پیام خوزستان

آخرين مطالب

امید به درمان بیماری‌های نادر با ویرایش ژنتیکی مقالات

امید به درمان بیماری‌های نادر با ویرایش ژنتیکی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا / یک مطالعه جدید یک استراتژی ویرایش ژن را با استفاده از فناوری کریسپر-کَسCRISPR-Cas9)9) برای اصلاح نقایص سلول‌های ایمنی نشان می‌دهد که راه را به روی درمان بیماری‌های نادر باز می‌کند. پژوهشگران مرکز پزشکی مولکولی ماکس دلبروک(Max Delbrück) یک کاربرد بالقوه نجات‌بخش از فناوری ویرایش ژن کریسپر-کس9(CRISPR-Cas9) را نشان می‌دهند. به نقل از اس‌ای، این تیم به رهبری پروفسور کلاوس راجوسکی، با موفقیت نقایص ژنتیکی ارثی را در سلول‌های ایمنی تصحیح کرد و یک استراتژی درمانی جدید برای لنفوهیستوسیتوز هموفاگوسیتیک خانوادگی(FHL) که یک بیماری نادر و اغلب کشنده سیستم ایمنی است، ارائه کرد. بیماری FHL در درجه اول بر نوزادان و کودکان زیر 18 ماه تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد یک واکنش ایمنی اغراق آمیز می‌شود که می‌تواند به عوارض شدید از جمله طوفان سیتوکین و التهاب بیش از حد منجر شود. در حال حاضر، درمان‌ها شامل ترکیبی از شیمی‌درمانی، سرکوب سیستم ایمنی و پیوند مغز استخوان است، اما میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن همچنان بالاست. با این حال، این رویکرد جدید ویرایش ژن، نتایج امیدوارکننده‌ای را در موش‌ها و نوزادان بدحال نشان می‌دهد. این مطالعه بر اصلاح جهش‌های ژنی که از عملکرد طبیعی سلول‌های T سیتوتوکسیک جلوگیری می‌کند، متمرکز بود. این سلول‌ها نقش مهمی در از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس یا تغییر یافته دارند. وقتی این سلول‌ها معیوب هستند، همانطور که در بیماران مبتلا به FHL دیده می‌شود، نمی‌توانند عفونت‌ها را کنترل کنند و باعث ایجاد آبشاری از اثرات مضر می‌شود. پژوهشگران با استفاده از فناوری ویرایش ژنتیکی کریسپر-کس9 سلول‌های T معیوب را در موش‌هایی که شرایطی مشابه عفونت ویروس اپشتین بار(EBV) داشتند، ترمیم کردند. ژن تغییر یافته موسوم به پرفورین(perforin) بازسازی شد و به سلول‌های T سیتوتوکسیک ترمیم شده اجازه داد تا به طور طبیعی عمل کنند. موش‌ها طی این فرآیند بهبودی قابل‌توجهی از FHL را نشان دادند که به اثربخشی بالقوه این تکنیک در درمان این بیماری اشاره دارد. آزمایشات انسانی موفق از نمونه خون دو نوزاد بیمار برای آزمایش این استراتژی در انسان استفاده شد. پژوهشگران با موفقیت ژن‌های معیوب را در سلول‌های بنیادی حافظه T که پیش‌ساز سلول‌های T سیتوتوکسیک فعال هستند، ترمیم کردند. سلول‌های ترمیم‌شده پاسخ سلول T سیتوتوکسیک طبیعی را در آزمایش‌های کشت سلولی نشان دادند که کاربرد بالقوه این تکنیک را در موارد انسانی نشان داد. اکنون با وجود این یافته‌های امیدوارکننده، پژوهشگران بر نیاز به تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی وسیع‌تر تاکید می‌کنند. دکتر کریستین کوکس از اعضای این پژوهش بر اهمیت تعیین مدت زمان اثر محافظتی و اینکه آیا درمان‌های مکرر ممکن است ضروری باشند، تأکید می‌کند. به گفته وی، ماهیت کم‌تهاجمی این روش که تنها به مقدار کمی خون نیاز دارد، امیدی برای پیشرفت در درمان FHL ایجاد می‌کند. پروفسور کلاوس راجوسکی ابراز خوش‌بینی می‌کند و می‌گوید: ما بسیار امیدواریم که مکانیسم ما پیشرفتی در درمان FHL باشد، چه برای به دست آوردن زمان بیشتر برای پیوند مغز استخوان موفق یا به عنوان یک درمان. مرکز ماکس دلبروک یک موسسه تحقیقاتی پیشرو در زمینه زیست پزشکی است که در خط مقدم این تحقیقات به شکل پیشگامانه عمل می‌کند. این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است و یک گام مهم رو به جلو برای درمان‌های نوآورانه برای بیماری‌های نادر و تهدید کننده زندگی است.

آزمایشات انسانی موفق

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مینی‌بوس به دره در رودزرد

اسامی 30نفر اول انتخابات مجلس در تهران

نخستین آمار رسمی از نتایج انتخابات مجلس در تهران | اسامی 30 نفر اول

افزایش قیمت سکه دربازار

مشاور هنیه: اسرائیل به دنبال باج‌گیری است/ مقاومت در هر مذاکره‌ای بر آتش‌بس دائمی تاکید دارد

هوای اهواز در وضعیت قرمز آلودگی

اعلام نتایج رسمی اولیه انتخابات مجلس در تهران

حمله پهپادی حزب‌الله به مرکز فرماندهی اسرائیل

نتایج اولیه انتخابات در شهر تهران اعلام شد

سه رزمنده حزب‌الله به شهادت رسیدند

نتایج انتخابات در تهران/ اعلام اسامی 30نفر اول

نتایج اولیه رسمی مجلس تهران/نبویان پیشتاز قالیباف چهارم

وضعیت ‌هوای‌ اهواز «ناسالم»، دزفول «پاک»

(ویدیو) نتایج اولیه انتخابات در تهران اعلام شد

صعود قیمت ها در بازار طلا و سکه؛ طلای 18 عیار چقدر گران شد؟ | جدول قیمت ها

حماس: آمریکا و اسرائیل در یک طرف مذاکرات غزه ایستاده‌اند/ السنوار نبرد میدانی را اداره می‌کند

قالیباف یک پله سقوط کرد /نبویان اول شد، آقاتهرانی هشتم /آخرین نتایج انتخابات تهران

سکه 35 میلیون را زد

حمله هوایی مقاومت به مقر فرماندهی اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1402/12/12

حمله به رفح هیچ دستاوردی برای صهیونیست‌ها نخواهد داشت

شمارش صندوق‌های 1500 شعبه تهران | قالیباف سقوط کرد | علی مطهری و لیستش کجان؟

صدور مجوز تولید آرد ‌کامل‌ برای دو کارخانه در خوزستان

هیات‌های حماس و رژیم صهیونیستی به قاهره می‌روند

شهادت بسیجی طرح امنیت در منطقه «کورین» زاهدان + عکس

وضعیت قرمز تنفسی هوای اهواز

هدایای ارزشمندی که از ایران به یاسمین مقبلی در فضا رسید

چین یک ماهواره ارتباطی را به فضا پرتاب کرد

برخی از فضای گل آلود مالیاتی گذشته نفع می‌برند

تولید نفت اوپک در فوریه 2024 افزایش یافت

منتخب مردم شادگان در مجلس دوازدهم مشخص شد

چهار بازیکن خارجی استقلال هم قیمت یک بازیکن!

افت نمره آزادی اقتصادی در ایران