محدودیتها دستوپای نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را بسته است
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان- قباد آذرآیین خاطرنشان
کرد: محدودیتها اجازه نمیدهد که نویسنده از محدوده تنگ و گاه انحصاری
تعیین شده در انتشار ادبیات کودک و نوجوان پا را فراتر بگذارد و در واقع این مهمترین چالش این حوزه است که دست و پای نویسندگان را میبندد.
وی تاکید کرد: قلم زدن در این عرصه کار هر
کسی نیست و نویسندهای که با کودک و نوجوان سروکار دارد باید مخاطباش را
به درستی بشناسد زیرا در کار کودک و نوجوان مخاطبانی داریم که شناخت زیادی
با ادبیات ندارند. بنابراین باید سختگیرانهتر و محتاطانهتر وارد این
عرصه شویم.
آذرآیین ادامه داد: این سختگیری و احتیاط
در قلمی کردن آثار مناسب برای کودکان و نوجوانان تنها به نویسندگان آثاری
که مخاطبان آنها کودکان و نوجوانها هستند محدود نمیشود و کفایت نمیکند
بلکه باید در سایر نوشتههای ادبی فراگیر شود.
نویسنده «پسری آن سوی پل»، که آن را برای نوجوانان نوشته، با اشاره به تفاوت ادبیات کودک و نوجوان
با ادبیات بزرگسال گفت: کار ادبیات کودک و نوجوان بسیار سختتر از کار
بزرگسال است و قلم زدن در این راه به دلیل وجود مخاطب حساس بسیار دشوار
است.
به باور این نویسنده: شناخت کودک و نوجوان
اساسیترین و مهمترین شرط و پیشدرآمدی است که باید در نظر گرفته شود
زیرا نویسنده آثار کودک میتواند کودک و نوجوان را کتابخوان یا او را از
کتاب بترساند و بیزار کند.
آذرآیین بیان کرد: متناسب بودن درونمایه
آثار داستانی با روحیات کودک و نوجوان، عدم تحمیل موضوعات خاص، دوری از
ایدئولوژیزدگی و... باید از مهمترین ویژگیهایی باشد که در ادبیات کودک و
نوجوان به کار میرود.
صاحب «تولههای تلخ»
پیشنهاد کرد: وجود متولیان آگاه و مجرب در راس سازمانها و کانونها و
انتشاراتی که در این کار وارد شدهاند، سرمایهگذاری لازم و کافی و نبود
سانسور دستوپاگیر از راهکارهای مهمی است که در تعالی و گسترش ادبیات کودک
و نوجوان میتواند مؤثر باشد.
-
شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۵۶:۳۹ AM
-
۳۶۳ بازديد
-
ایسنا
-
قباد آذرآیین
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/375764/