پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه متوقف شد؟ علمي

چرا سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه متوقف شد؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: اکنون جریان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور متوقف شده، اما این به معنای بازگشت سرمایه ایرانی‌ها به کشور نیست بلکه سرمایه‌ای که ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه خرج کردند خوابیده و معطل مانده است، چون خریدار ایرانی ملک در ترکیه امکان فروش آن را تا پنج سال ندارد.

مهرداد سعادت دهقان در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: ارزش تجارت ایران و ترکیه در سال 1402 به 13.7 میلیارد دلار رسید و صادرات ایران به ترکیه بر واردات غلبه داشت با این حال بخش زیادی از صادرات ایران به ترکیه را گاز تشکیل می‌دهد و دیگر گروه‌های کالایی هم شامل مواد اولیه تولید به‌ویژه محصولات پتروشیمی می‌شود و ترک‌ها چندان از خرید محصول نهایی از ایرانی‌ها استقبال نمی‌کنند، در مقابل متاسفانه بیشتر واردات ایران از ترکیه شامل محصولات نهایی می‌شود.
وی افزود: لباس، پارچه و قطعات خودرو بخش زیادی از اقلام وارداتی ایران از ترکیه را تشکیل می‌دهد و متاسفانه ترکیه یکی از مبادی اصلی واردات غیررسمی و چمدانی کالا به ایران نیز هست؛ ترکیه در سال 2023 میلادی 300 میلیارد دلار کالا از سراسر دنیا وارد کرد و سهم ایران از این رقم 7 میلیارد دلار بود که 4.8 میلیارد دلار آن شامل صادرات گاز می‌شد و تنها 2.2 میلیارد دلار از صادرات ایران به ترکیه موادی غیر از گاز بود که چنانچه اشاره شد بخش زیادی از صادرات غیرگازی را هم محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد، با وجود این حضور پررنگ ترک‌ها در اکسپو2024 تهران این پیام را به ما داد که پتانسیل رشد صادرات از 7 میلیارد دلار کنونی به 15 میلیارد وجود دارد که البته سیاست خارجی ایران در تحقق این امر اهمیت زیادی دارد.
سعادت دهقان ادامه داد: سفری که چند ماه پیش رئیس جمهور به آنکارا داشتند و تفاهماتی که بین دو کشور برقرار شد تاثیر چشمگیری در ارتقای روابط دو کشور داشت تا جایی که بنا بود در روز‌های هفت و هشت خرداد سال جاری کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود که متاسفانه به دلیل حادثه ناگواری که رخ داد اجرای آن به عقب افتاد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: این سفر از آنجا برای توسعه تجارت ایران اهمیت داشت که در یک دوره‌ای بازرگانان این تصور را پیدا کرده بودند که چالش‌های سیاسی بین دو کشور به وجود آمده و باید حل شود تا در فعالیت‌های اقتصادی از جمله تجارت دو کشور گشایش حاصل شود.
وی اضافه کرد: من در سفر رئیس جمهور به ترکیه همراه ایشان بودم و در جریان این سفر درک کردم که بسیاری از مشکلات حل شده و این سفر به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی میان دو کشور انجامید؛ در پی شکل‌گیری همین روابط حسنه بود که بزرگ‌ترین هیات تجاری در طول تاریخ برقراری اتاق مشترک ایران و ترکیه در اکسپو2024 تهران به ایران آمد و اتاق مشترک ایران و ترکیه در این رویداد بیش از 280 نفر مهمان ترکیه‌ای داشت، همچنین برای شرکت در جلسه B2B هیات ترکیه با ایرانی‌ها 600 ایرانی ثبت‌نام کردند. گفتنی است که تورم در اقتصاد ترکیه به تمایل ترک‌ها برای خرید مواد اولیه تولید از ایران افزوده است.
سعادت دهقان درباره کیفیت سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه اظهار کرد: پنج سال پیش که موجی از سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بخش مسکن ترکیه شروع شد با شناختی که اتاق مشترک ایران و ترکیه از بازار و اقتصاد ترکیه داشت از هموطنان درخواست کرد که سوار این موج نشوند و در این کشور سرمایه‌گذاری نکنند، اما متاسفانه خلاف این اتفاق افتاد تا جایی که ایرانی‌ها در یک بازه زمانی رتبه نخست را در سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه به دست آوردند و اکنون جریان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور متوقف شده، اما این به معنای بازگشت سرمایه ایرانی‌ها به کشور نیست بلکه سرمایه‌ای که ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه خرج کردند خوابیده و معطل مانده است، چون خریدار ایرانی ملک در ترکیه امکان فروش آن را تا پنج سال ندارد.
وی درباره وضعیت مرز‌ها گفت: مرز رازی علاوه بر اینکه اخیرا تجاری هم شده به صورت 24 ساعته فعال است و به طور کلی در هر سه مرز مشترک دو کشور ثبات برقرار است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه یادآور شد: مهم‌ترین خواسته بازرگانان ایران در تجارت با ترکیه برقراری تجارت آزاد بین دو کشور است که مانع قدرتمندی بر سر راه قاچاق کالا نیز به شمار می‌آید؛ اگر تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه آزاد باشد ترک‌ها برای خرید محصولات پتروشیمی به کره جنوبی، چین و عربستان روی نمی‌آوردند و به دلیل نزدیکی جغرافیایی ایران را ترجیح می‌دهند، اما اکنون این کشور‌ها به دلیل برخورداری از امتیاز تجارت آزاد بازار محصولات پتروشیمی ترکیه را در اختیار گرفته‌اند.
وی همچنین بیان کرد: متاسفانه تجارت ایران و ترکیه با دلار صورت می‌گیرد، اما اگر تجارت با ارز دو کشور مقدور و ممکن شود می‌تواند به توسعه تجارت طرفین بینجامد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/874035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

پرویز امینی: اگر لاریجانی بود منازعات انتخاباتی خیلی مدنی‌تر می‌شد

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چه‌کار کنند؟

حزب جمهوریت از پزشکیان حمایت کرد

اشک‌های یوسف سلامی هنگام صحبت درخصوص شهید رئیسی

پورمحمدی: عدالت‌خواهی، سابقه‌ای پاک و عاری از فساد می‌خواهد

معاون بانوان ستاد قاضی‌زاده‌ منصوب شد

توصیه تاجیک به تیم پزشکیان: وقت تنگ است، باید سریع خود را جمع و جور کنید

اظهارات مجری در آستانه پخش مناظره‌ها

عرب سرخی: پزشکیان باید موفق شود اعتراض‌های قانونی را نمایندگی کند

دمای این استان به بالای 50 درجه می‌رسد

فعال بودن 32 هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در خوزستان

تلاش فدراسیون برای برگزاری فینال با VAR

نماز عید سعید قربان در مسجد جامع خرمشهر برگزار شد + فیلم

روی گل‌های این فرش پا نگذارید!

جلوگیری از حوادث با مدیریت مصرف برق

واکنش قالیباف به آزادی حمید نوری

میزان سود فولاد اکسین در سال 1402 به 5 هزار میلیارد تومان رسید

انفجار گاز در منزل مسکونی در لالی سه مصدوم بر جای گذاشت

پیش بینی وقوع دمای بالای 50 درجه در خوزستان در 6 روز متوالی

بررسی کم‌وکیف مجریانی که تا به امروز مناظره‌ها را گرداندند

لباس بی قواره دختر «آنجلینا جولی» در جایزه تونی!

چهره ها/ عکسی از اسدالله یکتا به همراه 4 پسرش

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

ستاره جدید لورکوزن: بارسلونا اولویتم نبود

لوکاکو آماده برای آغازی درخشان در یورو 2024

عبادی‌پور: لیگ ملت‌ها برای والیبال ایران تمام نشده است

خانزاده: با یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی داریم

حضور دو کوبل داوری و ناظر فنی ایران در رقابت‌های قهرمانی هندبال

طباطبایی بدون شکست در تورنمنت آواگیان ارمنستان

ژاپن برای فینال لیگ ملت‌ها دندان تیز کرد

شکست والیبال دختران ایران برابر ژاپن

آخرین شرایط مصدومیت قهرمان سنگین وزن WWE

بهادری جهرمی: دولت علاقه داشت مخبر در انتخابات ثبت نام کند

جعفرزاده: نامزدها برای مقابله با فساد تضمین بدهند

رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور در اجلاس بریکس

رئیس ستاد جلیلی: انصراف در کار نیست مگر آنکه...

واکنش کنعانی به پیام عید قربان بایدن: امپراتوری دروغ!

شنیده‌های تسنیم از نامزدهای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

خوزستان رکورد دار تولید گندم و چغندر در دولت سیزدهم

علم‌الهدی: داوطلبین چطور می‌خواهند تحریم‌ها را حل کنند؟

پیکر پدر سرداران شهید جوانمردی در شیراز تشییع شد

ضرورت مدیریت ‌مصرف‌ برق برای جلوگیری از حوادث اتفاقاتی ناخواسته در اهواز

علم‌الهدی نگران تحریم‌ها؛ داوطلبین چطور می‌خواهند حلش کنند؟

خوزستان آماده برگزاری انتخابات هشتم تیر

قالیباف آزادی حمید نوری را تبریک گفت

فینال جام حذفی در آزادی با VAR؟

اجرای 32 هزار میلیارد ریال طرح راهداری در خوزستان