پیام خوزستان

آخرين مطالب

میراث شهدای خدمت/ وحدت ملی، دیپلماسی مقاومت و همگرایی جهانی شهرستان ها

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - : حادثه جان‌گداز سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور منتخب، نماینده ولی فقیه در استان تبریز، وزیر امور خارجه و استاندار تبریز به همراه سرتیم حفاظتی و تیم پرواز غم سنگینی را بر قلوب ملت‌های آزادی‌خواه جهان تحمیل کرد.
در این میان نیرو‌های جنبش‌های عضو جریان مقاومت در منطقه نیز متحمل اندوهی فراوان شدند، زیرا مدت‌ها بود که دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت خود از جریانات مقاومت جدیت چندانی از خود نشان نمی‌دادند لذا در دولت سیزدهم ما شاهد حمایت تمام‌قد در حوزه دیپلماسی و توان دفاعی و نیرو‌های مستشاری و همچنین به‌کارگیری دیپلماسی مقاومت در رویکرد‌های دیپلماتیک دولت بودیم که همواره باعث قدرت گیری روزافزون محور مقاومت می‌شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به یاد داریم که روابط ضعیف دیپلماتیک و ارتباطات ناموزون در برخورد با همسایگان و همچنین دیپلماسی لبخند با دهان و آغوش باز در برابر غرب چگونه جمهوری اسلامی را در انزوای دیپلماتیک برده بود تا جایی که برای دستیابی به ابتدایی‌ترین حقوق ملت در عرصه‌های مختلف وادار به باج‌دهی و التماس به کشور‌های غربی بودیم و حتی مجبور به امضای معاهدات و توافقنامه‌ها بدون در نظر گرفتن منافع ملی و آینده این تعاملات می‌شدیم.
تیرگی روابط با کشور‌های همسایه از جنوب گرفته که منجر به جلوگیری از سفر حجاج ایرانی به سرزمین وحی شد تا شمال غرب و غرب که دارای منافع مشترک بسیار در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی و دفاعی با یکدیگر هستیم را نیز به یاد می‌آوریم که حاصل آن قطع نسبی روابط تهران با ریاض، آنکارا و سردی روابط با بغداد بود.
عدم تلاش برای برقراری روابط با کشور‌های حوزه قفقاز که داشتن روابط دیپلماتیک امتیازات فروانی را برای کشور به بار خواهد آورد از یک سو و همچنین عدم تمایل برای تقویت روابط با کشور قدرتمندی مانند روسیه در حوزه‌های مختلف نیز از دیگر مصائب پیش روی شروع دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی متبوعش بود.
در همین راستا عدم تمایل گروه‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در آنها به‌وضوح ملموس بود تا جایی که برخی از چهره‌های مسئول در دولت‌های پیشین این عدم استقبال را حاصل حمایت نیم‌بند آنان از مقاومت می‌دانستند.
فلذا با شروع بکار دولت منتخب مردمی و رویکرد فعال در حوزه‌های اقتصاد و سیاست بین‌الملل، تعامل و تفاهم با همسایگان، اتخاذ نگاه متوازن در برخورد با غرب و شرق، پرهیز از وادادگی و وابستگی به قدرت‌های جهانی و تکیه بر نیرو‌ها و توان داخلی و حضور مستمر در اجلاس و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین اقدام به میانجی‌گری و تأثیرگذاری در حل مشکلات داخلی در کشور‌های لبنان، سوریه، عراق و حتی جنگ غزه تغییرات اساسی در رویکرد دیپلماسی کشور شاهد بودیم.
از سوی دیگر تلاش‌هایی برای عضویت ایران در مجامع جهانی که با موفقیت روبرو شد که باعث بالا رفتن توان تأثیرگذاری در معادلات بین‌المللی را به همراه داشت و از آن جمله می‌توان به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای (اوراسیا)، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان موسوم به گروه بریکس اشاره داشت که علاوه افزایش توان چانه‌زنی در عرصه‌های سیاسی باعث ورود ایران به بازار‌های اقتصادی گسترده جهانی شد و بخشی از بیماری اقتصادی سال‌های گذشته را نیز التیام می‌بخشد.
روند فعال و حضور مداوم در عرصه‌های بین‌المللی و همچنین پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی با مدیریت شهید دکتر حسین امیر عبدالهیان که به حاج قاسم دیپلماسی نیز شهرت پیدا کرده بودند باعث شد که روابط با کشور‌های همسایه نه‌تنها بهبود بخشیده شود بلکه برخی مشکلات منطقه‌ای و حتی اختلافات و منازعات نیز با پادرمیانی جمهوری اسلامی ایران پایان پذیرد که ازجمله آنها را می‌توان بحران روابط با عربستان و جنگ عربستان علیه یمن اشاره داشت که برقراری روابط دیپلماتیک نه‌تنها به برقراری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف انجامید بلکه ما شاهد آتش‌بس و پایان تقابلات نظامی در مرز دو کشور نیز بودیم.
یا پیگیری‌ها برای برقراری روابط با کشور‌های قفقاز که با همکاری‌های ورزشی و اقتصادی شروع و به مرحله دیدار مقامات عالی‌رتبه دولتی نیز ادامه داشت. یا دیدار با مقامات ترکیه و جمهوری آذربایجان و حتی اقلیم کردستان عراق که هرکدام به‌ تنهایی نمونه‌ای بارز و چشمگیری از سطح بالای روابط دیپلماتیک در دولت سیزدهم بود.
شاید خالی از لطف نباشد که تلاش‌هایی که در دوران گذشته برای برقراری روابط با برخی از کشور‌های منطقه شد را به یاد بیاوریم که بنا به عدم‌حمایت دولت‌های وقت از این تلاش‌ها همواره با در بسته روبرو می‌شدیم که از آن جمله می‌توان به تلاش‌های مرحوم حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در برقراری روابط با کشور مصر اشاره داشت که به دلیل تکیه بر شخص محور بودن این دیدارها، همواره تلاش‌ها با در بسته روبرو شد و یا تلاش‌هایی که برای برقراری روابط با اردن صورت گرفت و حتی هیئت اردنی شامل سندیکای بازنشستگان و کارگران و جمعی از فعالین سیاسی این کشور به تهران سفر کردند و با برخی از چهره‌های مهم گفتگو داشتند.
بااین‌حال به دلیل عدم استقبال دولت مستقر دران زمان به رویکرد افزایش تعاملات و روابط دیپلماتیک نتیجه مقبولی حاصل نشد.
نگاه متفاوت به شرق مخصوصاً به روسیه و چین با تمام موانع سیاسی که در این میان وجود داشت باعث نشد دستگاه دیپلماسی تلاش خود را برای گسترش و تعمیق این روابط کاهش دهد و یا همانند گذشته صرف‌نظر کند بلکه مداومت در این اقدام باعث بهره‌مندی‌های متنوعی در موضوعات سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی تسهیل عضویت‌های ایران در مجامع جهانی شد.
سفر‌های پی‌درپی و بی‌شمار شهید امیرعبداللهیان به‌عنوان مدیر دیپلماسی جمهوری اسلامی به کشور‌های مختلف و برقراری و توسعه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی در کنار عدم اعتنا به فشار‌ها و تحریم‌ها و همچنین حضور مداوم در مذاکرات برای دفاع از حقوق حقه ملت و ایستادگی در برابر امپریالیسم جهانی باعث رونق دستگاه دیپلماسی و درمان بیماری واپس‌زدگی دیپلماتیک در کشور شد.
همین گسترش و تعمیق روابط با کشور‌ها باعث سیل پیام‌های تسلیت و سفر‌های شخصیت‌های رده‌بالای کشور‌های مختلف در ایام مراسم تشییع شهدای سقوط بالگرد حامل شهید آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهید دکتر حسین امیر عبدالهیان و هیئت همراه به جمهوری اسلامی ایران بود که بالغ بر پنجاه هیئت از مقامات کشور‌های خارجی به تهران سفر کردند و همچنین حدود هشتاد پیام تسلیت از سوی مقامات کشور‌ها و مجامع نظام بین‌الملل نیز به دولت ارسال شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/871934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل دیدار ایتالیا - آلبانی از زبان عزیزی و دژاگه

یحیی سریع:عملیات غرق کردن دو کشتی،«هدیه ما به مقاومت فلسطین»

واژگونی مرگبار پراید در محور باغملک به رامهرمز

نارضایتی اسپالتی با وجود شروع 3 امتیازی ایتالیا در یورو 2024

نتایج روز دوم و برنامه روز سوم مرحله گروهی یورو 2024

روایت حمید نوری از لحظه شنیدن خبر آزادی‌اش

درخواست رامین: فینال در آزادی با وی ای آر

تحلیل صالح از دیدار اسپانیا - کرواسی یورو 2024

مرفاوی: نکونام نمره قبولی گرفت؛ نیاز به تغییر کادر فنی نیست

باورم نمی‌شد قرار است در یورو بازی کنم

کیه‌زا بهترین بازیکن مصاف ایتالیا و آلبانی لقب گرفت

کیه‌زا خاطره یورو 2020 را زنده کرد

مهاجم استقلال داماد شد

دستیابی نمایندگان تالو ایران به 4 مدال در بازی‌های بریکس

یمن در عید قربان دو کشتی را غرق کرد: هدیه‌ای به "مقاومت فلسطین"

عملیات رفح مُهر تایید شکست دشمن است/کمین مرگ در انتظار اشغالگران

حاجی عیدی: بودجه ما خیلی پایین بود

تمجید جالب کاپیتان مس از آلومینیوم اراک

جراحت صورت علیرضا علیزاده بر اثر اصابت بطری آب

باقری: خیلی راحت می‌توانستیم پیروز بازی باشیم

حسینی: گل مس هدیه خودمان بود

خسروی: اگر دل کسی را شکستم، عذرخواهی می‌کنم

لطفی: این فصل خیلی زحمت کشیدیم

خداحافظی کمک داور سرشناس لیگ از قضاوت

مورایس: گل‌گهر برد ما را مهم‌تر کرد

نویدکیا: فینال را هر کجا برگزار کردید قزوین برگزار نشود

خطر جدی روی دروازه ایتالیا در دقیقه 90

خلاصه بازی ایتالیا و آلبانی

آزادی حمید نوری نتیجه تلاش همه جانبه ایران است

پلیس برای امنیت مردم جانفشانی می‌کند

سپاهان: مترجم تیم و سیاوش زخمی شدند

علیمحمدی: تیم آلومینیوم واقعا تاکتیکی و دونده بود

کاظمی: حواشی فوتبال همیشه وجود داشته اند اما ....

مدیر تیم گل‌گهر: شروع کننده درگیری دابو بود

ایران میزبان اولین بازی تاریخ نخبگان

سازمان لیگ: فینال حذفی در قزوین!

فینالیست‌های جام حذفی مشخص شدند

قاضی‌زاده هاشمی: خط فقر مطلق را اصلاح می‌کنیم

اطلاع رسانی لازم به مردم در خصوص رأی‌گیری انتخابات انجام شود

«خلیلی‌مهر» برای امنیت جامعه به شهادت رسید

مجموعه انتظامی جان خود را فدای امنیت مردم می‌کنند

ارتش یمن: دو کشتی در حال غرق، عیدی ما به مقاومت فلسطین است

(ویدئو) بحث زن، زندگی و آزادی نقاط عمیق فرهنگی ماست

تو از نیامدن خسته نمی شوی

جلیلی: هر سه بحث زن، زندگی و آزادی، نقاط قدرت و عمیق فرهنگی ماست

در سری‌ترین مقر منافقین در فرانسه چه گذشت؟

آخرین خبرهای انتخاباتی؛ از حضور مجازی تا میدانی نامزدها

میزگرد اقتصادی با حضور «قاضی‌زاده هاشمی» آغاز شد

اشکالات و ضعف‌های کمپین جلیلی؛ کمپین او پیام روشن و شفافی ندارد

آزادی حمیدنوری در نتیجه همکاری هم‌افزای نهادهای ذیربط انجام شد