پیام خوزستان

آخرين مطالب

اقدام تازه مرکز آمار؛ تغییر سال پایه محاسبه تورم از 1395 به 1400

تورم واقعی در ایران چند است؟ علمي

تورم واقعی در ایران چند است؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که با عددسازی که نمی‌شود با مردم صحبت کرد، تصریح می‌کند: مردم و جامعه شرایط را می‌بینند و سبد مصرفی خانوارها به خوبی تورم را نشان می‌دهد.

تورم واقعی چند درصد است؟ مرکز آمار ایران در روزهای گذشته پس از توقف دو ماهه، نرخ تورم اسفند ماه را 45.8 درصد اعلام کرد؛ این در شرایطی است که نرخ تورم نقطه به نقطه 4.7 درصد اعلام شده است.
اما اعلام نرخ تورم اسفندماه در حالی بوده که مرکز آمار در اقدامی عجیب، سال پایه محاسبه تورم را نه در ابتدای سال 1401، بلکه در پایان سال، یعنی اسفندماه 1401 از 1395 به 1400 تغییر داده است؛ تغییری که بلافاصله اثر خود را روی نرخ تورم اسفند گذاشته و به باور تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم اسفند را به شدت تغییر داده و پایین آورده است.
بنا به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم بهمن‌ماه 1401 در حدود 47.7 درصد بوده و این در شرایطی است که نرخ تورم نقطه به نقطه 53.4 درصد اعلام شده است. این نرخ تورم براساس سال پایه 1395 محاسبه شده است. با توجه به همین نرخ، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، در صورتی که نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند 1401 در همین محدوده 53 درصد و براساس سال پایه 1395 باشد، تورم واقعی باید بالای 50 درصد است. این یعنی رکورد نرخ تورم سال 1374 که 49.4 درصد بوده، شکسته می‌شده است.
به اعتقاد کارشناسان، هیچ‌گاه فاصله سالی که نرخ تورم را مقایسه می‌کنند، تا این حد نزدیک نبوده است و هیچ‌گاه نیز در پایان سال تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم اتفاق نمی‌افتاده است.
سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی چندی پیش با انتقاد نسبت به تاخیر در انتشار آمار تورم، در یادداشتی در فضای مجازی نوشته بود: بیماری را تصور کنید که در تب می‌سوزد و تنها درمانی که به ذهن پزشک‌اش می‌رسد، آن است که تب‌سنج را پنهان کند. این دقیقا اقتصاد ایران است. رشد قیمت مسکن و اجاره مسکن و تورم عمومی به بالاترین حد تاریخی رسیده است و دولت رییسی فقط انتشار ماهانه تورم مسکن و تورم عمومی را متوقف کرده است.
با اعداد نمی‌شود بازی کرد
در همین رابطه، مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در واکنش به تغییر سال پایه محاسبه تورم از 1395 به 1400، می‌گوید: سال پایه را در اقتصاد را سالی در نظر می‌گیرند که اقتصاد، کمترین نوسان را داشته باشد. برای مثال، هیچ‌گاه ما سال 1367 را سال پایه نمی‌گیریم، چون سالی بوده که حدود 50 درصد بودجه دولت کسری بوده است. حالا اگر بخواهیم سیاسی برخورد کنیم، بحث دیگری است.
وی می‌افزاید: بر این اساس، سال پایه براساس اصول و مفاهیم اقتصادی، سالی است که اقتصاد کمترین نوسان را داشته باشد. این در حالی است که سال 1400، سالی بوده که بودجه دولت با کسری روبه‌رو بوده و اگر هم می‌خواهند مقایسه‌ای داشته باشند، این مقایسه باید علمی باشد.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: با اعداد که نمی‌شود بازی کرد. مثالی می‌زنم. در سالی که دولت سیزدهم روی کار آمد، نرخ دلار در بازار آزاد 24 هزار و 500 تومان بود، اما قیمت دلار هم‌اکنون بالای 52 هزار تومان است. قیمت بهترین برنج کیلویی 30 هزار تومان بوده، اما این عدد هم‌اکنون در سفره خانوار 130 هزار تومان شده است. روغن 5 کیلویی 50 هزار تومان بوده، اما این روغن بالای 350 هزار تومان است. سکه 12 میلیون تومان بوده که الان 32 میلیون تومان شده است. حالا تغییرات قیمت خودرو و طلا و سکه بماند.
پازوکی عنوان می‌کند: دولت باید سعی کند که شفافیت را به اقتصاد ایران بازگرداند؛ نه آمارسازی کند. در فروردین 1401 قیمت دلار در بازار آزاد 27 هزار و 500 تومان بوده که آخر سال این عدد دو برابر شده است. یعنی ارزش پول ملی دو برابر کم شده است.
وی با تاکید بر این‌که با عددسازی که نمی‌شود با مردم صحبت کرد، تصریح می‌کند: مردم و جامعه شرایط را می‌بینند و سبد مصرفی خانوارها همه چیز را نشان می‌دهد.
رکورد نرخ تورم شکسته شد؟
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که اگر نرخ تورم واقعی را حساب کنیم، رکورد نرخ تورم 1374شکسته می‌شده است، می‌گوید: در سال 1374 به دلیل بحران بدهی‌های خارجی که در اقتصاد ایران در دولت هاشمی پیش آمد، نرخ تورم بالای 49 درصد شد، اما قطعا در سال گذشته نرخ تورم بیشتر بوده است. اما آمدند مبنا را عوض کردند. این در حالی است که این‌گونه مشکل حل نمی‌شود.
پازوکی می‌افزاید: تورم 1401 با تورم 1400 قابل مقایسه است و قطعا بیشتر است. یعنی سبد هزینه‌های خانوار مشخص است. شما به وضعیت بازار مسکن دقت کنید. در بازار مسکن چه اتفاقی افتاده است؟ دولت نه مسکن تولید کرده و نه ارزش پول ملی را بالا برده است.
وی تصریح می‌کند: تنها کالایی که تاکنون دولت جرات نکرده افزایش دهد، قیمت انرژی بوده که ارزان است. در زمان دولت هاشمی، قیمت نهاده‌های انرژی سالی 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما الان قیمت انرژی در برابر نرخ تورم، ارزشش سالانه کاهش پیدا می‌کند.
این کارشناس عنوان می‌کند: قیمت انرژی در ایران، پایین‌ترین نرخ در جهان است. یعنی دولت رانت می‌دهد که محیط‌زیست و هوا آلوده شود. سوال من این است که وقتی سالانه حقوق 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، چرا قیمت انرژی 20 درصد بالا نمی‌رود؟ سوال من این است که چرا قیمت بنزین کاهش پیدا کرده است؟
پازوکی متذکر می‌شود: الان قیمت بنزین یک پنجم آب است. در اقتصاد ما باید از قیمت‌های نسبی تبعیت کنیم. در ژاپن، شما 30 لیتر بنزین که بزنید، با پول آن می‌توانید 3 پرس غذا بخورید. یعنی نسبت قیمت بنزین به غذا یک به 3 است. اما در ایران وقتی باک خودرو خود را با 30 لیتر بنزین پر می‌کنید، یک پرس غذا هم نمی‌توانید بگیرید. در حال حاضر میلیون‌ها لیتر بنزین قاچاق می‌شود.
وی با بیان این‌که ما تصمیمات ملی نمی‌گیریم، بیان می‌کند: البته من به شدت با شوک‌درمانی در اقتصاد ایران مخالف هستم، اما می‌گویم وقتی سالانه حقوق بالا می‌رود، بنزین را هم باید سالانه به همان نسبت گران می‌کردیم.
نرخ تورم بالای 50 درصد است
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که مردم آمار تورم را حس می‌کنند، می‌گوید: مردم تورم را با پوست و گوشت حس می‌کنند. حالا می‌خواهند بگویند نرخ تورم 1401 از 1400 پایین‌تر آمده است؟ در همین رابطه با فروردین امسال نگاه کنید که چقدر قیمت حمل‌ونقل و اجاره‌بها چقدر افزایش پیدا کرده است یا قیمت لبنیات و یا میوه چقدر بالا رفته است. مردم این تغییرات قیمت‌ها را می‌بینند.
پازوکی می‌افزاید: در حاضر به دلیل قیمت اجاره، خیلی از کسانی که در مناطق جنوبی تهران زندگی می‌کردند، به حاشیه تهران مهاجرت می‌کنند. در حال حاضر هزینه‌های خانوار به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان این‌که نرخ تورم اسفند پارسال بالای 50 درصد بوده است عنوان می‌کند: سوال من این است که همیشه مرکز آمار دو روز از ماه که می‌گذشت، نرخ تورم را اعلام می‌کرد، اما این بار وقفه دو ماهه داشته است. با عدد نمی‌شود بازی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/725546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخصیص واحدهای نهضت ملی مسکن فرهنگ‌شهر اهواز به متقاضیان

حماس : پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

برخورد یک واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز

تارتار: انصافا حق‌مان برد بود

ببینید | خلاصه بازی استقلال خوزستان 1 - ملوان 1

تقسیم امتیازات شمالی‌ها و جنوبی‌ها در غدیر

آزادی بیان به سبک غرب؛ از سانسور خبری تا سرکوب دانشجویان ضد صهیونیست+ فیلم

آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال 1403 آغاز مسیر موفقیت است

همه 5 بازی ما سخت است/ تا هفته آخر امیدواریم

موفقیت‌های فولاد اکسین با دستان کارگران گره خورده است / امانت فولاد اکسین را به دست آیندگان برسانیم

حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

تساوی بی‌حاصل استقلال خوزستان و ملوان در اهواز

جابجایی هواداران خانم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی؛ علت چه بود؟ | ویدئو

اوسمار هدیه نکونام را پس فرستاد | جنجال برای هیچ ؛ فرصت برای سبقت بزرگ سرخ ها از دست رفت | پرسپولیس صفر - سپاهان صفر

اگر عرضه نظارت لیگ برتر را ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند | بچه‌های علی پروین و ناصر حجازی فوتبالیست شدند، اما له‌شان کردند

زبان از بیان خدمات آیت الله جزایری برای انقلاب قاصر است

دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

برگزاری آیین نکوداشت هفته کارگر در شرکت فولاد اکسین/ تجلیل از کارگران نمونه

ژوزه مورایس: هواداران جو خیلی خوبی در ورزشگاه آزادی به وجود آوردند / فیلم

حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی

دیدار الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد عاشقانه شد

ویدئویی جالب از بحث جومونگ و سوسانو وایرال شد

چهره‌ها/ حس مادرانه شبنم قلی‌خانی

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن