پیام خوزستان

آخرين مطالب

حذف سهمیه‌های اعزام دانشجو به خارج مطابق با دیپلماسی علمی دولت/دیگر محدودیتی برای اعزام نداریم علمي

حذف سهمیه‌های اعزام دانشجو به خارج مطابق با دیپلماسی علمی دولت/دیگر محدودیتی برای اعزام نداریم
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- هاشم داداش پور در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش  افزود: انتظار این است دانشجویی که از ایران به کشورهای دیگر می رود حتما در دانشگاه های برتر جهان ادامه تحصیل دهد یا اگر دانشگاه در سطح پایین تر است، استاد برجسته ای او را هدایت کند و در کنار آن اولویت های تحقیقاتی کشور در حوزه دانشجویی و مطالعاتی رعایت شود.

وی ادامه اداد: بنابراین با برداشته شدن سهمیه، هر دانشجویی که علاقه مند است می تواند در یکی از دانشگاه‌های برتر حضور پیدا کند یا با یک استاد برتر در خارج از کشور مطالعات خود را به ویژه در حوزه دکتری انجام دهد و درواقع از این فرصت برخوردار باشد و از طرف دیگر آورده‌ای نیز برای ایران داشته باشد.

 

مهارت‌محور شدن آموزش‌ها رویکرد اصلی وزارت علوم 

معاون وزیر علوم درباره برنامه این سازمان برای مهارت محور کردن دانشجویان نیز توضیح داد: در دو دهه گذشته دانشگاه ها از نسل اول آموزش‌محور به سمت مهارت‌محور حرکت کردند؛ بنابراین مهارت موضوع مهمی برای دانشگاه های کشور باید تلقی شود؛ چرا که با نسلی مواجه هستیم که مهارت موضوع اساسی آن است. اگر دانشجویی وارد این حوزه‌ها می شود حتما باید بتواند در چارچوب رشته‌ تحصیلی خود بعد از فارغ التحصیلی به یک مهارت اساسی دست پیدا کند تا پس از ورود به جامعه از نظر فرصت های شغلی دچار چالش نشود؛ بنابراین مهارت‌محوری در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از بحث های اساسی وزارت علوم این است که به موضوع مهارت‌آموزی توجه جدی داشته باشد و در دروس و رشته های مورد نظر و سرفصل های مربوطه تغییراتی ایجاد کند تا موضوع مهارت؛ محور اساسی مراکز آموزشی کشور قرار گیرد.

 

طرح فرصت‌های مطالعاتی بین‌دانشگاهی 

داداش پور یکی از برنامه های مهم این سازمان را ایجاد فرصت های مطالعاتی بین دانشگاهی برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: بعضی از دانشگاه های کشور به دلیل امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی خوبی که دارند دانشگاه‌های توسعه یافته تلقی می‌شوند؛ بنابراین سعی کردیم برنامه ای تدوین کرده و منابعی را در نظر بگیریم تا دانشجویان بتوانند در دانشگاه‌های توسعه یافته حضور یابند و از بین اساتید آن دانشگاه ها استادمشاور خود را انتخاب کنند؛ اگر این گونه شود یک همکاری بین دانشگاهی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین فرصت‌های مطالعاتی بین دانشگاهی موضوع مهمی است که در حال اجرای آن هستیم که یک طرف ماجرا دانشجو و یک طرف دیگر هم استادان دانشگاه های بزرگ و یک طرف هم تامین منابع مالی است. سعی ما این است که با فراهم کردن رابطه استاد و دانشگاه و فرصت های مطالعاتی شکاف بین دانشگاه‌های بزرگ و کوچک را به حداقل ممکن برسانیم.

 

تغذیه دانشجویان، چالش دانشگاه‌ها

رییس سازمان امور دانشجویان درباره تامین هزینه تغذیه دانشجویان گفت: تغذیه موضوع مهمی است که دانشگاه های کشور با آن درگیر هستند؛ چرا که با تفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با ارزی که اکنون وجود دارد، شاهد افزایش سه برابری قیمت اقلام خوراکی هستیم. بنابراین اگر دولت ورود نکند و این هزینه را تقبل نکند، دانشگاه ها با چالش و مشکلات دانشجویی روبه‌رو می شوند.

 

حذف سهمیه‌های اعزام دانشجو به خارج از کشور طبق دیپلماسی علمی دولت/دیگر محدودیتی برای اعزام دانشجو نداریم

 

معاون وزیر علوم گفت: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته متوسط تغذیه را 20 هزارتومان در نظر گرفت؛ در حالی که اکنون حدود 60 هزار تومان متوسط قیمت یک پرس غذا است. این مبلغ را نمی توان از دانشجو گرفت؛ به دلیل این که اقتصاد خانوار هم تحت تاثیر قرار گرفته است و دانشجو هم در اقتصاد خانوار معنا پیدا می کند.

داداش پور افزود: دولت باید موضوع های چالش برانگیز دانشگاه و اقتصاد خانوار را مورد توجه جدی قرار دهد و به کمک دانشگاه های کشور بیاید تا از چالش مربوط به تغذیه در ماه های آینده عبور و شرایط جدیدی را تجربه کنیم که متناسب با رشد اقتصادی کشور و اثر آن بر افزایش اقتصاد خانوار بتوانیم توازنی ایجاد کنیم و به مرور زمان سهم دانشجو از تغذیه افزایش یابد. اکنون نمی شود به دانشجو به خاطر شرایطی که با آن مواجه هستیم، فشار آورد.

 

ستاد ملی کرونا فاصله گذاری اجتماعی را برداشته است

وی درباره حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها با توجه به این که هنوز کرونا هست، گفت: ستاد ملی کرونا در اردیبهشت ماه موضوع مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را عملا حذف کرد و به دانشگاه‌های کشور اجازه داد  دانشجویان با شرایط عادی در خوابگاه های کشور مستقر شوند. لذا پیرو تصمیمات ستاد ملی هستیم. بنابراین اگر همان شرایط باقی باشد و ستاد ملی کرونا اجازه دهد، هیچ مشکل خاصی برای پذیرش دانشجو در خوابگاه‌ها نخواهیم داشت.

 

قبل از کرونا 270 هزار واحد خوابگاهی داشتیم

رییس سازمان امور دانشجویان در ادامه کمبود خوابگاه ها را یکی از چالش های پیش روی دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: قبل از کرونا 270 هزار واحد خوابگاهی داشتیم که تقریبا همه نیازهای دانشجویان به خوابگاه را پوشش می داد، اما بعد از کرونا به دلیل تغییر کاربری، تعداد واحدهای خوابگاهی به 202 هزار واحد تقلیل پیدا کرد.

داداش پور افزود: در مدت یک سال تعداد 202 هزار خوابگاه به 217 هزار خوابگاه افزایش یافت که نشان دهنده این است دولت تمام توجه خود را به افزایش مالکیت خوابگاه های دانشگاهی چه از طریق خیرین یا از طریق صندوق رفاه دانشجویان معطوف کرده است،‌ از طرف دیگر سیاست وزارت علوم این است که به سمت افزایش خوابگاه ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: خوابگاه های استیجاری و خودگردان در دوران کرونا تغییر کاربردی دادند؛ بنابراین برای جبران کمبود خوابگاه ها با توجه به بازگشایی دوباره دانشگاه ها، باید آن خوابگاه ها به شرایط قبل خود بازگردند که البته زمانبر است و چالش پیش روی بعضی از دانشگاه ها به ویژه دانشگاه‌های کوچک کشور است؛ بنابراین اگر این اتفاق بیفتد با مشکل کمتری روبرو خواهیم شد.

 

افزایش خوابگاه های متاهلی به 1500 واحد در دولت سیزدهم 

داداش پور تاکید کرد: در حوزه خوابگاه های متاهلی، قانون جوانی جمعیت دانشگاه ها را مکلف کرد که به سمت تهیه خوابگاه‌های متاهلی بروند. در حال حاضر میزان تقاضای موثر در دانشگاه‌های کشور 87 هزار نفر است؛ در حالی که 1500 واحد خوابگاهی داریم. البته در اول دولت سیزدهم 1200 واحد خوابگاهی بود بنابراین این افزایش نشان دهنده توجه دولت در این حوزه است.

 

 

رییس سازمان امور دانشجویان افزود:  برای اجرای قانون جوانی جمعیت دانشگاه ها نیاز است میزان خوابگاه های متاهلی به اندازه ای گسترش یابد که نیاز درون دانشگاهی در حوزه خوابگاه های متاهلی حل شود.  البته این کار مستلزم حضور خیرین خوابگاه ساز و از طرف دیگر حضور دولت، استفاده از درآمدهای اختصاصی و تملک دارایی ها و وام های اعطایی به دانشگاه ها است، تا از طریق آن به جریان نهضت خوابگاه سازی متاهلی کشور کمک کند.

 

طراحی وام ودیعه مسکن گروهی

داداش پور افزود: البته یکی برنامه های سازمان امور دانشجویان در حوزه خوابگاهی این است که وامی را به عنوان وام ودیعه مسکن گروهی اختصاص داده است که براساس آن اگر دانشگاهی خوابگاهی را برای مجموعه دانشگاهی در نظر بگیرد، یک وام ودیعه مسکن گروهی به آنها داده می شود تا فشار کمتری به دانشجویان و دانشگاه وارد شود.

 

طبق تصمیم ستاد ملی کرونا عمل می کنیم

وی در ادامه درباره حوزه سلامت دانشگاه ها گفت: طبقه ابلاغ ستاد ملی کرونا،‌ اگر کسانی که از زمان تزریق دز دوم آنها 6 ماه گذشته باشد دز یادآور باید تزریق کنند که این کار تا الان انجام شده است.  البته اگر نیاز باشد به دز چهارم هم فکر می کنیم، اما با توجه به فروکش کردن کرونا منتظر تصمیم جدید ستاد ملی کرونا هستیم. بنابراین هر تصمیمی را ستاد کرونا در آستانه بازگشایی دانشگاه ها اتخاذ کند، براساس آن عمل خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم درباره دانشجویان بین الملل و چالش های پیش روی آنها عنوان کرد: دانشجویان زیادی از دانشگاه های جهان در کشور مشغول تحصیل هستند، زمانی که آنها می آیند با چالش هایی روبرو می شوند که یکی از چالش ها برای دانشجویان نوورود غربت است. دومین چالش شناخت کم از کشور و سومین چالش ناسازگاری اولیه فرهنگی است که با یک محیط جدید دست به گریبان هستند.

دادش پور افزود: اگر دانشگاه های کشور دانشجوی خارجی را در اختیار می گیرند، باید تمام تلاششان این باشد که به دانشجو تا جایی که ممکن است کمک کنند که با چالش های کمتری مواجه شوند؛ چرا که آنها میهمانان ما هستند. این انتظار وجود دارد که دانشگاه ها میهمان نوازی را به عنوان یک استراتژی پیاده کنند تا دانشجویان کمتر با مشکلات مواجه شوند.

وی ادامه داد: هر چقدر این میهمان نوازی بهتر باشد آن دانشگاه فرصتی را برای خود ایجاد کرده است که دانشجویان بیشتری آن دانشگاه را انتخاب کنند. در شرایطی که قرار است دانشگاه ها به سمتی حرکت کنند که جمهوری اسلامی مرکز ثقل دانشجو شود، باید مولفه های حیاتی را انجام دهند و به سمت افزایش بیشتر سوق پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/376786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم