پیام خوزستان

آخرين مطالب

گزارشی از بلایی که یهودیان تکفیری بر سر جهان می‌آورند

صهیونیسم و تورات/ چرا اسرائیلی ها معتقدند غیریهودیان باید کشته شوند؟/ نقد ایده صهیونیسم با تمثیل گوساله سامری فرهنگی

صهیونیسم و تورات/ چرا اسرائیلی ها معتقدند غیریهودیان باید کشته شوند؟/ نقد ایده صهیونیسم با تمثیل گوساله سامری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - صهیونیسم بتی است که بسیاری از مردم ما را به مسیری عمیقاً غیراخلاقی سوق داده است. آنها دستورات اصلی کتاب مقدس {یعنی 7 فرمان} را نادیده می گیرند. دستورانی مانند قتل نکن، دزدی نکن، حرص نورز و ... همه و همه از بین رفته اند.

حسین آصف- اگرچه بسیاری از پیروان ادیان ابراهیمی معتقدند که احکام دین مطلق و قطعی است و تنها یک «روایت» درست از متون مقدس وجود دارد اما تاریخ نشان داده که هر گروه و نحله ای، تفسیر خاص خود را از متون دینی داشته است.
این روزها که مساله جنگ غزه در تمام دنیا برجسته شده است، کلام یهودی نیز فعال شده و در مقابل صهیونیسم ایستاده است. در حالیکه صهیونیست ها معتقدند برداشت و خوانش آنان از متن مقدس «تنخ» (کتاب مقدس) درست و قطعی است، متکلمان یهودی چپ گرا و ضد صهیونیسم برداشتی دیگر از کتاب مقدس دارند و با خوانشی متفاوت، صهیونیسم را به چالش می کشند.
یهودیت؛ برداشت های متفاوت از متنی واحد
برداشت های متفاوت از تورات و احکام و شرایع دین یهودی (هلاخا) از مسائلی بوده است که همیشه در جامعه یهودی وجود داشته است. اگرچه یهودیان تحت زعامت حاخام ها، در جامعه ای نسبتا بسته می زیستند، اندیشه های گوناگون در ذهن و جان آنان رسوخ کرد و باعث شد روایات متفاوتی از دین داشته باشند. برای مثال، پیش و حین ظهور مسیح، «فریسی ها» و «صدوقیان» اختلافی عمیق بر سر احکام و شرایع داشتند. در حالیکه گروه اول، تحت تاثیر فلسفه های افلاطونی و گنوسیسم، برداشتی عرفانی از عالم و دین داشتند، گروه دوم به شدت ظاهری و شریعت گرا بودند.
بعد از ظهور اسلام و توسعه کلام عقلی و فلسفه اسلامی در قرن 3 و 4 هجری، جامعه یهودیان دو دسته شد. گروهی که به آنها «قرائیم» می گویند، مخالف «تلمود» شده و حجیت شریعت شفاهی و حاخامی را زیر سوال بردند. گروه دوم که به آنها «حاخامی ها» می گویند، یهودیان سنتی بودند که به حجیت تلمود و شریعت شفاهی باور داشته و بر خلاف قرائیم ها می گفتند که تورات برای سعادت دینی انسان کافی نیست.
در همین زمان، فلسفه یهودی و برداشت عقل گرایانه و یونانی مآبانه از دین هم رشد پیدا کرد و چندی بعد هم عرفان یهودی (قبالا) در اندلس ظهور کرد و به سرعت جوامع یهودی نشین را در بر گرفت. با این حال، این تلقی و برداشت ها فقط تا قرن 13 و 14 میلادی و کمی بعد از اخراج یهودیان از اسپانیا توسط حکام مسیحی ادامه یافت و بعد از آن، به سرعت سقوط کرد و جای خود را به برداشت شرع گرایانه افرادی چون «حسدای کرسکاس» داد.
ایده صهیونیسم چگونه متولد شد؟
ریشه های برداشت صهیونیستی از احکام تورات در دوران مختلف قابل ردیابی و مشاهده است. با این حال، در اواخر قرن 19 و در آلمان بود که جنبش صهیونیسم به شکل امروزی به قدرت رسید.
صهیونیست ها که می توان آنها را «فاشیست های یهودی» نامید، برداشتی نژادی و ملی گرایانه از یهودیت داشتند. آنها به یک «هسته سخت» باور دارند و معتقدند یهودیان همواره مردم ثابتی بودند که بعد از غلبه کامل رومی ها بر اورشلیم از این دیار اخراج شده و در تبعید به سر می بردند.
آنها معتقدند که این یهودیان تبعید شده به حکم خداوند باید به سرزمین اصلی خود (سرزمین موعود) یعنی «اورشلیم» بازگردند. صهیونیست ها تفسیری ملی گرایانه و قوم محورانه از تنخ (کتاب مقدس) دارند و معتقدند هسته اصلی این کتاب داستان سفر قوم یهود به سرزمین موعودش است.
بیشتر بخوانید: سال 2024 اسرائیل نابود می‌شود؟ / جهان در انتظار جنگ آخرالزمان
آنها می گویند یهود قوم برگزیده است و خداوند نیز با هدایت خود، این قوم را به سرزمین اصلی اش یعنی اورشلیم هدایت می کند. صهیونیست ها بر آنند که داستان سفر قوم یهود از مصر به اورشلیم، تحت هدایت موسی که در کتاب (سفر) خروج تشریح شده قابل اطلاق بر وضع یهودیان فعلی است و همانطور که جانشین موسی یعنی «یوشع» و جانشیناش شروع به کشتن مردم غیر یهودی کرده و زمین های آنان را از آن خود کردند، یهودیان کنونی نیز باید به کشتار غیر یهودیان پرداخته و به حکم «خدا» اراضی اورشلیم و اطرافش را اشغال کنند.
این تفسیر که تا امروز نیز در بین خاخام ها و ایدئولوگ های صهیونیسم رواج دارد با مخالفت متفکران و تحلیلگران مختلف یهودی رو به رو شده است.
گروهی مانند «شلومو زند»، مورخ، معتقدند تاریخ اسرائیل بیش از اینکه «مذهبی» باشد «ملی» است و به همین دلیل، نباید از طریق جعل واژه «قوم یهود» یا تبعید اول و دوم به مسائل مجعول تقلیل داد ( اینجا بخوانید). گروهی دیگر متکلمان یهودی هستند که معتقدند برداشت صهیونیست ها از باورهای یهودی و متن مقدس غلط و رهزن است.
نائومی کلاین و نقد ایده صهیونیسم با استفاده از داستان گوساله سامری
در میان متکلمان یهودی، گروهی مانند «نائومی کلاین» گرایش چپ دارند و بر مبنای باورهای سوسیالیستی، کلام صهیونیستی را نقد می کنند. نائومی کلاین یک روزنامه نگار و متفکر چپ گرا است. کتاب «دکترین شوک» او نقدی تند و گزنده است بر باورهای کاپیتالیستی. با این حال، او یک یهودی مخالف اسرائیل و صهیونیسم هم است. کلاین در خط مقدم مبارزه دانشجویی و دانشگاهی چپ ها علیه اسرائیل و جنایاتش در غزه قرار دارد. او سخنرانی های زیادی برای دانشجویان مخالف اسرائیل در دانشگاه های آمریکا و کانادا ایراد کرده و در چند سخنرانی اخیرش سعی نموده با ارائه تفسیر خاص خودش از کتاب مقدس باورهای صهیونیست ها را به چالش بکشد.
کلاین معتقد است بررسی «سفر خروج» به خوبی می تواند وضعیت صهیونیست ها را مشخص کند. از نظر او، داستان «گوساله سامری» همه چیز را نشان می دهد. در این داستان، یهودیان که تازه از ظلم و ستم فرعون رهایی پیدا کرده بودند، از غیبت موسی استفاده کرده و با کمک هارون، برادر موسی سیم و زری را به آتش ریخته و گوساله ای طلایی درست می کنند و به عنوان «بت» می پرستند. کلاین معتقد است «گوساله طلایی» یا سامری همان صهیونیسم است. او می گوید همانطور که یهودی ها «آزادی» خود را به یک «بت» فروخته و اسیر تمنیات کوتاه مدت دنیا شدند، یهودیان پیرو صهیونیسم نیز آزادی خود را به ایده «صهیونیسم» فروختند و بنده آن شدند.
کلاین در این رابطه می گوید: « به موسی فکر می کنم، و به خشم او؛ وقتی که از کوه {طور} پایین آمد و بنی اسرائیل را در حال پرستش گوساله طلایی دید ... در این عید فصح {روزی که بنی اسرائیل از دست فرعون رهایی یافت و از مصر گریخت}، یهودیان نه نیازی به بت دروغین صهیونیسم دارند و نه آن را می خواهند. ما می خواهیم از پروژه ای که به نام ما نسل کشی می کند رها شویم.»
کلاین در جایی دیگر می گوید: «بسیاری از اعضای جامعه یهودی دوباره به پرستش بت های دروغین باز گشته اند. آنها فریب جادوی این بت را خوردند، از شراب او مست شدند و از زشتی های او نجس گردیدند. این بت دروغین «صهیونیسم» است. این یک بت دروغین است که عمیق ترین داستان های کتاب مقدس را که در مورد عدالت و آزادی از بردگی است، ربوده است. این بت دروغین فلسفه داستان عید فصح {آزادی از بردگی} را تغییر داده و آن را به سلاح های وحشیانه جهت استعمار و دزدیدن زمین و پاکسازی قومی و نسل کشی تبدیل کرده است.»
نائومی کلاین معتقد است تفسیر فاشیستی صهیونیست ها از احکام تورات باعث شده، بار اخلاقی آموزه های تورات از بین رفته و از معنا تهی شوند. به همین جهت، صهیونیست ها با این توجیه که قوم یهود قوم برگزیده خداست و بدون پاسخگویی به خدا، هر کاری را می تواند انجام دهد و هر فعلی که این قوم را سعادتمند کند درست و موجه است، به هر جنایتی دست می زنند.
کلاین می گوید: «صهیونیسم بتی است که بسیاری از مردم ما را به مسیری عمیقاً غیراخلاقی سوق داده است. آنها دستورات اصلی کتاب مقدس {یعنی 7 فرمان} را نادیده می گیرند. دستورانی مانند قتل نکن، دزدی نکن، حرص نورز و ... همه و همه از بین رفته اند. {صهیونیسم} یک بت دروغین است که می خواهد آزادی یهودیان را از طریق بمب های خوشه ای که کودکان فلسطینی را می کشد، به دست آورد، در حالیکه این امر ممکن نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/857655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ظرفیت‌های پنهان فریبکاری هوش مصنوعی؛ آیا فناوری انسان نسل او را منقرض می‌کند؟

بعد از کیلیان امباپه؛ یک ستاره دیگر هم از پی‌اس‌جی جدا شد

خلاصه بازی آث میلان 5 - کالیاری 1

چامیزو حذف شد؛ حریف رحمان عموزاد سهمیه گرفت

پیگیری کمبود پزشک در شهرستان شوش

هفته بیست و هفتم لیگ برتر| استقلال محکوم به برتری مقابل فولاد؛ ویسی به دنبال انتقام از نکونام!

مقام سابق صهیونیست: هدف حمله زمینی به رفح سیاسی است/ هشدار مقاومت فلسطین در رابطه با نتایج فاجعه بار ادامه اشغال گذرگاه رفح/ تبادل آتش سنگین حزب الله و رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی/ کشته شدن یک اسیر صهیونیست دیگر در غزه + عکس و فیلم

جشن صعود هالشتین کیل و هوادارانش در وسط چمن پس از صعود تاریخی به بوندسلیگا

سردار نوری: کلیه رده‌های مقاومت و رده‌های اقشاری بسیج باید به تحقق سند اعتلاء بسیج کمک کنند

گل سوم میلان توسط ریندرز در دقیقه 74

گل پنجم میلان توسط پولیشیچ در دقیقه 87

گل چهارم میلان توسط لیائو در دقیقه 83

استرس ستاره پرسپولیس روی سکو

شاختاردونتسک قهرمان اوکراین شد

بهره‌برداری از 4 پروژه ورزشی در شوشتر

حادثه غرق شدگی در ایذه

پیام قدردانی نماینده ولی فقیه و استاندار خوزستان از حضور پرشور مردم در مرحله دوم انتخابات

برزیلی‌ها یک‌هفته دیگر نزدیک‌تر به سقوط

چهره‌ها/ کمند امیرسلیمانی در مراسم عقد برادرش

گل دوم میلان توسط پولیشیچ در دقیقه 60

گل اول کالیاری توسط ناهیتان ناندز در دقیقه 63

جدیدترین ایرانی قهرمان اروپا با جام

کشتی آزاد با 5 نفر‌ به المپیک می‌رود

کارشناسی دو صحنه مشکوک بازی پرسپولیس

روز چهارم نمایشگاه کتاب؛ از حضور رئیس‌جمهور تا اردوی دانش‌آموزی

بارانی: شرمنده هواداران شدیم که از آبادان آمدند

تصادف مرگبار در محور کارون _آبادان

ساعات سعد و نحس امروز یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 + جدول

تصاویری متفاوت از بازیگر «جومونگ» به همراه همسرش در طبیعت

چهره‌ها/ سفره عقد سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی بدون حضور عروس!

تازه‌ترین تصاویر از عموپورنگ در سریال جدیدش

مراحل تغییر ماه را ببینید

اعتراض نفتی‌ها؛ گلی که خوردیم آفساید بود

براهیم دیاز: بازیکنان رئال مثل برادرانم هستند

تارتار : گل شمس آذر آفساید بود

درخواست عجیب هواداران سپاهان از محرم نویدکیا

واکنش زیبای بازیکنان به مرگ پدر سرمربی

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه بین المللی کتاب؛ روایت رئیسی از علاقه‌اش به کتابخوانی در قبل از انقلاب

پوست‌اندازی مجلس دوازدهم؛ 166 نماینده از قطار بهارستان جاماندند

سخنگوی وزارت خارجه:‌ رژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد

تصاویری از رهبر انقلاب در حال کتاب خواندن

طعنه سنگین ابطحی به وزیر کشور: یا 8 در صد نمی‌دونید چیه یا حماسه والا به مولا!

شمال فلسطین اشغالی در تاریکی فرو رفت

سی‌ان‌ان : بازداشت 50 استاد و بیش از دو هزار و 400 دانشجو در اعتراضات دانشجویی در آمریکا

چهره‌ها/ قاب عاشقانه المیرا دهقانی و همسرش

یک دونه از اینا برای بچه مهمون که میاد تو اتاق!

آقای مهران مدیری خودمانیم بدجور به ملت رکب زدید!

تصویر روز ناسا ؛ AR 3664، گروه لکه‌های غول‌پیکر

«وای‌فای Wi-Fi» مخفف چیست؛ آیا اصلا معنایی دارد؟