پیام خوزستان

آخرين مطالب

زاکانی در نشست خبری:

سالانه باید 20 هزار پروانه صادر شود تا شهر فرسوده نشود/ دولت تدبیروامید دارای بدترین کارنامه در حوزه مسکن/بین شهرفروشی و بهسازی تمیز قایل شویم شهرداری تهران

سالانه باید 20 هزار پروانه صادر شود تا شهر فرسوده نشود/ دولت تدبیروامید دارای بدترین کارنامه در حوزه مسکن/بین شهرفروشی و بهسازی تمیز قایل شویم
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهردار پایتخت صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه، درباره عملکرد کمیسیون ماده پنج و وضعیت مسکن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر ، علیرضا زاکانی در نشست با اهالی رسانه که امروز - شنبه 20 خردادماه 1402- برگزار شد، پاسخگوی پرسش خبرنگاران در خصوص عملکرد کمیسیون ماده پنج بود.
شهردار پایتخت در این نشست در ابتدا گفت: خشنود و خرسندیم که بتوانیم یک رویه جدید را شروع کنیم که به صورت تخصصی جلساتی بگذاریم مثلا امروز در باره حوزه شهرسازی و دفعات بعد در باره حوزه های مختلف مسائل را مطرح می کنیم تا یک باب جدید برای گفت و گو و دریافت درست اتفاقات پیرامون شهر باشد.
وی افزود: موضوع مسکن بک جنبه رفاه و نیاز پایه برای خانواده و مردم دارد؛ هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق موضوعات‌ مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان اینکه ما امروز شرایطی را پشت سر می گذاریم که بر اساس آمار در سال 1399 اجاره نشینی از 12 درصد به 38 درصد رسیده است، اظهار کرد: در تهران این آمار 43 درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با 41 درصد قرار دارد.
در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده است
شهردار تهران با بیان اینکه اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه 22 درصد بوده قیمت مسکن 3.9 برابر شده و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.
وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال 70 تا 74 است و در دوره اصلاحات تورم 19 درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن 3.7 برابر رشد کرده و دو میلیون و 100 هزار واحد مسکونی عرضه شده و 316 درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه از 84 تا 91 تعداد دو میلیون و 300 هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت 25 درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و 690 درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن 30 میلیون تومان بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز 70 درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته دپو و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم گیری می کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
مهاجر پذیری تهران مربوط به شهرستان های استان تهران است نه پایتخت
زاکانی عنوان کرد: در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجر پذیرترین استان‌های کشور است اما این مساله راجع به شهر تهران صدق نمی کند و در واقع شهرستان های تهران مهاجر پذیرند. سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد نیز بیان می شد و عنوان می کردند که تهران باید گران شود تا حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت گیرد و توجهی به سختی های مردم نداشتند.
ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد، یادآور شد: مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و سالار هستند و نمی توان آنها را مورد آزار قرار داد؛ شاید بیشترین چیزی که در سبد خانوار اهمیت دارد مسکن است. این در حالی است که اجاره در سالهای اخیر به شکل سرسام آوری افزایش یافته و مهاجرت معکوس از تهران رقم خورده است. سیاست گران سازی اگر سیاست مطلوبی بود و موفق به اجرای آن شدند فقط باعث شد مردم به شهرستان های اطراف رانده شوند.
وی افزود: طبق آمار کرج، بیشترین مهاجرت را داراست و بیشترین مهاجرت به شهرستان کرج از تهران بوده و نشان می دهد که سیاست گران سازی موفق شده اما ما شکست این سیاست را در پیش گرفته ایم و می خواهیم سالانه 180 هزار واحد مسکونی بسازیم و جبران مافات کنیم.
سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر شود تا شهر در مسیر فرسودگی قرار نگیرد
زاکانی با بیان اینکه تهران 940 قطعه است، خاطرنشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان 50 سال باشد -با اینکه عمر مفید 30 سال است- عملا باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه از سال 91 شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال 1400 رسیده است، یادآور شد: ما در سال 1401 توانستیم 10 هزار و 400فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.
در دوره قبل مدیریت شهری نه تنها شهر فرسوده شد بلکه به فکر جان مردم هم نبودند
وی بیان کرد: تهران 4 مخاطره جدی دارد و از جمله آن گسل های فعال و 12 هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نه تنها بیخیال از زندگی مردم شهر بودند بلکه در این مسأله بیخیال جان مردم بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند که در سال 1401 توانستیم این مسیر را عوض کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبلا مدیران سیاست راندن ضعفا و فقرا و نشاندن طبقه ممتاز در شهر را دنبال می کردند، یادآور شد: عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم.
زاکانی اظهار کرد: سیاست هایی که ایجاد شده باعث شده از دهه 90 شاهد شروع کاهش رشد پروانه ها باشیم که تا سال 1400 کاهش پیدا کرده و در سال 1401 موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که 16 درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.
زاکانی با بیان اینکه می توان مبتنی بر کمیسیون ماده پنج شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، گفت: در سیاست گذاری کلان کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود، در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران دبیرخانه در شهرداری و مسئول کمیسیون، شهردار است.
طرح تفصیلی با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را دچار محدودیت کرده است
شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، تأکید کرد: وقتی در ابتدای دهه 90 طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف گذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد. با نگاه گران سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.
وی افزود: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت ها را اعلام می کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعه ای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شده اند. از تیرماه سال98 این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر 250 متر را قابل تفکیک ببینیم تا 750 متر یک طبقه اضافی، تا هزار و 250 متر دو طبقه اضافی مجوز داده می شد.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال 98 به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد.
از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم
شهردار تهران ادامه داد: ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران‌ شود. مرجع تحول طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده پنج می کنیم شهردار یک رای دارد که البته رای نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط زیست در آن حضور دارند.
کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند
وی در توضیح بیشتر افزود: کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون انجام می شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.
زاکانی تصریح کرد: پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند و اینها جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده اند و باید به کار انها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.
زاکانی با بیان اینکه ما با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده پنج داشتیم آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده پنج یکی از ادوار موفق خود را پشت سر می گذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از 18 ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به دو ماه رسیده اند.
بین شهرفروشی و بازسازی و بهسازی باید تمیز قائل شد
وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
شهردار تهران با بیان اینکه سال 1401 ما 340 مصوبه داشتیم، تصریح کرد: 66 طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که 10 ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود و دست مردم را لای در فشار می دادند و می گفتند ساکت باشید؛ را ساماندهی کردیم.
با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها کشته و میلیون ها آسیب دیده به جا می گذاشت
وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن 99 درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.
شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن 79 هکتار است و 340 هکتار کوهسار و 180 هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به 79 هکتار مباحثی را مطرح کردیم و 5 هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این 5 هزار قطعه که شامل 15 هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم .
نفرآباد را مخروبه کرده و فقط افراد دارای رانت سود می بردند
زاکانی ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سال‌های سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت 3 طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت 7 طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.
شهردار تهران با بیان در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه‌ کرد: راجع به طرح های موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه موردی پرونده ایی می آید به کمیسیون هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به ان اعتنا می کنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم .
وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، بیان کرد: 2.9 کیلومتر در دو طرف آن تعییر پهنه داشتیم، به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.
زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت وساز در تهران شروع می شود.
هر تصمیمی در کارگروه تخصصی ماه ها بررسی شده است
وی با بیان اینکه ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاک ها و قطعات را ماه ها بررسی می کردند، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی هزار و 81 پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی می رود و تنها دو یا سه ساخت و ساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال می کردیم و شهر را به نابودی می بردیم یا مسیر را عوض می کردیم؟
شهردار تهران با بیان اینکه تغییر وضعیت پادگان جی، 06، جنگ افزارسازی و دوشان تپه را با کمیسیون ماده پنج دنبال کردیم، گفت: عده ای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند و یا علاقه ندارند دوره ای موفق عمل کند. نباید سیاسی کاری کرد و دقیق گام برداشت.
وی تأکید کرد: 66 طرح موضعی در 10ها سال اخیر بی سابقه است؛ ما برای پنج هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم نه به ما از بهتران و قوم و خویش مان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند.
شهردار پایتخت با بیان اینکه ما نگفتیم ما شهرداری هستیم و شما مردم هستید بلکه شما، ما و ما هم شما هستیم، اظهار کرد: ما تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.
وی یادآور شد: در سال 92 تعداد 30 هزار و 562 فقره پروانه، در سال 93 تعداد به 26 هزار فقره، در سال 94 تعداد 12 هزار و 901 فقره، در سال 95 تعداد 9 هزار و 394 فقره، در سال 96 تعداد 9 هزار و 190 پروانه، در سال 97 تعداد 11 هزار و 146 فقره، در سال 98 تعداد 12 هزار و 212 فقره، در سال 99 تعداد 10 هزار و 60 فقره، در سال 1400 تعداد پنج هزار و 400 فقره صادر شده و سال گذشته لین رقم به 10 هزار و 400 فقره رسیده است.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/738529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان