پیام خوزستان

آخرين مطالب

9 رقم جدید گندم در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول معرفی شد اقتصادي

9 رقم جدید گندم در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول معرفی شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- سیدمحمود طبیب غفاری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در حوزه تحقیقات گندم یکی از مراکز سطح یک کشور محسوب می‌شود که با بررسی‌های کارشناسی نسبت به آزادسازی رقم‌های جدید همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: مهمترین امتیاز رقم‌های جدید، عملکرد بالاتر و تحمل بیماری‌های مهم برگی مانند زنگ‌های غلات و گندم است که مقاوم‌تر از رقم‌های قبلی هستند.

این محقق غلات با بیان اینکه رقم گندم جلال برای جنوب استان فارس و مناطق گرمسیری لرستان پیشنهاد شده است، گفت: رقم‌های نامگذاری شده گندم مورد استقبال کشاورزان کشور به ویژه کشاورزان شوش که بیشترین سطح کشت گندم را به خود اختصاص می‌دهند قرار گرفته زیرا با شیوه‌های نوین کشت روی پشته‌های بلند سازگار است.

وی افزود: رقم‌های جدید معرفی شده عملکرد خوبی داشته‌اند به طوریکه رکورد تولید هفت تن گندم را نیز در برداشت‌های 1401 داشته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول اظهارکرد: تحقیقات غلات یکی از فعالیت‌های تیمی کشوری است و مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول به عنوان حلقه‌ای از این تیم در ایستگاه‌های گرمسیری کشور همراه با شهرهای داراب، خرم آباد، ایرانشهر، زابل و اهواز فعال است.

وی افزود: ارقام جدید در نقاط مختلف کشور توسط پاتولوژیست‌های گیاهی در اردبیل، کلاردشت، زرقان و مغان، اقلیم مرطوب خزر و صفی آباد نسبت به بیماری‌ها ارزیابی و معرفی شدند که طی آیینی با حضور مسوولان کشوری در آینده رونمایی خواهند شد.

طبیب غفاری درخصوص نقش غلات در امنیت غذایی ایران و جهان گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام دوره عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال است.

وی به اهمیت جمعیت در تامین امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: جمعیت جهان در حال حاضر از هشت میلیارد نفر عبور کرده و پیش بینی می‌شود در پایان قرن فعلی به حدود 11 میلیارد نفر برسد در واقع امنیت غذایی این افراد مهمترین فاکتوری است که باید بررسی شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده، پیک جمعیت ایران در سال 2061 به حدود 105 میلیون نفر می‌رسد که با روند فعلی این روند نزولی خواهد بود در واقع از سال 2061 با روند پیر شدن و کاهش جمعیت در کشور مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به نقشه سوء تغذیه در دنیا افزود: طبق این نقشه، زیر پنج درصد از جمعیت کشور ما معادل حدود چهارمیلیون نفر سوء تغذیه دارند درواقع یکی از اهداف ما در حوزه کشاورزی این است که تولید به حداکثر برسد و توزیع یکنواختی با حمایت های انجام شده صورت گیرد.

طبیب غفاری اظهارکرد: بالاترین شاخص امنیت غذایی برای هر نفر مصرف سه هزار و 829 کیلوکالری است که در منطقه آمریکای شمالی مشاهده می‌شود؛ کمترین آن نیز با 2هزار و 189 کیلوکالری در مناطق مرکزی آفریقا مشاهده می‌شود این در حالی است که میانگین مصرف جهانی 2هزار و 963 کیلوکالری برای هر نفر در روز است.

وی درخصوص ارتقای کمیت غذا در ایران نیز گفت: در سال 1993 با سه هزار و 112 کیلوکالری برای هر نفر در روز به حداکثر رسید و در سال 2016 با یک شیب نزولی خفیف مواجه شد و در حال حاضر با سه هزار و پنج کیلوکالری در روز از میانگین جهانی بالاتر هستیم.

این کارشناس ادامه داد: 2هزار و 431 کیلوکالری از میانگین جهانی از محل محصولات کشاورزی و 532 از محل محصولات و پروتئین دامی تامین می‌شود؛ درواقع 82 درصد آن روزانه از محصولات کشاورزی تامین میشود.

وی با بیان اینکه چهار محصول عمده برنج، گندم محصولات شکری و ذرت بیش از 48 درصد سهم سفره دنیا را تشکیل می‌دهند، گفت: بیش از 40 درصد نیاز روزانه مردم از گندم و فرآورده‌های گندم تشکیل می‌شود که براساس ذائقه مردم است از این رو معماری کشاورزی مناطق نیز براساس آن اجرا می‌شود.

طبیب غفاری برنج را قوت اصلی مردم در جنوب شرق آسیا و ذرت را قوت اصلی مردم در آفریقا دانست و افزود: معماری کشاورزی این مناطق نیز بر همین اساس تعیین می‌شود در واقع بر اساس قوت غالب مردم حکمرانی از محصول حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: دلیل حمایت بی دریغ دولت از تولید گندم نیز همین است که معماری کشاورزی ما بر گندم استوار است و هر اتفاقی و پیشرفتی برای گندم کل کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول سرانه مصرف گندم هر ایرانی را 200 کیلوگرم دانست و بر لزوم رسیدن به این مقدار تاکید کرد.

وی افزود: تولید گندم ایران در برخی سالها به علت تنش‌های خشن محیطی و خشکسالی در 100 سال اخیر افت پیدا کرده با این وجود تولید گندم خوزستان به قدری بوده که توانسته وظیفه خود را در عرصه ملی انجام دهد و بین 11 تا 15 درصد کل تولید کشور را در 12 سال گذشته به خود اختصاص داده و رتبه اول تولید گندم را به خود اختصاص دارد.

این کارشناس با بیان اینکه گندم جایگاه ویژه‌ای در امنیت غذایی کشور دارد، گفت: روند عملکرد گندم آبی در خوزستان در دهه 60 زیر یک و نیم تن و در دهه 90 به سه و نیم تن رسیده است و اکنون برخی کشاورزان دزفول و شوش عملکرد بالای هفت تن دارند.

وی با اشاره به وجود شکاف در تولید و لزوم پر کردن آن افزود: میانگین و حداکثر تولید کشاورز باید از طریق به نژادی یا اصلاح رقم، به زراعی و سیاست گذاری مدیریت شود.

طبیب غفاری بیان کرد: امسال با شروع درگیری روسیه و اوکراین و خطری که کل دنیا را برای تحریم گندم تهدید می‌کرد دولت به سرعت وارد عمل شد و قیمت گندمی که در سال 1400 معادل پنج هزار تومان بود و وعده هفت هزار و 500 تومان داده بود را به 11هزار و 500 تومان افزایش داد که باعث شد کشت و تحویل گندم به مراکز خرید برای تولیدکننده به صرفه شود.

وی افزود: با همین تدبیر میزان خرید گندم در سال 1400 از حدود چهارمیلیون تن به حدود هفت و نیم میلیون تن در سال جاری رسید.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: در بحث به نژادی به این نسخه کاربردی رسیدیم و در تمام نقاط خوزستان نوع ارقام قابل توصیه مشخص است.

وی بر ضرورت تولید محصول باکیفیت تاکید کرد و افزود: سالانه سه هزار نمونه در موسسه تحقیقات و اصلاح بذر آزمایشگاه شیمی غلات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کیفیت محصول شامل ارزش غذایی و تکنولوژیکی بررسی می‌شود.

این کارشناس در خصوص کمبود آهن و روی در دنیا از دهه گذشته نیز گفت: گندم‌های اصلاح شده قابلیت جذب آهن و روی را از خاک دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/386809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اهواز

آسمانی صاف در اروند

بیشینه سرعت باد به بیش از 50 کیلومتر در کیش، 28 فروردین

ترکیب اقتدار و درایت

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

آزادی قاتل سریالی معتادان پـس از 28 سال زنــدان

«شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت

رژیم صهیونیستی پس از 6 ماه همچنان سردرگم است

خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف مقاومت لبنان قرار گرفت

جوان‌ترین بازیکن لیگ برتر، جایی دور از تهران!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

واگذاری یک هزار و 602 واحد مسکونی به مددجویان خوزستانی

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در اهواز

ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

جمع آوری 35 معتاد متجاهر در آبادان

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

بستکبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

لیگ دسته اول فوتبال| شکست خیبر و توقف چادرملو و فجر سپاسی

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم/ پس از 6 ماه دشمن به هیچ هدفی نرسیده است

بسکتبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

آزادی 4 زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

عبدالکریم در آبادان تشویق نمی شود

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

ناکامی پالایش نفت آبادان برابر طبیعت تهران

حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان صهیونیست

این بازیکن پرسپولیس در آبادان تشویق نخواهد شد

مقام حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

فرماندار شهرستان بستان آباد خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شد

اتخاذ تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در 2حوزه انتخابیه خوزستان

تسهیلات مسکن در خوزستان بیش از 300 درصد رشد داشته است

واگذاری بیش از 1600 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد خوزستان

حملات موشکی حزب الله به مرکز رادار و 3 پایگاه نظامی صهیونیست‌ها

ساخت 9 هزار واحد مسکونی برای مددجویان نهادهای حمایتی خوزستان

بالاتر از دنیا! / ایران؛ رکوردشکنی در تعطیلات

توضیح وزیر اقتصاد درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد

بیانیه مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل