پیام خوزستان

آخرين مطالب

دختران فراموش‌شده ایران مقالات

دختران فراموش‌شده ایران
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - در اتفاقی باورنکردنی، کلا ماجرای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ به دست فراموشی سپرده شده است! واقعیت امر این است که کلیدواژه «زیرساخت» هم در این پرونده بیشتر شبیه به بهانه است؛ چون در حالی که زیرساخت باید مهیا باشد تا زنان علاقه‌مند به فوتبال در ورزشگاه حاضر شوند، چنین بحثی برای اجرای برنامه‌های غیرفوتبالی در ورزشگاه آزادی مطرح نیست.
  بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران چند هفته‌ای است که با حضور تماشاگران تبدیل به رقابتی جذاب‌تر شده و کیفیت بهتری به خود گرفته‌اند. اگرچه این تماشاگرپسند‌بودن بازی‌ها مربوط به جدالی است که تیم‌های تهرانی در شهرستان داشته‌اند، ولی همین که بخشی از محدودیت‌های اعمال‌شده بعد از اتفاقات اخیر در ایران برداشته شده، گام مثبتی است. در یکی، دو هفته اخیر تیم‌های شهرستانی که قرار بوده برابر پرسپولیس و استقلال بازی کنند، توانسته‌اند از نهاد‌های مربوطه مجوز حضور حداکثری تماشاگران را بگیرند.
سپاهان در دیدار جام حذفی و نساجی در رقابت‌های لیگ برتر، در زمره تیم‌های موفقی بودند که توانستند گام بلندتری بردارند. این اتفاق در تهران رخ نداده و همچنان ابهام اصلی پابرجاست. دست‌کم تا پیش از بازی فردای تیم‌های استقلال و گل‌گهر که قرار است امروز بلیت‌فروشی آن ادامه داشته باشد، تیم‌های تهرانی بعد از برداشتن محدودیت حضور تماشاگران در ورزشگاه، فقط با پنج هزارتماشاگر مقابل رقبا قرار گرفته‌اند که به وضوح نشان‌دهنده تفاوت موجود بین آن‌ها و تیم‌های شهرستانی است. لیگ برتر ایران چندی پیش، بعد از حدود 117 روز دوباره با حضور تماشاگران برگزار شد. ابتدا به تیم‌ها اجازه بلیت‌فروشی تا 30 درصد گنجایش ورزشگاه داده شد و سپس هم به آن‌ها اعلام شد می‌توانند بلیت‌فروشی را با ظرفیت بیشتری انجام دهند.
برخلاف رویه موجود، در تهران و برای میزبانی استقلال و پرسپولیس از رقبا فقط تا به الان مجوز حضور پنج هزار تماشاگر داده شده که بخشی از این عدد پایین را با بهانه‌ای به اسم تعمیرات توجیه کرده‌اند. گو اینکه مسئولان دو باشگاه تهرانی هم شاکی شده و اخیرا درخواست داشته‌اند تا بتوانند با بلیت‌فروشی بیشتر، راهی برای بالابردن ضریب موفقیت‌شان در دیدار‌های خانگی داشته باشند. اینکه چرا چنین مجوزی به تیم‌های شهرستانی داده می‌شود، ولی به دو تیم مطرح پایتخت تا پیش از بازی‌های این هفته داده نشده، محل سؤال است؛ هرچند به نظر می‌رسد بخشی از این سؤالات بدون ارتباط با وقایع اخیر نباشد.
این موضوع فقط بخشی از ماجرا‌ست؛ چون در اتفاقی باورنکردنی، کلا ماجرای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ به دست فراموشی سپرده شده است! فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از ابتدای رقابت‌های این فصل لیگ برتر، فدراسیون فوتبال را تحت فشار گذاشتند که هر طور شده باید علاوه بر بازی‌های تیم ملی، رقابت‌های لیگ برتر ایران هم با حضور تماشاگران زن برگزار شود.
اگرچه در ابتدا چنان اولتیماتومی انکار شد، ولی رفته‌رفته از هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر، تماشاگران زن علاقه‌مند به فوتبال توانستند برای تماشای بازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس به ورزشگاه آزادی بروند. این یکی حاصل همکاری فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش و البته نهاد‌های ذی‌ربط بود. در آن برهه، عنوان شد که ابتدا فقط مجوز ورود زنان به ورزشگاه آزادی صادر شده و در ادامه به شرط مهیا‌شدن زیرساخت، زنان علاقه‌مند به فوتبال در سایر ورزشگاه‌ها هم می‌توانند بازی‌های لیگ را از نزدیک تماشا کنند. این رویه اگرچه در تهران به‌صورت منظم پیگیری می‌شد، ولی یکباره با اتفاقات اخیر، به‌طور کلی به دست فراموشی سپرده شد.
آخرین بار زنان ایرانی توانستند در هفته هفتم به ورزشگاه آزادی بروند و جدال تیم‌های استقلال و نساجی را که با برتری 3 بر یک آبی‌پوشان تهرانی همراه شده بود، از نزدیک ببیند. در آن دیدار، اتفاق مهم دیگری هم رخ داده بود و آن، اینکه به تعدادی از تماشاگران زن تیم نساجی نیز اجازه ورود داده شده بود که آن‌ها هم با استقبال همتایان استقلالی‌شان در ورزشگاه حاضر شدند. 19 شهریور امسال آخرین باری بود که ورزشگاه آزادی شاهد حضور تماشاگران زن بود.
با شروع مهرماه و اتفاقات رخ‌داده، نه‌تنها زنان، بلکه کلا اجازه ورود مردان هم به ورزشگاه‌ها داده نشد تا اتفاق خوبی که می‌رفت تبدیل به یک امر عادی شود دوباره درگیر سکته شود. همان‌طورکه در بالا عنوان شد، دوری تماشاگران از ورزشگاه‌های ایرانی هم بیش از صد روز به طول انجامید تا اینکه چنین موضوعی رفته‌رفته برطرف شده و حالا تیم‌ها می‌توانند دلخوش به حضور تماشاگرانشان در ورزشگاه باشند. مردان فعلا به غیر از همان داستان بحث‌برانگیز گنجایش ورزشگاه، ممنوعیتی ندارند، ولی جالب است که در این بین داستان حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه دارد به دست فراموشی سپرده می‌شود.
این ماجرا در شرایطی در حال رقم‌خوردن است که چندی پیش، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، وعده داده بود زنان هم به‌زودی در ورزشگاه حاضر شوند و مطابق با چند دیدار ابتدایی لیگ برتر، دوباره بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. تاج گفته بود: «دلیل عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها به خاطر مخالفت ما با این قضیه نیست، بلکه به دلیل نبود برخی زیرساخت‌های لازم جهت حضور آنان است و به عقیده بنده شاید بتوان از حضور زنان در ورزشگاه آزادی در تهران بهره برد. معتقدم زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی از هفته آینده فراهم است و بنده به این قضیه خوش‌بین هستم».
از آن «هفته»‌ای که مهدی تاج وعده‌اش را داده، چندین هفته می‌گذرد و مشخص نیست چرا این موضوع مشمول گذر زمان شده است؛ به‌طوری‌که به نظر می‌رسد جریانی در کار است تا این اتفاق به سال جدید و احتمالا به دوره جدید لیگ برتر کشیده شود. واقعیت امر این است که کلیدواژه «زیرساخت» هم در این پرونده بیشتر شبیه به بهانه است؛ چون در حالی که زیرساخت باید مهیا باشد تا زنان علاقه‌مند به فوتبال در ورزشگاه حاضر شوند، چنین بحثی برای اجرای برنامه‌های غیرفوتبالی در ورزشگاه آزادی مطرح نیست.
از سوی دیگر، در حالی که کلا به زنان سایر شهر‌ها به غیر از تهران اجازه ورود به ورزشگاه داده نمی‌شود، در اصفهان در‌های ورزشگاه به روی زنان روس باز می‌شود، ولی دختران هوادار سپاهان پشت در می‌مانند. اینکه زیرساخت برای خارجی‌ها مهیا و برای ایرانی‌ها نامهیا‌ست نیز از دیگر ابهامات موجود در این بخش است.
به هر روی، این روز‌ها و با بهبودی وزیر ورزش و مرخصی از بیمارستان، انتظار می‌رود مقوله ورود زنان به ورزشگاه در کنار برداشتن محدودیت ظرفیت تماشاگران، با سرعت بیشتری حل‌وفصل شود؛ البته اگر اراده و میلی در انجامش باشد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/471833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان