پیام خوزستان

آخرين مطالب

قدرت موشکی- پهپادی جنبش جهاد اسلامی، کابوس این روزهای صهیونیست‌ها اجتماعی

قدرت موشکی- پهپادی جنبش جهاد اسلامی، کابوس این روزهای صهیونیست‌ها
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نبرد سه روزه رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین اگر چه به شهادت 46 تن از مردم بیگناه و نیروهای نظامی این کشور انجامید اما از توان موشکی چشمگیر این گروه پرده برداشت. این واقعه نشان داد که تنها راه آتش بس و عقب نشینی صهیونیست ها، پاسخ کوبنده و قدرت موشکی است چرا که در عرض تنها سه روز گروه های مقاومت موفق به شلیک حدود 1000 راکت به سمت سرزمین های اشغالی شدند.
توئیت «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای الیوم» در این زمینه جالب توجه بود که نوشت: پاسخ گروه‌های غزه به تجاوز (رژیم صهیونیستی) آغاز شد و موشک‌های هوشمند و نقطه زن از مخفیگاه‌های خود خارج خواهد شد تا شهرهای بزرگ اشغالی را هدف قرار دهد. فرودگاه‌ها بسته خواهد شد و شش میلیون نفر به پناهگاه‌ها فرستاده خواهند شد و این مشابه همان اتفاقی است که در عملیات سیف القدس افتاد.
بنابراین، حملات موشکی گروه های مقاومت در روزهای اخیر، یادآور عملیات «سیف القدس» در خرداد 1400 بود که در جریان آن، حجم انبوه شلیک راکت‌ها و موشک‌ها از سوی باریکه غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شد به طوری که شمار آن در سه روز نخست جنگ به بیش از 1500 راکت و موشک می رسید.
جنس واکنش گروه های مقاومت اگر چه از همان جنس کنش رژیم صهیونیستی بود و موشک را با موشک پاسخ دادند اما شدت حملات موشکی به فلسطین اشغالی به حدی بود که عجز و ناکارآمدی سامانه پدافندی «گنبد آهنین» را بار دیگر برملا ساخت.

پیام خوزستان

گروه جهاد اسلامی در سه روز نخست درگیری 580 راکت را به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کرد. سران تل آویو و رسانه های وابسته به آنها سعی در ناچیز جلوه دادن خسارات و تلفات ناشی از حملات موشکی را دارند و ادعا می کنند که گنبد آهنین، 97 درصد از راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.
واقعیت اما چیز دیگری را نشان می دهد و رسانه‌های فلسطینی به نقل از برخی مقامات ارتش رژیم صهیونیستی در همان آغاز جنگ نوشتند که 80 موشک از غزه شلیک شده است که 46 فروند از آن به فلسطین اشغالی رسیده و تنها 33 موشک رهگیری شده است.
چرا گنبد آهنین برخلاف تبلیغات، ناکارآمد است؟
در جریان نبرد بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، گنبد آهنین برای چندمین بار متوالی ناکارآمدی خود را در برابر موشک‌های مقاومت ثابت کرده است؛ موضوعی که همواره به نگرانی و هراس صهیونیست ها دامن می زند.

پیام خوزستان

تجربه این جنگ و نبردهای قبلی گویای این واقعیت است که گنبد آهنین، توان مقابله با موشک های نقطه زن حزب الله و مقاومت فلسطین را ندارد؛ موضوعی که در 31 اردیبهشت سال 1400 نیز اتفاق افتاد و حدود 90 درصد از راکت ها و موشک های مقاومت فلسطین در جنگ 12 روزه به مراکز نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی برخورد کرد.
در ارتباط با دلایل ناکارآمدی و نقاط ضعف عملکرد گنبد آهنین باید به موارد ذیل اشاره کرد:
1. تعداد سامانه‌های موجود، توانایی پوشش تمامی سرزمین‌های اشغالی را نداشته و لذا در صورت بروز جنگ چند جبهه‌ای، این سامانه قادر به پاسخگویی در مقابل حملات راکتی و موشکی نبوده و دفاع هوایی ارتفاع پست رژیم به شدت آسیب پذیر خواهد بود.
2. این سامانه قادر به رهگیری موشک‌ها و راکت‌هایی را که از فاصله کمتر از 4 کیلومتر شلیک می‌شوند به دلیل نبودن زمان کافی برای کشف و رهگیری هدف ندارد و گسترش لانچرهای پرتاب موشک مقاومت در این فاصله یک تهدید جدی برای این سامانه محسوب می‌شود.
3. سامانه گنبد آهنین اهدافی که دارای سرعت بالا بوده و زمان پرواز آنها کمتر از 28 ثانیه باشد را نیز نمی‌تواند رهگیری کند.
4. یکی از نقاط ضعف این سامانه، عدم توانایی مقابله با حجم انبوهی از شلیک‌ هاست؛ موضوعی که گروه‌های مقاومت نیز به آن پی برده‌اند و یکی از دلایل شلیک راکت از سوی این گروه‌ها در حجم بالا نیز به همین دلیل است.
5. قیمت بالای موشک‌های تمیر سامانه گنبد آهنین در مقابل قیمت پایین راکت‌های گروه های مقاومت امری است که هزینه نبرد برای صهیونیست‌ها را به شدت بالا خواهد برد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هر موشک «تمیر» گنبد آهنین بین 40 تا 100 هزار دلار قیمت دارد. این در صورتی است که قیمت هر راکت گروه‌های فلسطینی بین هزار تا 5 هزار دلار است.
با نگاهی به راکت های استفاده شده در جنگ های اخیر به این نکته پی می بریم که گروه های فلسطینی از راکت‌هایی استفاده می کنند که علاوه بر برد و حجم تخریب بهتر، از سرعت و دقت بالاتری نیز برخوردار هستند و همین موضوع، کار سامانه گنبد آهنین را به مراتب نسبت به گذشته سخت‌تر کرده است.
در همین ارتباط چندی پیش «یورام یووال» رئیس مؤسسه تحقیقات دانشگاه حیفا رژیم صهیونیستی، در مقاله‌ای در «یدیعوت آحارونوت» درباره خطر توهم امنیت مطلق که توسط گنبدهای آهنین شکل گرفته نوشت و درآن با طرح سوالی می‌پرسد که «آیا گنبد آهنین و دفاع‌های تکنولوژیک می‌توانند از جامعه اسرائیل محافظت کنند؟» وی می دهد: باید پذیرفت که هیچ سیستم دفاعی با فناوری پیشرفته نمی‌تواند امنیت مطلق را تامین کند، حتی اگر سیاستمداران صهیونیستی بار دیگر سعی کنند که خلاف این را به مردم اسرائیل ثابت کنند، اما بی فایده و خطرناک خواهد بود.
دلایل هراس صهیونیست ها
1. توان بالای نظامی جهاد اسلامی
ریختن صدها موشک بر سر صهیونیست ها، صرفنظر از اینکه چندت مورد آن رهگیری و منهدم شد، از توان فزاینده موشکی و عزم جدی گروه های مقاومت در برخورد با رژیم حکایت می کرد. جنبش جهاد اسلامی طی بیش از 20 سال گذشته به ویژه از زمان آغاز انتفاضه الاقصی در سال 2000 نشان داده که روز به روز بر قدرت نظامی‌اش افزوده شده است؛ مسئله ای که صهیونیست ‌ها را به خشم آورده و بر آن داشته تا به تضعیف قدرت نظامی جهاد اسلامی مبادرت ورزند.
الف. موشک های با سرعت، دقت و تخریب بالا
توانمندی های سخت نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مجموعه توانمندی هایی است که به عنوان سلاح های گروهان های «قدس»، مورد استفاده قرار می گیرند و شامل موشک های زمین به زمین، کوتاه برد و میان برد و هواپیماهای بدون سرنشین می شوند.
جنبش جهاد اسلامی اولین جنبش فلسطینی است که اوایل قرن 21 میلادی به موشک های «گراد» دست یافت. در حال حاضر این جنبش علاوه بر اینکه به خمپاره اندازهای متعدد و پرتابگرهای کاتیوشا مجهز است، از موشک های میان برد متعددی نیز برخوردار است.
به غیر از کاتیوشا و خمپاره اندازها- که برای شلیک به عمق تا 10 کیلومتر مورد استفاده قرار می گیرند- مهمترین موشک های گردان های «قدس» به قرار زیر است:
موشک گراد: این موشک ها اولین بار از خارج فلسطین به دست رزمندگان جهاد اسلامی رسید. دارای کلاهک انفجاری 20 کیلوگرمی است و برد آن تا شعاع 40 کیلومتری را پوشش می دهد.
موشک بدر 3 : این موشک میان برد تا شعاع 160 کیلومتر را پوشش می دهد و دارای کلاهک انفجاری 250 کیلوگرمی است.
موشک قاسم: این موشک کوتاه برد تا شعاع 10 کیلومتری را پوشش می دهد یک موشک تاکتیکی است که با کلاهک انفجاری 400 کیلوگرمی اش، قدرت تخریبی بالایی دارد.
موشک های براق 70، 100 و 120: پیشرفته ترین نسخه این موشک همان نوع 120 آن است که با کلاهک 300 کیلوگرمی اش، شعاع 120 کیلومتری را پوشش می دهد.
جنبش جهاد اسلامی طی درگیری های اخیر اعلام کرد هنوز از موشک های با برد بیشتر خود بهره نگرفته است و این نشان می دهد این جنبش موشک هایی را در اختیار دارد که هنوز از آنها رونمایی نکرده است.
ب. هواپیماهای بدون سرنشین
گروه های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش جهاد اسلامی طی یک دهه گذشته از هواپیماهای بدون سرنشین نیز بهره گرفته اند. جنبش جهاد اسلامی طی روز جهانی قدس اخیر در اردیبهشت 1401 از پهپاد اطلاعاتی و هجومی خود رونمایی کرد. این پهپاد «جنین» نام دارد. براساس اعلام جنبش جهاد اسلامی این پهپاد از قدرت هجومی برخوردار است و در 17 سپتامبر 2019 علیه یک اتومبیل نظامی ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی انجام داده، به سلامت به محل استقرار خود بازگشته است.
2. سرایا القدس
گردانهای قدس که از آن تحت عنوان «سرایا القدس» نام برده می شود، مجموعه ای متشکل از تعداد نامعینی نیروی نظامی است که از بر اساس برآورد منابع مختلف، تعداد نیروهای نظامی آن بین 8 تا 14 هزار نفر تخمین زده می شود. براساس رزمایش نظامی که در اردیبهشت 1401 در نوار غزه انجام شد این نیروها متشکل از سه واحد پیاده، تک تیرانداز و واحد موشکی است.

پیام خوزستان

علاوه بر این ها شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به طور مخفی در کرانه باختری نیز فعال است و رزمندگان گردان های قدس در کرانه باختری به طور پنهانی علیه رژیم صهیونیستی فعالیت می کنند. جدی ترین ضرباتی که طی دو دهه اخیر در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی وارد شده، از سوی رزمندگان سرایا القدس بوده است.
نقطه اصلی تمرکز این گروهان ها در کرانه باختری در منطقه «جنین» است که طی سال های اخیر مورد تهاجم جدی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه دلیل اصلی آغاز درگیری های چند روز پیش در نوار غزه بوده است.
از نگاه کارشناسان، سرایا القدس به عنوان شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی با برخورداری از حدود20 هزار موشک و 10 هزار نیرو، اینک به کابوسی هولناک برای سران رژیم صهیونیستی تبدیل شده و خواب را از چشمان آنان ربوده است.
* حسن شکوهی نسب: کارشناس مسائل بین الملل
کد خبر 5559448

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/373176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

سردبیر الاخبار: پاسخ تنبیهی ایران بخشی از نبرد جاری علیه صهیونیست‌ها بود

9 رتبه برتر جشنواره سفیران سلامت برای دانش‌آموزان خوزستانی

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

پروژه فیبر نوری در خوزستان ظرف 4 ماه به پایان می‌رسد

تغییر ورزشگاه بازی استقلال ملاثانی-سپاهان با نظر شورای تأمین

ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

لغو سیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار

کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد

آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات

فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک 10 میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال

کشف 73 سکه عتیقه در ایستگاه راه آهن اندیمشک

نکات اساسی سخنرانی «ابوعبیده» از نگاه عبدالباری عطوان

گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است

آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

توسعه نیشکر به یاری صنعت نفت ‌آمد/ گاز بیو دی‌اکسیدکربن جایگزین نیتروژن می‌شود

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بودجه روسیه برمبنای نفت 65 دلاری تنظیم می‌شود

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد نااُمید در توئیتر

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است

تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان

اتوبوس اخراجی‌های گوگل

احتمال رگبار و رعد و برق در برخی مناطق خوزستان

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست

لیبرمن به مقامات صهیونیست: به خانه‌تان بازگردید

تاکید سخنگوی گردان‌های طولکرم بر ادامه مقاومت

زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است

افشاگری صهیونیست ها از کارشکنی نتانیاهو در مسیر تبادل اسرا