پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد:

553 میلیون تومان جایزه سوت زنی گزارش فساد، پرداخت شد علمي

553 میلیون تومان جایزه سوت زنی گزارش فساد، پرداخت شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رئیس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد از 21 هزار بازرسی، ارسال2500 پرونده تخلفات اداری و کشف 490 میلیارد تومان تخلف در یک سال اخیر خبر داد و گفت: 553 میلیون تومان جایزه سوت زنی پرداخت شده است.

رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد و دارایی، با ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این مرکز اظهار کرد: با عنایت پرداخت 553 میلیون تومان جایزه سوت زنی به اوامر مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور محترم در خصوص فساد ستیزی و ارتقای نظارت و بازرسی در سال 1401 بیش از 21 هزار بازرسی در این مرکز و دفاتر بازرسی دستگاه‌های تابعه صورت پذیرفته است که در نتیجه‌ی آن‌ها حدود 2500 گزارش به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا کمیته‌های انضباطی ارسال و تعداد 285 گزارش به مراجع قضایی ارسال و بیش از 490 میلیارد تومان تخلف مالی کشف شده است.
علی نظامی ادامه داد: البته هم در سال گذشته و هم امسال از جمله مهمترین راهبرد‌های مدنظر تمرکز بر «اثر بخشی بازرسی‌ها» در کنار توجه به کمیت و لزوم فراوانی آن‌ها بوده و هست.
نظامی تاکید کرد: پیگیری بازرسی‌ها و گزارش‌های حاصله از آن‌ها تا نقطه‌ی به سرانجام رسیدن تلاش برای ایجاد فضای بازدارندگی و برهم زدن امنیت فساد و تخلف و همچنین تاکید بر احصاء آموزش‌های لازم به منظور ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع تخلفات مشابه در هر بازرسی، از مهمترین فاکتور‌های اثربخشی بازرسی هاست.
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد با بیان اینکه یکی از ارکان مهم اثر بخشی بازرسی‌ها، کارآمدی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری است که شان رسیدگی و به نتیجه رساندن بازرسی‌ها و یا گزارشات واصله از تخلفات و مفاسد احتمالی را برعهده دارند، ادامه داد: تعداد پرونده‌های ورودی هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در سال گذشته 2113 جلد بوده که از این تعداد 1515 پرونده منجر به صدور رأی و 114 جلد نیز بنا به دلایل قانونی مختومه شد.
رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد همچنین تاکید کرد: تعداد پرونده‌های ورودی هیات‌های تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری در سال 1401، به میزان 285 جلد بوده که از این تعداد 235 پرونده منجر به صدور رأی (4 رأی برائت و 231 رأی محکومیت) و 4 جلد نیز بنا به دلایل قانونی مختومه شده است.
نظامی در ادامه با اشاره به اینکه تعدادی از گزارش‌های بازرسی در اواخر سال 1401 وصول و در سال 1402 تشکیل پرونده شده است، متذکر شد: عنصر مهم در کارآمدی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، علاوه بر بهره گیری از افراد نخبه، پاکدست و شجاع در هیات‌ها بحث مهم عدم «اطاله در رسیدگی» و رعایت سرعت در عین دقت و اتقان در صدور آراست که در این راستا در سال گذشته تلاش‌هایی صورت پذیرفت و ضمن تغییرات در ترکیب اعضای هیات‌ها میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده در هیات‌های، بدوی 4 ماه و 9 روز و در هیأت‌های تجدیدنظر 3 ماه و 3 روز بوده است که نسبت به سال قبل از آن هر یک به ترتیب 60 و 15 روز با کاهش زمان رسیدگی مواجه بوده اند که دستاورد قابل توجهی است.
رفع یک تعارض منافع ساختاری در هیات‌های سازمان امور مالیاتی
وی اتفاق مهم دیگر در حوزه هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری را رفع یک تعارض منافع ساختاری در هیات‌های سازمان امور مالیاتی برشمرد و گفت: به این ترتیب که در راستای ارتقاء سلامت اداری تحقق عدالت مالیاتی و افزایش رضایت مندی مودیان هیات‌های تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی که پیش از این و به سبب مصوبه سال 1395 هیئت وزیران در خود سازمان امور مالیاتی تشکیل شده و موجبات شکل گیری تعارض منافع ناظر و منظور را فراهم می‌آورد با پیگیری‌های مرکز بازرسی وزارتخانه و از طریق لغو مصوبه مذکور در هیئت، وزیران به ستاد وزارتخانه بازگشت و موقعیت تعارض منافع مذکور رفع شد.
در سال گذشته با دستورات و پیگیری ویژه وزیر محترم و عزم مدیران و کارکنان وزارت اقتصاد در راستای اصلاح فرآیند‌های فسادزا، طرح­ها و پروژه‌های متعددی اجرا و به بهره برداری رسیده که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد
نظامی همچنین با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل حمایت از گزارشگران فساد در سال گذشته توسط وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط فقدان قانون در این زمینه اتفاق مبارک و پیشرویی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سطح ملی بود. حفظ محرمانگی هویت گزارشگر فساد، تضمین امنیت شغلی گزارشگر و صیانت از وی در مقابل اقدامات تلافی جویانه، احتمال اهدای پاداش نقدی به گزارشگر فساد به میزان 3 درصد از عواید حاصله برای دولت تا سقف معین در نتیجه گزارش و طراحی دقیق شفاف مستقل ارکان سیستم مدیریت سوت زنی از مهمترین مشخصه‌های این دستورالعمل است که بسیاری از آن‌ها برای اولین است که در مقررات کشور تجربه میشود.
دریافت 3081 گزارش فساد و تخلف مردمی
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد اعلام کرد: ذیل همین سازوکار در سال گذشته تعداد 3081 گزارش فساد و تخلف واصل شده که بخشی از آن به دلیل عدم ارتباط موضوعی و یا عدم اطلاعات کافی بایگانی و بخش دیگر به مراجع تحقیق ارجاع و مسیر تعریف شده در دستورالعمل در مورد آن‌ها پیگیری شده است.
وی گفت: در سال 1401 به صورت کلی در سامانه‌های سوت زنی وزارت متبوع و دستگاه‌های تابعه به تعداد 94 نفر از گزارشگران در مجموع مبلغ 553 میلیون تومان پاداش نقدی پرداخت شده است که اگرچه تجربه‌ای نو و منحصربه فرد در کشور است، اما از نظر ما این تازه شروع این تجربه بوده و تا حمایت تمام عیار از گزارشگران فساد و بهره گیری حداکثری از ظرفیت افکار عمومی و سازمان‌های مردم نهاد در مبارزه با فساد راه زیادی پیش رو داریم.
نظامی یادآور شد: از تعامل با گزارشگران فساد و دغدغه‌مندان این حوزه، به این مهم دست یافته ایم که برای این افراد پیگیری شدن و به ثمر رسیدن گزارش‌ها مهمتر از پاداش و حمایت است لذا یکی از مهمترین اولویت‌های سال جاری در مرکز بازرسی، پیگیری هرچه مؤثرتر گزارش‌ها و حسن اجرای فرآیند رسیدگی تعریف شده در دستورالعمل سوت‌زنی است.
وی یکی دیگر اولویت‌های راهبردی مرکز در سال 1402 را حوزه ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع فساد برشمرد و اضافه کرد:یکی دیگر اولویت‌های راهبردی‌مان در سال 1402 حوزه ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از وقوع فساد است که بطور مشخص در دو پروژه «مدیریت تعارض منافع» و «مدیریت ریسک فساد» متبلور می‌شود. شناسایی و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع در ستاد و دستگاه‌های تابعه وزارتخانه، با کمک اندیشکده‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد متخصص در این حوزه و همچنین توسعه و بهره‌برداری از سامانه مدیریت ریسک فساد، هم‌اکنون در دستور کار مرکز بازرسی است. شناسایی و ارزیابی نظام‌مند موقعیت‌های ریسک فساد (گلوگاه‌های فساد)، احصاء راهکار‌ها و اقدامات اصلاحی ذیل آن‌ها و مدیریت پروژه‌‎ی تحقق اقدامات اصلاحی از مهمترین کارویژه‌های طراحی‌شده در سامانه‌ی مذکور است که این روز‌ها درحال توسعه فنی است. پیش‌بینی کارشناسان این است که این رویکرد که با این کیفیت برای اولین بار در کشور در دست اجراست، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش احتمال وقوع فساد و تخلف داشته باشد.
پیگیری 80 درصدی شکایات مردمی در سال گذشته
وی با توضیح اینکه مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در کنار اهتمام به حوزه پیشگیری و مقابله با فساد، در پیگیری مطالبات مردم و تحقق وعده‌های دولت مردمی به اقشار مختلف مردم نیز بسیار جدی و پیگیر است، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 500 هزار فقره درخواست مردمی و حدود 12 هزار شکایت مردمی از مسیر‌های مختلف به مرکز بازرسی وزارتخانه واصل گردیده که حدود 80 درصد آن مورد رسیدگی و پیگیری قرار گرفته و مابقی در جریان رسیدگی قرار دارد. به عنوان نمونه یکی از پر تکرارترین درخواست‌ها و شکایات مردمی که از دستورکار‌های مهم ما در سال جاری نیز می‌باشد، نظارت بر حسن اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی درمورد تسهیلات خرد در بانک‌های دولتی ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی است. تسهیلاتی مانند وام ازدواج و فرزندآوری که قشر قابل توجهی از جامعه ذینفع آن بوده و بعضاً در سال‌های گذشته با مشکلاتی در مسیر دریافت آن‌ها مواجه بوده‌اند.
وی گفت: در سال گذشته با دستورات و پیگیری ویژه وزیر محترم و عزم مدیران و کارکنان وزارت اقتصاد در راستای اصلاح فرآیند‌های فسادزا، طرح­ها و پروژه‌های متعددی اجرا و به بهره برداری رسیده که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
نظامی در پایان تصریح کرد: در جلساتی که در سال جدید با مسئولین دفاتر بازرسی دستگاه‌های تابعه داشتیم، به آن‌ها تأکید شد که ضمن رعایت اخلاق حرفه‌ای، دقت و اتقان در کار و تمرکز بر اثربخشی و اقدامات مقابله‌ای با شبکه‌های فساد، نیاز است تلاش وافری برای رسوا نمودن حامیان ذی‌نفوذ آن‌ها به عمل آید. همچنین بیان شد که با توکل به خداوند متعال در برابر تهدیدها، تخریب‌ها و تهمت‌های این قبیل جریانات ثروت و قدرت ایستادگی و مقاومت کرده و در میدان مبارزه با سوءجریانات اداری، هیچ‌گونه اغماض و ملاحظه‌ای نداشته باشند؛ چرا که برخلاف ادعای باطل برخی افراد که مبارزه با فساد را باعث ایجاد محدودیت و ناامنی برای محیط کسب و کار می‌دانند، این مبارزه مهم‌ترین عامل ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی بوده که موجبات شکوفایی و رونق اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/726951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان