پیام خوزستان

آخرين مطالب

آمار مسافران جهان اعلام شد اقتصادي

آمار مسافران جهان اعلام شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا / ورود گردشگران بین‌المللی در سه ماه نخست سال 2024 به 97 درصد سطوحِ پیش از همه‌گیری رسیده است و بیش از 285 میلیون گردشگر بین‌المللی در ماه‌های ژانویه تا مارس سفر کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، سفر بین‌المللی گردشگران در سه ماه نخست سال 2024 به 97 درصد سطوحِ پیش از همه‌گیری رسیده است و در مجموع بیش از 285 میلیون گردشگر بین‌المللی در فاصله زمانی ژانویه تا مارس 2024 سفر کرده‌اند که حدود 20 درصد بیشتر از سه ماه نخست سال 2023 است که نشان‌دهنده نزدیک شدن به بهبودی کامل از اثرات منفی همه‌گیری کرونا بر این صنعت است.
در سال 2023، سفر بین‌المللی گردشگران به 89 درصد از سطح سال 2019 رسیده بود، در حالی که درآمدهای صادرات گردشگری در 97 درصد سطح آن سال رسید و تولید ناخالص داخلی گردشگری مستقیم، در همان سطوح سال 2019 باقی ماند.

پیش‌بینی بخش گردشگری سازمان ملل برای سال 2024 به احیاء کامل گردشگری بین‌المللی با رشد 2 درصد بیشتر از سطح سال 2019 اشاره دارد. در همین راستا، جدیدترین داده‌های منتشرشده توسط آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل نشان می‌دهد:
خاورمیانه شاهد قوی‌ترین رشد نسبی بوده و به 36 درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در سه ماه اول 2024 رسیده که 4 درصد بالاتر از مشابه سه ماهه اول 2023 است. خاورمیانه در سال گذشته میلادی به نخستین منطقه جهان تبدیل شد که مثبت 22 درصد از آمار پیش از همه‌گیری کرونا رسید و بحران کرونا را کاملا پشت سر گذاشت.
 اروپا، بزرگترین مقصد جهان، برای نخستین بار در سه ماه ابتدایی سال 2024 از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر رفت و به رشد مثبت 1 درصد نسبت به آمار مشابه در سال 2019 (پیش از همه‌گیری) رسید. این منطقه در سه ماه اول سال جاری میلادی 120 میلیون گردشگر بین‌المللی را به ثبت رساند که با افزایش چشمگیر تقاضای منطقه‌ای همراه بود.
آفریقا نیز در سه ماه اول سال 2024 توانست 5 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال 2019 و 13 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال 2023 از گردشگران بین‌المللی استقبال کند.
قاره آمریکا عملاً در سه ماه اول اعداد پیش از همه‌گیری را احیا کرد و تعداد ورودی‌های آن به 99 درصد از سطح سال 2019 رسید.
گردشگری بین‌المللی در آسیا و اقیانوسیه (سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، کشور ایران را در این دسته قرار داده است) بهبودی سریعی را تجربه می‌کند؛ جایی که پس از بهبودی 65 درصدی در سال 2023، ورودی‌ها در سه ماه اول 2024 به 82 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیدند.
«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیرکل گردشگری سازمان جهانی گردشگری ـ در این باره گفت: بازیابی این بخش برای اقتصادهای ما و معیشت میلیون‌ها نفر خبر بسیار خوشایندی است. با این حال، به حصول اطمینان از سیاست‌های گردشگری مناسب و مدیریت مقصد، با هدف پیشبرد پایداری و فراگیری، در عین پرداختن به اثرات خارجی و تأثیر این بخش بر منابع و جوامع نیاز است.
بیشترین رشدها
بر اساس آمار جزئی مناطق، شمال آفریقا در سه ماه اول 2014 با 23 درصد بیشتر ورودی‌های بین المللی نسبت به قبل از همه‌گیری، قوی‌ترین عملکرد را داشته است و پس از آن آمریکای مرکزی (مثبت 8 درصد) و دریای کارائیب و اروپای غربی (هر دو مثبت 7 درصد) قرار دارند. اروپای مدیترانه جنوبی یک درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، در حالی‌که آمریکای جنوبی عملاً به سطح 2019 رسید. اروپای شمالی 98 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را احیا کرد، در حالی‌که کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آمریکای شمالی هر دو 95 درصد بهبود یافتند.
بر اساس داده‌های موجود، بسیاری از مقاصد در سراسر جهان در سه ماه اول 2024 به نتایج قوی دست یافته‌اند، از جمله قطر (مثبت 177٪ در مقایسه با سه ماهه اول 2019)، آلبانی (مثبت 121٪)، عربستان سعودی (مثبت 98٪)، تانزانیا (مثبت 53٪)، کوراسائو (مثبت 45%)، صربستان (مثبت 43%)، ترکز و کایکوس (مثبت 42%)، گواتمالا (مثبت 41%) و بلغارستان (مثبت 38%).
عملکرد قدرتمند گردشگری بین‌المللی را می‌توان در شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل نیز مشاهده کرد که به 130 امتیاز (در مقیاس 0 تا 200) برای دوره ژانویه تا آوریل رسید، که بالاتر از انتظارات (122) بیان‌شده برای این دوره در اواسط ماه ژانویه است.
درآمدها
درآمدهای بین‌المللی گردشگری در سال 2023 به 1.5 تریلیون دلار رسید که به معنای بهبود کامل سطوح قبل از همه‌گیری است، که البته با احتساب تورم به 97 درصد آمار سال 2019 رسیده است.
به تفکیک مناطق، اروپا بالاترین درآمد را در سال 2023 به دست آورد و مقاصد آن در مجموع به درآمد 660 میلیارد دلاری دست یافتند که به میزان واقعی 7 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا بود و درآمدها در خاورمیانه 33 درصد بالاتر از سطح سال 2019 افزایش یافت. قاره آمریکا 96 درصد از درآمدهای قبل از همه‌گیری را در سال 2023 و آفریقا 95 درصد از درآمدهای خود را احیا کردند. آسیا و اقیانوسیه 78 درصد از درآمدهای قبل از بحران خود را به دست آوردند که در مقایسه با بهبود 65 درصدی ورود در سال گذشته، نتیجه قابل توجهی است.
مجموع درآمدهای صادراتی حاصل از گردشگری بین‌المللی، شامل هزینه‌کردها و حمل و نقل مسافر، در سال 2023 به 1.7 تریلیون دلار رسید که حدود 96 درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در شرایط واقعی است. تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری سطوح قبل از همه‌گیری را نیز بهبود بخشید و در سال 2023 به 3.3 تریلیون دلار رسید که معادل 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.
چندین مقصد از نظر درآمد در سه ماه نخست 2024 در مقایسه با سطوح سال 2019 بر اساس داده‌های موجود نتایج قابل توجهی به دست آورده‌اند، از جمله صربستان (+127%)، ترکیه (+82%)، پاکستان (+72%)، تانزانیا (+62%)، پرتغال (+61%)، رومانی (+57%)، ژاپن (+53%)، مغولستان (+50%)، موریس (+46%) و مراکش (+44%).
به امید بهبودی کامل در سال 2024
انتظار می‌رود گردشگری بین‌المللی در سال 2024 با پشتوانه تقاضای قوی، افزایش ارتباطات هوایی و بهبود مستمر سفرها از چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیا به طور کامل بهبود یابد.
آخرین شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل متحد چشم‌اندازهای مثبتی را برای فصل تابستان آینده نشان می‌دهد، که دارای امتیاز 130 برای دوره ماه می تا آگوست 2024 (در مقیاس 0 تا 200) است، که نشان‌دهنده احساسات خوش بینانه‌تر از اوایل امسال است. حدود 62 درصد از کارشناسان گردشگری شرکت‌کننده در نظرسنجی «Confidence» انتظارات بهتر (53٪) یا بسیار بهتر (9٪) را برای این دوره 4 ماهه که فصل تابستان نیم‌کره شمالی را پوشش می‌دهد، بیان کردند، در حالی که 31٪ عملکرد مشابه سال 2023 را پیش‌بینی کردند.
چالش‌ها همچنان پابرجاست
به گفته هیأت کارشناسان گردشگری سازمان ملل، شرایط نامناسب اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان چالش‌های مهمی را برای گردشگری بین‌المللی و سطح اعتماد ایجاد می‌کند.
آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول (آوریل 2024) به بهبود پایدار اما کند اقتصادی اشاره می‌کند. در عین حال، تداوم تورم، نرخ‌های بهره بالا، قیمت‌های نوسان نفت و اختلالات در تجارت همچنان به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و اقامت تبدیل می‌شود.
انتظار می‌رود گردشگران به دنبال حفظ ارزش برای پول در سفر باشند و در پاسخ به افزایش قیمت‌ها و چالش‌های اقتصادی کلی به جست‌وجوی ارزش پول و سفر نزدیک‌تر به خانه خود ادامه دهند، در حالی که دمای شدید و سایر رویدادهای آب و هوایی می‌تواند بر انتخاب مقصد بسیاری از مسافران تأثیر بگذارد. این موضوع به طور فزاینده‌ای توسط پنل کارشناسان گردشگری سازمان ملل متحد به عنوان نگرانی برای این بخش ذکر می‌شود.
نبود قطعیت ناشی از توقف جنگ روسیه و اوکراین، مناقشه رژیم صهیونیستی در غزه و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده نیز خطرات منفی مهمی برای گردشگری بین‌المللی به شمار می‌آید.
از آنجا که گردشگری بین‌المللی به بهبود و گسترش ادامه می‌دهد و باعث رشد اقتصادی و اشتغال در سراسر جهان می‌شود، دولت‌ها باید به تطبیق و ارتقاء مدیریت گردشگری خود در سطح ملی و محلی ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/871383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخبر در راه وزارت کشور؛ بازدید از ستاد انتخابات یا کاندیداتوری؟

من خیلی جاها جواب دندون شکن دارم

من درباره ی تو به آن‌ها نگفته‌ام...

وضعیت ستاد انتخابات وزارت کشور در هنگام ورود قالیباف

گزارش خبرنگار آخرین خبر از ستاد انتخابات کشور

پورمحمدی: اولویت‌های دولت من ثروت، قدرت و عدالت خواهد بود

تسنیم: مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام نمی‌کند

وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد: برای تحول اقتصادی به صحنه آمدم

هاجر چنارانی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری شد

نماینده پیشین مجلس داوطلب شد

قالیباف: نگرانم جدال‌های سیاسی باعث به حاشیه رفتن دغدغه مردم شود

تسنیم نوشت: احتمال عدم ثبت‌نام محسن رضایی در انتخابات قوت گرفت

تهیه‌کننده «درباره الی» و «ماجرای نیمروز»، قالیباف را در وزارت کشور همراهی کرد

اخبار لحظه به لحظه از انتخابات ریاست‌جمهوری؛ قالیباف آمد

لزوم توسعه کمی و کیفی خط ریلی خرمشهر

خواستگاری یونس از کتایون

سه فیلم «ماورائی» متفاوت که در این ماه اکران می‌شوند

ایتن هاوک به جنگل‌های آمازون می‌رود

نانوفناوری یک التهاب خونی خطرناک را درمان می‌کند

ناپایداری جوی و گردوخاک در بیشتر استان‌های کشور

پاسخ تند ستاره پرسپولیس به حملات استقلالی‌ها!

قیمت طلا در بازارهای جهانی

رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد

معرفی کتاب «دیوان امام»

نامی: ایجاد «دولت هوشمند» اولویت من است

پورمحمدی: من از طرف همه جناح‌ها آمده‌‌ام؛ جناح ملی!

وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد هم برای ریاست جمهوری نام نویسی کرد

آخرین آمار ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری؛ امروز 26 نفر نام نویسی کردند

جزئیات دیدار باقری با نخست وزیر لبنان

بذرپاش برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد

افشار: مردمی بودن باید به بدنه دولت کشیده شود

وزیر علوم در دولت نهم: تندروی‌ها، کشور را به بی‌راهه می‌برد

قالیباف برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد

نماینده سمیرم بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری: باید اشتغال پایدار ایجاد کنیم

پس آدما وقتی عاشق میشن چیکار کنن؟!

رفتی و ندیدی که بی تو

خواستگارش رو با خاک یکسان کرد

تاریخ پر از بچه‌هایی هست که بر خلاف تفکرات پدرشون زندگی کردن

مروری بر مهمترین نقش آفرینی‌های لیلا حاتمی و حامد بهداد مقابل هم

اعزام هیات تجاری ایرانی به نمایشگاه بین‌المللی نانو کره جنوبی 2024

ناپایداری جوی و گردوخاک در بیشتر نقاط کشور

هفت بانوی کارگر بر اثر واژگونی پیکان‌وانت در دزفول مصدوم شدند

با مربیان خارجی پرسپولیس تسویه حساب شد

گل های ماندگار تاریخ یورو با ضربه سر

گل‌گهر این پایان را تصور هم نمی‌کرد

پوستر بازی ایران- ژاپن سوخت!

نگرش امام خمینی به زن، به روایت «مرضیه حدیدچی»

شیخ: دولت‌ها از دست اندازی به ثروت‌های عمومی دست بردارند

«نامی» برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

وزیر اسبق علوم به‌ همراه نوه‌اش به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد