بزرگنمايي:
پیام خوزستان - به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش روز جمعه در مراسم افتتاح راهآهن بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران افزود: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل می شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه می یابد.
وی اظهار کرد: مقرر شده با برنامهریزی و زمان بندی، بخش اعظم حمل و نقل مسافر به این مسیر منتقل و تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل و نقل بار و ترانزیت استفاده می شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل و نقل گفت: توسعه زیرساختها بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان پذیر نبوده بنابراین سیاست توسعه زیرساخت های حمل و نقل از اولویت های این وزارتخانه است.
بذرپاش، با بیان اینکه کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیرهها ابراز تمایل دارند، ادامه داد: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیتهای ارزآوری آنها، ثروت آفرینی بیشتری از نفت به ویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: پروژه ریلی میانه - تبریز به عنوان سبزترین پروژه ریلی ایران در زمان کنونی بوده زیرا در تمام طول مسیر و تونل و تمام سازههای به کار رفته در این پروژه، موارد زیست محیطی رعایت شده است.
بذرپاش با تاکید بر اینکه در این پروژه از ریل تمام ایرانی استفاده شده و تمام زیرساختها با ظرفیت 2 خطه شدن نیز احداث شده است، افزود: وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی در این پروژه نشان دهنده همت بلند مهندسان و متخصصان ایرانی و اهمیت این پروژه است.
بیشتر بخوانید
رییس جمهور: با افتتاح خط آهن تبریز - میانه - تهران دولت به وعده خود عمل کرد
راه آهن بستان آباد - تبریز با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید
حجم خاکریزی راهآهن بستان آباد- خاوران 7.7 میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن 46.8 میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی 126.7 هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز 349 هزار متر مکعب است.
در این پروژه 6.1 هزار تن ریل استفاده شده و 16 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر احداث شده و راهآهن بستان آباد- خاوران 156 دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و 156 متر دارد.
فاز سوم این پروژه به طول 29 کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و 13 کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و 16 کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می شود.
فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول 132 کیلومتر در سال 1399 بهره برداری شد و شامل سه هزار و 700 متر پل بزرگ، یک هزار و 154 متر تونل و چهار هزار و 369 متر است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 205 کیلومتر از سال 1379 شروع شده و این خط آهن در 11 قطعه دارای 9 ایستگاه، 11 دستگاه تونل به طول 6 هزار و 583 متر و 47 دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و 623 متر است.
آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر 220 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.
از مجموع اعتبارات 19 هزار و 373 میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.
میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها 62 درصد است.
تعهد استان برای اجرای پروژهها در سال اول تعداد 27 پروژه بود که در این راستا برای 12 پروژه تخصیص 100 و بیشتر از 100 درصدی محقق شده و عملیات 15 پروژه نیز به اتمام رسیده است.
در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی 2 سال پرداخت شود که 6 هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.
استانها آذربایجان شرقی 0 نفر
پرویز بابایی برچسبها حمل و نقل ریلی سید ابراهیم رییسی آذربایجان شرقی تبریز وزارت راه و شهرسازی سفر استانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاوران پروندهٔ خبری آذربایجان کهن، پیشران وطن