پیام خوزستان

آخرين مطالب

بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا مقالات

بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - «حسینیه حرم» که در شب‌های محرم و صفر در صحن قدس حرم مطهر رضوی برپا می‌شود، محفلی است برای حضور هیئت‌های مذهبی نقاط مختلف کشور که دوست دارند ساعاتی در کنار مضجع شریف حضرت رضا(ع) به سوگواری در غم شهدای کربلا بپردازند و به رسم و آیین خود عزاداری کنند.
علاوه بر هیئت‌های مذهبی شاخص مشهد، برخی هیئت‌ها از نقاط مختلف کشور نیز امسال میهمان حرم و در واقع میزبان برنامه «حسینیه حرم» در صحن قدس می‌شوند و چهارمین شب ماه محرم، نوبت گلستانی‌ها بود که سوگواره خود را در حرم رضوی برپا کنند و ما نیز میهمان این بزم عاشورایی آن‌ها شدیم.
بفرمایید روضه
لَختی تا ساعت 10شب باقی مانده که صدای نوحه در صحن قدس حرم مطهر امام هشتم(ع) می‌پیچد. خادمی ایستاده با چوب‌پر، زن و مرد را به روضه اباعبدالله الحسین(ع) دعوت می‌کند. مردی که دختر کوچکش با سربند «یا رقیه(س)» در آغوشش آرام گرفته، وارد صحن قدس می‌شود و در گوشه‌ای همراه همسرش منتظر شروع مراسم می‌نشینند.
مردانی با کفن سبز و سفید از استان گلستان گرد بر سکوی میانی صحن قدس در دو ردیف نشسته‌اند و از شهید مدافع حرم تازه تفحص شده‌ مازندرانی که امشب به جمعشان می‌رسد، برای هم نقل می‌کنند. یکی از 6سال دوری شهید 53ساله می‌گوید و دیگری از وصیت‌نامه محرمی او یاد می‌کند. 
مراسم با ذکر صلواتی جان می‌گیرد و قاری آیاتی از کلام‌الله مجید، مناسب با حال و هوای مجلس را می‌خواند. پیکر شهید «رحیم کابلی» پس از چند سال دوری و غربت برای دفاع از حرم حضرت زینب(س)، خواهر سیدالشهدا(ع) در جوار حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) روی دوش چهار خادم برای حضور در جمع مردم همولایتی‌اش از خطه شمال کشور، وارد صحن می‌شود. مداح همزمان می‌خواند: «بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا... بر دلم ترسم که ماند آرزوی کربلا...». همراه با نوای مداح، به محض ورود پیکر مطهر همه به حرمت شهید تازه از سفر رسیده می‌ایستند، تابوت شهید روی دست‌هایشان می‌چرخد و هر که سعی می‌کند از حضور شهید، تبرکی بگیرد.
عزاداری آیینی با کفن‌پوشان صف کشیده
تابوت شهید روی سکوی مراسم قرار می‌گیرد. پرچم‌های بزرگ سیاه، سبز و قرمز رنگ مزین به «یا ثارالله» در گوشه گوشه آسمان صحن به پرواز درمی‌آیند.
300مرد گلستانی در دو حلقه سفیدپوشان و سبزپوشان گرد هم ایستاده‌اند تا مراسم تاریخی و ثبت شده آیین عزاداری و سینه‌زنی «کمر به کمر» مربوط به شهر «رامیان» را در حسینیه حرم مطهر رضوی در صحن قدس آغاز کنند.
نوحه‌خوان این آیین را با زبان آذری شروع می‌کند و مردانی که دستشان را دور کمر یکدیگر انداخته‌اند و زنجیره‌ای زیبا تشکیل داده‌اند، سینه می‌زنند و با گام‌هایی آرام شروع به چرخیدن بر گرد پیکر شهید می‌کنند. 
مداح با یاد کردن از تنهایی حضرت زینب(س) در صحرای کربلا برای همه، توفیق زیارت کربلا را طلب می‌کند. صدای سینه‌زنی یکدست همزمان با پاهای برهنه‌ای که بر زمین کوبیده می‌شود همراه با نوای بلند «حسین حسین» در صحن می‌پیچد و زائرانی هم که برای تماشای عزاداری گلستانی‌ها به صحن قدس آمده‌اند، همراه با آن‌ها سینه‌زنی می کنند. مداح یک‌نفس و بی‌وقفه می‌خواند: «ایها القوم، منم نور دل حیدر کرّار...» جمعیت می‌چرخد و یکصدا در جواب می‌گوید: «انا مظلوم حسین...».
میهمانان چایخانه حضرت
آیین سینه‌زنی تمام می‌شود و جمعیت می‌نشینند. خادمان چایخانه حضرت، سینی چایشان را به حسینیه حرم آورده‌اند تا از عزاداران امام حسین(ع) پذیرایی کنند.
به رسم همه حسینیه‌ها برای عزاداری و سینه‌زنی نور صحن کمی کاسته می‌شود تا محفل ماتم برای مظلومیت شهدای کربلا تنها به نام خود شهدا روشن بماند. هر کدام از مداحان با مطلعی روایت کربلا را می‌خوانند و دلسوختگان اباعبدالله(ع) با اینکه همه واقعه کربلا را بارها و بارها از کودکی تا بزرگسالی شنیده‌اند، اما طوری اشک می‌ریزند و سوگواری می‌کنند که انگار داغدار یک مصیبت تازه و بزرگ برای عزیزترین فرد زندگیشان هستند. 
برات کربلا هدیه امام
مداحی‌ها که تمام می‌شود مردم برای زیارت و فاتحه بر گرد پیکر شهید حلقه می‌زنند و گروه‌گروه جایشان را برای فاتحه‌خوانی عوض می‌کنند. در همین حال و هوا، صدای «السلام علیک یا اباعبدالله» خبر از شروع مراسم قرائت زیارت عاشورا می‌دهد و فراز به فراز زیارت‌نامه با همراهی عزاداران خوانده می‌شود. 
روضه‌خوان مراسم به پایان دعا که می‌رسد پیش از سلام پایانی زیارت، می‌خواند: «خوبه آدم غریب باشه... به غریبی خو بگیره... برات کربلاشو... از ضامن آهو بگیره...».
نشانه نجابت
سخنران مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین ذاکر پس از پایان زیارت عاشورا درباره محبت اهل البیت(ع) سخنرانی می‌کند و می‌گوید: روایت است که روزی حضرت علی(ع) در محضر پیامبر اکرم(ص) بودند. پیامبر به حضرت فرمود: «خداوند قلوب نجیبان امت من را مشتاق زیارت تو و فرزندان تو کرده است»؛ و آدم نجیب کسی است که وجود پاک دارد و انسان با وجود پاک مشتاق ائمه می‌شود، برای همین است که تا اسم کربلا، نجف یا مشهد برای اهلش می‌آید، اشک اشتیاق زیارت در وجودشان دیده می‌شود.
تا ساعت 12شب و پایان مراسم حسینیه حرم در شب چهارم محرم چیزی نمانده است. جمع مشتاقان در جوار امام مهربانی‌ها نشسته‌اند و با اشک چشم برای عزای حسین(ع) بی‌قراری می‌کنند. انگار کسی دوست ندارد این شب‌ها به ویژه شب عاشورایی که در پیش است به روز برسد، به همین خاطر است که با همه وجود نجوا می‌کنند: مکن ای صبح طلوع... . 
خبرنگار: طاهره فجر داودلی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/372094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند