد برسیم

همتی درباره مناظره انتخاباتی: بازیگران اصلی به «⁧پوششی⁩‌ها» توجه نکنند

استقبال رئیس صداوسیما از نامزدهای ریاست جمهوری

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

توضیحات نماینده کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری درباره مناظرات

قرعه‌کشی و تعیین صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره مشخص شد

غریب آبادی: پیگیری‌ها برای آزادی هر چه زودتر بشیر بی‌آزار ادامه دارد