پیام خوزستان

آخرين مطالب

همه زنان ایرانی پوکی استخوان دارند؛ مگر خلافش ثابت شود علمي

همه زنان ایرانی پوکی استخوان دارند؛ مگر خلافش ثابت شود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- دکتر پیام محمدحسینی اظهار کرد: بافت یا توده استخوان همیشه در حال ساخت و ساز است اما عموما تا 35 سالگی به بیشترین مقدار می‌رسد و پس از این سن تقریبا رشد آن متوقف و توده استخوانی کاهش می‌یابد.

وی افزود: با این وجود در طول دوران زندگی پروسه استخوان‌سازی وجود دارد که در قبل از بلوغ موجب رشد طولی و شکل‌گیری اسکلت بدن و پس از بلوغ موجب بازسازی بافت‌های استخوانی فرسوده و یا ترمیم شکستگی می‌شود.

فاکتورهای موثر در پیشگیری از پوکی استخوان

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه فاکتورهای زیادی بر بروز پوکی استخوان تاثیر دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین موارد در این زمینه تغذیه است؛ مصرف غذاهای سرشار از کلسیم بسیار در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان تاثیر دارد. کسانی که تغذیه خوبی ندارند کمتر مواد معدنی، کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنند و بیشتر دچار پوکی استخوان می‌شوند.

محمدحسینی بیان کرد: ورزش کردن نیز در استخوان‌سازی بسیار مهم است بنابراین کسانی که فعالیت بدنی کمتری دارند بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. استفاده از دخانیات و الکل نیز موجب کاهش توده استخوانی می‌شود و نقش زیادی در بروز پوکی استخوان دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: مصرف داروها به ویژه داروهای کورتونی نیز یکی از دلایل اصلی بروز پوکی استخوان است. مصرف داروهای دیگر مانند آرام بخش‌ها هم می‌تواند موجب بروز پوکی استخوان شود اما بسیار کمتر از داروهای کورتونی.

پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است

وی با بیان اینکه ژنتیک در ابتلا به پوکی استخوان موثر است، افزود: با توجه به ویژگی‌های خاص هورمونی زنان، میزان ابتلا به پوکی استخوان در زنان به ویژه در سن یائسگی شایع‌تر است. افراد مبتلا به سرطان، بیماری‌های مزمن کبدی، بیماری‌های التهابی روده، اختلالات تیروئیدی و بیماری‌های دیگر که موجب کاهش جذب مواد غذایی می‌شوند نیز در بروز پوکی استخوان تاثیر دارند.

تبعات افزایش قیمت لبنیات بر سلامت

محمدحسینی با اشاره به تبعات افزایش قیمت لبنیات در کاهش مصرف این مواد غذایی و بروز پوکی استخوان تصریح کرد: لبنیات به ویژه شیر سرشار از کلسیم هستند و قطعا در دسترس نبودن این مواد غذایی شاید موجب افزایش ابتلا به پوکی استخوان شود.

وی تصریح کرد: یک فرد بزرگسال باید روزانه 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم جذب کند. با توجه به اینکه منبع اصلی کلسیم لبنیات است هر گونه کاهش مصرف یا در دسترس نبودن آن موجب افزایش روند ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روند مراجعه بیماران مبتلا به پوکی استخوان به مراکز درمانی اهواز بسیار بالا است و روز به روز در حال افزایش است؛ یکی از دلایل آمار بالای مبتلایان به پوکی استخوان این است که این بیماری خاموش است و علامتی ندارد.

تعداد مبتلایان به پوکی استخوان بسیار بیشتر از موارد تشخیص داده شده است

وی افزود: در بسیاری از مبتلایان نخستین علامت ابتلا به پوکی استخوان شکستگی مچ دست یا شکستگی در استخوان بازو است. برخی از این بیماران نیز ممکن است دردهای عضلانی مبهمی داشته باشند اما 90 درصد بیماران علامتی ندارند و با ضربه بسیار جزئی دچار شکستگی می‌شوند.

بعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: تعداد مبتلایان به پوکی استخوان بسیار بیشتر از موارد تشخیص داده شده است و با توجه به سبک زندگی کنونی، بی‌تحرکی و بدتر شدن تغذیه روز به روز آمار مبتلایان به این بیماری بیشتر خواهد شد.

نقش سنجش تراکم استخوان در تشخیص بیماری

محمدحسینی با بیان اینکه شیوع پوکی استخوان در زنان دو برابر مردان است، افزود: متاسفانه در ایران و بسیاری از کشورهای جهان دستورالعملی برای انجام سنجش استخوان وجود ندارد اما در ایران توصیه می‌شود که زنان یائسه بالای 50 سال و مردان 60 سال به بالا سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به سبک زندگی و فرهنگ و نوع تغذیه، می‌توان ادعا کرد که همه زنان ایرانی به پوکی استخوان مبتلا هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند از جمله کسانی که در طولانی مدت داروهای کورتونی مصرف می‌کنند و مبتلایان به سرطان روده باید زودتر سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

این متخصص ارتوپدی عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان باید عوامل ابتلا به آن از جمله تغذیه نامناسب را رفع کرد. اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن، پرهیز از استفاده از دخانیات و الکل، خودداری از مصرف داروهای کورتونی در صورت امکان، دریافت مواد معدنی و کلسیم به میزان 700 تا 1000 میلی گرم برای هر فرد بزرگسال و تا 1500 میلی گرم در زنان یائسه از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.

وی افزود: همچنین مصرف 400 تا 600 واحد ویتامین D توصیه می‌شود که افراد بالای 70 سال می توانند تا 800 واحد ویتامین D مصرف کنند و اگر این میزان ویتامین D در تغذیه وجود داشته باشد نیازی به مصرف مکمل وجود ندارد.

وی در خصوص چگونگی درمان مبتلایان به پوکی استخوان بیان کرد: راه درمان مبتلایان به پوکی استخوان مصرف دارو از جمله مکمل‌های کلسیم و ویتامین D و داروهای محرک استخوان‌سازی به منظور افزایش روند آن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/374276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

مورد عجیب فراز: یک‌ماه دوری از خانواده!

اتفاق خوشحال‌کننده برای عبدالله ویسی

حماس: نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد

آنروا: اسرائیل در تلاش برای پایان دادن به فعالیت‌های ما در غزه است

حمله هوایی صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی در جنوب غزه؛ هشت نفر شهید شدند

عالیشاه در فکر سبقت از ترابی در آبادان

80 درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است

حادثه انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم داشت

برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان

بیش از 26.6 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

حماس:نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد/اسرائیل در ورطه نابودی است

بهبهان خط پایان محموله‌های قاچاق

انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول 9 مصدوم بر جا گذاشت

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

مجلس خود را موظف به حمایت از کشاورز می‌داند/ لزوم مکانیزه شدن کشاورزی در خوزستان

داستان 34 روز مقاومت در خرمشهر؛ اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد

پیام تسلیت سردار قاآنی به هنیه

تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در 11 استان

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

حماس: عملیات «وعده صادق» ثابت کرد دوران بزن در رو به سر آمده/ موضع جانبدارانه غرب در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم

عقب ماندگی خوزستان با وجود افراد توانمند و دلسوز جبران می‌شود

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

گلزن پرسپولیس به نفت در اختیار تارتار

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

حماس: زمان عربده‌کشی رژیم اشغالگر به‌سر آمده است

انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم بر‌جای گذاشت

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

اوسمار به نشست خبری نرسید

حمله حزب‌الله لبنان به 2 مرکز نظامی صهیونیستی دیگر

رفیعی در انتظار پایان خوش دوران غیبت دروازه بان تیم ملی

کمالوند: مقابل پرسپولیس محکوم به برد هستیم

«وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان

اوزونیدیس: بازی سخت و عجیبی با استقلال خوزستان داریم

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند

دوران عربده‌کشی اسرائیل به پایان رسیده است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

تجهیز 40 بیمارستان خوزستان به سامانه بی‌خطرساز پسماند