پیام خوزستان

آخرين مطالب

آشنایی با سوابق اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام سياسي

آشنایی با سوابق اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -  رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای گذشته اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند که در میان اعضای حقیقی این نهاد مشورتی اسامی پنج عضو جدید دیده می شود که جایگزین پنج عضو درگذشته مجمع شده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 شهریور طی حکمی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. در ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر اینکه اعضای جدیدی به جمع این نهاد افزوده شدند، برخی چهره‌های شاخص نیز با مجمع خداحافظی کرده‌اند.
 
مقایسه ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با کسانی که در سال 1396 از رهبر معظم انقلاب حکم گرفته بودند، نشان می‌دهد چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر به اعضای مجمع اضافه شده‌اند که سوابق آن‌ها به شرح زیر بررسی شده است.
حجت‌الاسلام محسن اراکی
حجت‌الاسلام محسن اراکی 67 ساله که از سال 1369 تاکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است؛ وی که سابقه مبارزاتی در دوران ستمشاهی را دارد، پس از پیروزی انقلاب برای فعالیت‌های فرهنگی از سوی دفتر حضرت امام خمینی (ره) به اهواز و سپس خرمشهر و آبادان اعزام شد و از آن تاریخ فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در خوزستان و به ویژه خرمشهر آغاز کرد.
با آغاز جنگ تحمیلی در شهریورماه سال 1359 در کنار رزمندگان در خطوط مقدم جبهه‌های خرمشهر حاضر شد. در سال 1362 شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب‌ اسلامی عراق را تأسیس کرد که بعدها به «سپاه نهم بدر» معروف شد. وی از سال 1366 تا 1375 مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در نیروهای سپاه بدر را نیز بر عهده داشت.
حجت‌الاسلام اراکی در سال 1360 به عنوان ریاست دادگاه‌های انقلاب‌ اسلامی خوزستان منصوب شد و مهم‌ترین نقش را در پاکسازی خوزستان و به ویژه مناطق جنگی از عناصر گروهک‌ها و برقراری امنیت کامل در شهرهای خوزستان ایفا کرد.
از مهم‌ترین فعالیت‌های آیت‌اللّه اراکی می‌توان به تاسیس مجمع‌ اندیشه اسلامی، نمایندگی مقام معظم رهبری و تاسیس مرکز اسلامی در انگلیس، فعّالیت‌های قضایی و علمی در خوزستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه دزفول، دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد.
عباسعلی کدخدایی
عباسعلی کدخدایی 61 ساله استاد تمام دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان است. وی در دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم در شورای نگهبان حضور داشته است. وی مدتی قائم مقام دبیر شورای نگهبان بود و از تیر ماه 1395 تا تیر ماه 1400 مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را بر عهده داشت.
وی دارای مدرک دکتری در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه هال انگلستان است و اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان در هیات عالی حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نیز حضور دارد.
علی‌اکبر احمدیان
علی اکبر احمدیان 61 ساله از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین جنگ تحمیلی، با شروع عملیات فتح‌المبین در سال 1361 با توجه به سوابق موفق در سازماندهی سپاه استان هرمزگان، با ابلاغ فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه 6 سپاه، شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را به عهده گرفت و پس از آن به ریاست ستاد این منطقه را به عهده‌دار شد.
پس از آن نیز در سال 1364 با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه، به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد. احمدیان نقش برجسته‌ای که در شکل‌گیری، تکامل و تجهیز نیروی دریایی سپاه ایفا کرده بود، برای ایجاد تحول اساسی در ساختار و سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 79 سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان رئیس ستاد مشترک منصوب شد.
وی با حفظ سمت ریاست ستاد مشترک سپاه، به مدت قریب به 2 سال مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین علیه السلام را عهده دار شد. احمدیان همچنین در سال 1386 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی عهده‌دار سمت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
سید کمال خرازی
سید کمال خرازی 78 ساله استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بوده است؛ وی در فاصله سالهای 1358 تا 1359 معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود و تا 1368 به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت داشت؛ وی پس از این مسئولیت تا سال 1376 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود و پس از آن در سال 1376 در دولت‌های هفتم و هشتم، بر کرسی وزارت امور خارجه نشست.
وی از سال 1385 تاکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است.
محمد مخبر
محمد مخبر 67 ساله معاون رییس جمهور در دولت سیزدهم است که از سال 1386 رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود. وی پیش از این نیز ریاست بنیاد برکت، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است.
وی دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و نیز حقوق بین الملل است که مدتی نیز معاون بنیاد مستضعفان بود.


 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/378091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟