پیام خوزستان

آخرين مطالب

مقاومت؛ از آزادی جنوب لبنان تا تخلیه شمال فلسطین اشغالی شهرستان ها

مقاومت؛ از آزادی جنوب لبنان تا تخلیه شمال فلسطین اشغالی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - 24 سال پس از آزادی جنوب لبنان، قدرت مقاومت در میدان های نبرد سبب شده تا سالها پس از اشغال این مناطق، اکنون صهیونیست ها در موضعی دفاعی برابر رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفته و ناچار به تخلیه مناطق مرزی در شمال فلسطین اشغالی باشند. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، 24 سال پیش در 25 مه سال 2000 (5 خرداد 1379) ارتش رژیم صهیونیستی پس از 18 سال از 98 درصد مناطق اشغالی جنوب لبنان عقب نشینی کرد و پذیرای یک شکست بزرگ شد.
رژیم صهیونیستی پس از تحولات موسوم به سپتامبر سیاه در سال 1970، تعقیب سازمان آزادیبخش فلسطین (که در آن مقطع هنوز مهم‌ترین نیروی مقاومت فلسطینی در برابر اسرائیل به حساب می‌آمد) را در دستور کار خود قرار داد. با خروج نیروهای این سازمان از اردن و انتقال به تونس و لبنان، ارتش اسرائیل درصدد ایجاد یک کمربند امنیتی برای جلوگیری از نفوذ نیروهای فلسطینی به شمال سرزمین های اشغالی شد.
درگیری‌های پراکنده فلسطینیان و نیروهای رژیم صهیونیستی در طول دهه 1970، صهیونیست‌ها را به صرافت یک حمله گسترده به جنوب لبنان انداخت.
حمله گسترده نیروهای اسرائیلی به جنوب لبنان در ژوئن 1982 آغاز شد. در میان دستگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، موساد، اصلی‌ترین نقش را در قطعی شدن عملیات نظامی گسترده علیه لبنان داشت؛ عوامل موساد که با بخش هایی از بدنه مارونی‌های لبنان ارتباط خوبی داشتند و این امر مبنایی شد تا ارتش اسرائیل برای بیرون کردن سازمان آزادیبخش فلسطین و سوری‌ها از جنوب لبنان، به این کشور لشکرکشی کند.
تصور ناقص ابتدایی موساد حاکی از آن بود که در واکنش به یک حمله از سوی ارتش صهیونیستی، مسیحیان لبنان موضع موافق خواهند گرفت، مسلمانان سُنی، بی‌طرف باقی خواهند ماند و شیعیان موضع انفعالی و غیرسیاسی پیشین را حفظ خواهند کرد. اساساً بخشی از جامعه استحاله شده مارونی‌ها در این مقطع نگاهی منفی به شیعیان لبنان داشتند و آنها را فاقد توانمندی استراتژیک برای ایجاد گروه‌ها و سازمان‌هایی فعال در برابر اشغالگران می‌دیدند.
از جنبش امل تا حزب الله
از کلیت تصویر ناقص و اشتباهی که عناصر وابسته به اسرائیل به موساد منتقل کرده بودند، تنها بخش نخست آن یعنی همسویی این گروه ها با تل آویو به واقعیت نزدیک بود. آنها با شکل گیری ارتش جنوب لبنان به فرماندهی سعد حداد (1977 - 1984) و سپس آنتوان لحد (1984 - 2000) سعی کردند به اشغالگران کمک‌های چشمگیری کنند. اما نیروهای ملی‌گرا شروع به مقابله با نیروهای اسرائیلی کردند. از سوی دیگر مسلمانان سُنی نیز در برابر اشغالگران قرار گرفتند.
اما راهبردی‌ترین بخش ایراد تحلیل مارونی‌ها درباره شیعیان بود. برخلاف برداشت‌های آنها، اشغالگری اسرائیل از یکسو در تجدید سازمان جنبش امل در سال 1982 موثر واقع شد. همچنین در نتیجه حضور اشغالگران و مارونی‌های همدست آنان گروه‌های جدیدی از شیعیان نیز هسته‌ جدیدی را شکل دادند که نهایتاً سه سال پس از شروع اشغال در سال 1985 (1363 شمسی) به تأسیس حزب الله لبنان منجر شد.
در واقع اسرائیل با حضور اشغالگرانه خود در لبنان، زمینه ساز شکل گیری مهم‌‎ترین گروه مقاومت اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی شد.
با شکل گیری حزب الله لبنان، درگیری میان دو طرف یک تحول اساسی پیدا کرد. نیروهای حزب الله ضربات به شدت دردناکی را بر پیکره نیروهای اسرائیلی و ارتش آنتوان لحد وارد می کردند.
طولانی شدن دوره اشغال جنوب لبنان بدون اینکه صهیونیست‌ها به اهداف خود در جنگ برسند، رفته رفته جامعه اسرائیل را نیز تحت تأثیر خود قرار می داد. نهایتاً ایهود باراک، سرکرده ائتلاف «یک اسرائیل» در سال 1999 بنیامین نتانیاهو را به چالش کشید و با وعده خروج از جنوب لبنان به قدرت رسید.
باراک نهایتاً در سال 2000 به صورت یک‌طرفه از جنوب لبنان عقب نشینی کرد. عقب نشینی صهیونیست‌ها از جنوب لبنان از یکسو به معنای پیروزی مقاومت اسلامی در برابر اسرائیل بود و از سوی دیگر با تثبیت مقاومت در سپهر سیاسی لبنان همراه شد.
به این معنا می‌توان گفت که حضور اشغالگرانه رژیم صهیونیستی ضمن اینکه به کشتار وسیع و ویرانی گسترده در جنوب لبنان منجر شد اما، باعث شد سازمان‌های شیعی جدیدی در این کشور شکل گرفته و قدرت خود را تثبیت کنند. به این ترتیب معادله بازدارندگی میان اسرائیل و دشمنان این رژیم جعلی، برای همیشه تغییر کرد و باعث شد دوره مصونیت صهیونیست‌ها به پایان برسد.
این روند در جنگ‌های بعدی نیز ادامه یافت و حزب الله با عبور از دوران تأسیس و تثبیت موفق شد یک بار دیگر رژیم صهیونیستی را در جنگ سال 2006 نیز شکست دهد. دومین شکست بزرگ صهیونیست‌ها در برابر حزب الله در این جنگ باعث شد حزب الله جایگاه ممتازتری در لبنان به دست بیاورد و میان کلیه گروه های لبنانی از جمله مسلمانان اهل سنت نیز هوادار پیدا کند.
تغییر معادله بازدارندگی 39 سال پس از تأسیس حزب الله لبنان به حدی است که مقاومت اسلامی لبنان از فردای آغاز جنگ در غزه، تبادل آتش با اسرائیل را آغاز کرده و بیش از 233 روز است نوار شمالی مرزهای اسرائیل را ناامن کرده است. در نتیجه این وضعیت حدود 70 هزار اسرائیلی ماه هاست از شهرک‌های محل زندگی خود دور مانده اند و نوار شمالی سرزمین های اشغالی از دست صهیونیست‌ها خارج شده است.
حزب‌الله از آزادسازی جنوب لبنان تا تحقیر اسرائیل در غزهنبیه بری : به دفاع از خاک لبنان پایبندیم
شاید اگر حزب الله در موقعیت کنونی قرار نداشت، با اقداماتی کمتر از این نیز اسرائیل خیلی زودتر از اینها ناچار از حمله گسترده علیه لبنان می شد، اما قدرت مقاومت در میدان های نبرد سبب شده تا سالها پس از اشغال سرزمین های جنوبی لبنان، اکنون صهیونیست ها در موضعی دفاعی برابر رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفته و ناچار به تخلیه مناطق مرزی در شمال سرزمین های اشغالی باشند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/874302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

نظر عرب سرخی درباره بیانیه رئیس دولت اصلاحات

ویدیویی از پشت صحنه فیلم پرمخاطب هزارپا

تصاویر بازیگران مشهور سینمای هند که ایرانی‌تبار هستند

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

اظهارات وکیل زیباکلام درباره ابتلای وی به سرطان

چرا مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد؟

فاضلی: اگر اکثریت مردم طرفدار گشت ارشاد هستند پس نامزدهای اصولگرا چرا از آن دفاع نمی‌کنند؟

آخرین خوش‌وبش شهید جمهور با کارگران مازندرانی

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

مصدوم شدن سه نفر در پی انفجار سیلندر گاز در لالی

مصدوم شدن سه نفر در پی انفجار سیلندر گاز در شهرستان لالی

آزادی ‌زندانی محکوم به قصاص در هرمزگان پس از 13 سال

ثبت زیستگاه جدید برای لاک‌پشت فراتی در خوزستان

یادواره شهدای سادات استان زنجان برگزار می‌شود

پرسپولیس در دوران طلسم سپاهان 14 جام گرفت؛ پایان دوران تلخ زردپوشان؟

علت حسادت امین زندگانی به رامبد جوان!

گزارش زنده؛ رومانی 0 _ 0 اوکراین

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

راموس از سویا جدا شد

پیمان اکبری: در دو هفته اول شرایط خوب پیش نرفت

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

نظر مردم درباره برگزاری مناظره‌ها

تصویری که توسط اعضای دفتر نشر آثار رهبر انقلاب به خانواده شهید امیرعبداللهیان تقدیم شد

وقوع 65 حریق در جنگل‌ها و مراتع استان خوزستان

استقرار توده هوای گرم روی خوزستان تا آخر هفته

دوره آموزش‌ همیار منجی غریق رودخانه در خوزستان برگزار می‌شود

تفاهم‌نامه ادامه پروژه ‌متروی‌ اهواز در دهه ولایت منعقد می‌شود

دستور رسیدگی فوری و بازداشت افراد دخیل در وضعیت نابسامان انتقال آب سد آزادی به دشت حر

افتتاح قربانگاه ‌مرکزی‌ عید قربان در خوزستان

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

آقایون باید از ایشون یاد بگیرن نگهداری از همسر رو!

کاور کند کننده آتش سوزی از راه رسید/ جلوگیری از گسترش آتش

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

ژوزه مورینیو، بهترین بازیکن جوان جهان را معرفی کرد

لیست تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا مشخص شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی