پیام خوزستان

آخرين مطالب

خوزستان در حسرت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان ها

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرستان دزفول به عنوان یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان نه تنها در استان بلکه در کشور به عنوان یک قطب کشاورزی شناخته می‌شود.
تولید سالانه حدود 3 میلیون تن محصولات زراعی و باغی که یک میلیون تن از این رقم به تولید سبزی و صیفی اختصاص دارد نیاز این شهر را به داشتن پایانه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان چند برابر می‌کند.
آنچه گذشت
در آذر 1391 رئیس وقت اتحادیه باغداران دزفول خبر داد پایانه محصولات کشاورزی با اعتبار 91 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و توسط بخش خصوصی در دزفول احداث می‌شود.
فرید غلامی در این رابطه اعلام کرد: چند سال است اقدام به احداث یک پایانه گل و گیاه در دزفول کرده‌ایم که متولی این پایانه شرکت تعاونی گل و گیاه باشد اما متأسفانه به دلیل اجرایی نشدن این طرح، در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی دزفول مصوب شد علاوه بر پایانه گل و گیاه قسمت دیگری به این پایانه به محصولات کشاورزی سبزی و صیفی اختصاص یابد.
رئیس اتحادیه باغداران دزفول ادامه داد: به همین منظور اقدام به راه‌اندازی پایانه سبزی و صیفی، میوه، مرکبات و تولیدات دامی در این شهرستان شد و هم اکنون در حال اجرای مقدمات اولیه این طرح هستیم.
غلامی اظهار کرد: احداث این پایانه با هدف آماده‌سازی محصولات کشاورزی تولید شده برای صادرات و جلوگیری از تلفات محصولات کشاورزی در زمان انتقال به واحدهای بسته‌بندی استان‌های دیگر است.
وی یادآور شد: دزفول با توجه به تولیدات فراوان محصولات کشاورزی که دارد نیازمند یک پایانه مجزا و مخصوص محصولات کشاورزی در این شهرستان است.
پایانه دزفول
در اسفند همان سال ‌امیرحسین نظری، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در میزگردی که به بررسی موانع احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در خوزستان می‌پرداخت، به ایسنا گفت: سال‌هاست صادرات در کشور ما به عنوان یک مؤلفه برای دولت مهم و از نظر درآمد مورد توجه بخش خصوصی است.
وی افزود: مناطق شمالی خوزستان به عنوان قطب تولیدات کشاورزی به ویژه گل و گیاه از جایگاه تولیدی بالایی برخوردار است و بر همین اساس پایانه صادراتی گل و گیاه در دزفول پیش‌بینی و از سال 82 و به اجرا درآمد، اما متأسفانه پس از چند سال هنوز پیشرفتی در این پروژه رخ نداده‌است؛ در حالی‌که اگر این پایانه از زمان تصویب به طور کامل اجرا می‌شد، بدون شک کمک شایانی به تولید و صادرات محصولات کشاورزی خوزستان می‌کرد.
نظری بیان کرد: سازمان توسعه تجارت برای راه‌اندازی این پایانه تاکنون 2 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت کرده است، اما راه‌اندازی و بهره‌برداری از پایانه صادراتی وابسته به عملکرد و پرداخت سهم آورده بخش‌خصوصی است که از سهامداران انتظار داریم هرچه سریع‌تر مشکلات و موانع احداث پایانه را حل کنند.
پایانه‌ای که به سرانجام نرسید
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان در این رابطه اذعان می‌کند: باتوجه به فرایندهای موجود در تولید و مصرف محصولات کشاورزی، وجود پایانه‌های صادراتی برای این محصولات لازم است.
محمد قاسمی نژاد بیان می‌کند: کشاورزان محصولات را با زحمت و صرف هزینه‌های فراوان تولید می‌کنند اما در این میان تجار و دلالان سود آن را می‌برند؛ بنابراین وجود یک پایانه برای هماهنگی نظام تولید و عرضه ضروری است؛ به طور مثال در زمینه تولید خرما سود نهایی را کشاورزان نمی‌برند
وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نظام عرضه محصولات کشاورزی خوزستان کاملاً سنتی است و با احداث پایانه‌های صادراتی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نظام عرضه، تجاری و مدرن خواهد شد.
محمد قاسمی نژاد معاون وقت بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان نیز با تأکید بر لزوم احداث پایانه صادراتی در دزفول بیان می‌کند: این سازمان به عنوان متولی بخش کشاورزی ساخت پایانه صادراتی را از سال 87 به تصویب رساند و قرار بر این شد 200 میلیون تومان اعتبار از بخش دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی جهت احداث این پایانه هزینه شود.
هزینه‌های بخش دولتی پرداخت شد اما بخش خصوصی با وجود پرداخت هزینه به دلیل معارض زمین با مشکل مواجه شده است و عملیات اجرایی به کندی پیش می‌رود.
پایانه ناتمام
اما رئیس سابق کمیسیون اقتصادی شورای شهر دزفول در تیر ماه سال گذشته با اشاره به تولید سالانه بیش از 3 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان دزفول گفت: ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری دزفول برای ایجاد اشتغال است.
علیرضا زمانی راد با اشاره به احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی به ایرنا گفت: ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با چندین مجموعه سردخانه، بارانداز، سالن‌های پیش سردکن، مجموعه‌های سورتینگ و بسته‌بندی، قرنطینه نباتی، گمرک و شرکت‌های حمل و نقل از ضروری‌ترین امور در دزفول است.
وی افزود: ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیاز ضروری و اولویت‌دار دزفول و در این زمینه پیگیری‌هایی در سطح شهرستان در حال انجام است که با محقق شدن این پیگیری‌ها اشتغال و فعالیت تولیدی و اقتصادی در دزفول دچار تحولی اساسی می‌شود.
قطب تولید محصولات کشاورزی
در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه زراعی و باغی دزفول ابراز کرد: شمال استان به ویژه شهرستان دزفول یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور است که قابلیت بالایی برای صادرات دارد، اما با وجود این تاکنون زیرساخت‌های کافی و مطلوبی برای صادرات فراهم نشده است.
ناصر نظرزاده اضافه می‌کند: بستر لازم برای صادرات باید به نحوی فراهم شود تا بتوانیم محصولات با کیفیت خود را با ذائقه مردم کشورهای مقصد بسته‌بندی و صادر کنیم، از طرفی بسته‌بندی باید به گونه‌ای صورت گیرد تا هنگام ارسال و با توجه به بعد مسافت، خسارتی به محصولات وارد نشود.
مدیر عامل اتحادیه زراعی و باغی دزفول بیان می‌کند: بدون شک اصلی‌ترین چالش صادرات ما نداشتن شهرک یا پایانه مدرن صادراتی منسجم است تا بتوانیم از طریق آن بدون دغدغه محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنیم.
وی تأکید می‌کند: بنابراین ساخت پایانه صادراتی تولیدات کشاورزی با داشتن امکاناتی از جمله هتل، آزمایشگاه کیفیت کنترل، زیرساخت‌های حمل و نقل، کارتن‌های بسته‌بندی و… در شمال خوزستان ضروری است.
نظرزاده با اشاره به وجود یک طرح پایانه صادراتی در دزفول و استقبال چند سرمایه‌گذار از این طرح می‌گوید: بهره‌برداری و اجرای این طرح نیازمند ورود و حمایت بخش دولتی است، زیرا اگر مسئولان در کنار تولیدکنندگان برای بهره‌وری از این طرح سهیم باشند، صادرات شکوفا می‌شود.
صادرات پراکنده
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز با اشاره به اینکه در دزفول صادرات به صورت پراکنده انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: ما نیازمند پایانه صادراتی منسجمی هستیم؛ چرا که یک پایانه صادراتی تمام آیتم‌های مورد نیاز از جمله پلمب، پست قرنطینه و کلینیک گیاه پزشکی را به صورت یکجا دارد.
بهروز قمرزاده با اشاره به اینکه دولت در این راستا از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند، می‌گوید: مجوز پایانه صادراتی دزفول صادر شده اما در حال حاضر با چالش تخصیص زمین و نبود سرمایه‌گذار مواجه است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: 560 هزار تن انواع محصولات کشاورزی دزفول طی دو سال اخیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه اوراسیا صادر شده که این صادرات 400 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
بهروز قمرزاده با اشاره به صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه دزفول اظهار کرد: فعال‌سازی صادرات از طریق مرز هوایی می‌تواند موجب جهش تولید انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای در این شهرستان شود.
وی سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول را 90 هزار هکتار اعلام و افزود: 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است. منبع: روزنامه قدس

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/873970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد

مهاجری: جلیلی کنار بکشد، سبد رأی‌اش به سمت آراء باطله می‌رود

گروسی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد

پورمحمدی بخش سانسور شده‌ مستندش را منتشر کرد

در میزگرد و گفتگوی نامزدها در هفتمین روز تبلیغات انتخابات چه گذشت؟

ترویج فرهنگ آزادی زندانی به جای قربانی در بافق

زندان‌های رژیم صهیونیستی گورستان زنده‌ها است + فیلم

32 هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در خوزستان فعال است

«انتخاب اصلح» صیانت از خون شهیدان خدمت است

تجلیل مخبر از صبر افتخارآمیز حمید نوری در زندان‌های سوئد

پیش‌بینی وقوع دمای بالای 50 درجه در خوزستان

چهاربانده شدن جاده مهم مواصلاتی بهبهان به رامهرمز

غلامی «فریدون» را کشت!

انیمیشن تازه‌ «پیکسار» رکوردهای فروش سال 2024 را شکست

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

ستاره ناراضی بارسا جانشین طارمی در پورتو

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

بزرگترین هدیه ای که یک والد می تواند به فرزندش بدهد

دیدار 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت الله موحدی کرمانی

لاهوتی: جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده انصراف می‌دهند

حسن بیادی در ستاد انتخابات پورمحمدی سِمَت گرفت

تاکید باقری در کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها

مشاوره مجانیِ ابطحی درخصوص مناظره به کاندیداهای انتخابات

نماز عید سعید قربان در اهواز برگزار شد

خوزستان در جایگاه برتر خرید تضمینی گندم در کشور

4 نکته معنادار در مورد آزادی حمید نوری از زندان سوئد

تاکید بر ضرورت انتخاب رییس جمهوری با برنامه و پر کار

پیش بینی وقوع دمای بالای 50 درجه

از آزادی تا رد مسئولیت حجاب بان‌ها / میزگردی فرهنگی که اجتماعی شد

نماینده پارلمان لبنان: تهدیدهای دشمن علیه حزب‌الله سودی ندارد

سکانس هایی از «مهدی پاکدل» در گذر زمان

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

علاقه ستاره رئال به عربستان

نتایج ریکرو مردان در انتخابی المپیک

موتورسوار ایرانی پس از قهرمانی در روسیه: تا پای جان برای کشورم می‌جنگم

غواصی جان یک ورزشکار المپیکی را گرفت!

شاگردان لوزانو؛ قهرمان لیگ طلایی اروپا

اعزام علیپور و رکابی به آخرین مرحله رقابت‌های گزینشی المپیک

داعش تهدید کرد؛ بازیکنان رئال را بکشید!

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری: دولت رئیسی در آستانه یک تصمیم مهم درباره بنزین بود

عضو مجلس خبرگان: نامزدهای جبهه انقلاب باید ایثار کنند

رئیس ستاد مردمی انتخاباتی ایثار قاضی‌زاده منصوب شد

امیدوارم بزودی شاهد آزادی قدس و رهایی فلسطین از ظلم رژیم صهیونیستی باشیم

دست و پا زدن آمریکا برای نجات اسرائیل از موشک‌های حزب‌الله

سردرگمی در کابینه رژیم صهیونیستی پس از عملیات رفح

وضعیت جوی و دریایی پایداری در هرمزگان

علم الهدی : نظام اسلامی ما محور شرافت برای پیامبر اسلام به حساب می آید؛ مردم به فردی رای دهند که بتواند این مسیر را ادامه دهد

نتانیاهو باید خود را برای رفتن به زندان آماده کند