پیام خوزستان

آخرين مطالب

شگفتی اندیشکده آمریکایی از بزرگی و تنوع زرادخانه موشکی ایران اجتماعی

شگفتی اندیشکده آمریکایی از بزرگی و تنوع زرادخانه موشکی ایران
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش جام جم آنلاین، چند روز قبل جمهوری اسلامی ایران همزمان با آزادسازی خرمشهر، از دستاورد تازه موشکی خود با نام همین شهر را رونمایی کرد. این اقدام تهران در رسانه های بین المللی و اندیشکده های غربی بازتاب ویژه ای پیدا کرد.
رسانه های جهان تصریح کردند که ایران موشک بالستیکی را با برد 1250 مایل آزمایش کرده است که می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» در این زمینه نوشت، این آزمایش همزمان با تهدیدهای اسرائیل مبنی بر آمادگی برای اقدام نظامی علیه تهران به دلیل نگرانی از افزایش سطح غنی سازی هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران صورت گرفت.
این رسانه نیز همچون بسیاری از کارشناسان نسبت به قابلیت های موشک جدید خرمشهر 4 ابراز شگفتی کرده و افزوده است: موشک خیبر نسخه ارتقا یافته موشک خرمشهر است که در سال 2017 رونمایی شد. این موشک قادر به حمل کلاهک های متعدد تا اسرائیل و فرار از تله های راداری دشمن است. یکی از ویژگی های این موشک 13 متری نوع کنترل آن بر حرکت در خارج از جو و سرعت آماده شدن آن برای پرتاب است کهبه کمتر از 12 دقیقه می رسد.
زرداخانه عظیم و متنوع ایران
اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در گزارشی با عنوان «ایران از تازه ترین موشک بالستیک دوربرد خود رونمایی کرد» چنین نوشت، ایران جدیدترین موشک بالستیک خود را در 25 مه (چهارم خرداد) در بحبوحه نگرانی های فزاینده ایالات متحده و متحدانش در مورد پیشرفت فعالیت های هسته ای تهران به نمایش گذاشت.
این گزارش به نقل از «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران اضافه کرد که خرمشهر-4 به دلیل سطح مقطع راداری کم آن می‌تواند از دید رادارها بگریزد و به سامانه‌های پدافند هوایی دشمن نفوذ کند
این موشک با برد 2 هزار کیلومتری خود می‌تواند یک کلاهک 3300 پوندی (1500 کیلوگرمی) را حمل کند که این یکی از سنگین‌ترین کلاهک‌ها در زرادخانه ایران است.
این اتاق فکر صهیونیستی در تحلیل تخصصی خود از این تحول بزرگ عنوان داشت که پیشرفت‌های مستمر در موشک‌های بالستیک ایران موجب شده است که تهران از لحاظ کمی، بزرگترین و خطرناک‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک را در خاورمیانه داشته باشد.
«بهنام بن طالبلو» عضو ارشد این اندیشکده مدعی است با توجه به اینکه منشاء پیدایش این موشک از کره شمالی بوده، بنابراین خنثی کردن رابطه ایران و کره شمالی ضروری است.
«بردلی بومن» مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی FDD اما بر این اعتقاد است که احتمال درگیری آمریکا با ایران افزایش یافته و همین امر نیاز به افزایش ظرفیت دفاع موشکی نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و تسریع تلاش‌ها برای ایجاد یک معماری امنیتی منطقه‌ای چندجانبه عربی -آمریکایی -اسرائیلی را مورد تاکید قرار می دهد.
در این زمینه کنگره باید دولت بایدن را در زمینه همکاری بیشتر بین شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده تحت فشار قرار دهد.
این گزارش با اشاره به برخی شباهت های این موشک جدید با موشک بالستیک موسودان کره شمالی آورده است که خرمشهر 4 نیز در فناوری پیشران خود از سوخت مایع استفاده می کند.
علاوه بر این بنیاد دفاع از دموکراسی ها مدعی شد که آزمایش اخیر دویست و بیست و نهمین پرتاب موشک بالستیک تهران از زمان امضای توافق هسته ای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در جولای 2015 بوده است.
گزارش فوق در مورد توانایی موشکی گسترده و متنوع جمهوری اسلامی ایران به نقل از یکی از فرماندهان ارشد نظامی پنتاگون تصریح دارد: «ژنرال مایکل کوریلا» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، ماه گذشته به کمیته نیروهای مسلح سنا اظهار داشت که ایران بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد و همچنین از بیشترین تعداد و توانمندترین پهپادها برخوردار است.
وی تاکید دارد که چنین زرادخانه بزرگی، توانمندی و نفوذ گسترده ای را به ایران در منطقه داده است.
گفتنی است که موشک خرمشهر 4 با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، پنجشنبه گذشته رونمایی شد. این موشک که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد 2000 کیلومتر و سرجنگی 1500 کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.
از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.
سرعت بسیار کم آماده‌سازی نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر 4 است که از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از 12 دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.

پیام خوزستان

به گزارش ایرنا، رسانه های رژیم صهیونیستی روز گذشته پس از رونمایی از موشک دوربرد خرمشهر 4، به تحلیل ابعاد توان فنی و نظامی این موشک و نقش آن در دکترین بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.
کانال 12 رژیم صهیونیستی، رونمایی از موشک خرمشهر4 (خیبر) توسط جمهوری اسلامی ایران را حاوی پیام به‌هنگام و هشدار آمیز ایران به این رژیم در مورد ارتکاب هرگونه ماجراجویی ارزیابی کرد.
این رسانه ها، رونمایی از این موشک در چنین زمانی را دو بخش از این دکترین دانسته اند که به گفته آنها، به منظور خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و عناصری بازدارنده در برابر هر گونه ماجراجویی این رژیم صورت گرفته است.
کانال 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد: موشک بالستیک جدیدی که ایران روز پنجشنبه معرفی کرد و بردش به اسرائیل نیز می رسد، این پرسش را به میان می آورد که چه منطقی در پشت این رونمایی وجود دارد و چرا درست در چنین ظرف زمانی انجام می شود؟
«اوهاد حمو» تحلیلگر امور جهان عرب در این کانال صهیونیستی در این خصوص به تداوم هشدارها و تهدیدات متقابل میان تهران و تل آویو طی مدت طولانی در دوران اخیر اشاره و تاکید کرد که رونمایی از این موشک، بخشی از «گفت وگو» میان دو طرف به زبان هشدار است، سخنی آشکار و کاملا روشن.
وی درخصوص موقعیت زمانی رونمایی ایران از موشک بالستیک خرمشهر 4 نیز گفت که اصل ماجرا درهمین زمان بندی است. ایرانی ها از مواضع و حرف هایی که در «اسرائیل» زده می شود، آگاه هستند و یکی از نشانه های این امر نیز، رونمایی از چنین موشکی در چنین ظرف زمانی است.
حمو در این خصوص به اظهارات چند روز پیش «هرتسی هلیفی» رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی اشاره کرد که از حمله احتمالی این رژیم به مراکز هسته ای صلح آمیز ایران سخن گفته بود.
این تحلیلگر گفت: ایرانی ها این حرفها را می شنوند و با رونمایی از چنین موشکی، به ما پاسخ می دهند و پیامی بازدارنده برای هر گونه ماجراجویی اسرائیل ارسال می کنند.
در پی هشدارهای ارکان محور مقاومت به رژیم صهیونیستی و قدرتنمایی دوباره جمهوری اسلامی ایران با آزمایش موشک بالستیک جدید خیبر، سران رژیم صهیونیستی از لفاظی های روزهای اخیر خود علیه ایران و مقاومت در منطقه عقب نشینی کردند.
یک سخنگوی نظامی رژیم اسرائیل دیروز با عقب نشینی ضمنی از لفاظی های روزهای اخیر سران صهیونیست از جمله «هرتزی هلیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت که باعث کاهش شدید ارزش پول این رژیم نیز شده بود، گفت: گفته های هلیوی به این معنا نیست که ما درصدد جنگی علیه لبنان یا حمله به ایران هستم.
او همچنین از ترس واکنش و پاسخ محور مقاومت به مانور و تحرکات نظامی این رژیم در روزهای آینده افزود: تمرین های نظامی ما، سالیانه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/734302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

ما دو جور بخشنده داریم!

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله

بهبود سرعت و کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری در خوزستان

آزادی بیان به سبک فرانسه

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

وقتی رفتار بهمن هاشمی به بقیه هم سرایت میکنه!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

افزایش دما و رطوبت تا هفته آینده در خوزستان

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

سردبیر الاخبار: پاسخ تنبیهی ایران بخشی از نبرد جاری علیه صهیونیست‌ها بود

9 رتبه برتر جشنواره سفیران سلامت برای دانش‌آموزان خوزستانی

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

پروژه فیبر نوری در خوزستان ظرف 4 ماه به پایان می‌رسد

تغییر ورزشگاه بازی استقلال ملاثانی-سپاهان با نظر شورای تأمین

ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

لغو سیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار

کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد

آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات

فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک 10 میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال

کشف 73 سکه عتیقه در ایستگاه راه آهن اندیمشک

نکات اساسی سخنرانی «ابوعبیده» از نگاه عبدالباری عطوان

گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است

آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد/ گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود