پیام خوزستان

آخرين مطالب

همکاری‌های گسترده پژوهشگاه در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران وزارت نفت

همکاری‌های گسترده پژوهشگاه در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - پژوهشگاه صنعت نفت در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، روزهای پرکار، پر رفت‌وآمد و پرهیاهویی را پشت سر گذاشت، البته این رفت‌وآمدها به‌واسطه میزبانی از نشست‌های B2B شرکت‌های ایرانی و روس، از روز قبل نمایشگاه در پژوهشگاه کلید خورده بود و در ایام نمایشگاه نیز در جریان تعاملات گسترده‌ای که برقرار شد، ادامه یافت.

همکاری با روس‌ها در حوزه‌های بالادستی
به گزارش شانا، به‌دنبال برگزاری همین نشست‌های B2B بود که زمینه امضای دو تفاهم‌نامه همکاری در حوزه بالادست صنعت نفت فراهم شد و این تفاهم‌نامه‌ها همزمان با نخستین روز برگزاری نمایشگاه، با حضور وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) بین پژوهشگاه و طرف‌های روس (دانشگاه فدرال کازان – شرکت روس) امضا شد.
مدیریت خوردگی در شناور کوروش
پژوهشگاه صنعت نفت در نخستین روز نمایشگاه و پیش از امضای تفاهمنامه‌های همکاری با روس‌ها، دو قرارداد همکاری با شرکت نفت فلات قاره ایران امضا کرد که بر پایه یکی از قراردادها، پژوهشگاه در مدل‌سازی دقت بالای سه‌بعدی سیستم‌های نفتی و سنگ‌های منشاء بلوک D در شمال غرب خلیج فارس، نفت فلات قاره را یاری می‌دهد و بر پایه قرارداد دوم، متولی تدوین، پیاده‌سازی و اجرای مدیریت خوردگی در پایانه شناور فرآورشی کوروش (FPSO) شده است.
کنترل تولید آب مخزن بلال
همزمان با امضای این دو قرارداد، پژوهشگاه صنعت نفت از یکی از محصولات استراتژیک خود رونمایی کرد: Performed Particle Gels (PPG). این محصول که با هدف تزریق در مخزن بلال و کنترل تولید آب این میدان بومی‌سازی شده است، می‌تواند در آینده برای مواجهه با مشکل تولید آب در دیگر میدان‌های نفتی نیز مورد بررسی و استفاده قرار گیرد. جزئیات بیشتر درباره PPG و نحوه عملکرد آن در مخزن، در قالب کتابی تحت عنوان «ازدیاد برداشت به روش ژل‌های ذره‌ای از قبل شکل گرفته» گردآوری شده است که در این مراسم از کتاب نیز رونمایی به‌عمل آمد. با محوریت میدان گازی بلال نیز قراردادی در ایام نمایشگاه امضا شد. این قرارداد با موضوع «تأمین خدمات مطالعات و آزمایشگاه PVT پروژه میدان گازی بلال» بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت حفاری داناکیش به امضا رسید.
عهده‌داری مسئولیت دبیرخانه کمیته فنی متناظر ISO-TC67
افزون بر رویدادهای یاد شده، دبیرخانه کمیته فنی متناظر ISO-TC67 نیز در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی طی مراسمی به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد. این کمیته از سال 1947 میلادی تأسیس شده و تاکنون در این کمیته 231 استاندارد ISO مرتبط با کمیته فنی و زیرکمیته‌های آن منتشر شده که 32 سند، به‌طور مستقیم تحت نظر ISO-TC67 قرار دارند.
راه‌اندازی سامانه مدیریت پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت
با آغاز به‌کار دومین روز نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، سامانه مدیریت پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت که به‌همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت راه‌اندازی شده است، با حضور معاونین وزارت‌خانه‌های نفت و علوم رونمایی شد. این سامانه، دسترسی به همه اطلاعات پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت را امکان‌پذیر می‌سازد و به این ترتیب مدیران را در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی یاری خواهد داد.
بومی‌سازی محصولی پرکاربرد در صنعت حفاری
همزمان با دومین روز برگزاری نمایشگاه، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در غرفه پژوهشگاه صنعت نفت حاضر شد و با حضور وی، از «لاتکس امولسیونی» محصول مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران رونمایی شد. این محصول پس از 2 سال کار پژوهشی، تولید آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته و به مرحله تولید نیمه‌صنعتی رسیده و قرار است تست میدانی آن در یکی از چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شود.
استقرار سامانه RBI در نفت و گاز اروندان
پژوهشگاه صنعت نفت در نمایشگاه امسال، در مجموع سه قرارداد همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان امضا کرد که بر مبنای نخستین سند، پروژه استقرار سیستم بازرسی بر مبنای ریسک (RBI) در این شرکت، از سوی پژوهشگاه اجرایی خواهد شد. اجرای این پروژه، ریسک ناشی از خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات را کاهش داده و ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به افزایش ایمنی در فرایندهای کاری منتج خواهد شد.
سبک‌سازی نفت خام غرب کارون
قرارداد دیگری که بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت و گاز اروندان امضا شد، قرارداد «امکان‌سنجی اقتصادی طرح جداسازی آسفالتین، واکس، رزین و افزایش درجه API نفت‌خام سنگین غرب کارون در مقیاس صنعتی» بود که عملیاتی شدن کامل این پروژه، به بهبود کیفیت نفت‌خام و توسعه بازارهای صادراتی می‌انجامد. «توسعه نرم‌افزار شبیه‌ساز پیش‌بینی رسوب آسفالتین در ستون چاه با هدف تعیین زمان بهینه شست‌وشوی چاه و کاهش هزینه توقف عملیات تولید»، عنوان سومین قراردادی بود که در نمایشگاه نفت به امضای دو طرف رسید.
به‌روزرسانی بانک اطلاعات هیدروکربوری شرکت ملی نفت
پژوهشگاه صنعت نفت در دومین روز برگزاری نمایشگاه، قراردادی با مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران امضا کرد تا بر مبنای آن، به‌روزرسانی بانک اطلاعات هیدروکربوری شامل نفت، میعانات گازی و گاز مناطق منتخب شرکت ملی نفت ایران را در فرایندی دوساله در دستور کار قرار دهد.
طراحی مفهومی واحد ساخت کاتالیست هیدروتریتینگ نفتا و نفت سفید
سومین روز نمایشگاه در غرفه پژوهشگاه صنعت نفت، با امضای دو قرارداد همکاری با شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو آغاز شد که هدف‌گذاری آن، همکاری برای تدوین فرمولاسیون بهینه و طراحی مفهومی اولیه واحد ساخت کاتالیست هیدروتریتینگ نفتا و نفت سفید به منظور تولید صنعتی است.
راه‌اندازی آزمایشگاه مهندسی سیالات حفاری در اهواز
در همین روز، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قراردادی امضا کردند که به‌موجب آن، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مهندسی سیالات حفاری و ارائه خدمات فنی مهندسی پژوهشگاه صنعت نفت در پردیس اهواز به‌طور رسمی آغاز شد. این سند همکاری در مسیر گسترش فعالیت‌های فناورانه و پژوهش‌محور با هدف دستیابی به تولید صیانتی در طرح توسعه 28 مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد و طرفین ابراز امیدواری کردند که توافقات انجام شده، زمینه‌ساز توسعه بیشتر همکاری‌ها شود.
کنترل هرزروی سیال حفاری در میدان بینک
در ادامه، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت توسعه پتروایران نیز برای امضای قراردادی در حوزه «تأمین خدمات فنی و مهندسی کنترل هرزروی سیال حفاری در میدان بینک» به توافق رسیدند. پتروایران در صدد است با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و تخصصی پژوهشگاه صنعت نفت، فناوری جلوگیری از هرزروی سیال را بومی‌سازی کند.
بهینه‌سازی مصرف انرژی در مبدل حرارتی پالایشگاه پارسیان
پژوهشگاه صنعت نفت که در اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی ید طولایی دارد، قراردادی در این زمینه با شرکت پالایش گاز پارسیان امضا کرد که بر پایه این قرارداد، تست میدانی نانوسیال در مبدل حرارتی واحد 133 پالایشگاه پارسیان به‌منظور بهبود انتقال حرارت، افزایش راندمان این مبدل حرارتی و بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرایی خواهد شد.
تدوین استانداردهای تخصصی صنعت نفت
در آخرین روز نمایشگاه، مجموعه استانداردهای تخصصی ‌افزایه‌های سیالات حفاری که با همکاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و با محوریت پژوهشگاه صنعت نفت، تدوین و ابلاغ شده است نیز رونمایی شد. کارگروه تدوین استانداردهای تخصصی صنعت نفت با برگزاری بیش از 40 نشست تخصصی فنی طی 30 ماه و با بهره‌مندی از مشارکت تمام ذی‌نفعان، 23 استاندارد تخصصی افزایه‌های سیالات حفاری را تدوین کرده است. در همین روز، از پرتال مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت نیز رونمایی شد.
ارائه دانش فنی به پتروپالایش ابوالفارس
در نمایشگاه نفت امسال، قراردادی با موضوع «اعطای مجوز بهره‌برداری از دانش فنی و انجام طراحی پایه واحد تصفیه برش ال‌پی‌جی پروژه احداث پتروپالایش ابوالفارس» میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پتروپالایش ابوالفارس امضا شد. این شرکت در نظر دارد پالایشگاهی در استان خوزستان بسازد و در این مسیر از دانش فنی پژوهشگاه بهره‌مند خواهد شد.
کاهش آلاینده‌های دی‌اکسیدگوگرد در پتروشیمی خارک
«امکان‌سنجی روش‌های مختلف کاهش آلاینده‌های دی‌اکسیدگوگرد موجود در SRU » عنوان قرارداد دیگری بود که به آخرین روز نمایشگاه رسید و بین پژوهشگاه صنعت نفت و پتروشیمی خارک امضا شد. بر اساس این قرارداد، مقرر شد امکان‌سنجی روش‌های مختلف کاهش آلاینده‌های دی‌اکسیدگوگرد موجود در واحد بازیافت گوگرد (SRU) از سوی پژوهشگاه مورد بررسی قرار گیرد. اجرای موفق این قرارداد می‌تواند نقشی بسزا در کاهش حجم آلاینده‌ها و بهبود محیط زیست منطقه ایفا کند.
مدیریت دانش در حوزه بالادست صنعت نفت
پژوهشگاه صنعت نفت در ایام برگزاری نمایشگاه، افزون بر قراردادهای یاد شده، اسناد همکاری دیگری نیز امضا کرد، از جمله تفاهم‌نامه همکاری با مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با موضوع مدیریت دانش در حوزه ازدیاد برداشت که با حضور مدیرعامل این شرکت به امضا رسید، همچنین تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های پتروشیمی خراسان و تکین‌کو (زیرمجموعه‌های تاپیکو) که با حضور وزیر کار امضا شدند، توافقنامه همکاری با شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و تفاهم‌نامه همکاری با شرکت پتروشیمی سبلان.
تعاملات گسترده با شرکت‌های داخلی و خارجی
غرفه پژوهشگاه صنعت نفت در روزهای برگزاری نمایشگاه میزبان بسیاری از مدیران ارشد، کارشناسان و دانشجویان صنعت نفت بود. از وزیر نفت که در غرفه پژوهشگاه حضور یافت و بر نقش پژوهشگاه در تولید دانش فنی مرتبط با صنایع بالادستی و پایین‌دستی تأکید داشت فراس قدور، وزیر نفت سوریه که در دیدار با عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از مشارکت و همکاری دو کشور در فعالیت‌های فناورانه استقبال کرد. از حضور محسن خجسته‌مهر و جلیل سالاری به‌ترتیب مدیران عامل شرکت‌های ملی نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تا حضور روح‌الله، دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، همین‌طور مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه چهار شرکت اصلی وزارت نفت، رؤسای دانشگاه‌ها و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی و دیگر فعالان داخلی و خارجی حاضر در نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت. پژوهشگاه در ادامه مذاکرات انجام شده در نمایشگاه و با در نظر داشتن اولویت‌های امروز صنعت نفت، طرح‌ها و برنامه‌های پرشماری پیش رو دارد و در مسیر اجرا، دست همه فعالان صنعت نفت را به گرمی می‌فشارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/734290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله پهپادی به پایگاه هوایی عوبدای اسرائیل + جزئیات

شناسایی بیش از 8 هزار تن اضافه تناژ در جاده‌های خوزستان

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

تقویت ارتباطات سیار در مناطق روستایی و شهری خوزستان

نعیم قاسم: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

معاون دبیرکل حزب‌الله: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کودک خرمشهری فرشته نجات شد

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال و فانوس به‌دستان لیگ

ثبت آلودگی هوا در 5 شهر خوزستان

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

اهدای اعضای بدن یک کودک خرمشهری به بیماران نیازمند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/01

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

عکس/ پلمب 7 واحد صنفی در اهواز به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

خرمشهر در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

جمله عجیب بعد از شکست مقابل پرسپولیس | چه اخلاق خوبی داری!

اوقات شرعی اهواز، یکم اردیبهشت 1403

گذار مقاومت از سلاح های قدیمی به پهپادها و موشک های نقطه زن

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

اجرای طرح آبیاری قطره‌ای - نواری در کشت برنج

خوزستانی‌های پرسپولیس قاتل صنعت‌نفت آبادان!

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

مارکو: لیگ ایران به اندازه 7 سال پیش بازیکن باکیفیت ندارد

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

ماجرای آزادی دریانورد هندی کشتی توقیفی MCS Aries چه بود؟

3 کشته و 5 مصدوم در تصادف جاده هفتگل - اهواز

یک مادر، دوازدهمین یار شمس‌آذر مقابل استقلال

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

دمای خوزستان چه زمانی 50 درجه می‌شود؟

پدر علم قنات ایران درگذشت

اهدای عضو پسر نوجوان خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

ائتلاف بین‌المللی «ناوگان آزادی» از ترکیه راهی غزه می‌شود

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

سرعت بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن

شبیه‌ترین به پرسپولیس؛ تصور خطرناکی که اصلاح شد!