پیام خوزستان

آخرين مطالب

کارون در احاطه فاضلاب و بی تدبیری مقالات

کارون در احاطه فاضلاب و بی تدبیری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مردم کلانشهر اهواز از وضعیت آلودگی رودخانه کارون گلایه شدید دارند و معتقدند آلودگی رودخانه کارون به یک بحران تبدیل شده و جان انسان‌ها، دام‌ها و حتی کشاورزی مردم و محیط زیست را به خطر انداخته است.
امروزه آلودگی آب یک مشکل بزرگ جهانی است که به ارزیابی دقیق و تجدیدنظر در سیاست منابع آبی در همه‌ سطوح احتیاج دارد.
  تحقیقات نشان می‌دهد عملیات انسانی اکوسیستم آبی وتنوع زیستی رودخانه‌ی کارون را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است و کیفیت آب رودخانه کارون در سال‌های اخیر شدیدا کاهش یافته است به طوری که محققین، تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی را علت اصلی آن می‌دانند.
رودخانه کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران و در حقیقت شریان حیاتی استان خوزستان در کشاورزی و صنایع است، اما سالانه آلاینده‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و زیستی وارد این رودخانه می‌شوند. موضوعی که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به آن اظهار و در آبانماه سال جاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: رودخانه کارون، آلوده‌ترین رودخانه استان خوزستان از نظر ورود فاضلاب شهری است.
مسوولان کارون را رها کردند
فرامرزی یکی از شهروندان کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن گلایه و انتقاد شدید از بی‌توجهی به وضعیت رود کارون، می‌گوید: شرکت‌ها و صنایع جانبی از جمله پالایشگاه‌ها و صنایع فلزی و شیمیایی که از آب رودخانه استفاده می‌کنند و پسماند خود را به این رودخانه می‌ریزند از عوامل اصلی آلودگی کارون محسوب می‌شوند.
او با بیان اینکه 50 الی 60 سال هست که ساکن اهواز است، بیان کرد: آلودگی کارون همیشه وجود داشته، چون فاضلاب‌ها بصورت کامل به رودخانه کارون سرازیر می‌شود، تصفیه خانه‌ای هم وجود ندارد؛ و باوجود اینکه کشاورزان ناچار هستند از همین آب استفاده کنند، باز هم اجازه برنج‌کاری به کشاورزان داده نمی‌شود.
این شهروند اهوازی با بیان اینکه، مسئولان کارون را رها کردند، خطاب به مسئولان متولی گفت: همچنین نی‌زارهای کنار رودخانه باید جمع شود، چون رودخانه وسط شهر هست و مردم به پارک‌های حاشیه رودخانه مراجعه می‌کنند و چون محافظی وجود ندارد، کودکان در معرض خطرند و ایمنی لازم وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه، هیچ دستگاهی برای ساماندهی اقدام نمی‌کند، تاکید کرد: علی رغم اینکه زمانی این رودخانه محل کشتیرانی بوده، اما اکنون آب رودخانه خشک شده است.
بی توجهی مسوولان به بررسی آلودگی کارون/ خطر آلودگی کارون برای انسان و محیط زیست
مزرعه، یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: رودخانه کارون نیاز به لایروبی دارد اما کسی این کار را نمی‌کند.
وی تصریح کرد: تمام فاضلاب‌های شهر، زباله‌های بیمارستانی و سرویس‌های بهداشتی به این رودخانه سرازیر می‌شود و همین آب هم برای شرب استفاده می‌شود، این موضوع منجر به بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.
او ادامه می‌دهد: اگر خانواده مسوولان در این شهر هستند و از این آب استفاده می‌کنند حداقل بخاطر سلامتی خودشان هم که شده، فکری به حال رودخانه کارون کنند.
مزرعه با بیان اینکه، مردم سالهاست آب شرب مصرفی خود را بصورت بشکه‌ای خریداری و تامین می‌کنند، گفت: مدتهاست مسئولان قول حل مشکل را می‌دهند ولی هیچ اقدامی اساسی نشده است.
حقی، دیگر شهروند اهوازی بیان کرد: آب رودخانه کارون قبلا سالم بود ولی الان به دلیل سرازیر شدن حجم عظیم فاضلاب‌آلوده شده و بارها مردم از مسئولان درخواست کردند به وضعیت آلودگی کارون توجه شود.
او با اشاره به اینکه، آلودگی رودخانه کارون الان جان مردم، سلامت دام و حتی کشاورزی را به خطر انداخته، اضافه کرد: معلوم نیست مسئولان چه زمانی میخواهند به قول خود عمل کنند و وعده‌ همیشگی رسیدگی به وضعیت رودخانه کارون را محقق کنند.
بحران آلودگی کارون مردم را به ستوه آورده است
دغاغله یکی دیگری از ساکنان اهواز گفت: آلودگی آب رودخانه کارون، موضوع جدیدی نیست و از هر قسمتی نگاه کنید، هر چه فاضلاب هست به کارون سرازیر می‌شود، همه می‌بیننند و پنهان نیست؛ سال‌هاست کارون با انواع و اقسام آلودگی‌ها که بوی تعفن آن مردم را به ستوه آورده، دست و پنجه نرم می‌کند.
وی افزود: مردم خوزستان از آبی مصرف می‌کنند که عامل بسیاری از بیماری‌ها است، این بحران و این وضعیت همیشه بوده و هست ولی امیدواریم حل شود.
دغاغله خاطرنشان کرد: انتظار داریم حداقل اجازه سرازیرشدن فاضلاب به کارون، را ندهند.

پیام خوزستان

فقدان سیستم تصفیه فاضلاب شهری
به گزارش خبرگزاری فارس، نکته قابل تامل اینجاست که محمدجواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان هم اظهارات مردم را تایید می‌کند و حتی بیان می‌کند: متاسفانه به دلیل فقدان سیستم تصفیه فاضلاب شهری، فاضلاب‌ها به صورت مستقیم وارد رودخانه‌ها می‌شوند.
وی ادامه داد: رودخانه کارون به دلیل اینکه بیشترین جمعیت انسانی را در حاشیه خود دارد تاثیرپذیرترین رودخانه از این نظر است و متاسفانه بیشترین حجم فاضلاب را شهر اهواز به رودخانه وارد می‌کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درحالی اقدامات پنج سال گذشته در راستای کاهش ورود فاضلاب به رودخانه کارون و تصفیه خانه‌های در حال احداث را تشریح می‌کند که سال‌ها است طرح‌های مختلفی مانند طرح احیای جامع کارون، طوماری طول و دراز را با خود به یدک می‌کشد اما در عمل کاری برای آن انجام نمی‌شود.

پیام خوزستان

مهم‌ترین منابع آلوده کننده کارون فاضلاب‌های شهری و زه‌آب‌ها هستند
صغری رستمی رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت اداره کل محیط زیست استان خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: مهمترین منابع آلوده کننده آبی در استان خوزستان و به ویژه رودخانه کارون، ورود فاضلاب‌های شهری، زه آب‌های کشاورزی و صنعتی هستند.
وی افزود: این فاضلاب‌ها در کارون سرازیر و باعث آلودگی آب رودخانه کارون می‌شود که سلامت انسان، دام و حتی بخش کشاورزی را به خطر انداخته است.
رستمی با بیان اینکه، راه کنترل این فاضلاب‌ها راه اندازی سیستم کنترل فاضلاب و احداث تصفیه خانه است اضافه کرد: با روش‌های مدیریتی که باید توسط متولیان امر از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان‌های متولی به کار گرفته شود هم می‌توان وضعیت را کنترل و مدیریت کرد. 
رئیس اداره پایش و آزمایشگاه‌های حفاظت اداره کل محیط زیست استان خوزستان اذعان کرد: مسئول ساماندهی فاضلاب‌های شهری در کل کشور وزارت نیرو است و شرکت‌های آب و فاضلاب در مراکز استان‌ها به عنوان زیر مجموعه عهده داره این مسوولیت هستند که از سالهای گذشته تاکنون هیچ اقدام عملی و مناسب و تاثیر گذار در راستای حل مشکل فاضلاب‌ها در خوزستان و به ویژه شهر اهواز صورت نگرفته است.
رستمی عنوان کرد: متاسفانه در راستای سیستم‌های کنترل فاضلاب، تصفیه خانه و شبکه فاضلاب پیشرفت کند است که مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/389727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان