پیام خوزستان

آخرين مطالب

پیروزی خون بر شمشیر سياسي

پیروزی خون بر شمشیر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - «عودِد باسیوک» رئیس عملیات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از ترور عالی‌ترین فرماندهان نظامی جهاد اسلامی در عملیاتی با نام «صبح صادق» خبر داد. «تیسیر الجعبری» از برجسته‌ترین فرماندهان سرایا القدس و سپس خالد منصور از فرماندهان جهاد در منطقه جنوبی در این عملیات به شهادت رسیدند. اما در پاسخ به عملیات رژیم صهیونیستی بود که جنبش جهاد اسلامی از عملیاتی به نام «وحدت میادین» سخن گفت که طی آن 130موشک در 10دقیقه شلیک و اعلام شد 58 شهرک نزدیک غزه زیر رگبار حملات راکتی مقاومت قرار گرفتند.
ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد هزار راکت از غزه به سمت شهرک‌های فلسطین اشغالی شلیک شده است. این رژیم در عین حال گفت 140مرکز وابسته به جهاد اسلامی در غزه را هدف قرار داده است. منابع خبری فلسطینی و صهیونیستی خبر دادند تل‌آویو هدف موشک‌های مقاومت فلسطین قرار گرفته است. اما آنچه در این جنگ بیش از دیگر عملیات‌ها مورد توجه قرار گرفت غافل‌گیری‌های جهاد برای صهیونیست‌ها بود.
غافل‌گیری‌های مقاومت
دکتر جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا و سفیر سابق ایران در لیبی درباره این غافل‌گیری‌ها به قدس پاسخ می‌دهد: «از آنجا که جبهه مقاومت در عملیات نظامی، سیاسی و تبلیغاتی باید به طور بسیار پنهانی و محرمانه و سری عمل کند ناگزیر است تحرکاتی را انجام دهد که اسرائیلی‌ها کمتر از آن اطلاع پیدا کنند. زمانی که آن‌ها این قابلیت را پیدا کنند که در شرایط بسیار دشوار تحت نظارت ماهواره‌ها، تحرکاتی را نشان دهند غافل‌گیری برای اسرائیل اتفاق خواهد افتاد. اسرائیلی‌ها تصور نمی‌کردند پس از ترور رهبران جهاد، به این سرعت و با این حجم آتش روبه‌رو شوند. این دستپاچگی و تخریب‌های شهرک‌های اسرائیلی که به کشته دادن آن‌ها انجامید -که البته پنهان شد– نشان‌دهنده این است که آن‌ها آماده چنین حجم آتشی نبودند».
او درباره علت آغاز درگیری‌ها هم می‌گوید: «رژیم صهیونیستی دست به ترور چند تن از رهبران جهاد اسلامی زد تا تصویر قوی و غیرواقعی از خودش ارائه دهد، اما همین مسئله به واکنش شدید جهاد اسلامی منجر شد». 
به عقیده قنادباشی، اسرائیلی‌ها در شرایط حاضر خود را در چندین عرصه بازنده می‌دانند که عبارت‌اند از: «نخستین مسئله، طرح معامله بزرگ قرن توسط ترامپ بود که به فراموشی سپرده شد. دوم سفرآقای بایدن؛ انتظار آمریکایی‌ها این بود دوباره روند عادی‌سازی روابط بین رژیم اسرائیل و کشورهای عربی به‌ویژه عربستان را کلید بزند که این اتفاق نیفتاد. سوم تصویب قانون منع رابطه با اسرائیل در پارلمان عراق. چهارم اسرائیلی‌ها در ماجرای میدان گازی کاریش هم شکست خوردند چون مواضع حزب‌الله بسیار منطقی است. پنجم انحلال پارلمان که بارها اتفاق افتاده است. این‌ها همه عواملی بود که این انگیزه را به آن‌ها می‌داد تا نمایشی از قدرت را به اجرا بگذارند و به ترور رو آورند».
چرا آتش‌بس شد؟
سفیر پیشین ایران در لیبی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در اوج عملیات و درحالی‌که دست برتر با مقاومت بود ناگهان آتش‌بس انجام شد، معتقد است: «پذیرش آتش‌بس مرتبط با برنامه‌های آینده مقاومت است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که جهاد اسلامی انجام داده این است که زمینه مسلح شدن کرانه باختری را فراهم کرده است. غزه به موشک مسلح شده و بنابراین به‌خوبی می‌تواند از خود دفاع کند. ولی در کرانه باختری که شهرهای زیادی دارد به‌تازگی نشانه‌هایی از مسلح شدن مردم توسط جهاد به چشم می‌خورد. آن‌ها علاقه‌مندند در شرایط بهتری که همه گروه‌ها مسلح شده‌اند وارد حمله شوند. علاوه بر این، یک مسئله مهم آمادگی عملیاتی است. در شرایطی که جهاد دو سه نفر از فرماندهان نظامی کلیدی خود را از دست داده پذیرش آتش‌بس به منظور جایگزین کردن این فرماندهان ضروری است. سایر عوامل هم برای جنگ مهم است مانند شرایط آب‌وهوایی. طبیعی است دو گروه از حیث زمانی برای اجرای عملیات تأخیر و تقدم داشته باشند».
قنادباشی در پاسخ به اینکه چرا حماس در عملیات وحدت میادین شرکت نکرد نیز می‌گوید: «حماس نیز علاقه‌مند است خود را آماده کند؛ البته بین حماس و جهاد هماهنگی صورت گرفت و اختلافی در کار نیست. این در برخی رسانه‌های اسرائیلی مطرح شد که هدف ایجاد اختلاف بین رهبران جهاد و حماس است. اسرائیلی‌ها استاد تحریف تاریخ در جهان‌اند حتی برخی برنامه‌های خود مانند معامله بزرگ قرن را برجسته‌سازی می‌کنند در حالی که چیزی اتفاق نیفتاده و فقط در حد نوشته‌ای روی کاغذ است. سفر بایدن را هم بزرگنمایی کردند. در مورد حماس هم همین طور است؛ کسانی که در صحنه مبارزه نیستند به‌راحتی نمی‌توانند روند وقایع را درک کنند، اما برای جهاد اسلامی درک این امر بسیار آسان است که چرا حماس در این حجم وارد نشده است. این دو گروه بارها مانند جنگ 11 روزه در کنار هم بوده‌اند الان هم در کنار هم هستند. بنابراین اینکه دشمنی که خودش از درون پر از اختلاف است به این‌ها انگ اختلاف می‌زند بسیار تمسخرآمیز است».
خبرنگار: زینب اصغریان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/372784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟