پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا در مجتمع گلخانه‌ای دزفول قراردادهای سه ساله یک ساله شد؟ مقالات

چرا در مجتمع گلخانه‌ای دزفول قراردادهای سه ساله یک ساله شد؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -  گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی بوده و احداث آن بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در مناطق مختلف است.
با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل، روش تولید و کشت گلخانه‌ای، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.
 
مجتمع گلخانه‌ای شهرستان دزفول با ظرفیت بالغ بر 185 واحد گلخانه‌ای با توجه به اینکه در بهترین و مرغوب ترین منطقه کشاورزی این شهر احداث شده است، تولید محصولات گلخانه‌ای آن می‌توانست ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی سودآور باشد اما اغلب اراضی این مجتمع در دولت گذشته بدون نظارت و صرفاً جهت تکمیل رزومه برخی مسوولان به افراد متقاضی واگذار شده است.
تغییر قراردادها از سه ساله به یک ساله
یکی از متقاضیان سرمایه گذاری در مجتمع گلخانه‌ای دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با انتقاد از اعمال سلیقه شخصی و فرا قانونی در انعقاد قرارداد واگذاری زمین گلخانه‌ای می گوید: پس از قریب به یک سال پیگیری موفق به اخذ امتیاز یک واحد گلخانه در شهرک گلخانه ای دزفول شدیم و در این مدت با انگیزه تولید و ایجاد اشتغال پیگیری‌های اداری خارج از حوزه ی وظیفه خود داشتیم تا در کار صدور سند تسریع شود.
وی با بیان اینکه اکنون که زمان انعقاد قرارداد رسیده، مدیریت جدید جهاد کشاورزی دزفول شرایط سنگینی را پیش پای ما گذاشته است، افزود: طبق قانون زمین گلخانه‌ای طی فرصتی سه ساله در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گیرد تا متقاضی اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها، نصب سازه و تجهیزات گلخانه کند.
این سرمایه‌گذار گفت: برخلاف مصوبه شورای هفت نفره استان ،اداره جهاد کشاورزی دزفول شرطی جدید پیش پای ما گذاشته و انعقاد قرارداد را مشروط به اجرا و به تولید رساندن صددرصدی پروژه طی یک سال کرده است، در حالی که اخذ مجوزهای اداری آب و برق و ایجاد زیرساخت و تاسیسات بسیار زمان بر است.
وی با بیان اینکه مدت قرارداد اجاره سه سال است تا سرمایه گذار فرصت منطقی اجرای پروژه را داشته باشد، عنوان کرد: جهاد کشاورزی دزفول و نماینده هیئت هفت نفره واگذاری اراضی در شهرستان انعقاد قرارداد واگذاری را مشروط به امضای تعهد نامه محضری جداگانه یک ساله برای تکمیل قرارداد کرده است.
این سرمایه‌گذار افزود: شرط شده است در چهارماه نخست 20 درصد در چهار ماهه دوم حداقل 65 درصد و در پایان یکسال کار به 100 درصد برسد و در صورت عدم تکمیل پروژه، جهاد کشاورزی حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
وی بیان با تاکید بر اینکه سخت است ظرف یک سال تمام پروژه را بدون اخذ تسهیلات بانکی بسازیم، گفت: این شرایط طبق مصوبات هیئت هفت نفره و سابقه قراردادهای گذشته جهاد کشاورزی غیر قانونی است.
هدف از تغییر قراردادها ایجاد تحرک بود
بهروز قمرزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تایید صحبت‌های متقاضیان سرمایه‌گذاری در مجتمع گلخانه‌ای دزفول، اظهار کرد: در سالهای گذشته قرارداد دو و سه ساله با متقاضیان بسته می‌شد اما پیشرفت آن‌ها صفر بود در حالی که هدف از واگذاری این اراضی دولتی افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان بود.
وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، متقاضیانی که پیشرفتی ندارند باید قرارداد آن‌ها فسخ می‌شد چرا که این اراضی مال دولت است، افزود: برخی از متقاضیان علیرغم اینکه پس از سه سال پیشرفتی نداشتند بار دیگر با آن‌ها قرارداد سه ساله بسته شده بود و این روال به مدت 9 سال با خیال اینکه زمین‌ها دیگر مال خودشان ادامه پیدا کرده بود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول با بیان اینکه کاهش قرار داد از سه ساله به یک ساله به این دلیل بود که نخواستیم متقاضیان جدید رویه متقاضیان قدیم را تکرار کنند، گفت: از متقاضیان گذشته تعداد 50 نفر را جهت فسخ قرارداد به هیئت استان معرفی کردیم و اکنون در حال پیگیری قضایی این قراردادها هستیم تا صاحبان قرارداد را از زمینها خلع ید کنیم.
قمرزاده با تاکید بر اینکه 18 مورد دیگر را برای فسخ به هیئت استان ارسال کردیم، بیان کرد: هر کس زمین دولتی را معطل کرده با آن برخورد قانونی می‌شود چرا که هدف واگذاری این زمین‌ها ایجاد اشتغال برای جوانان است اما عده‌ای اراضی را معطل و هیچ استفاده ای از آن نکردند.
وی عنوان کرد: تعدادی متقاضی جدید مراحل را طی و اکنون به عقد قرار داد رسیدند و روند تاییدیه استان و هفت نفره را نیز گرفتند.
قمرزاده با اشاره به اتفاقات گذشته در نحوه واگذاری اراضی گلخانه‌ای، افزود: پیش از عقد قرارداد با کل متقاضیان جلسه گذاشتیم و گفتم باتوجه به اینکه زمین دولتی است امضای قرارداد سه ساله به متقاضی منوط به بهره برداری به موقع و ایجاد اشتغال و تولید است و اگر وارد فاز قرارداد شدند از همان روز اول باید سر زمین بروند و کار انجام را دهند.
وی گفت: هدف از طرح قرارداد یک ساله با متقاضیان نقض قوانین نبود بلکه هدف ایجاد تحرک بود تا داستان سالهای قبل تکرار نشود و تولید محصولات گلخانه‌ای بر روی ریل بیفتد.
قمرزاده با بیان اینکه قرارداد با متقاضیان سه ساله است اما اراضی باید ظرف یکسال به بهره‌برداری برسند، عنوان کرد: طبق گزارش تقویم ارزیابی که داریم سه ماه به سه ماه نظارت می‌کنیم و چنانچه متقاضی تا شش ماه پیشرفتی نداشته باشند قرارداد را فسخ خواهیم کرد.
وی بیان کرد: متقاضی برای یک هکتار زمین گلخانه‌ای حدود 8 تا 10 میلیارد تومان باید سرمایه داشته باشد، اگر ندارد چگونه می‌تواند کار را شروع کند؟
قمرزاده افزود: برخی متقاضیان بحث وام و تسهیلات را می‌کنند که قطعاً اگر تسهیلاتی باشد به آن‌ها خواهیم داد اما اگر وامی وجود نداشته باشد دلیلی ندارد پیشرفت نداشته باشد.
به گزارش فارس، شهرک گلخانه ای دزفول بیش از یک دهه است که در زمینی به مساحت 300 هکتار و با هدف ایجاد اشتغال مستقیم برای 500 نفر و همچنین کمک به افزایش تولید محصولات مختلف، با توجه به شرایط کم‌آبی و خشکسالی در استان احداث شد.
یکی از فاکتورهای مهم اراضی گلخانه این است که با توجه به مرغوبیت زمین از یک هکتار کشت گلخانه‌ای می‌توان معادل 10 هکتار سطح زیر کشت محصول به دست آورد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/735748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی