پیام خوزستان

آخرين مطالب

واقعیتی که محور مقاومت روشن کرد اجتماعی

واقعیتی که محور مقاومت روشن کرد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ا لف نوشت: «جنگ اطلاعاتی» مفهومی است که در سراسر دنیا قبل از هرگونه درگیری یا جنگ نظامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه جنگ نظامی تا حد زیادی به شکست یا موفقیت هریک از طرفین در جنگ اطلاعاتی بستگی دارد. اطلاعات در بُعد نظامی آن، به معنای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های محرمانه از دشمن به منظور محافظت از کشور در برابر تهدیدات است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به همین منظور همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای بزرگ و پیشرفته سرمایه‌گذاری عظیمی روی سرویس‌های اطلاعاتی خود انجام می‌دهند. این سرویس‌ها شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، تشکل‌ها و ابزارهایی هستند که برای جمع‌آوری اطلاعات سیاسی و روانی و اقتصادی و روانی از دشمن به کار می‌روند تا با عملیات‌های جاسوسی با خرابکارانه خصمانه مقابله کنند. این سرویس‌ها نقش گسترده و تعیین‌کننده‌ای در زمینه‌های امنیتی و سیاسی و دیپلماسی و حتی اقتصادی برای هر کشوری دارند و نقش آنها در سال‌های اخیر برجسته‌تر شده است.
اما نقش سرویس‌های اطلاعاتی در برخی مناطق جهان با مفهوم واقعی آنها تفاوت دارد؛ به طوری که خودِ این سرویس‌ها برای مقاصد جاسوسی و خرابکاری در کشورهای دیگر مورد استقاده قرار می‌گیرند. از جمله مهمترین سرویس‌های اطلاعاتی در دنیا که ماموریت جاسوسی دارند، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،سرویس اطلاعات مخفی انگلیس و سرویس موساد رژیم صهیونیستی است.
طی دهه‌های گذشته سرویس‌های اطلاعاتی-جاسوسی مذکور عمدتا متمرکز در خاورمیانه بوده و به طور ویژه طرف‌های وابسته به محور مقاومت منطقه را هدف قرار داده‌اند. این سرویس‌های جاسوسی روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات‌های جاسوسی دارند که می‌توان آنها را به این شکل مورد ارزیابی قرار داد.
-عنصر انسانی (جاسوس): عامل انسانی مهمترین ابزار برای سرویس‌های جاسوسی وابسته به آمریکا برای نفوذ در کشورهای مورد هدف است. این سرویس‌ها با توجه به میزان اهمیت ماموریت خود، شروع به جذب جاسوس از اقشار مختلف می‌کنند و برای ماموریت‌های جزئی و کوچک حتی نوجوانان را نیز طعمه می‌کنند. اما عملیات‌های مهم جاسوسی، هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد و مستلزم نفوذ در میان شخصیت‌های برجسته یک کشور در سطح حقوقی و اجتماعی و نهادهای رسمی چون ادارات مهم دولتی، ارتش و موسسات امنیتی و ... است.
پیشنهاد مبالغ هنگفت به قربانی و در وهله بعدی باج‌گیری، متداول ترین روش‌های این سرویس‌ها برای جذب جاسوس در کشورهای مورد هدف است.
-ماهواره‌ها: در دو دهه گذشته عملیات جاسوسی از طریق ماهواره‌ها به ویژه ماهواره‌های نظارتی تجاری رونق زیادی داشته و این ماهواره‌ها می‌توانند به راحتی به اطلاعات میلیون‌ها شهروند دسترسی پیدا کنند. ماهواره‌های مذکور بخش جدانشدنی از جنگ اطلاعاتی در سراسر جهان از جمله منطقه هستند.
-اپلیکیشن‌های تلفن همراه: سرویس‌های اطلاعاتی-جاسوسی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلفن همراه‌ها برای ردیابی، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند. برنامه‌های زیادی وجود دارد که بدون اطلاع صاحب موبایل، به گوشی وی نفوذ کرده و همه تماس‌ها و روابط و اقدامات وی را مخابره می‌کند. از جمله معروف‌ترین بدافزارهایی که به جاسوسی از طریق تلفن همراه شهرت دارد، برنامه اسرائیلی پگاسوس است که در سال‌های گذشته جنجال زیادی به پا کرده و مشخص شد که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی برای جاسوسی از مخالفان خود نیز از این بدافزار استفاده کرده‌اند.
نفوذ در شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر روش‌های پرکاربرد سرویس‌های جاسوسی برای انجام عملیات‌های خرابکارانه در کشورهای مورد هدف محسوب می‌شود. روزنامه نیویورک تایمز در سال 2021 فاش کرد که سیا نزدیک به 6 میلیارد یورو برای جاسوسی در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده و به راحتی می‌توان ماموریت‌های جاسوسی را در فضای مجازی انجام داد.
اما طی ماه‌های گذشته اخبار متعددی درباره شناسایی و انهدام هسته‌های جاسوسی که برای رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس در ایران و یمن و نیز نوار غزه کار می‌کردند فاش شد. در اواخر دسامبر 2022 وزارت اطلاعات ایران از انحلال 4 هسته جاسوسی موساد خبر داد و منابع امنیتی فاش کردند که اعضای این هسته‌های جاسوسی برای انجام یک سری عملیات‌های تروریستی در شهرهای مختلف برنامه‌ریزی کرده بودند و تحت نظارت کشورهای اروپایی قرار داشتند.
هم‌زمان با آن سرویس‌ امنیتی دولت نجات ملی یمن نیز از مجموعه‌ای از فعالیت‌های جاسوسی در این کشور خبر داد که هدف آنها انجام عملیات‌های ترور در چند شهر یمن از جمله صنعا و اب و ذمار بوده است. صنعا فاش کرد که سرویس اطلاعاتی عربستان پشت این اقدامات جاسوسی قرار داشت.
علاوه بر آن گروه‌های فلسطینی نیز از نقشه سرویس جاسوسی اسرائیل برای ترور چند تن از رهبران و فرماندهان مقاومت فلسطین خبر دادند که با هوشیاری جنبش‌های مقاومت از جمله سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، این عملیات‌های دشمن خنثی شد. یکی از ماموران امنیتی جهاد اسلامی موفق شد با نفوذ در سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) اطلاعات زیادی درباره نقشه صهیونیست‌ها برای انجام عملیات‌های جدید ترور و نیز روش‌های این رژیم برای جذب جاسوس کسب کند و در نتیجه مانع اجرای عملیات‌های مذکور شد.
سرویس‌های جاسوسی وابسته به ایالات متحده در منطقه، این سه ضربه را در یک بازه زمانی دریافت کردند و یکی از نکات قابل توجه در این زمینه، پیشرفت چشمگیر سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی صنعا و مقاومت فلسطین است.
درحال حاضر جنگ اطلاعاتی در منطقه در شدیدترین حالت خود قرار دارد که اسرائیل در راس آن قرار گرفته و با همه توان در تلاش است تا به کمک حامیان غربی و آمریکایی خود، از خلال ضربه زدن به محور مقاومت و ایجاد شکاف در آن، موجودیت خود را در منطقه تثبیت کند. بسیاری از ناظران معتقدند که جنگ اطلاعاتی در بسیاری از موارد خطرناک‌تر از جنگ نظامی است.
کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی موساد و سیا و ... در کشورهای عضو محور مقاومت و در راس آنها ایران نشان می‌دهد هراندازه که ابعاد جنگ اطلاعاتی دشمن وسیع‌تر باشد، توانمندی این محور برای مقابله با آن نیز بیشتر می‌شود؛ تا جایی که می‌بینیم شبکه‌های جاسوسی اسرائیل در کشوری مانند لبنان که حزب‌الله رادر خود جای داده، به راحتی کشف و منهدم می‌گردند./علی عباسی
پایان پیام/ت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/566991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند