بزرگنمايي:
پیام خوزستان - راهآهن بستان آباد- خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه- بستان آباد - تبریز 18 خرداد ماه افتتاح شده و عملا اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راهآهن سراسری محقق می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا، ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز یکی از پنج پروژه اولویت دار کشور محسوب میشود و با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگیهای زیست محیطی را به همراه دارد که به همین دلیل به عنوان سبزترین محور ریلی ایران نام گرفته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز در 10 قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
افرایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابهجایی حمل و نقل بار و مسافر، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، توسعه اقتصادی گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حمل و نقل ریلی از پیامدهای مثبت خط ریلی میانه- تبریز است.
ظرفیت جابهجایی 7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر
این پروژه در سال اول بهرهبرداری ظرفیت جابهجایی 2 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و در سال بیستم این ظرفیت به 7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر میرسد.
اعتبار راهآهن بستان آباد- تبریز 20 هزار میلیارد ریال بوده و ارزش روز آن 50 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
صرفهجویی 60 میلیون لیتری مصرف سوخت در سال
میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی 60 میلیون لیتر بوده و میزان تاثیر آن در کاهش آلایندههای هوا 5 هزار تن در سال برآورد شده است.

اشتغالزایی یک هزار و 800 نفری از دیگر ویژگیهای اقتصادی این خط ریلی در دوره ساخت به شمار میآید.
کاهش سالانه 36 میلیارد تومانی خسارات ناشی از سوانح
بر اساس برآوردهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اجرای راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز منجر به کاهش خسارات ناشی از سوانح به میزان 360 میلیارد ریال در سال میشود.
از سوی دیگر راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز با کاهش 114 کیلومتری طول مسیر مرکز شمال غرب کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل میکند.
همچنین بهرهبرداری از آن زمان سفر با قطار را 4 ساعت کاهش میدهد.
افزایش 700 میلیارد تومانی درآمد ترانزیتی در سال
بهرهبرداری از راهآهن میانه- تبریز سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر را نیز افرایش میدهد و درآمد حاصل از ترانزیت را به 7 هزار میلیارد ریال در سال میرساند.

این پروژه با جذب بالای مسافر و بار جادهای و هدایت آنها به سمت ناوگان ریلی، به میزان 800 هزار وسیله نقلیه از بار ترافیک میکاهد.
ابنیه فنی راهآهن بستان آباد - خاوران
از جمله مشخصات ابنیه فنی این پروژه میتوان به 29 دستگاه پل بزرگ و 156 دستگاه پل کوچک اشاره کرد. طول مجموع پلهای بزرگ این پروژه 2 هزار و 80 متر میرسد و طول کل پلهای کوچک نیز یک هزار و 156 متر اعلام شده است.
راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز 2 دستگاه تونل به طول 2 هزار و 930 متر دارد و تعداد تقاطعهای آن به 22 دستگاه میرسد.
برای این پروژه ریلی 2 ایستگاه در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی پروژه ریلی میانه- بستان آباد - تبریز
حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری 120 کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی 500 متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی 11.70 متر است.
حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز بیش از 15 میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی 349 هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.
همچنین برای ساخت این خط ریلی 6.1 هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، 84 هزار اصله تراورس و 26 دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.
نوع تراورس آن B70 و نوع ریل 60EI است.
بخش اول این راه آهن 203 کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل میشود که این بخش در سال 1398 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

قطعه اول این پروژه ریلی 10 قطعهای(ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول 28 کیلومتر، قطعه دوم(ایستگاه نقلان) به طول 22 کیلومتر، قطعه سوم(ایستگاه ترکمانچای) به طول 15 کیلومتر، قطعه چهارم به طول 20 کیلومتر، قطعه پنجم(ایستگاه شهریار) به طول 20 کیلومتر و قطعه ششم(ایستگاه تیکمه داش) به طول 23 کیلومتر در دست بهرهبرداری قرار دارد.
بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، 44 کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.
شایان ذکر است که راهآهن دو خطه بستان آباد- تبریز(خاوران) در روزهای پایانی سال 1401 به اتمام رسید.
عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور این خط آهن را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرده بود.
این بخش شامل قطعات 7 و 8 و 9 و ایستگاههای بستان آباد، ایمناب و خاوران میشود.
ابنیه فنی راهآهن بستان آباد - خاوران
از جمله مشخصات ابنیه فنی این پروژه میتوان به 29 دستگاه پل بزرگ و 156 دستگاه پل کوچک اشاره کرد. طول مجموع پلهای بزرگ این پروژه 2 هزار و 80 متر میرسد و طول کل پلهای کوچک نیز یک هزار و 156 متر اعلام شده است.
راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز 2 دستگاه تونل به طول 2 هزار و 930 متر دارد و تعداد تقاطعهای آن به 22 دستگاه میرسد.
برای این پروژه ریلی 2 ایستگاه در نظر گرفته شده است.
ایستگاه راهآهن خاوران نماد ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز
ایستگاه راهآهن خاوران به مساحت 230 هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز شناخته میشود.
مساحت ساختمان اصلی آن 3 هزار و 665 مترمربع و مساخت کل ساختمانهای این ایستگاه 9 هزار و 75 متر است.
بخش سوم راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راهآهن تبریز به طول 27 کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق میکند در آینده ساخته خواهد شد.
این بخش شامل ایستگاههای ایل گلی، ترمینال و تبریز میشود.
گفتنی است، استان آذربایجان شرقی به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی از اهمیت بالایی برخوردار است.
از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن بستان آباد-خاوران یکی از بخشهای مهم این کریدورها است.
توسعه خطوط ریلی به منظور بهرهگیری هرچه بیشتر از جذب بار کشورهای خارجی و افزایش درآمدهای ترانزیتی یکی از برنامههای اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال 1402 است.
انتهای پیام/
آیا این خبر مفید بود؟ نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف