پیام خوزستان

آخرين مطالب

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان مقالات

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- سید ابراهیم رئیسی که با شعار دولت انقلابی پا در کارزار سیزدهمین دوره انتخاباتی ریاست جمهوری گذاشت کابینه‌اش روز چهارشنبه سوم شهریورماه سال 1400 از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و فعالیت خود را بدون فوت وقت آغاز کرد.

وی روز جمعه همان هفته در یک برنامه اعلام نشده به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین سفر استانی خود را به استانی شروع کرد که به دلیل تنش آبی و مشکلات ناشی از آن مردمش در تنگنا قرار داشته و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند.

آیت الله رئیسی در بدو ورود به خوزستان در فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز گفت: از مدت‌ها پیش قصد داشتم تا به خوزستان سفر کنم ولی به دلیل کثرت کار و مشغله این توفیق حاصل نشد و امروز این توفیق حاصل شد چرا که استان خوزستان مردم بسیار خوبی دارد و آنها حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند، مردمی که از همه ظرفیتشان برای دفاع از کشور مایه گذاشتند.

وی افزود: ما نسبت به همه مردم کشور وظیفه داریم ولی نسبت به مردم خوزستان وظیفه مضاعف داریم؛ مشکلات مردم خوزستان و منطقه همه را رنج می‌دهد، ما هم وظیفه سنگینی نسبت به این منطقه داریم.

رئیس جمهور که با شعار عدالت محوری و رفع فساد به میدان آمده این بار بدون استفاده از خودروهای لوکس و چشم نواز و بدون تشریفات معمول در بین مردم جفیر حاضر شد که موجی از خوشحالی در بین مردم ایجاد کرد. وی با سوار شدن بر یک دستگاه خودروی پژوی معمولی و بدون استفاده از یگان حفاظتی آن چنانی، در بین مردم مناطق مرزی حاضر شد که با تعجب آنها روبه رو شد.

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان

آیت الله رئیسی در این سفر نه تنها خبرنگاران پایتخت نشین را با خود همراه نکرده بود بلکه خبرنگاران استان را هم غافلگیر کرد به طوری که بسیاری از آنان برای پوشش خبر رئیس جمهوری با مشکل روبه رو شدند.

سفری بدون تصویب مصوبه

سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اولین سفر رسمی وی بود که به علت سر زده بودن، هیچ مصوبه‌ای در این سفر تصویب نشد به همین دلیل بعدها و به دنبال جلسات کارشناسی، مصوباتی برای این سفر تصویب شد.

استاندار خوزستان در توضیح این شرایط گفته بود که با توجه به اینکه سفر دولت به خوزستان، اولین سفر استانی بود و بلافاصله پس از تشکیل دولت انجام شد، طبیعتاً آمادگی لازم برای اینکه مصوبات قبل از سفر آماده باشد، فراهم نبود.

وی افزود: بر اساس تجربه‌ها و شرایط و مسائلی که در استان خوزستان وجود دارد، تقریباً یک ماه کارهای برنامه‌ریزی را انجام دادیم و پروژه‌هایی که برای پیشرفت استان ضروری بود را آماده و با زمان‌بندی مشخص کردیم. در مدت دو هفته در تهران در جلساتی این برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به جمع‌بندی رسیدیم. وزرا و معاون رئیس جمهور و دستگاه‌های ذیربط، ساعت‌ها نشستند و در نهایت پروژه‌ها به تصویب رسید.

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان

صادق خلیلیان در خصوص آخرین روند اجرای مصوبات سفر هیئت دولت به استان خوزستان به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد، شرایط سختی در خوزستان حاکم بود که چالش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه یکی از آن مشکلاتی بود.

استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه افزود: چالش‌های 6 ساله این شرکت در آن زمان سبب شده تا نیشکر هفت‌تپه رو به تعطیلی برود و بر همین اساس نخستین اقدامی که برای رفع مشکلات این شرکت صورت گرفت، سازماندهی کار و ملحق‌سازی آن به شرکت مادر بود.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق نیز معوقات کارگران در چند ماه پرداخت شد و بازنگری خوبی در بحث افزایش تولید نیشکر انجام شده و هم‌اکنون نیز این کارخانه به روال عادی کار خود بازگشته است.

خلیلیان در خصوص ساماندهی وضعیت فاضلاب شهر اهواز که موجب آزار مردم شده بود، بیان کرد: زمانی که به استان وارد شدم در اغلب محلات اهواز بدون اینکه بارندگی رخ داده باشد، فاضلاب روی زمین دیده می‌شد که در این زمینه با طرحی اضطراری به صورت ویژه کار دنبال شده تا طرح اصلی فاضلاب در دو سال به اتمام برسد.

مشکل فاصلاب شهر اهواز کاهش یافت

استاندار خوزستان افزود: در این راستا نیز ضمن شناسایی نقاط بحرانی و راه‌اندازی 180 جبهه کاری در سطح شهر اهواز مشکل نقاط بحرانی برطرف شد به نحوی که در پاییز و زمستان سال گذشته شاهد مشکل فاضلاب به شدت سال‌های قبل تر نبودیم.

وی درباره پروژه‌های تصفیه فاضلاب افزود: در زمینه پروژه‌های تصفیه فاضلاب اقدامات خوبی انجام شده و در همین راستا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شرق اهواز و شهر شادگان به بهره‌برداری رسیدند و آبی که پیش از این موجب آلودگی می‌شد به آب مورد نیاز صنایع و محیط زیست تبدیل شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در خصوص آب آشامیدنی نیز پروژه بسیار مهم آب غدیر در استان وجود دارد که باید در بلند مدت (2 - 3 سال) به اتمام برسد؛ بر همین اساس طرحی اضطراری میان مدت اجرا شده که آب شرب مطمئن و با کیفیتی مناسب برای نیمی از جمعیت خوزستان تأمین شود.

 

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان

خلیلیان با تأکید بر ضرورت رساندن آب شرب سالم با کیفیت بالا به دست مردم تصریح کرد: منبع تأمین آب شرب سالمی برای مردم از رودخانه کرخه به سمت منابع آب دز تعیین شد؛ این کار کیفیت و کمیت آب مصرفی مردم را دو چندان می‌کند به طوری که بیش از یک هزار و 500 روستا در خوزستان از آب شرب مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

پروژه آبرسانی غدیر

وی پیرامون پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان افزود: در کل خوزستان 5 پروژه اصلی و 2 فرعی برای تأمین آب شرب وجود دارد؛ پروژه غدیر یکی از بزرگترین پروژه‌های تأمین آب شرب استان است که نیمی از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خلیلیان گفت: سایر پروژه‌ها مانند آب آشامیدنی جنوب غرب، شمال شرق، شمال، جنوب شرق، مرکزی دچار تحرک خوبی شده‌اند و بخشی از آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی در رابطه با تنش‌های آبی سال گذشته اظهار کرد: با توجه به تنش‌های آبی از سال گذشته الگوی کشت در خوزستان تغییر یافت و با وجود کاهش 21 درصدی بارندگی در کل استان اما میزان خرید تضمینی گندم به 24 درصد افزایش یافته است.

استاندار خوزستان با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان گفت: در مباحث مربوط به بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته شد چرا که فعالیت‌های مربوط به تکمیل و تجهیز 9 بیمارستان در خوزستان به سرانجام رسید که از این تعداد 2 بیمارستان آماده بهره‌برداری است؛ بهره‌برداری از یک اورژانس ویژه نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ارزنده در زمینه بهداشت و درمان در خوزستان به شمار می‌رود چرا که این اتفاق برای نخستین بار رخ داد.

خلیلیان با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌ها در خوزستان نسبت به گذشته سرعت بیشتری گرفته است، اظهار کرد: در جاده‌های بین استانی که پروژه‌های ملی هستند شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم، همچنین در راه‌های روستایی، بیرون استانی و دوخطه کردن راه آهن اهواز - اندیمشک و اهواز- بندر امام نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است.

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان

استفاده از نیروهای بومی در شرکتها و ادارات

وی در رابطه با استخدام‌های افراد غیربومی در برخی از شرکت‌ها بیان کرد: تعدادی از شرکت‌ها تأمین نیرو خود را از افراد غیربومی انجام می‌دادند که با توجه به خواسته‌های مردم نیز این شرکت‌ها با استفاده از یک بخشنامه 4 ماده‌ای ملزم شدند که از افراد بومی استان جذب نیرو را انجام دهند تا نرخ بیکاری در استان کاهش یابد.

استاندار خوزستان با اشاره به مفاد بخشنامه 4 ماده‌ای ارسال شده به شرکت‌های استان عنوان کرد: با استفاده از چارچوب وظایف دولت و بر اساس این بخشنامه نیز شرکت‌ها ملزم شدند که از افراد بومی استان و در صورت استقرار در شهرستان از افراد همان محل برای تأمین نیرو استفاده کنند؛ همچنین در این بخشنامه بر استفاده از پیمانکاران بومی استان نیز تأکید شد.

پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های داخلی استان که دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است به درون استان یکی از بندهای دیگر این بخشنامه بود

وی افزود: پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های داخلی استان که دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است به درون استان یکی از بندهای دیگر این بخشنامه بود که این شرکت‌ها ملزم شدند که گردش مالی خود را در استان داشته باشند تا منابع بانکی در خوزستان برای توسعه سرمایه‌گذاری، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید تقویت شود.

خلیلیان در رابطه با بحث مدیران پروازی و بخشنامه استفاده از مدیران بومی تصریح کرد: در خوزستان تعدادی از این مدیران وجود داشت که در سطح دولت، فرمانداری‌ها، کارخانجات و یا مؤسسات حضور داشتند و اکنون بسیاری از آن‌ها تغییر کرده‌اند.

استاندار خوزستان با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان ادامه داد: در مجموع 119 مصوبه مورد تصویب قرار گرفت و به صورت منظم ماهانه جلساتی برای پیشرفت این مصوبات برگزار می‌شود.

وی گفت: اعتبارات خوبی به استان تخصیص پیدا کرد و یک هزار و 500 میلیارد تومان به صورت ویژه افزون بر اعتبارات استانی و ملی در چارچوب سفر اختصاص یافت.

اجرای پرشتاب پروژه فاضلاب

شبکه فاضلاب اهواز سال‌ها است با مشکلات متعددی مواجه است که در سال‌های اخیر این مشکلات شدت گرفته است، فرسودگی و عدم توسعه شبکه از جمله مشکلات شبکه فاضلاب اهواز است.

به دلیل مشکلات متعددی که شبکه فاضلاب اهواز برای مردم به ویژه در سال‌های اخیر ایجاد کرد پروژه بهسازی و توسعه آن در دستور کار قرار گرفت، پس زدگی فاضلاب، آبگرفتگی نقاط مختلف در زمان بارش باران، ریزش شبکه فاضلاب و فرونشست زمین از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر در شبکه فاضلاب اهواز به اوج خود رسید.

در سال‌های گذشته پس زدگی فاضلاب به یک چالش عادی در سطح شهر اهواز تبدیل شده بود تا جایی که در سال 98 بعد از بارش باران در فصل زمستان شاهد آبگرفتگی 15 روزه در اهواز بودیم و آب وارد زندگی و خانه‌های مردم شد، وقوع آبگرفتگی و ریزش شبکه فاضلاب باعث اعتراض مردم و وارد شدن خسارت زیادی به مردم شد. این موردی بود که در اولین سفر هیئت دولت به خوزستان مورد توجه قرار گرفت و در رأس برنامه‌ها و مصوبات دولت قرار گرفت.

اولین سفر؛اولین غافلگیری/رهاورد 36هزارمیلیاردی سفردولت به خوزستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص پروژه توسعه فاضلاب اهواز بیان کرد: سرعت اصلاح و اجرای شبکه فاضلاب اهواز در ماه‌های اخیر شتاب گرفته است، شبکه فاضلاب اهواز در دولت قبل به دلیل فرسودگی و ریزش نقاط مختلف آن در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت به گونه‌ای که در سه هزار نقطه اهواز مشکل پس زدگی فاضلاب وجود داشت.

محمدرضا کرمی نژاد گفت: در دولت سیزدهم، اصلاح، تعمیر و توسعه 250 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا 25 درصد اجرای این طرح را بر عهده گرفته است، پس از سفر رئیس جمهور به خوزستان و تاکید ایشان بر سرعت بخشیدن بر اجرای این طرح مقرر شده است زمان اجرای این طرح از 36 ماه به 24 ماه کاهش یابد.

کرمی نژاد اظهار داشت: بیش از 180 نقطه بحرانی و فوق بحرانی در شهرستان اهواز شناسایی شد و با تقسیم کار میان شهرداری اهواز و آب و فاضلاب خوزستان اصلاح این نقاط در دستور کار قرار گفت.‌

مسئول وعده ارائه شده در جریان سفر
رئیس جمهور - رفع مشکل بیکاری در شهرهای مختلف خوزستان
- توسعه صنایع و کشاورزی در خوزستان
- توجه به واحدهای صنعتی نیمه فعال
- تکمیل زنجیره تولید ویژه صنایع پتروشیمی در خوزستان
- فعال شدن بازارچه‌های مرزی در استان خوزستان
- حذف مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت استان خوزستان
- مدیران باید الگوی کشت مناسب در شرایط فعلی را برای کشاورزان تبیین کنند
- حل مشکلات فاضلاب در شهرهای مختلف خوزستان
- لایروبی رودخانه‌های خوزستان
رئیس سازمان برنامه و بودجه

- اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری برای استان

 

وزیر کشور - لزوم چاره اندیشی برای پروژه 15 ساله متروی اهواز
- ساماندهی بازارچه‌های مرزی نیز با همکاری بصره عراق
وزیر کشاورزی - اجرایی کردن فاز دوم 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان
- بازنگری الگوی کشت بر اساس بیلان دشت‌ها
وزیر نیرو

- لزوم تکمیل طرح آبرسانی غدیر
- ارتقای کیفیت آب شرب در خوزستان
- نوسازی تصفیه خانه‌های شهرهای خوزستان
- حل مشکل تخصیص آب به طرح 550 هزار هکتاری خوزستان
جلوگیری از کشت شلتوک در خوزستان
- صادرات برق از خوزستان
- کاهش زمان اجرای طرح‌های فاضلاب اهواز به 50 درصد زمان تعیین شده

اطلاع رسانی مناسبی از مصوبات سفر انجام نشده است

نماینده مردم اهواز در مجلس نیز گفت: اطلاع رسانی خوبی از مصوبات سفر دولت به خوزستان صورت نگرفته به گونه‌ای که حتی نمایندگان هم از برخی موارد بی اطلاع هستند.

سید کریم حسینی  تاکید کرد: بخشی از اقدامات دولت در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور برای خوزستان انجام شده است که نباید این موضوع را پنهان کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور برای خوزستان نیز پروژه‌های طرح جامع فاضلاب برای شهرستان‌های اهواز و کارون است که تخصیص اعتبارات خوبی هم داشت.

وی عنوان کرد: سرعت عمل برای تسریع در اجرای پروژه‌های مذکور انجام شده ولی اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به خوزستان صورت نگرفته و این بی‌اطلاعی شامل عام و خاص شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: به این معنا که نمایندگان خوزستان در مجلس اطلاعات چندانی از جزئیات این مصوبات نداشته و مردم نیز اطلاعات کاملی در این خصوص ندارند.

به این معنا که نمایندگان خوزستان در مجلس اطلاعات چندانی از جزئیات این مصوبات نداشته و مردم نیز اطلاعات کاملی در این خصوص ندارند

حسینی مطرح کرد: دولت باید خروجی مصوبات سفرهای استانی خود را در قالب گزارش کار یک ساله به مردم اطلاع رسانی کند؛ همچنین استانداران می‌توانند به عنوان عالی‌ترین مقامات هیئت دولت در استان‌ها نیز اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی با انتقاد از نبود اطلاع رسانی در زمینه مصوبات سفر رئیس جمهور در خوزستان گفت: در این خصوص از استاندار خوزستان انتظار می‌رود به عنوان مسئول اجرایی خوزستان و نفر اول نماینده دولت در این استان یک سری اقدامات انجام شده دولت را اطلاع رسانی کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: مدیران دولتی موظف به ارائه گزارش از اقدامات عملکرد دولت به مردم هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/374123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟